bilen hopper!
Fra : rasmus carlsen

Dato : 04-03-07 17:20

Hejsa,

Min bil hopper!

Konen kører og pludselig begynder bilen at hoppe (som om den er ved at gå i
stå - og den vil heller ikke trække ordenligt). Hun fylder olie på men det
gør ingen forskel (nok fordi der var olie nok på i forvejen - nu er den
faktisk over max).

Nuvel - jeg ruller en lille tur til tanken og fylder benzin og
kaburatorvæske på. Ingen forskel. Når man ruller afsted i 2. gear går det
fint til man rammer 40 kilometer i timen (indtil da er den som den plejer og
den kan da godt rumle lidt de første par minutter til den bliver varm). I 2.
gear vil den heller ikke accelerer (i det omfang den dog trods alt plejer at
ville).

Hopperiet starter ved 40 kilometer i timen uanset om man kører i 2. 3 eller
4. gear.

Har prøvet at holde i garaten i frigear og gasse op og det går meget fint
indtil et vist punkt - så begynder hele dytten at hoppe og ryste.

Bilen har netop stået parkeret en uge i lufthavnen men hjemturen (små 100
kilometer) gik uden problemer i går.

Nogen bud?
Kan jeg uden at ødelæøgge mere end allerede ødelagt i bilen rulle et par
kilometer i morgen (til værkstedet f.eks)

Bilen er en Lada 1200 fra 1986 ...

ras

Fra : Martin Bak

Dato : 04-03-07 17:57

"rasmus carlsen" <rasmus_punktum_carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> I 2. gear vil den heller ikke accelerer (i det omfang den dog trods alt

Lyder som et benzinproblem. Måske et tilstoppet filter? Jeg tror ikke at du
skader bilen ved at køre i den, hvis den da altså vil køre...

Martin

Fra : Morten Calundan

Dato : 04-03-07 18:09

"rasmus carlsen" <rasmus_punktum_carlsen@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> Kan jeg uden at ødelæøgge mere end allerede ødelagt i bilen rulle et par
> kilometer i morgen (til værkstedet f.eks)

Kunne lyde lidt som et tændingssystem der har set bedre dage. Gør den det
kun når den er kold ?
Kunne godt lyde som et træt fordelerdæksel og trætte tændkabler

Fra : rasmus carlsen

Dato : 04-03-07 19:37

"Morten Calundan" <morten_calundan@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Kunne lyde lidt som et tændingssystem der har set bedre dage. Gør den det
> kun når den er kold ?

- den har aldrig gjort det før. Men den kan da nogen gange godt være lidt
rumlende til man kommer ud på landevejen, men det er jo i forvejen en
rumlebil, så om det bare er standard ved jeg ikke

> Kunne godt lyde som et træt fordelerdæksel og trætte tændkabler

- hvad er fordelerdæksel?

ras

Fra : Allan F

Dato : 05-03-07 12:38

> "Morten Calundan" <morten_calundan@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> - hvad er fordelerdæksel?
>
> ras
Det er den del af tændingssystemet på en gammeldags bil (før
transistortænding), der fordeler strømmen til tændrørene. Kig i
motorrrummet, og find dine 4 tændkabler. De mødes et sted, sammen med et 5.
kabel. Der er typisk et par clips, så du kan pille dækslet af.

Hvis du skifter det, så vær meget opmærksom på at du får alle kablerne
sluttet til rigtigt igen (i samme rækkefølge), ellers kan motoren ikke køre.

Allan F

Fra : ShutEye

Dato : 04-03-07 18:14

> Bilen er en Lada 1200 fra 1986 ...

Så lad den dog få fred :)

Fra : rasmus carlsen

Dato : 04-03-07 19:33

"ShutEye" <no@no.no> skrev i en meddelelse

> Så lad den dog få fred :)

- helst ikke, den er nok gammel men ikke senil og plejehjemsparat endnu.

ras

Fra : ShutEye

Dato : 04-03-07 20:04

> - helst ikke, den er nok gammel men ikke senil og plejehjemsparat endnu.

Egentlig imponerende nok!

Fra : rasmus carlsen

Dato : 04-03-07 21:12

> Egentlig imponerende nok!

- ja faktisk. Den starter hver gang man drejer nøglen og den har kun en
hånfuld små kosmetiske rustpletter på den ene dør lige under vinduet og på
kofanger og sidespejl. Den gik gennem syn uden problemer og mekanikeren, der
havde den til service, blev helt træt i armen af at forsøge at banke hul i
undervognen. Den har også et solidt lag pava Men desværre er den plade
til stikket på anhægertrækket rustet af (men det kan vel laves) Eneste
problem er at man helst ikke skal køre mere end 90-100 kmt (for så larmer
det godt nok vildt) og at den altid lugter lidt af benzin og sur mælk. Der
er faktisk rimelig med benplads og bagagerummet er imponerende stort. OG den
kører faktisk hæderligt på literen (men er noget olietørstig).

ras

Fra : ShutEye

Dato : 04-03-07 21:56

> [...]
> mælk. Der er faktisk rimelig med benplads og bagagerummet er imponerende
> stort. OG den kører faktisk hæderligt på literen (men er noget

Har altid godt kunnet li' biler uden for meget elektronik.
Nu til dags tør man dårligt skrue på noget :\

Fra : Claus Lind

Dato : 04-03-07 18:33

rasmus carlsen wrote:
> [...]
> Kan jeg uden at ødelæøgge mere end allerede ødelagt i bilen rulle et
> par kilometer i morgen (til værkstedet f.eks)

Hej Rasmus
Jeg synes at huske, på precis den bil har svingklodserne i strømfordeleren
det med at ruste fast, det kan altså være meget svært at løsne dem, pas på
de ikke knækker under forsøget ellers er det platinerne, du skal have kigget
efter, eller måske fugt inde i strømfordeler dækslet ?? tag det hele af
incl. kabler og vask det i opvaskemiddel og stil det til tørre på et lunt
sted. Gennem tiden er det måske blevet fedtet så det er ledende så gnisten
springe forkerte steder.
Venlig hilsen
Claus

Fra : rasmus carlsen

Dato : 04-03-07 19:39

"Claus Lind" <claus.00lind@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> et lunt sted. Gennem tiden er det måske blevet fedtet så det er ledende så

- hvad er svingklodserne? Strømfordeleren kender jeg (det er den dims med
fire ledninger der sidder lige midt i moteren ik?) men hvordan lokaliserer
jeg svingklodserne? Og hvad er platinerne?

ras

Fra : Kim Olsen

Dato : 04-03-07 19:01

HEj

Jeg har haft sådan en engang. Mener at kunne huske, at platinerne jævnligt
skulle stilles, da afstanden bliver for lille.
Så tjek lige at der er den afstand der skal være.

Alternativt kan platinerne jo være brændt i stykker (f.eks. pga. defekt
kondensator).

Det kan også være vakuumreguleringen - en løs eller utæt gummislange.

Der er mange muligheder, men heldigvis er det jo en billig bil at reparere
på.
Jeg vil tro at du kan skifte platiner, rotor og strømfordelerdæksel for
under kr. 150,-.
Er problemet forsvundet er det jo godt, og hvis ikke, kan du eller
værkstedet jo udelukke den mulighed.

hilsen
Kim

Fra : rasmus carlsen

Dato : 04-03-07 19:36

tak allesammen - jeg ruller den til mekanikeren og så må han kigge på
strømfordeler og alt mulig andet (som jeg ikke har forstand på). Det gode
ved sådan en bil er at der ikke er andet en mekanik i den - det kan en
gammel mekaniker med cerutstump i munden vel godt finde ud af.

Den har i øvrigt tidligere haft det mærkelige ved sig at den skød et heftigt
brag af, når den startede (lyder som et pistoskud og en kastede postbudet
sig nærmest ned på jorden af bare skrærk) så måske den med benzinen ikke er
helt ved siden af.

ras

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 04-03-07 20:51

rasmus carlsen skrev:

> [...]
> sig nærmest ned på jorden af bare skrærk) så måske den med benzinen ikke er

Det med knaldet tyder på slidte platiner, der næsten ikke åbner. En ny
fordeler koster næsten ingen penge, så lad være med at købe brugt hvis
den ar nogen skavanker. Dog mener jeg at huske at membranen i
benzinpumpen kan blive utæt. Det er i øvrigt ved at blive en kultbil.
Kender en der havde en i den Blå avis. Han fik mange henvendelser.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : rasmus carlsen

Dato : 04-03-07 21:16

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
rasmus carlsen skrev:

> [...]

fordeler koster næsten ingen penge, så lad være med at købe brugt hvis
den ar nogen skavanker. Dog mener jeg at huske at membranen i

- ok, jeg spørger lige til platinerne næste gang jeg er hos mekanikeren (han
mener han kan skaffe nye kofangere og sidespejle og det vil pynte)

Det er i øvrigt ved at blive en kultbil.

- ja vi får også en del opmærksomhed. Min kone blev antastet på en
parkeringspplads af en mand, der bille bytte den lige over for sin citroen
fra 1992 (husker ikke model, men den er sikkert hurtigere end ladaen). Min
far havde også en Lada 1200 (ja han har også haft denne her og det har min
farfar i øvrigt også) den kunne sgu starters med håndsving foran! Gad vide
om den her også kan - det ville sikkert vække moro sådan at stå i carporten
og dreje dyret igang (eller når man forlader synshallen )

Kender en der havde en i den Blå avis. Han fik mange henvendelser.

- to mekanikeren har også tilbudt at købe den og en enkelt vil købe den og
sælge den til afrika!

ras

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : rasmus carlsen

Dato : 04-03-07 19:41

"Kim Olsen" <kim.olsen(fjerndette)@sport.dk> skrev i en meddelelse
> HEj
>
> Jeg har haft sådan en engang.

- tillykke! Det er en rasende fin bil (min er rød) og den er supergod i
sneverjr.

> Mener at kunne huske, at platinerne jævnligt
> skulle stilles, da afstanden bliver for lille.
> Så tjek lige at der er den afstand der skal være.

- hvad er platinerne? Hvordan justeres de og hvor stor/lille skal afstanden
være? Kan jeg gøre sådan noget selv?

> Alternativt kan platinerne jo være brændt i stykker (f.eks. pga. defekt
> kondensator).
>
> Det kan også være vakuumreguleringen - en løs eller utæt gummislange.

- hvilken gumislange?

> [...]
> under kr. 150,-.
> Er problemet forsvundet er det jo godt, og hvis ikke, kan du eller

- ok,

ras

Fra : Kim Olsen

Dato : 04-03-07 23:15

> - hvad er platinerne? Hvordan justeres de og hvor stor/lille skal
afstanden
> være? Kan jeg gøre sådan noget selv?

Hej RAsmus

Ja det kan du sagtens, men det kræver nok, at du låner en Haynes manual på
biblioteket, eller evt.. lader en bilkyndig vise dig det.

Det kræver kun et søgeblad (ca. kr. 20,-) og så to alm. skruetrækkere.

Når du har set det een gang, og prøvet det et par gange, så er det en 5
minutters opgave at justere platiner.

Og på LADA'en er det masser af plads i motorrummet, så det er let at komme
til.

Platinerne gemmer sig i strømfordeleren, som er den røde cylinderformede
dims, som alle ledningerne fra tændrørerne ender i.

Kim

Fra : Hr. Jensen

Dato : 05-03-07 09:47

On Sun, 4 Mar 2007 17:19:46 +0100 "rasmus carlsen"
<rasmus_punktum_carlsen@tdcadsl.dk> sent the following smoke signals:

> [...]
>gør ingen forskel (nok fordi der var olie nok på i forvejen - nu er den

For lidt og for meget er usundt...

> [...]
>ville).
>
>Hopperiet starter ved 40 kilometer i timen uanset om man kører i 2. 3 eller

Altså er det fartafhængigt og ikke omdrejningsafhængigt, så logisk set
burde tændingen ikke være synderen.

Gearkassen? Hjulene?

For den har vel ikke en fartbegrænser... udover den naturlige.

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn