|
| Benzin øknomi i en Mazda 626 1,8 fra 97 Fra : Hans Nikolajsen |
Dato : 28-02-07 18:40 |
|
Jadav alle sammen!
Jeg sad og læste i Ingeniøren om biler og brændstof forbrug.
De skriver at der sikkert kommer automatgear i alle nye biler engang fordi
vi ikke skifter gear ved de rette omdrejninger og det koster brændstof.
Jeg ved faktisk ikke helt hvornår jeg skal skifte gear i min Mazda "ja ja
selvfølgelig før det røde felt ((c:"
Jeg har ingen momentkurve eller anden anvisning, det kan være det står i
manualen, men så meget har jeg nu ikke nærlæst den.
Men for at komme tilbage til spørgsmålet:
Ved eks.: 70 km/t skal jeg så køre i 4 eller 5 gear ????
Jeg køre hver dag på motorvej og har ekspermiteret lidt med hastighed.
Om jeg køre 110 km/t hele vejen eller køre 130 km/t "hvor det er tilladt",
det kan jeg ikke rigtig se på mit benzin regnskab.
Jeg har over 11194 km kørt 13,22km/L i gennemsnit.
--
--
M.v.h.
Hans Nikolajsen
| |
Steen Andersen (28-02-2007)
| Kommentar Fra : Steen Andersen |
Dato : 28-02-07 19:33 |
|
>
> Jeg ved faktisk ikke helt hvornår jeg skal skifte gear i min Mazda "ja ja
> selvfølgelig før det røde felt ((c:"
>
> Jeg har ingen momentkurve eller anden anvisning, det kan være det står i
> manualen, men så meget har jeg nu ikke nærlæst den.
Er det en GE´er eller en GF´er? Jeg mener modelskiftet kom i ´97. Hvis det
er en GF´er, er den magen til min, og den har sit højeste moment allerede
ved 2500 o/min. Muligvis er det samme maskine, der ligger i en GE´er, og så
er det jo samme moment.
> Men for at komme tilbage til spørgsmålet:
> Ved eks.: 70 km/t skal jeg så køre i 4 eller 5 gear ????
Jeg kan ikke helt huske det, men det er vel omkring 70 den sagtens kan tåle
5. gear.
> Jeg køre hver dag på motorvej og har ekspermiteret lidt med hastighed.
> Om jeg køre 110 km/t hele vejen eller køre 130 km/t "hvor det er
> tilladt", det kan jeg ikke rigtig se på mit benzin regnskab.
Jeg synes nu godt jeg kan se forskel..... Vi kører ca. 40000 om året og de
er næsten ligeligt fordelt på motorvej (110 - 135 km/t) gennem landet og
landevejskørel til konens job (80 - 90 km/t). Vi kan ca. holde de 13 km/l.
Det sidste halve år har fruen haft barsel så det har mest været bykørsel
omkring Aalborg - der skal vi være dygtige, hvis vi kan hive den over 11
km/l, især her i vinter - og med det føre vi har nu, tør jeg slet ikke regne
på det!
-Steen
| |
Per Henneberg Kriste~ (28-02-2007)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 28-02-07 21:43 |
|
Steen Andersen wrote:
>> Jeg ved faktisk ikke helt hvornår jeg skal skifte gear i min Mazda
>> "ja ja selvfølgelig før det røde felt ((c:"
>>
>> Jeg har ingen momentkurve eller anden anvisning, det kan være det
>> står i manualen, men så meget har jeg nu ikke nærlæst den.
>
> Er det en GE´er eller en GF´er? Jeg mener modelskiftet kom i ´97.
> Hvis det er en GF´er, er den magen til min, og den har sit højeste
> moment allerede ved 2500 o/min. Muligvis er det samme maskine, der
> ligger i en GE´er, og så er det jo samme moment.
Drejningsmomentet kan ikke bruges til noget som helst hvad angår
brændstofbesparelse.
Hvis vi holder os til det køretekniske, gælder det om at få bilen i 5. gear
så hurtigt som muligt uden at give fuld gas ved at køre med så få
omdrejninger som muligt. I 5. gear gælder det så om at køre så langsomt som
muligt.
Endnu bedre er det at blive i frigear med motoren slukket eller i tomgang -
men pas på med ratlåsen.
>
>> Men for at komme tilbage til spørgsmålet:
>> Ved eks.: 70 km/t skal jeg så køre i 4 eller 5 gear ????
Jeg går i 5. gear ved 50 i min Golf TDI. Og den var ikke over 60, dengang
jeg kørte Mondeo 1.8.
Jeg kører sjældent mine biler over det omdrejningstal der svarer til 80 km/t
i højeste gear.
--
Per, Esbjerg
Ski sælges med bæretaske, størrelse passer til 175-180 cm person, kr. 500
| |
Steen Andersen (28-02-2007)
| Kommentar Fra : Steen Andersen |
Dato : 28-02-07 22:26 |
|
> Drejningsmomentet kan ikke bruges til noget som helst hvad angår
> brændstofbesparelse.
Jamen dog - jeg mener at bilen _altid_ kører mest økonomisk ved det
omdrejningstal, hvor den har sit højeste drejningsmoment. Bønderne
spekulerer da også på det når de vælger gear i traktoren og lur mig, om ikke
også lastbilchaufførerne gør det. De to grupper har så den fordel, at de har
en hel del flere gear end vores 5 - 6 stykker.
> Hvis vi holder os til det køretekniske, gælder det om at få bilen i 5.
> gear så hurtigt som muligt uden at give fuld gas ved at køre med så få
> omdrejninger som muligt.
> Jeg kører sjældent mine biler over det omdrejningstal der svarer til 80
> km/t i højeste gear.
Hva´ så når du kører ned ad motorvejen?
-Steen
| |
Per Henneberg Kriste~ (02-03-2007)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 02-03-07 21:28 |
|
Steen Andersen wrote:
>> Drejningsmomentet kan ikke bruges til noget som helst hvad angår
>> brændstofbesparelse.
> Jamen dog - jeg mener at bilen _altid_ kører mest økonomisk ved det
> omdrejningstal, hvor den har sit højeste drejningsmoment.
Du skal ikke mene - du skal vide. Vidste du jeg er dobbelt Danmarksmester i
økonomikørsel?
> Bønderne
> spekulerer da også på det når de vælger gear i traktoren og lur mig,
> om ikke også lastbilchaufførerne gør det. De to grupper har så den
> fordel, at de har en hel del flere gear end vores 5 - 6 stykker.
Ovenstående har - svjh (det er 40 år siden jeg har siddet på en traktor, men
jeg husker da den gik til 2400 rpm :)) - et grønt område på deres
omdrejningstæller, som de af økonomiske årsager bør holde sig indenfor. Det
er intet at gøre med drejningsmoment (selv om det på en diesel som regel
befinder sig over hele omdrejningsregisteret :)).
>> Hvis vi holder os til det køretekniske, gælder det om at få bilen i
>> 5. gear så hurtigt som muligt uden at give fuld gas ved at køre med
>> så få omdrejninger som muligt.
>
>> Jeg kører sjældent mine biler over det omdrejningstal der svarer til
>> 80 km/t i højeste gear.
>
> Hva´ så når du kører ned ad motorvejen?
Jeg kører sjældent på motorvejen selv om jeg bor lige op ad den. Men når jeg
gør har jeg som regel campingvognen spændt bagefter, og så kører jeg 90
km/t, svarende til 2000 omdrejninger.
--
Per, Esbjerg
Ski sælges med bæretaske, størrelse passer til 175-180 cm person, kr. 500
| |
Steen Andersen (02-03-2007)
| Kommentar Fra : Steen Andersen |
Dato : 02-03-07 22:12 |
|
> Du skal ikke mene - du skal vide. Vidste du jeg er dobbelt Danmarksmester
> i økonomikørsel?
Nej - jeg vidste ikke du var dobbelt Danmarksmester - tillykke med det. Dine
betragtninger om at drejningsmoment / økonomi ikke hænger sammen, gælder i
det omfang at bilen har en flad momentkurve. Har den ikke det vil du altid
få mest ud af dine indfyrede kilowatt´er ved det omdrejningstal, hvor din
motor trækker bedst -> bruger mindst. Danmarksmester eller ej. Se i øvrigt
Folmers indlæg længere nede.
>Ovenstående har - svjh (det er 40 år siden jeg har siddet på en traktor,
>men jeg husker da den gik til 2400 rpm :)) - et grønt område på deres
>omdrejningstæller, som de af økonomiske årsager bør holde sig indenfor
- og hvad tror du / ved du det grønne område betyder?
-Steen
| |
Per Henneberg Kriste~ (02-03-2007)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 02-03-07 22:37 |
|
Steen Andersen wrote:
>> Du skal ikke mene - du skal vide. Vidste du jeg er dobbelt
>> Danmarksmester i økonomikørsel?
>
> Nej - jeg vidste ikke du var dobbelt Danmarksmester - tillykke med
> det. Dine betragtninger om at drejningsmoment / økonomi ikke hænger
> sammen, gælder i det omfang at bilen har en flad momentkurve. Har den
> ikke det vil du altid få mest ud af dine indfyrede kilowatt´er ved
> det omdrejningstal, hvor din motor trækker bedst -> bruger mindst.
> Danmarksmester eller ej. Se i øvrigt Folmers indlæg længere nede.
Nej, nej og atter nej. Det ville f.eks. bevirke at jeg skulle køre 2200
omdrejninger svarende til omkring 100 km/t. Dér kører min 23.5 km på
literen - men ved 90 km/t kører den 26.9 km/l.
Prøv at brænde nogle tankfulde benzin af efter min og din metode - og vend
så tilbage.
>> Ovenstående har - svjh (det er 40 år siden jeg har siddet på en
>> traktor, men jeg husker da den gik til 2400 rpm :)) - et grønt
>> område på deres omdrejningstæller, som de af økonomiske årsager bør
>> holde sig indenfor
> - og hvad tror du / ved du det grønne område betyder?
Hvad har jeg lige skrevet?? "et grønt område på deres omdrejningstæller, som
de af økonomiske årsager bør holde sig indenfor".
Bemærk: Ikke et eneste ord om drejningsmoment ;)
Før du kører diskussionen længere ud - jeg kan se at du er faktaresistent -
så prøv at brænde nogle tankfulde af. Et par gange efter mine instruktioner
og et par stykker efter dine egne...
--
Per, Esbjerg
Ski sælges med bæretaske, størrelse passer til 175-180 cm person, kr. 500
| |
Hans Nikolajsen (01-03-2007)
| Kommentar Fra : Hans Nikolajsen |
Dato : 01-03-07 15:36 |
|
Hej Steen!
Det er en GE model.
--
--
M.v.h.
Hans Nikolajsen
"Steen Andersen" <duebjerg@removedettemail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:45e5cab6$0$4168$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Er det en GE´er eller en GF´er? Jeg mener modelskiftet kom i ´97. Hvis det
> er en GF´er, er den magen til min, og den har sit højeste moment allerede
> ved 2500 o/min. Muligvis er det samme maskine, der ligger i en GE´er, og
> så er det jo samme moment.
| |
Kim Kristensen (01-03-2007)
| Kommentar Fra : Kim Kristensen |
Dato : 01-03-07 02:08 |
|
On 28 Feb., 22:26, "Steen Andersen"
<duebj...@removedettemail1.stofanet.dk> wrote:
> > Drejningsmomentet kan ikke bruges til noget som helst hvad angår
> > brændstofbesparelse.
>
> Jamen dog - jeg mener at bilen _altid_ kører mest økonomisk ved det
> omdrejningstal, hvor den har sit højeste drejningsmoment. Bønderne
> spekulerer da også på det når de vælger gear i traktoren og lur mig, om ikke
> også lastbilchaufførerne gør det. De to grupper har så den fordel, at de har
> en hel del flere gear end vores 5 - 6 stykker.
>
Jeg kan forestille mig at du præcis på omdrejningstallet for det
højeste drejningsmoment, har den største trækkraft pr. liter brændstof
men ikke det laveste forbrug. I modsat fald skulle min bil være mere
økonomisk ved 159,1 km/t i topgear, end de 15,31 km/l
http://www.spritmonitor.de/en/user/danishdude.html den ligger på i
gennemsnit efter de første 4628 km fra 15/12-2006 til nu og det tror
jeg ikke på. Motorcyklen kan jeg få lige over 16 km/l ved pæn kørsel i
by og på landevej, den er næppe mere økonomisk ved 218,57 km/t hvor
den levere mest moment i topgear.
> > Hvis vi holder os til det køretekniske, gælder det om at få bilen i 5.
> > gear så hurtigt som muligt uden at give fuld gas ved at køre med så få
> > omdrejninger som muligt.
> > Jeg kører sjældent mine biler over det omdrejningstal der svarer til 80
> > km/t i højeste gear.
>
> Hva´ så når du kører ned ad motorvejen?
>
> -Steen
Per mener gearskiftet (er jeg sikker på), ikke den hastighed han
ønsker at køre.
Med venlig hilsen Kim
| |
Henrik Stidsen (01-03-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 01-03-07 11:33 |
|
On 28 Feb., 18:39, "Hans Nikolajsen" <hoil...@ofir.dk> wrote:
> De skriver at der sikkert kommer automatgear i alle nye biler engang fordi
> vi ikke skifter gear ved de rette omdrejninger og det koster brændstof.
Mon ikke der går meget meget lang tid? Tror der er for mange der ikke
vil have automatgear til at det kan gennemføres både politisk og
praktisk.
Kan man ikke opnå samme effekt ved simpelthen at lave en indikator i
instrumentpanelet der angiver hvornår det er tid til at skifte gear?
| |
Folmer Rasmussen (01-03-2007)
| Kommentar Fra : Folmer Rasmussen |
Dato : 01-03-07 12:15 |
|
On 1 Mar 2007 02:33:28 -0800, "Henrik Stidsen"
<henrikstidsen@gmail.com> wrote:
>On 28 Feb., 18:39, "Hans Nikolajsen" <hoil...@ofir.dk> wrote:
>> De skriver at der sikkert kommer automatgear i alle nye biler engang fordi
>> vi ikke skifter gear ved de rette omdrejninger og det koster brændstof.
>
>Mon ikke der går meget meget lang tid? Tror der er for mange der ikke
>vil have automatgear til at det kan gennemføres både politisk og
>praktisk.
>
>Kan man ikke opnå samme effekt ved simpelthen at lave en indikator i
>instrumentpanelet der angiver hvornår det er tid til at skifte gear?
>--
Det har man jo haft i et utal af år.
På dansk hedder den en omdrejningstæller.
Det er mig fuldstændigt uforståeligt at nogen mennesker kan gøre det
at fremføre et automobil, til en højere videnskab.
--
Venlig hilsen
Folmer
| |
Brian (01-03-2007)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 01-03-07 19:03 |
|
Henrik Stidsen wrote:
> Mon ikke der går meget meget lang tid? Tror der er for mange der ikke
> vil have automatgear til at det kan gennemføres både politisk og
> praktisk.
Jeg tror da absolut at de fleste vil foretrække et automatgear, men de
færreste vil betale ekstra for det ved køb, eller frygter dyre reperationer.
> Kan man ikke opnå samme effekt ved simpelthen at lave en indikator i
> instrumentpanelet der angiver hvornår det er tid til at skifte gear?
Tag en tur i en gammel Toyota. Der er en grøn og en rød lampe i nogen
modeller, der fortæller hvornår det er økonomisk, og hvornår det ikke er.
Eller som Folmer foreslår - brug omdrejningstælleren
/Brian
| |
Per Henneberg Kriste~ (02-03-2007)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 02-03-07 21:34 |
|
Brian wrote:
> Tag en tur i en gammel Toyota. Der er en grøn og en rød lampe i nogen
> modeller, der fortæller hvornår det er økonomisk, og hvornår det ikke
> er.
Nu kender jeg ikke lige nøjagtig den i Toyotaen - men jeg er bekendt med at
visse modeller i gamle dage førte sig frem med et instrument, som viste at
det var mest økonomisk at køre med 6.000 omdrejninger i 1. gear med lidt gas
end 1.400 omdrejninger i 5. gear ved samme hastighed med lidt mere gas...
> Eller som Folmer foreslår - brug omdrejningstælleren
Jeg troede slet ikke han havde tid til det med mobilen, fjernskriveren,
faxen, tv´et og hvad har vi lige ved siden af :)
--
Per, Esbjerg
Ski sælges med bæretaske, størrelse passer til 175-180 cm person, kr. 500
| |
Brian (02-03-2007)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 02-03-07 22:58 |
|
Per Henneberg Kristensen wrote:
> Nu kender jeg ikke lige nøjagtig den i Toyotaen - men jeg er bekendt
> med at visse modeller i gamle dage førte sig frem med et instrument,
> som viste at det var mest økonomisk at køre med 6.000 omdrejninger i
> 1. gear med lidt gas end 1.400 omdrejninger i 5. gear ved samme
> hastighed med lidt mere gas...
Det er vist dem der måler på vacuum, ikke ?
Den Toyota jeg har kørt med sådan en lampe, var helt tydeligt styret efter
omdrejningerne.
/Brian
| |
Martin Bak (03-03-2007)
| Kommentar Fra : Martin Bak |
Dato : 03-03-07 17:15 |
|
"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse
news:45e89de7$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...
> Per Henneberg Kristensen wrote:
>
>> Nu kender jeg ikke lige nøjagtig den i Toyotaen - men jeg er bekendt
>> med at visse modeller i gamle dage førte sig frem med et instrument,
>> som viste at det var mest økonomisk at køre med 6.000 omdrejninger i
>> 1. gear med lidt gas end 1.400 omdrejninger i 5. gear ved samme
>> hastighed med lidt mere gas...
>
> Det er vist dem der måler på vacuum, ikke ?
>
> Den Toyota jeg har kørt med sådan en lampe, var helt tydeligt styret efter
> omdrejningerne.
>
>
Hvordan den virker ved jeg ikke, men den i Camryen er helt tydeligt _ikke_
styret af omdrejningerne. Den brokker sig også hvis den får for meget at
slæbe på.
Martin
| |
Henrik Stidsen (01-03-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 01-03-07 12:22 |
|
On 1 Mar., 12:15, Folmer Rasmussen <fol...@rasmussen.mail.dk> wrote:
> >Kan man ikke opnå samme effekt ved simpelthen at lave en indikator i
> >instrumentpanelet der angiver hvornår det er tid til at skifte gear?
> Det har man jo haft i et utal af år.
> På dansk hedder den en omdrejningstæller.
Nå det er det man skal bruge den til, jeg troede bare det var for at
have noget at bruge pladsen til ;)
Omdrejningstælleren fortæller jo ikke hvornår det er mest økonomisk at
skifte gear - det var lidt det der var pointen med en ekstra indikator.
| |
Folmer Rasmussen (01-03-2007)
| Kommentar Fra : Folmer Rasmussen |
Dato : 01-03-07 12:44 |
|
On 1 Mar 2007 03:21:40 -0800, "Henrik Stidsen"
<henrikstidsen@gmail.com> wrote:
>On 1 Mar., 12:15, Folmer Rasmussen <fol...@rasmussen.mail.dk> wrote:
>
>> >Kan man ikke opnå samme effekt ved simpelthen at lave en indikator i
>> >instrumentpanelet der angiver hvornår det er tid til at skifte gear?
>
>> Det har man jo haft i et utal af år.
>> På dansk hedder den en omdrejningstæller.
>
>Nå det er det man skal bruge den til, jeg troede bare det var for at
>have noget at bruge pladsen til ;)
>
>Omdrejningstælleren fortæller jo ikke hvornår det er mest økonomisk at
>skifte gear - det var lidt det der var pointen med en ekstra indikator.
>--
Det gør den s'gu da, hvis du gider at sætte dig ind i din egen bils
specifikationer, med særligt henblik på drejningsmoment osv.
På en lastbil, f.eks. er der klare markeringer i omdrejningstælleren
af hvornår du kører mest økonomisk, alt. hvornår du får mest mulig
trækkraft til rådighed.
Det samme gælder for personbiler. Du skal bare selv gøre dig
ulejlighed med at sætte dig ind i ved hvilke omdr. du får hvad du
måtte ønske.
Det er selvfølgelig meget at forlange af dig, men så findes der jo
automatisk gear, der kan hjælpe dig.
Du har en højt udviklet evne til at gøre ting meget sværere end de er.
--
Venlig hilsen
Folmer
| |
Henrik Stidsen (01-03-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 01-03-07 13:11 |
|
On 1 Mar., 12:44, Folmer Rasmussen <fol...@rasmussen.mail.dk> wrote:
> >Omdrejningstælleren fortæller jo ikke hvornår det er mest økonomisk at
> >skifte gear - det var lidt det der var pointen med en ekstra indikator.
> Det gør den s'gu da, hvis du gider at sætte dig ind i din egen bils
> specifikationer, med særligt henblik på drejningsmoment osv.
Jow, men hvor mange mennesker gør det?
> På en lastbil, f.eks. er der klare markeringer i omdrejningstælleren
> af hvornår du kører mest økonomisk, alt. hvornår du får mest mulig
> trækkraft til rådighed.
Er det fordi lastbilchauffører er for dumme til selv at sætte sig ind
i hvornår det er ? ;)
> Du har en højt udviklet evne til at gøre ting meget sværere end de er.
Det er da ikke mig der gør det svæt...
| |
Folmer Rasmussen (01-03-2007)
| Kommentar Fra : Folmer Rasmussen |
Dato : 01-03-07 19:52 |
|
On 1 Mar 2007 04:10:57 -0800, "Henrik Stidsen"
<henrikstidsen@gmail.com> wrote:
>On 1 Mar., 12:44, Folmer Rasmussen <fol...@rasmussen.mail.dk> wrote:
>> >Omdrejningstælleren fortæller jo ikke hvornår det er mest økonomisk at
>> >skifte gear - det var lidt det der var pointen med en ekstra indikator.
>
>> Det gør den s'gu da, hvis du gider at sætte dig ind i din egen bils
>> specifikationer, med særligt henblik på drejningsmoment osv.
>
>Jow, men hvor mange mennesker gør det?
>--
Det véd jeg ikke. Jeg påpeger bare at muligheden er der.
>--
>> På en lastbil, f.eks. er der klare markeringer i omdrejningstælleren
>> af hvornår du kører mest økonomisk, alt. hvornår du får mest mulig
>> trækkraft til rådighed.
>
>Er det fordi lastbilchauffører er for dumme til selv at sætte sig ind
>i hvornår det er ? ;)
>--
Du forsømmer ikke nogen mulighed for at trække niveauet i debatten
nedad.
Jeg har set din smiley, men den klinger hult.
>--
>> Du har en højt udviklet evne til at gøre ting meget sværere end de er.
>
>Det er da ikke mig der gør det svæt...
Uha nej. Du kan ikke finde ud af at skifte gear. Du kan ikke finde ud
af og køre ind på en motorvej, uden at vi hver anden dag skal høre om,
at du har været ved at blive knust. Osv. osv.
Senest har jeg bemærket, at du har anvendt ordet arrogant imod en
anden debattør i gruppen. Derfor vil jeg ikke tøve med at kalde dig en
ustyrligt dårlig bilist.
--
Venlig hilsen
Folmer
| |
Hans Nikolajsen (01-03-2007)
| Kommentar Fra : Hans Nikolajsen |
Dato : 01-03-07 15:55 |
|
Jadav alle!
Snip fra Ingeniøren:
Gearstangen forsvinder
Bilister kan ikke finde ud af at skifte gear på det miljømæssigt optimale
tidspunkt. Derfor vil gearstangen forsvinde til fordel for en ny type
automatisk gearkasse.....osv
Snip off.
--
--
M.v.h.
Hans Nikolajsen
| |
Kim Kristensen (01-03-2007)
| Kommentar Fra : Kim Kristensen |
Dato : 01-03-07 17:43 |
|
On 1 Mar., 15:54, "Hans Nikolajsen" <hoil...@ofir.dk> wrote:
> Jadav alle!
>
> Snip fra Ingeniøren:
>
> Gearstangen forsvinder
> Bilister kan ikke finde ud af at skifte gear på det miljømæssigt optimale
> tidspunkt. Derfor vil gearstangen forsvinde til fordel for en ny type
> automatisk gearkasse.....osv
>
> Snip off.
>
> --
> --
> M.v.h.
> Hans Nikolajsen
Jeg ved ikke om det er sådan mere at en automatgearkasse hævede
forbruget, men det var tidligere, som "gennemsnit" kan det måske nok
være en fordel. Selv vil jeg ikke påstå at jeg kan skifte på det
optimale tidspunkt, men da jeg køre længere på literen end producenten
lover kan det næppe være helt tosset.
Med venlig hilsen Kim
| |
Henrik Stidsen (02-03-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 02-03-07 12:29 |
|
On 1 Mar., 19:51, Folmer Rasmussen <fol...@rasmussen.mail.dk> wrote:
> >> Du har en højt udviklet evne til at gøre ting meget sværere end de er.
> >Det er da ikke mig der gør det svæt...
> Uha nej. Du kan ikke finde ud af at skifte gear. Du kan ikke finde ud
> af og køre ind på en motorvej, uden at vi hver anden dag skal høre om,
> at du har været ved at blive knust. Osv. osv.
Hvor i alverden får du alt det fra? Helt ærligt, nu må du til at tage
dig sammen. Hvem har sagt jeg ikke kan skifte gear? Hver anden dag?
Knust?
Jeg forventer egentlig du enten siger undskyld ELLER forklarer hvor du
får dit voldsomme angreb fra. Jeg havde ikke troet du var så useriøs.
> Senest har jeg bemærket, at du har anvendt ordet arrogant imod en
> anden debattør i gruppen. Derfor vil jeg ikke tøve med at kalde dig en
> ustyrligt dårlig bilist.
Det skal du være velkommen til. Jeg er fløjtende ligeglad med hvad du
mener om mine evner som billist - du har intet grundlag for at bedømme
mine evner så jo oftere du gentager dine personangrab desto mere
useriøs virker du. Hvis det er det du vil ja så må du da selv vælge.
| |
Folmer Rasmussen (04-03-2007)
| Kommentar Fra : Folmer Rasmussen |
Dato : 04-03-07 19:20 |
|
On 2 Mar 2007 03:29:04 -0800, "Henrik Stidsen"
<henrikstidsen@gmail.com> wrote:
>On 1 Mar., 19:51, Folmer Rasmussen <fol...@rasmussen.mail.dk> wrote:
>> >> Du har en højt udviklet evne til at gøre ting meget sværere end de er.
>
>> >Det er da ikke mig der gør det svæt...
>
>> Uha nej. Du kan ikke finde ud af at skifte gear. Du kan ikke finde ud
>> af og køre ind på en motorvej, uden at vi hver anden dag skal høre om,
>> at du har været ved at blive knust. Osv. osv.
>
>Hvor i alverden får du alt det fra? Helt ærligt, nu må du til at tage
>dig sammen. Hvem har sagt jeg ikke kan skifte gear? Hver anden dag?
>Knust?
>
>Jeg forventer egentlig du enten siger undskyld ELLER forklarer hvor du
>får dit voldsomme angreb fra. Jeg havde ikke troet du var så useriøs.
>--
Du har gentagne gange beskrevet hvor farligt du synes det er, når du
skal flette ind på motorvejen. Især hvis der er lastbiler til stede.
Netop når der er en lastbil på vej, har du alle muligheder for at
tilpasse din fart til den fart der kødes med på motorvejen. Lastbiler
accellererer ikke ret hurtigt.
Det med at skifte gear er en kommentar til dit indlæg længere oppe i
denne tråd.
Jeg undskylder i samme øjeblik der er noget at undskylde for, og ikke
et sekund før.
>--
>> Senest har jeg bemærket, at du har anvendt ordet arrogant imod en
>> anden debattør i gruppen. Derfor vil jeg ikke tøve med at kalde dig en
>> ustyrligt dårlig bilist.
>
>Det skal du være velkommen til. Jeg er fløjtende ligeglad med hvad du
>mener om mine evner som billist - du har intet grundlag for at bedømme
>mine evner så jo oftere du gentager dine personangrab desto mere
>useriøs virker du. Hvis det er det du vil ja så må du da selv vælge.
>--
Mht. dine evner så har jeg dine egne skriverier som grundlag, og dem
har jeg brugt.
Personangreb?? Ikke mere end når du harcellerer mod lastbilchauffører,
med eller uden grund.
--
Venlig hilsen
Folmer
| |
Henrik Stidsen (04-03-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 04-03-07 19:38 |
|
Folmer Rasmussen was thinking very hard :
> Du har gentagne gange beskrevet hvor farligt du synes det er, når du
> skal flette ind på motorvejen. Især hvis der er lastbiler til stede.
Så har du ikke hørt efter. Det er helt specielle situationer jeg har
beskrevet og de ER farlige.
> Netop når der er en lastbil på vej, har du alle muligheder for at
> tilpasse din fart til den fart der kødes med på motorvejen. Lastbiler
> accellererer ikke ret hurtigt.
Næ, men nu styrer jeg altså kun min egen bil og ikke dem der kører
foran. Hvis jeg kører bag ved en lastbil så ved du selv hvad hastighed
det går med.
> Det med at skifte gear er en kommentar til dit indlæg længere oppe i
> denne tråd.
Hvor har jeg givet udtryk for at jeg ikke kan finde ud af at skifte
gear?
>> Det skal du være velkommen til. Jeg er fløjtende ligeglad med hvad du
>> mener om mine evner som billist - du har intet grundlag for at bedømme
>> mine evner så jo oftere du gentager dine personangrab desto mere
>> useriøs virker du. Hvis det er det du vil ja så må du da selv vælge.
> Mht. dine evner så har jeg dine egne skriverier som grundlag, og dem
> har jeg brugt.
Jamen så er vi jo ca. lige gode til at køre bil.
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
Henrik Stidsen (02-03-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 02-03-07 12:35 |
|
On 1 Mar., 19:03, "Brian" <n...@tak.du> wrote:
> > Mon ikke der går meget meget lang tid? Tror der er for mange der ikke
> > vil have automatgear til at det kan gennemføres både politisk og
> > praktisk.
> Jeg tror da absolut at de fleste vil foretrække et automatgear, men de
> færreste vil betale ekstra for det ved køb, eller frygter dyre reperationer.
Tjaa, kan godt ske det er sådan det vender. Jeg forestiller mig bare
at mange vil føle de mister kontrol med bilen, der er jo nok en grund
til at biler til ræs har manuelt gear, selv Formel1 racere har svjv
manuelt gear. Men ok, det er nok ikke det hr og fru DK tænker på når
de vælger, der er prisen og vanen nok mere vigtig.
> > Kan man ikke opnå samme effekt ved simpelthen at lave en indikator i
> > instrumentpanelet der angiver hvornår det er tid til at skifte gear?
> Tag en tur i en gammel Toyota. Der er en grøn og en rød lampe i nogen
> modeller, der fortæller hvornår det er økonomisk, og hvornår det ikke er.
Jeps, dem kender jeg godt - har dog stadig til gode at se nogen hvor
de virker overbevisende ;)
> Eller som Folmer foreslår - brug omdrejningstælleren
Svjv står der ikke noget i instruktionsbogen til min om hvornår den
kører mest økonomisk, det nærmeste er en brochure jeg fik med hvor der
står at HDI motoren kører bedst (ikke nærmere specificeret) mellem
1800 og 2700 RPM.
| |
Ukendt (02-03-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 02-03-07 15:22 |
|
"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1172835313.286653.309100@j27g2000cwj.googlegroups.com...
Tjaa, kan godt ske det er sådan det vender. Jeg forestiller mig bare
at mange vil føle de mister kontrol med bilen, der er jo nok en grund
til at biler til ræs har manuelt gear, selv Formel1 racere har svjv
manuelt gear. Men ok, det er nok ikke det hr og fru DK tænker på når
de vælger, der er prisen og vanen nok mere vigtig.
Det er en vanesag med automatgear...det er ikke en integreret kørestil i
DK...... endnu...men...det kommer måske..DSG!!! hvem ved
Dert ville være spøjst at køre med en gammel tomatgearkasse i en bil til
ræs.. jeg tror man ville sidde og stampe i gulvet over de manglende
omdrejninger
/HB
| |
Martin Bak (02-03-2007)
| Kommentar Fra : Martin Bak |
Dato : 02-03-07 15:59 |
|
"HB" <nomail(snabela)service.dk> skrev i en meddelelse
news:45e8330c$0$4170$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> Dert ville være spøjst at køre med en gammel tomatgearkasse i en bil til
> ræs.. jeg tror man ville sidde og stampe i gulvet over de manglende
> omdrejninger
>
>
Nå? Det kan være, men jeg har da lagt mærke til, efter at vi har fået
Camryen og jeg er blevet vant til at køre med aut., at den skifter ved
betydeligt højere omdrejninger end jeg selv ville have valgt. Jeg har dog
ikke på den baggrund ændret kørestil i Mazdaratien..Det er måske anderledes
hvis det skal gå stærkt, så vælger jeg nok også at køre noget længere ud
Martin
| |
Kim Kristensen (03-03-2007)
| Kommentar Fra : Kim Kristensen |
Dato : 03-03-07 19:14 |
|
On 3 Mar., 17:15, "Martin Bak" <forn...@fornavnefternavn.dk> wrote:
> "Brian" <n...@tak.du> skrev i en meddelelsenews:45e89de7$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...> Per Henneberg Kristensen wrote:
>
> >> Nu kender jeg ikke lige nøjagtig den i Toyotaen - men jeg er bekendt
> >> med at visse modeller i gamle dage førte sig frem med et instrument,
> >> som viste at det var mest økonomisk at køre med 6.000 omdrejninger i
> >> 1. gear med lidt gas end 1.400 omdrejninger i 5. gear ved samme
> >> hastighed med lidt mere gas...
>
> > Det er vist dem der måler på vacuum, ikke ?
>
> > Den Toyota jeg har kørt med sådan en lampe, var helt tydeligt styret efter
> > omdrejningerne.
>
> Hvordan den virker ved jeg ikke, men den i Camryen er helt tydeligt _ikke_
> styret af omdrejningerne. Den brokker sig også hvis den får for meget at
> slæbe på.
>
> Martin
I min bil er der seks lysdioder som dog tænder to og to, det er
tilsyneladende bare en anden måde at vise l/100km forbruget så man
ikke behøver at se væk fra kørebanen. De fortæller heller ikke hvornår
det er optimalt at skifte gear, men fortæller kun "hvordan det går".
Med venlig hilsen Kim
| |
Brian (04-03-2007)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 04-03-07 13:11 |
|
Kim Kristensen wrote:
>>> Den Toyota jeg har kørt med sådan en lampe, var helt tydeligt
>>> styret efter omdrejningerne.
>>
>> Hvordan den virker ved jeg ikke, men den i Camryen er helt tydeligt
>> _ikke_
>> styret af omdrejningerne.
> I min bil er der seks lysdioder som dog tænder to og to, det er
> tilsyneladende bare en anden måde at vise l/100km forbruget så man
> ikke behøver at se væk fra kørebanen. De fortæller heller ikke hvornår
> det er optimalt at skifte gear, men fortæller kun "hvordan det går".
Nåja, så kan vi vel konstatere at der sker en vis udvikling hos Toyota
Bilen jeg prøvede, var en gammel traver af en Carina.
/Brian
| |
|
|