>
> Du må her tale om baghjulstrukne biler. Sommerdæk får ikke bilen til at
> glide ud af de spor som i forvejen findes. Dette kan jeg måske bedre end
> mange andre udtale mig om da jeg har kørt på både sommer og vinterdæk i
> både Mondeo og Sierra (for og baghjultrukken)
>
>
Dem (baghjulstrækkere) er der da også en hel del af.
>> - det ikke er nok at sætte farten ned, det kan man stadig ikke bremse af.
>
> Sikke da noget decideret VRØVL.
????? Har du været på en glatbane på sommerdæk? Det er jeg hver år, og kan
hver gang konstatere, at de biler der kører sommerdæk, har bremselængder der
er 3-4 gange så lange som de der kører på vinterdæk. Problemet her er man jo
så skal holde en afstand til den foranliggende der svarer til dette, og det
kan jeg da se i trafikken, absolut ikke sker.
Du overvurderer helt klart den markante
> forskel der er på dækkene. Hvis man ikke kunne bremse så ville der nok
> være vanvittig mange flere ulykker i danmark end der rent faktisk er tale
> om. Det underlige ved dine fordomme er at statestikken siger
Kildeangivelse please. Jeg ved kun at forsikringsselskaberne jamrer hver
gang der falder sne, fordi der kommer så mange skader.
at når vejene er tørre
> om vinteren så sker der faktisk FLERE uheld end hvis det er tørt.
Hvis dette udsagn ikke er VRØVL, så ved jeg altså ikke hvad VRØVL er ('Der
sker flere uheld når det er tørt end når det er tørt')
Men OK
> statestik kan (mis)bruges på mange måder, da vi jo ikke ved hvor mange der
> kører rundt på vinterdæk.
>
> Bremselængden bliver længere med sommerdæk end ved vinterdæk, men at sige
> man ikke kan bremse, er helt ude i overdrevet.
Smut en tur ud på din lokale glatbane. Med vendingen 'ikke bremse' mener jeg
naturligvis, at standselængden forlænges betragteligt. På glatbanen har jeg
set eksempler på biler (med gode fuldmønstrede sommerdæk) der ikke kunne
bringe bilen til standsning på en 120 m glatbane (starthastighed 80 km/t).
Først da de nåede ud på tør asfast standsede bilen.
> Desuden ville det være lettere at tale om konkrete meter som bremselængden
> forlænges med og hvad der måtte være rimeligt at stille som krav.
> Min erfaring siger mig at selv om der ligger 3 cm sne på motorvejen, så
> kører folk (incl. mig) med 110 - 130 alligevel. Så selv om bremselængden
> måtte blive længere, så er vi åbenbart ikke derude hvor det har AFGØRENDE
> betydning.
Det er vel fordi du endnu ikke har skullet foretage en _rigtig_ opbremsning?
Selvom du og de andre fortsat kører110-130 km/t i glat vejr bliver det da
ikke OK; du har jo bare været heldig!
>
>> Jeg så fx. en på sommerdæk, der ikke kunne sætte i gang, overhovedet. Han
>> blokerede en hel vejbane (der var heldigvis 2), fordi hans lavprofil
>> sommerdæk overhovedet ikke kunne få grip, og det eneste der skete, når
>> han forsøgte at sætte igang var at den kørte en smule sidelæns....
>
> Jeg tror der findes temmelig MANGE sådanne eksempler med det sne "i" har
> fået. Jeg kan f.eks læse om steder hvor kun bæltekøretøjer kan komme frem.
>
> Jeg husker også konens Sierra med M+S dæk der ikke kunne komme ud af
> indkørslen der hælder ca 5° en dag der var isslag fordi en sierra ikke
> vejer noget som helst bagi.
> Men jeg medgiver klar at sommerdæk ikke er gode til igangsætning og ikke
> står så godt fast. Dette gør nedslidte vinterdæk i øvrigt heller ikke
Der er da vel ingen der kører på nedslidte dæk?!?!?!?
>
>
>> De der ikke vil købe vinterdæk; HOLD NU JERES LØFTE ("naaaa... jeg vil
>> ikke investere 4.000,- på vinterdæk til min 400.000,- bil, fordi der er
>> sne en uge i Danmark, jeg lader den bare stå de par dage") OG LAD VÆRE
>> MED AT KØRE UD NÅR DET SNER!
>
> Jeg tror at en del her i gruppen har det umådeligt svært med andre
> billister. Såsnart nogen ikke følger de "idealer" som man selv har, så er
> fanden løs. Det er stadig fuld LOVLIGT at køre på sommerdæk lige som det
> er lovligt at køre med lastbiler, baghjulstrukne Sierra'er, biler uden
> ABS, ESP, Airbag, Snekæder, ikke 4 x 4, sænkede biler og ikke Renaults med
> 5 NCAP stjerner osv. osv.
> Ved bare at udvise en smule tålmodighed over for andre og måske endda
> stige ud af bilen og give den foran et skub for at komme igang, hvis det
> er så total umuligt. Ja så ville det nok være lettere for alle. Vi kunne
> eder.... lære meget af venlighed ved f.eks at køre i østeuropa hvor veje
> aldrig bliver saltet og kun sporadisk ryddet.
> Jeg er SIKKER på at en stor 4 x 4 på vinterdæk og snekæder kunne forbande
> os latterlige små biler langt væk fordi vores biler slet ikke er bygget
> til det samme føre som en 4 x 4 er. Men de skyder åbenbart ikke med hagl
> på alle der har siddet fast (med deres vinterdæk).
>
> Før jeg blive sablet ned af dem som har siddet fast i deres biler i
> timevis pga. andres fastkørsel med sommerdæk, så var det måske en tanke
> værd at når man peger på en anden, så er der 3 fingre der peger på en
> selv. Det er vel intet nyt og overraskende i at når vejret arter sig som
> det gør at så tager alt ting længere tid.
Nej, men der er forskel på at havne i situationen ved et uheld, og ved at
komme i den fordi man agerer mod bedrevidende.
> Sjovt at læse at de uovervindelige med deres nye UG7 hvert år bliver
> overrasket over at møde køretøjer som ikke kører så hurtigt som dem selv
> og derfor skal bandes langt væk......
> Sluttelig så vil jeg vove den påstand at en bil på sommerdæk er lettere
> til både igangsætning og har kortere stanselængde end en 18 tons lastbil.
> Og de lastbiler er altså med til at holde hele danmark igang, så måske
> lidt mere tollerance over for andre kunne hjælpe meget. At man skal køre
> lidt tidligere afsted eller lytte til politiets anbefalinger burde også
> være en del af køreundervisningen vi havde med.
>
> PS: Jeg synes også det er træls at køre bag ved langsomme køretøjer og her
> gør sommer vinter ikke nogen forskel. Jeg har også siddet i kø i 6 timer i
> tyskland fordi en bimmer kørte galt....shit happens.
>
> --
> Tom
>
>