El fejl...
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-02-07 00:50

Fredag morgen, 130km/t ud af motorvejen - der lyder en "kliklyd" og
ladelampen begynder at lyse... Vindueshviskeren i bagruden virker ikke
mere og ur/termometer display er gået ud. Bilen kører dog fint videre.

Nærmere undersøgelse viser at sikringen der dækker hviskerne og
termometeret også dækker sædevarme, rudehejs og batteritestlampen.
Ganske rigtigt, ingen af delene virker - og sikringen er sprunget...

Skifter sikringen - den springer så snart jeg sætter tænding på.

Nu er der så grund for en gættekonkurence om hvad fejlen skyldes - men
det har jeg altså haft nok af allerede...

Lidt kiggen rundt i bilen og strømmen til dørene blev afbrudt. Åbnede
indtil hviskermotoren i bagklappen og piller stikkene fra - det
resulterede i vand på fingrene... Ja faktisk dryppede vandet ud af det
åbne stik. Ny sikring, tænding på - ingen fejl. Tilsluttede dørene
igen. Stadig ingen fejl. Tilsluttede stikkene til hviskeren - sikringen
sprang med det samme.

Så nu er spørgsmålet - hvad skal jeg gøre ved stikkene til
bagrudehviskeren for at undgå fejlen for fremtiden?
Der er tilsyneladende ikke nogen utæthed hvor vandet er løbet ind af og
der var faktisk ikke vådt andre steder end inde i stikkene.

Fra : Jørgen L.

Dato : 25-02-07 02:45

> [...]
> Der er tilsyneladende ikke nogen utæthed hvor vandet er løbet ind af og
> der var faktisk ikke vådt andre steder end inde i stikkene.

For mig lyder det som om at bagrude viskermotoren er utæt ved akslen for
viskeren.
Der kommer vand ind i selve motoren, som så løber ud igen ved stikket.

Jeg ville skifte selve motoren og når den nye motor kommer på, ville jeg
sprøjte silikone fedt (kan fås i trykflaske) ind i stikket, sådan er alle
stikkene på toyotaen samlet fra fabrikken, og det modvirker fugt/korrosion
som så igen giver færre el fejl. Men kan dog ikke klare dit problem med en
helt utæt enhed.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-02-07 12:02

Jørgen L. explained :

> For mig lyder det som om at bagrude viskermotoren er utæt ved akslen for
> viskeren.

Det var også min første tanke at utætheden måtte være der hvor akslen
går igennem ruden. Men selvom bagruden var våd var der ingen fugt at
mærke på indersiden.

Vi snakkede lidt om om det kunne være kondensvand der havde samlet sig
i stikkene?

> Men kan dog ikke klare dit problem med en
> helt utæt enhed.

Nej det er jo lige det - kan det lade sig gøre at pakke tingene ind så
de ikke kan blive våde?

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-07 12:10

> Nej det er jo lige det - kan det lade sig gøre at pakke tingene ind så de
> ikke kan blive våde?

Hvis du bare tror det er kondensvand, ville jeg bare pløre så meget fedt jeg
kunne ind i stikket om det er alm fedt eller noget fancy silicone fedt er
ligemeget..
Men hvis det er akslen der er utæt, så dør din motor nok snart med saltvand
i ... :o/ så der ville jeg da skifte den pakning først, den kan vel maks
koste en 20,- og en ny motor koster vel 1000,-

Mvh
Morten

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-02-07 12:41

Morten Juel formulated the question :

> Hvis du bare tror det er kondensvand, ville jeg bare pløre så meget fedt jeg
> kunne ind i stikket om det er alm fedt eller noget fancy silicone fedt er
> ligemeget..

Tjaa, jeg ved ikke om det er kondens, det var bare det umidelbare gæt
fordi der ikke var tydelige tegn på utætheder. Der var heller ikke
rigtig andet der var vådt og vandet løb først ud af stikket efter vi
åbnede dem.

> Men hvis det er akslen der er utæt, så dør din motor nok snart med saltvand i
> ... :o/

Hmmm, ja det ville da være trist... Er vel ikke andre måder at teste
sådan noget på end at hælde en masse vand på bagruden og se om der
kommer noget indenfor?

Fra : Brian

Dato : 25-02-07 16:20

Henrik Stidsen wrote:

> [...]
> åbne stik. Ny sikring, tænding på - ingen fejl. Tilsluttede dørene
> igen. Stadig ingen fejl. Tilsluttede stikkene til hviskeren -

Hva dælen - er vi begyndt at skrue lidt i bilen selv ?

> [...]
> Der er tilsyneladende ikke nogen utæthed hvor vandet er løbet ind af
> og der var faktisk ikke vådt andre steder end inde i stikkene.

Hvor sidder sprinklerbanditten til bagruden på sådan en 306'er ?

/Brian

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-02-07 16:29

Brian submitted this idea :

> Hva dælen - er vi begyndt at skrue lidt i bilen selv ?

Ja jeg er ikke meget for det for det er ikke til at komme til nogen
steder - men med lidt hjælp fra brormand gik vi igang med at kigge på
det :)

> Hvor sidder sprinklerbanditten til bagruden på sådan en 306'er ?

Pumpen sidder ude foran sammen med tanken og dysen sidder øverst oppe
på bagruden.