Jeg kan se, at der i mit fravær har været rejst spørgsmål om snekæder.
Jeg kan jo prøve at fortælle hvad jeg véd om sagen, så må vi se om
nogen kan bruge det til noget.
Lad mig slå fast at der findes kæder til alle typer biler, også
lastbiler.
De findes endda i et utal af varianter.
De skandinavisk producerede er de mest solide, idet de er lavet i 8mm.
det er tunge grejer at arbejde med.
De findes endog med pigge på de kæder der skal sidde på trækakslen.
Så er der de såkaldte styrekæder til forhjul og trailer/påhængsvogn.
De skal forsøge at forhindre udskridninger.
Endelig findes hele molevitten også i en kobber/messinglegering til
ADR-biler. De må nemlig ikke kunne slå gnister når de rammer bar
asfalt.
Slidtagen på kæder kan være betydelig, hvis man kører på strækninger
med fygesne, hvor der også er strækninger med bar vej, eller bar vej i
sporene.
Når sådan en kæde så springer, og den f.eks. er monteret på
trækakslen, så tager den gerne både skærme og baglygter, der som regel
er monterede på den bagerste skærmhalvdel , med sig, og så har man
lige påført en eller anden(vognmanden), en forholdsvis stor udgift.
Alternativet er selvfølgelig at fise ud og afmontere skidtet, hver
gang der kommer en strækning med bar asfalt, og så gentage proceduren,
når der kommer nye drivedannelser.
Det er nok dér man skal lede efter Finn's modvilje mod snekæder.
Jeg bliver stadig alternativ, når jeg ser f.eks. Fruergaards
glædesudbrud ved snefald.
Beklager, men sådan er det.
Kastede det lidt lys over sagerne?
--
Venlig hilsen
Folmer