Byttebil og regres ?
Fra : Carsten

Dato : 02-03-07 13:27

Har netop købt ny bil hos forhandler og han tager så min stilo i bytte.
Udvekslingen sker primo april så i mellemtiden har jeg selvsagt lovet at
passe godt på den. Den skal afleveres i "samme stand" som da handlen blev
indgået - ingen problem der. MEN... når så forhandleren får min bil ind og
sælger den videre kan forhandleren så - i tilfælde af at den går i stykker -
gå tilbage til mig ? i ved.. hvis fejlen kommer indenfor et halvt år, så var
den der nok ved salget !

Nu er f.eks. tandrem næsten lige skiftet men hvis nu den springer for den
nye ejer indenfor det første halve år, kan forhandler så gå til mig med
regningen ?

I slutsedlen står der bare hvad det er for en byttebil jeg kommer med -
altså type, model, årgang mv. Ikke andet.

Hilsen
Carsten

P.S. Bilen er helt som den skal være - set i forhold til km og alder.

Fra : Gamle

Dato : 02-03-07 15:09

Carsten wrote:
> [...]
> - i tilfælde af at den går i stykker - gå tilbage til mig ? i ved..
> hvis fejlen kommer indenfor et halvt år, så var den der nok ved

Du sælger som privat til en prof. Du kan ikke hænges op på noget.
Forhandleren "har naturligvis tjekket din bil".
Og hvis ikke er det hans eget ansvar.

Mvh.
Torben

Fra : Niels Bengaard

Dato : 02-03-07 15:54

> MEN... når så
>
> Du sælger som privat til en prof. Du kan ikke hænges op på noget.
> Forhandleren "har naturligvis tjekket din bil".
> Og hvis ikke er det hans eget ansvar.

Mig bekendt under forudsætning af at man som sælger ikke har løjet eller
fortiet vigtige oplysninger i forbindelse med handlen, men måske tager jeg
fejl der?

Mvh Niels

Fra : Gamle

Dato : 02-03-07 16:10

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Mig bekendt under forudsætning af at man som sælger ikke har løjet eller
> fortiet vigtige oplysninger i forbindelse med handlen, men måske tager jeg
> fejl der?

Det tror jeg du gør.

Man forudsætter at forhandleren ved hvad han har med at gøre. Det er hans
egen pligt at undersøge bilen inden handelen. Det er ikke en forudsætning
for at have bil, at man har kendskab til andet end at køre i den. Og så
naturligvis de ikke skjulte fejl som kunne forekomme og som man iflg.
færdselsloven har pligt til at undersøge for hver gang man skal køre.

Mvh.
Torben

Fra : Gamle

Dato : 02-03-07 16:32

"Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> "Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>

> Det tror jeg du gør.

Iflg. FDM:

Sælg byttebilen som beset
I forhold til forhandleren er bilen solgt som beset. Han kan vælge ikke at
undersøge bilen nærmere, men afskærer sig dermed også fra senere at gøre
mangler ved bilen gældende over for dig. Dog bør du oplyse om relevante
forhold omkring bilen.

Det er en god ide at få indføjet i slutsedlen, at bilen skal afmeldes med
det samme - især hvis forhandleren sælger bilen videre til en anden
forhandler.

Og har han undersøgt den, er der heller ikke noget at hente for ham. Han
indregner det i bilens pris til dig.

Mvh.

Torben

Fra : Niels Bengaard

Dato : 02-03-07 17:54

> [...]
> forhandler.
>
> Og har han undersøgt den, er der heller ikke noget at hente for ham. Han

FDM skriver nu man bør oplyse om væsetnlige forhold, og lyver man direkte på
visse spørgsmål fra forhandleren mener jeg stadig man har et problem.

Mvh Niels

Fra : Gamle

Dato : 02-03-07 18:12

> FDM skriver nu man bør oplyse om væsetnlige forhold, og lyver man direkte
> på visse spørgsmål fra forhandleren mener jeg stadig man har et problem.
>
> Mvh Niels

Det kan jo ikke bevises, at sælger er bekendt med en skjult fejl. Er der en
ikke skjult fejl, er det forhandlerens eget ansvar.
Men selvfølgelig, er du bekendt med en livsfarlig fejl og ikke oplyser om
den, kan du godt blive draget til ansvar. Men igen, hvem skal bevise hvad?
Forhandleren for svært ved at bevise, at gamle fru Jensen var klar over en
skjult fejl.

Mvh.
Torben

Fra : Niels Bengaard

Dato : 02-03-07 20:28

> [...]
> Forhandleren for svært ved at bevise, at gamle fru Jensen var klar over en

Måske kan han skaffe beviser fra det værksted der tidligere har reparetet en
skade osv. Der er flere muligheder. Står man direkte og lyver, så skal man
nok ikke regne med forhandleren giver igen, hvis man har ting man vil
reklamere over.
Man kommer længst med ærlighed.

Mvh Niels

Fra : Gamle

Dato : 02-03-07 21:52

Niels Bengaard wrote:
> [...]
> reparetet en skade osv. Der er flere muligheder. Står man direkte og
> lyver, så skal man nok ikke regne med forhandleren giver igen, hvis

Ja længst med ærlighed.
Det ser man med al tydelighed hos visse forhandlere.
Men man kan ikke lyve om et forhold man ikke kender til.
Nu er en brugt bil jo ikke at sidestille med en ny. Der kan jo sagtens være
nogle skavanker, som ikke kommer frem ved alm. kørsel.
Skulle den private sælger så hæfte overfor forhandleren som evt. har solgt
den til een som tror det er en ny bil og presser den mere end godt er for en
gammel brugt bil? Nix, han troede jo at bilen var iorden efter alder og km.
Det er forhandlerens ansvar at tage højde for det, når han prissætter den
brugte bil.
Læs lige det oprindelige spørgsmål.

Mvh.
Torben