En god MPV til fam. m 4 børn - camper?
Fra : Oh-no

Dato : 27-02-07 17:27

Ak ja så kan man lære det...

Pludselig blegner passat'en ved udsigt til ankomst af
"genspredningseksperiment 4"

Hvad gør den kloge familiefader nu?

Jeg kikker efter en 6-7 sæders bil. Jeg kikker (tænker)
s-max, c-max, sharan, touran, corolla verso, zafira, (grand) scenic,
peugeot 806, citroen espace, previa - benzinmotor og med nogle år på bagen,
så den ikke koster ½ sommerhus.

Nogle gode bud? Er der en der er i stand til at trække nogle linjer i dette
marked? Har jeg brug for en stor mpv, eller er en corolla verso ok? Det vil
være sjældent jeg skal køre langt med alle 4 børn, men der skal jo i hvert
fald de første år en barnevogn med også..

Er det korrekt opfattet, at alle mpv'er ombygget til campere er udstyret med
4-500 kg ekstra dødvægt for at nå op over to ton? Er det ikke en total
dræber for
bilen? Jeg tænker på køreegenskaber (aktiv sikkerhed), passiv sikkerhed,
slid, benzinøkonomi... det bli'r jo nærmest en PMV i stedet for en MPV ;)

Ærbødigst
Henrik

Fra : Jimmi Nielsen

Dato : 27-02-07 18:24

> [...]
> s-max, c-max, sharan, touran, corolla verso, zafira, (grand) scenic,
> peugeot 806, citroen espace, previa - benzinmotor og med nogle år på

Jeg ville købe en Honda FR-V, den er fed, kører godt og er ikke sååå dyr.
Men det bliver nok svært at finde en der har mange år på bagen.

Alternativt ville jeg købe en VW carvelle eller lignende, indregisteret til
privat buskørsel. Ulempen er så bare at du skal have kørekort til bus, og at
det KUN er din familie du må have med. Man kan få bøde hvis der er andre med
end dine børn, kone osv. Men til gengæld får du den på gule plader, og til
få penge.

/Jimmi

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-02-07 19:24

Oh-no skriver:

> Jeg kikker efter en 6-7 sæders bil. Jeg kikker (tænker)
> s-max, c-max, sharan,

Store nok

> touran, corolla verso, zafira,

For små biler til 4 børn og bagage.

Er det alle 4 på "fuld tid", eller er der delebørn i mellem ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jan Vennike

Dato : 27-02-07 21:32

> [...]
>
> Klaus
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:

Vi har en Mazda Premacy, som svarer til Touran/Toyota Corolla Verso/Zafira
og vi har 4 børn.

Til almindelig daglig brug er det OK - okay, ikke den store bagagerums
plads, men det er en vanesag.

Og til ferieture en 300 l tagboks og hvis man skal have andet/mere med, en
stor trailer - så jeg syntes ikke man behøver større bil. ISÆR ikke med de
brændstofpriser der er nu - det bliver nok heller ikke billigere i
fremtiden.

/Jan

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-02-07 21:44

Jan Vennike skriver:

> Vi har en Mazda Premacy, som svarer til Touran/Toyota Corolla Verso/Zafira
> og vi har 4 børn.

Problemet er det ekstra sæde man har omme i bagagerummet. Komemr der en
der drøner op "i røven" af bilen er sædet placeret i den deformerbare
zone. Hvor meget barn er der så tilbage ?

> Til almindelig daglig brug er det OK - okay, ikke den store bagagerums
> plads, men det er en vanesag.

Så kan man også vælge en Peugot 307.

> [...]
> stor trailer - så jeg syntes ikke man behøver større bil. ISÆR ikke med de
> brændstofpriser der er nu - det bliver nok heller ikke billigere i

Jo, men du skal heller ikke køre meget med tagboks, eller trailer før
det ødelægger din brændstofsøkonomi...

Fra : Jan Vennike

Dato : 28-02-07 05:48

> [...]
> der drøner op "i røven" af bilen er sædet placeret i den deformerbare
> zone. Hvor meget barn er der så tilbage ?

Problemet er, at hvis du skal have en bil, hvor du tager hensyn til det, kan
du godt lægge mindst 100.000 kr oveni.

Og alternativet var en eller anden gammel udbollet bus - nej tak - been
there/done that (http://www.vennike.dk/bus/)

> Så kan man også vælge en Peugot 307.

Og blive stegt ??

Ej, spøg til side - I Mazda'en sidder man faktisk bedre (mere MPV agtigt),
for i 307 er noget "lavere" - det er mere rummelighed i Mazda'en - så'en
føles det ihvertifald.

Og med 4 unger i bilen, skal det være plads til store gloser

> Jo, men du skal heller ikke køre meget med tagboks, eller trailer før
> det ødelægger din brændstofsøkonomi...

Nææ - men hånden på hjertet - hvor tit bruger man sit bagagerum ?? I
Premacy'en mener jeg at vi har 120 l og det rækker til 98 % af vores forbug.

Og om jeg vil give 100.000 mere får at få mere bagarumsplads, for at dække
de sidste 2 % ?? - overhovedet ikke.

/Jan

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-02-07 06:13

Jan Vennike skriver:

> Problemet er, at hvis du skal have en bil, hvor du tager hensyn til det, kan
> du godt lægge mindst 100.000 kr oveni.

Hvad koster livet af et barn ?

> Og alternativet var en eller anden gammel udbollet bus - nej tak - been
> there/done that (http://www.vennike.dk/bus/)

Eller en Honda FRV, alternativt en "Multifnat".

> Nææ - men hånden på hjertet - hvor tit bruger man sit bagagerum ??

Hver gang man skal have sin barnevogn med....

> Og om jeg vil give 100.000 mere får at få mere bagarumsplads, for at dække
> de sidste 2 % ?? - overhovedet ikke.

Det er jo et personligt valg.

Fra : Jan

Dato : 28-02-07 12:21

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> Jan Vennike skriver:

> Hvad koster livet af et barn ?

Hvis ikke man har 100.000 kr mere, så er det så nemt med det. Og det nytter
ikke at sige hvormeget et barn koster - har man ikke de penge, så har man
dem altså bare ikke.

Og hvis alternativet er en gammel bus der har kørt 300-400.000 km, for at
kunne få den til samme pris - så skal
værkstedsregningerne/brændstofforbruget nok sørge for at det bliver en MEGET
dyr affære alligevel.

> Eller en Honda FRV, alternativt en "Multifnat".

Hmm - Multifnat og crashtest ?? Det flytter vist bare problemet om på
forsædet (dårlig crashtest).

Billigste FRV: omkring 320.000 - fuldstændigt galimatias - der er en grund
til at 40 % af alle biler der bliver er småbiler - bilerne er begyndt at
blive ALT for dyre i DK.

En Mazda 5 kan man i det mindste få 30-40.000 billigere med plads til 7
personer.

Men den billigste "people mover" må ultimativt være en Fiat Doblo Family -
den kan du få under 200.000 fra ny - okay, en 1.4 l benzinmotor gør den nok
ikke til et livligt bekendskab, men den kan da flytte sig.

> Hver gang man skal have sin barnevogn med....

Nu var vi heldigvis kommet ud over den alder børn, da vi skiftede til
Premacy'en - men en cykelholder kan bruges til rigtigt meget.

> Det er jo et personligt valg.

Nææ - mere et økonomisk valg - da vi købte vores Premacy som demo bil til
240.000 for 2 år siden, strakte vi vores økonomi så langt vi over hovedet
kunne - tro mig, jeg var ude at kigge efter brugte biler, men hvis en bil
har mere end 5 sæder eller hedder noget med MPV, er det svært at få noget
til under 200.000 brugt uden at den har kørt en million-milliard kilometer.

/Jan (fra arbejdet)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-02-07 17:57

Jan skriver:

> Hvis ikke man har 100.000 kr mere, så er det så nemt med det. Og det nytter
> ikke at sige hvormeget et barn koster - har man ikke de penge, så har man
> dem altså bare ikke.

Enig.

> Hmm - Multifnat og crashtest ?? Det flytter vist bare problemet om på
> forsædet (dårlig crashtest).

Gennemsnitssikkerheden ved 6 spersoner bliver nok ikek ringere i en
Multifnat...

> Billigste FRV: omkring 320.000 - fuldstændigt galimatias

Nu har du jeg selv erfaring emd at købe biler lettere brugt......

> En Mazda 5 kan man i det mindste få 30-40.000 billigere med plads til 7
> personer.

Vi skal bruge 6 i dette tilfælde....

> Men den billigste "people mover" må ultimativt være en Fiat Doblo Family -
> den kan du få under 200.000 fra ny - okay, en 1.4 l benzinmotor gør den nok
> ikke til et livligt bekendskab, men den kan da flytte sig.

Men har man ikke pengene må man nøjes.....

> Nu var vi heldigvis kommet ud over den alder børn, da vi skiftede til
> Premacy'en - men en cykelholder kan bruges til rigtigt meget.

Men "Oh-no" er ikke, det er ham der søger råd....

Fra : KASO

Dato : 01-03-07 20:09

> Jan skriver:

> Enig.

> Gennemsnitssikkerheden ved 6 spersoner bliver nok ikek ringere i en
> Multifnat...

Definitivt jo! Specielt hvis du sammenligner med de gode. Fiat'en er
exeptionelt dårligt!

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-03-07 22:17

KASO skriver:

> Definitivt jo! Specielt hvis du sammenligner med de gode. Fiat'en er
> exeptionelt dårligt!

Du mener altså at en person der sidder ude i den deformerbare zone i en
Coralla er bedre beskyttet end en der sidder på bagsædet af en Multifnat
?

Fra : KASO

Dato : 02-03-07 07:49

> KASO skriver:

> Du mener altså at en person der sidder ude i den deformerbare zone i en
> Coralla er bedre beskyttet end en der sidder på bagsædet af en Multifnat
> ?
Nope - jeg beskrev netop også Corolla'en som en af de, der bestemt _ikke_ er
gode. Men f.eks. en Grand Scénic er i Tyskland testet til at være ganske
sikker - også på 3. række ved en påkørsel bagfra. Den har da også noget
større afstand til bagruden end en Corolla.

Til gengæld er sikkerheden på forsædet i en Multipla nærmest
ikke-eksisterende - FDM gik så langt som til at advare mod at købe den.

FRV er en del bedre (men ikke blandt de bedste) - men de tager sig ret godt
betalt (hvis man vil have en diesel).

Fra : KASO

Dato : 01-03-07 20:08

> [...]
> der drøner op "i røven" af bilen er sædet placeret i den deformerbare
> zone. Hvor meget barn er der så tilbage ?

Grand Scénic er testet i denne disciplin - og 3. sæderække var helt sikker.
Der er også en del plads til bagruden (deraf et bagagerum på 220l med 7
sæder) og airbaggardiner på 3. række. Andre, jeg har kigget på (Corolla
Verso, Touran) har ganske rigtigt bageste sæder bekymrende tæt på
bagruden...

Fra : KASO

Dato : 01-03-07 20:05

> Oh-no skriver:

> Store nok

> For små biler til 4 børn og bagage.

Du vrøvler

Jeg har prøvet S-max - den er ikke nævneværdigt større end min Grand Scénic
(men det er de øvrige ganske rigtigt).

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-03-07 22:30

KASO skriver:

> Du vrøvler

Du har ret, jeg glemte at få C-max med.

> Jeg har prøvet S-max - den er ikke nævneværdigt større end min Grand Scénic
> (men det er de øvrige ganske rigtigt).

S-max er en del større end C-max....

Fra : KASO

Dato : 02-03-07 07:51

> KASO skriver:

> Du har ret, jeg glemte at få C-max med.

> S-max er en del større end C-max....

Jeps - og jeg har kørt dem begge. C-max virker lille - S-max er en del
større, men virker ikke nævneværdigt større end f.eks. Grand Scénic eller C4
Picasso. Jeg har dog ikke testet 3. sæderække (den var der nemlig ikke) -
der kan selvfølgelig være lidt mere plads dér.

Fra : nono

Dato : 02-03-07 20:54

> Er det alle 4 på "fuld tid", eller er der delebørn i mellem ?

De to er på delebasis. Men de fylder jo lige meget af den grund når vi skal
på ferie.

I det daglige vil vi nok fortsat bruge Passaten mest (diesel). Nr 2 bil skal
kunne rumme alle 6, og skal til daglig kun bruges til at køre de to mindste
i institution og konen på arbejde - måske 20 km om dagen.

Tak for alle de mange bidrag, jeg læser interesseret med.

Vh
Henrik

Fra : Tina & Allan Fosborg

Dato : 03-03-07 17:32

- Ja, nu er jeg her igen med min C4 Picasso

Jeg synes 3. sæderække er rimeligt stor. Vi er to "kompakte" voksne, og vi
kan godt sidde på 3. række. Vi har ikke lange ben, men fylder til gengæld
mere i bredden... Og med 3. række slået op er der stadig plads til et par -
ikke for store - sportstasker.

Og den har scoret højest i NCAP-testen. Den kunne - som den første og
eneste - have fået max. point, hvis ikke det var fordi, den mistede nogle
point på en dårlig selehusker...

Og vi er stadig meget glade for den...

Hilsen Allan

Fra : Søren Hansen

Dato : 28-02-07 11:04

Oh-no skrev:
> Ak ja så kan man lære det...
>
> Pludselig blegner passat'en ved udsigt til ankomst af
> "genspredningseksperiment 4"

Tillykke!

> [...]
> slid, benzinøkonomi... det bli'r jo nærmest en PMV i stedet for en MPV ;)

Jeg har selv lige købt en ny Kia Carnival Camper, som er meget
anderledes end de ældre modeller. De fås fra kr 300.000, så det er et
billigt halvt sommerhus. Vi har kun to børn, men har prøvet at fylde
alle seks sæder med fire voksne og to børn og det føles på ingen måde
presset.
Det var ikke nødvendigt at lægge ekstra vægt i den for at nå de 2 ton,
så køreegenskaberne er på godt og ondt ikke anderledes end
personvognsudgaven. Det er ikke en racer, mere en cruiser, men vi har
lige været i Østrig på skiferie og det var en fornøjelse at køre igennem
Tyskland også ved 160 km/t, hvor der stadig var overskud i motoren.
Ellers bruger jeg den til at pendle mellem Nordsjælland og Amager og det
er også behageligt, specielt fordi jeg har købt automatgear (listepris
kr 15000 ved camper).
Bilen har fået fire stjerner hos EuroNCAP. Den sidste stjerne missede
primært pga problemer ved fodregionen hos forsædepassagererne og pga
dårlig skiltning omkring børnesikkerheden. Hvis ellers man selv kan
tænke mht skiltningen, så er alle dine børn godt beskyttet.
Dieseløkonomien er ikke noget at skrive hjem om. Automatgearet gør, at
vi skal være glade, når vi passerer 11 km/l.

Da man skal køre rundt med alt campinggrejet, skal du nok lige checke,
om du kan få plads til barnevognen samtidig.

Håber du kan bruge det til noget og kig evt forbi http://kiaklub.dk hvis
du vil læse flere erfaringer.

--
Mvh Søren
http://kiaklub.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-02-07 17:59

Søren Hansen skriver:

> Bilen har fået fire stjerner hos EuroNCAP.

Som camper med hul i taget, eller som bus ???

Fra : Søren Hansen

Dato : 01-03-07 22:25

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Søren Hansen skriver:
>
> Som camper med hul i taget, eller som bus ???
Kia Carnival er som alle andre ombyggede campere selvfølgelig testet i
standard udgaven, da ombygningen til camper er et rent dansk fænomen.
Det er derfor ikke testet, om ombygningen til camper har gjort
tagkonstruktionen stærkere eller svagere.
Umiddelbart lyder det logisk at antage, at konstruktionen er svagere,
men det hul, der er skåret i taget er erstattet med dels køkkentaget,
dels de plader, der udgør øverste dobbeltseng, når campingfunktionen til
fire tages i brug. Jeg er selv ikke særligt overbevist om at de plader
kan erstatte sikkerheden i den originale struktur.

Oh-No/Henrik åbnede selv muligheden for en camper og det er meget få
biler, der er testet i udgaven ombygget til danske campingregler, hvis
nogen overhovedet er det. Umiddelbart kan jeg kun komme i tanke om
Mercedes Viano Marco Polo og VW California, hvor campingfunktionen er
fabriksfødt, og hvis de er crashtestet, så er det ikke offentliggjort på
www.euroncap.com, så vidt jeg kan se.
Der er selvfølgelig også de deciderede autocampere som Hymermobil, og
hvad de nu hedder, men det antager jeg er uden for den ønskede
prisklasse og de er efter min mening også uanvendelige til daglig transport.

Jeg er ikke opmærksom på nogen specielle sikkerhedskrav til
tagkonstruktionen på ombyggede campere. Hvis nogen kender til dem, hører
jeg meget gerne om det.

Søren
http://kiaklub.dk

Fra : TDN

Dato : 28-02-07 18:26

"Oh-no" <nono@no.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> slid, benzinøkonomi... det bli'r jo nærmest en PMV i stedet for en MPV ;)

Her er nogle FDM test af biler med plads til 6:

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/79BD2310-9D2A-4BB7-8A79-ED7CFCCC15AD/0/5055.pdf

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/BD9C95EB-7E5A-4ECD-BB55-C7BFEA16E262/0/1829.pdf

Mvh
Thomas

Fra : Kim Kristensen

Dato : 28-02-07 18:37

On 28 Feb., 12:20, "Jan" <j...@NONODGM-SDG.COM> wrote:

> [...]
> blive ALT for dyre i DK.
>
> En Mazda 5 kan man i det mindste få 30-40.000 billigere med plads til 7

Uden jeg har dykket for dybt i det, ser det ud som om du får
nogenlunde det samme i Honda FR-V og Mazda 5 for de samme penge. Det
ser ud som om det er 5 2,0 Touring til 310.000 kr. der passer med FR-V
1,8 Comfort til 315.000, hvad angår udstyr og ydelse. For de sidste
5000 kr. får man så en bedre brændstoføkonomi og et bagagerum på 439
liter mod 112 når alle sæder er oppe.

Med venlig hilsen Kim