ST200 instrumenter
Fra : Tom

Dato : 27-02-07 22:19

Uaaark, det tog længere tid end jeg lige havde regnet med at få St200
instrumenterne over i min mondeo.

Vandt et helt instrumentpanel på ebay og skulle lige montere det, men da jeg
satte tænding på så var ALT galt. ABS lampen blev ved med at lyse,
omdrejningstæller viste kun ca. 400 RPM, tankmåler ca. 20 liter for lidt,
tempmåler helt oppe i det røde felt fra starten........
Var lige ved at fortvivle og tro at det kun kunne bruges i en V6'er, men
efter en større bytten rundt med modstande, printplader, stik osv osv så
lykkedes det sørme at få det hele til at virke

Hehe, nu skulle bilen kunne køre 220 da speedometeret går 20 Km/t højere op.
Øj mand sikke et spild af tid og penge bare for lidt instrument-lir'

http://www.bilgalleri.dk/uploads_large/659323.jpg

Så mangler jeg kun at indbygge SATC modulet, men det bliver en endnu større
ombygning som jeg er begyndt at forberede nu.

http://www.bilgalleri.dk/uploads_large/618507.jpg

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-07 04:06

Tom wrote:
> Øj mand sikke et spild af tid og penge bare for lidt
> instrument-lir'
> http://www.bilgalleri.dk/uploads_large/659323.jpg

Undskyld, men er DET et ST200 instrument? Hvad lir er der over det? Det ser
da ærlig talt lidt tamt ud eller?

/Peter

Fra : BJ

Dato : 28-02-07 04:21

"Peter S." <-> skrev i en meddelelse

KLIP

> Undskyld, men er DET et ST200 instrument? Hvad lir er der over det? Det
> ser da ærlig talt lidt tamt ud eller?

Ja.

http://www.forddesktops.com/show.asp?f=mondeo&i=Ford_Mondeo_ST200_Interior.jpg

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 28-02-07 07:34

BJ wrote:
> "Peter S." <-> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Ja.
>
> http://www.forddesktops.com/show.asp?f=mondeo&i=Ford_Mondeo_ST200_Interior.jpg

Speedometeret går kun til 160.

Meget passende for en bovlam Mondeo :)

--
Per, Esbjerg
Ski sælges med bæretaske, størrelse passer til 175-180 cm person, kr. 500

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 28-02-07 08:33

> Speedometeret går kun til 160.

men det er jo nok miles - de har da invertfald sat rattet i den forkerte
side.

--

Mvh,

Martin

Fra : BJ

Dato : 28-02-07 12:42

"Martin Rise Christensen" <martin.slet.dette.nu@rise.dk> skrev i en
meddelelse news:45e52fd1$0$48434$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

KLIP

> men det er jo nok miles - de har da invertfald sat rattet i den forkerte
> side.

Burde Tom´s nyanskaffelse så ikke have miles angivet i røde tale i en mindre
cirkel.?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 28-02-07 12:55

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> KLIP

> Burde Tom´s nyanskaffelse så ikke have miles angivet i røde tale i en

Nej da, Bilen hvor Tom's kommer fra har da haft rattet 'in the right side'

Det er ikke alle biler der har både km/t og mph angivelser.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i (nysynet

Fra : BJ

Dato : 28-02-07 12:59

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nej da, Bilen hvor Tom's kommer fra har da haft rattet 'in the right side'
>
> Det er ikke alle biler der har både km/t og mph angivelser.

Jeg synes det er lidt af et kuriosum, de venstrestyrede modeller ikke har
den "service".

Nå, det er nok fordi de "højrestyrede bilister" bedre kan regne om i
hovedet..

De behøver altså ingen "hjælp"..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 28-02-07 13:36

> Jeg synes det er lidt af et kuriosum, de venstrestyrede modeller ikke har
> den "service".

Min 'deo må så være at betragte som et kuriosum,
da den ikke har det

> Nå, det er nok fordi de "højrestyrede bilister" bedre kan regne om i
> hovedet..

Højrestyrede bilister.
Er det dem der har konen siddende i højre sæde og lader hende om at styre
dem?

> De behøver altså ingen "hjælp"..

Om jeg behøver hjælp eller ej, vil jeg lade stå som et åbent spørgsmål.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i (nysynet

Fra : BJ

Dato : 28-02-07 13:58

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Om jeg behøver hjælp eller ej, vil jeg lade stå som et åbent spørgsmål.

Din kone er vel ikke i nærheden.?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : alexbo

Dato : 28-02-07 15:16

"BJ" skrev

> Jeg synes det er lidt af et kuriosum, de venstrestyrede modeller ikke har
> den "service".
> Nå, det er nok fordi de "højrestyrede bilister" bedre kan regne om i
> hovedet..

Hmm, man sætter ikke milesmeter i venstrestyrede, fordi højrestyrede er
bedre til at omregne.

mvh
Alex Christensen

Fra : BJ

Dato : 28-02-07 16:49

KLIP

> Hmm, man sætter ikke milesmeter i venstrestyrede, fordi højrestyrede er
> bedre til at omregne.

Af hjertet tak for oplysningen.

Der er indtil nu kun én, der har forstået joken/morsomheden.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Tom

Dato : 28-02-07 21:46

> Speedometeret går kun til 160.
>
> Meget passende for en bovlam Mondeo :)

Bare pas på, jeg kan godt sige at 0-100 går ca 2 sekunder hurtigere nu

(Hmm, skal lige have kalibreret speedometeret lidt bedre)

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-07 10:08

BJ wrote:
> Ja.
> http://www.forddesktops.com/show.asp?f=mondeo&i=Ford_Mondeo_ST200_Interior.jpg

Nåh, det er måske den gamle Mondeo? Troede det var den nye.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 28-02-07 13:47

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> writes:

> [...]
> den "service".
>
> Nå, det er nok fordi de "højrestyrede bilister" bedre kan regne om i

Nu er der jo ikke nogen særlig snæver sammenhæng mellem ratplacering
og enheder for hastighed: DK, US, GB, AUS, så har vi vist alle fire
kombinationer.

Fra : BJ

Dato : 28-02-07 13:57

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nu er der jo ikke nogen særlig snæver sammenhæng mellem ratplacering
> og enheder for hastighed: DK, US, GB, AUS, så har vi vist alle fire
> kombinationer.

Af hjertet tak for oplysningen.

Jeg ved ikke, hvordan jeg skulle have levet uden i denne globale verdens
forskellige biler.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 28-02-07 23:46

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Af hjertet tak for oplysningen.
>
> Jeg ved ikke, hvordan jeg skulle have levet uden i denne globale verdens
> forskellige biler.

Lykkeligt uvidende

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i (nysynet

Fra : Leonard

Dato : 28-02-07 13:58

Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote:

>Nu er der jo ikke nogen særlig snæver sammenhæng mellem ratplacering
>og enheder for hastighed: DK, US, GB, AUS, så har vi vist alle fire
>kombinationer.

Ligeså lidt er der vel lighed i længden på mil i hhv. S, US, GB ...

--
Leonard

Fra : BJ

Dato : 28-02-07 14:08

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ligeså lidt er der vel lighed i længden på mil i hhv. S, US, GB ...

Det må være forvirrende i JP ...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Leonard

Dato : 28-02-07 14:31

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote:

>Det må være forvirrende i JP ...

Jeg læser sjældent den avis

--
Leonard

Fra : BJ

Dato : 28-02-07 14:45

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg læser sjældent den avis

Det skulle ellers ind i mellem være ganske pingeling..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 28-02-07 13:48

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> writes:

> Højrestyrede bilister.
> Er det dem der har konen siddende i højre sæde og lader hende om at styre
> dem?

Jeg plejer nu at kalde hende for GPS'en...

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 28-02-07 14:11

Leonard <piper28a@gmail.invalid> writes:

> Ligeså lidt er der vel lighed i længden på mil i hhv. S, US, GB ...

US og GB er nu ret enige om de 1609m. Det er S og DK er ikke er enige
om der går 10 eller 7,532 km på en mil. US og GB er derimod ikke enige om
størrelsen af en gallon og derfor heller ikke om definitionen af mpg.
Og hestekræfter er til en mindre roman...

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 28-02-07 14:20

> [...]

> KLIP

> Af hjertet tak for oplysningen.
>
> Jeg ved ikke, hvordan jeg skulle have levet uden i denne globale verdens

....og derudover er der forskelle på om blinklyset sidder til højre
eller venstre i forhold til rattet. I en Holden Astra sidder det fx.
til venstre hånd lige modsat de fleste andre biler i Australien, fordi
det i virkeligheden er en Opel der har fået flyttet rattet.

Jeg syntes bare du skulle vide det. Jeg kan også underholde med
forskelle i trimspecifikationer på Yaris i forskellige lande hvis du
ønsker det.

Fra : BJ

Dato : 28-02-07 14:45

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> til venstre hånd lige modsat de fleste andre biler i Australien, fordi
> det i virkeligheden er en Opel der har fået flyttet rattet.

Det er jo ganske utroligt.

> Jeg syntes bare du skulle vide det. Jeg kan også underholde med
> forskelle i trimspecifikationer på Yaris i forskellige lande hvis du
> ønsker det.

Endnu en gang af hjertet tak.

Derfor ikke, da jeg ikke har planer om at _køre_ i egen bil, hverken til JP,
AUS, US, men vil holde mig i "vort eget område".

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 28-02-07 17:09

> [...]

> KLIP

> Af hjertet tak for oplysningen.
>
> Der er indtil nu kun én, der har forstået joken/morsomheden.

Jamen så må du jo hellere forklare den. Havde du ventet rungende
latterkaskader?

Fra : BJ

Dato : 28-02-07 17:12

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jamen så må du jo hellere forklare den.

Jeg har slet ingen forestilling om, den vil blive forstået ved nærmere
forklaring.

Det ender bare op i den rene statistik..

> Havde du ventet rungende
> latterkaskader?

På ingen måde, jeg er ganske tilfreds med Uffes.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 28-02-07 17:25

> [...]

> forklaring.
>
> Det ender bare op i den rene statistik..

Kun i syv ud af ti tilfælde.

Fra : BJ

Dato : 28-02-07 17:29

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Kun i syv ud af ti tilfælde.

For en sikkerheds skyld...er det nu en vits/joke/morsomhed..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 28-02-07 18:04

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> writes:

> "Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> For en sikkerheds skyld...er det nu en vits/joke/morsomhed..?

Det styrer du selv. Fra valgfrit sæde.

Fra : BJ

Dato : 28-02-07 18:05

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det styrer du selv. Fra valgfrit sæde.

Hvilken fleksibilitet at udvise.

Af hjertet tak.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Tom

Dato : 28-02-07 21:44

"Peter S." <-> skrev i en meddelelse

> Undskyld, men er DET et ST200 instrument? Hvad lir er der over det? Det
> ser da ærlig talt lidt tamt ud eller?

Netop at det er originalt ST200 udstyr og ikke thansen udstyr (mere)

--
Tom

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 28-02-07 10:12

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> efter en større bytten rundt med modstande, printplader, stik osv osv så
> lykkedes det sørme at få det hele til at virke

Et forstudie ville nok have afsløret en del af dette.
Men det er sjovere at opdage fejlene efterhånden

> [...]
> op.
> Øj mand sikke et spild af tid og penge bare for lidt instrument-lir'

Er det kabel eller elektronisk speedometer i Mk.II?

> Så mangler jeg kun at indbygge SATC modulet, men det bliver en endnu
> større ombygning som jeg er begyndt at forberede nu.
>
> http://www.bilgalleri.dk/uploads_large/618507.jpg

Hov, kan se på den side som BJ linker til at du også mangler gearknoppen
http://www.forddesktops.com/show.asp?f=mondeo&i=Ford_Mondeo_ST200_Interior.jpg
Der står da højt og tydeligt 'ST200' på knoppen.

Men det er sjovt når det hele bare spiller

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i (nysynet

Fra : BJ

Dato : 28-02-07 18:11

> [...]

> http://www.forddesktops.com/show.asp?f=mondeo&i=Ford_Mondeo_ST200_Interior.jpg
> Der står da højt og tydeligt 'ST200' på knoppen.

Det er absolut en mangel.

Har han i øvrigt sådan et her:

http://cgi.ebay.de/Ford-Mondeo-Aufkleberset-ST200-ST220-ST-220-ST-200-RS_W0QQitemZ320087614994QQihZ011QQcategoryZ57350QQrdZ1QQssPageNameZWD1VQQcmdZViewItem

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Tom

Dato : 28-02-07 21:43

> [...]
>
> Et forstudie ville nok have afsløret en del af dette.
> Men det er sjovere at opdage fejlene efterhånden

Det skriver de ikke noget om i diverse manualer og lign. Begge stik passer
lige over på men det er selvesignalerne der er lavet om i. Der sidder ekstra
dioder og modstande i det ene panel i forhold til det andet.

> Er det kabel eller elektronisk speedometer i Mk.II?

Elektrisk i min. 143 Hz = 100 Km/t

> [...]
> Der står da højt og tydeligt 'ST200' på knoppen.
>
> Men det er sjovt når det hele bare spiller

Jeg synes bare ikke så meget om knoppen, at jeg har villet købe den

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 28-02-07 22:27

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg synes bare ikke så meget om knoppen, at jeg har villet købe den

LOL ... Wetten dass...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 28-02-07 23:41

> Det skriver de ikke noget om i diverse manualer og lign. Begge stik passer
> lige over på men det er selvesignalerne der er lavet om i. Der sidder
> ekstra dioder og modstande i det ene panel i forhold til det andet.

Mirez har lavet noget der ligner lidt.
http://www.mirez.co.uk/Mods.htm
Modification Number #4: Instrument Cluster Replacement

> Elektrisk i min. 143 Hz = 100 Km/t

Altså de samme pulser som tripcomputeren bruger?

Hmmmm, skal du af med det gamle instrument panel?
Det ligner at det passer i en (min Mk.I.

Det ligner noget af en skovtur.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i (nysynet

Fra : Tom

Dato : 01-03-07 17:06

> [...]
>
> Mirez har lavet noget der ligner lidt.
> http://www.mirez.co.uk/Mods.htm
> Modification Number #4: Instrument Cluster Replacement

Jow, men et ST200 instrument har endnu mere der skal bygges om

> Altså de samme pulser som tripcomputeren bruger?

Ja

> Hmmmm, skal du af med det gamle instrument panel?
> Det ligner at det passer i en (min Mk.I.

Jeg tror det vil være rimelig ubrugelig for dit vedkommende. Speedometeret
er med en eller anden ASIC kreds og der er ingen justeringsmuligheder, så
temmelig umuligt at få til at passe hvis man ikke bytter printpladerne m.m.

> Det ligner noget af en skovtur.

Jep, jeg skal have lavet et PWM modul og have fat i 4 NTC følere (aner ikke
karakteristikken) og en fotomodstand til måling af solindfald.

--
Tom

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 01-03-07 21:47

> Jow, men et ST200 instrument har endnu mere der skal bygges om

Det _skal_ ikke være let

> [...]
> er med en eller anden ASIC kreds og der er ingen justeringsmuligheder, så
> temmelig umuligt at få til at passe hvis man ikke bytter printpladerne

Det forstår jeg ikke helt.
Der er tale om at instrumentet skal interface til dette:
The sender unit is driven by compensating gears which ensure that the
frequency produced is always 1.3889 Hz/km/h or 5000 pulses/km regardless of
tyre size or vehicle type etc.

> Jep, jeg skal have lavet et PWM modul og have fat i 4 NTC følere (aner
> ikke karakteristikken) og en fotomodstand til måling af solindfald.

Mon ikke de bruger samme følere som til udendørs, der har du da 2 punktet på
karakteristikken:
-40ºC corresponds to a resistance value of 9.795 kOhms
+65ºC to a resistance value of 588.8 Ohms.

og husk så lige at det er en NTC med en 11k i parallel samt en kondensator.

PWM kan jo være noget med en PIC og noget FET værk

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i (nysynet

Fra : Tom

Dato : 02-03-07 16:58

> [...]
> The sender unit is driven by compensating gears which ensure that the
> frequency produced is always 1.3889 Hz/km/h or 5000 pulses/km regardless

Problemet opstår når man vil passe et nyt speedometer ned i det gamle
flex-print

> [...]
> +65ºC to a resistance value of 588.8 Ohms.
>
> og husk så lige at det er en NTC med en 11k i parallel samt en

Okay det anede jeg ikke engang. Hvor har du fundet denne info?

> PWM kan jo være noget med en PIC og noget FET værk

Jep, jeg regner med at 3-4 FET'er i parallel burde kunne trække de 30A som
ventilatoren bruger.

--
Tom

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 02-03-07 23:32

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Problemet opstår når man vil passe et nyt speedometer ned i det gamle
> flex-print

Det er til at klare.

> Okay det anede jeg ikke engang. Hvor har du fundet denne info?

TIS.

> Jep, jeg regner med at 3-4 FET'er i parallel burde kunne trække de 30A som
> ventilatoren bruger.

Har du da ikke nogen FET der kan klare 65A?
FMM65 feks. hvor du så kun bruger den ene halvdel.
Du kan finde datablad her:
alldatasheet.com søg på FMM65-015P

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i (nysynet

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 03-03-07 00:09

> Har du da ikke nogen FET der kan klare 65A?
> FMM65 feks. hvor du så kun bruger den ene halvdel.
> Du kan finde datablad her:
> alldatasheet.com søg på FMM65-015P

og så glemte jeg lige driveren til den:
TC4427 datablad findes på samme hjemmeside

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i (nysynet

Fra : Tom

Dato : 03-03-07 00:43

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er til at klare.

Jo, men jeg skal have det hele skilt ad en gang til. Min benzinmåler viser
mere og mere jo mindre der er i tanken. Det er temmelig umuligt at venne sig
til

> TIS.

Hmm, må vist hellere prøve at læse lidt igen. Synes bare det er underligt at
man både stopper modstand og kondensator på en ntc modstand.
hehe, "jeg" producerer endda adskillige hundrede tusinder ntc temperatur
sensorer hvert år, så hvis jeg bare vidste karakteristikken, så kunne jeg
lave en perfekt sensor der vil koste ca. 10 Kr modsat Fords man skal betale
400 Kr for og som er gået i stykker.

SATC modulet leverer et PWM signal ud, så det er kun drivertrinnet man skal
ekstra tilslutte. Jeg kunne forestille mig at Fords PWM-relay som de kalder
det, er rasende dyrt, så jeg bygger det nok selv med nogle transistorer.

> Har du da ikke nogen FET der kan klare 65A?

Jeg har nogle highside mosfet som skulle kunne klare 80A, men i praksis
bliver de tæske varme bare de skal trække 10A ved 2 KHz.

> FMM65 feks. hvor du så kun bruger den ene halvdel.
> Du kan finde datablad her:
> alldatasheet.com søg på FMM65-015P

Tak

--
Tom

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 03-03-07 01:17

> Jo, men jeg skal have det hele skilt ad en gang til. Min benzinmåler viser
> mere og mere jo mindre der er i tanken. Det er temmelig umuligt at venne
> sig til

Byttet om på 2 ledninger, eller hvad?

> [...]
> lave en perfekt sensor der vil koste ca. 10 Kr modsat Fords man skal
> betale 400 Kr for og som er gået i stykker.

Det står 'gemt':
Workshop manuals
din bil
419-10: MULTIFUNCTION ELECTRONIC MODULES
og så er der dømt læsning

Workshop Manuals
min bil
«Section 33-04: Trip Computer»
«DESCRIPTION AND OPERATION»
Der står det med de 11kohm.

> [...]
> skal ekstra tilslutte. Jeg kunne forestille mig at Fords PWM-relay som de
> kalder det, er rasende dyrt, så jeg bygger det nok selv med nogle

Så er koen jo kommet væk fra isen.

> Jeg har nogle highside mosfet som skulle kunne klare 80A, men i praksis
> bliver de tæske varme bare de skal trække 10A ved 2 KHz.

Kig på Rds on, den skal jo helst være lav.

Velbekomme

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i (nysynet