Bøde for sommerdæk
Fra : Tom

Dato : 24-02-07 09:30

http://epn.dk/handel_service/transport_logistik/article22538.ece

En god artikel.....man ser tydeligt at Duracell ikke længere er i RFSF

--
Tom

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 24-02-07 09:57

Tom skrev:
> http://epn.dk/handel_service/transport_logistik/article22538.ece
>
> En god artikel.....man ser tydeligt at Duracell ikke længere er i RFSF
>
> --
> Tom

Hmmm -- De vil ikke lovgive om at man SKAL bruge vinterdæk, men man
skulle kunne få en bøde for at køre med sommerdæk i snevejr!?! Hvor er
det lige forskellen ligger i det? Jeg er fuldt ud klar over, det ikke
altid sner om vinteren, men skal man så skifte til vinterdæk når den
første sne kommer, så kan jeg altså ikke se den store forskel. Flere
undersøgelser viser samtidig, at vinterdæk ikke er et absolut must her i
landet. Så længe de ikke er over 205 i bredden burde der ikke være de
større problemer, selvfølgelig forudsat at dækkene har en god
mønsterdybde. Vender man den så om, og siger, jamen okay - når der ikke
er sne på vejene og den første sol kommer igen, så vil det vel også give
en bøde at køre på vinterdæk, -- eller hvad??

Jesper

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 24-02-07 15:08

On Sat, 24 Feb 2007 09:57:23 +0100, Jesper Jacobsen
<jesper.jacobsen@host.cybercity.dk> wrote:

>Hmmm -- De vil ikke lovgive om at man SKAL bruge vinterdæk, men man
>skulle kunne få en bøde for at køre med sommerdæk i snevejr!?! Hvor er
>det lige forskellen ligger i det?

Man kan jo bare lade bilen stå hvis den har sommerdæk på og det sner.
Hvis man ikke gør, så vanker der en bøde.

Fint med mig. Jeg mener heller ikke at de skal tvinge vinterdæk på
danske biler, da vi ikke altid har lange vintre. Men at de vil give
bøder hvis de KØRER med sommerdæk når der er sne, det er sgu fint med
mig.

Mvh. Brian
--
Creator of http://www.natart.dk

Fra : Hr. Jensen

Dato : 24-02-07 18:47

On Sat, 24 Feb 2007 15:07:33 +0100 Brian B. Christensen
<nej@denneemailerikkedenrigtige.dk> sent the following smoke signals:

> [...]
>danske biler, da vi ikke altid har lange vintre. Men at de vil give
>bøder hvis de KØRER med sommerdæk når der er sne, det er sgu fint med

Interessant, hvad så med bilister, der på trods af vinterdæk kører galt?
De er jo så åbenbart heller ikke i stand til at køre bil på betryggende
vis.

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : Niels Pein

Dato : 24-02-07 22:09

"Hr. Jensen" skrev ...
> [...]
>
> Interessant, hvad så med bilister, der på trods af vinterdæk kører galt?
> De er jo så åbenbart heller ikke i stand til at køre bil på betryggende

Ubrugelig sammenligning Hr. Jensen.
Hvis nu bremsesystemet svigter, så kun håndbremsen virker, så er det
ulovligt at køre. Synes du ikke det er meget fornuftigt?

Men ... man kan jo stadig sagtens køre en bil rundt i landskabet, med kun
håndbremsen som virksom bremse, bare man kører lidt forsigtigt, og samtidig
kan biler med perfekte bremser sagtens køre galt.
Synes du selv en sådan logik kan bruges til evt. at lovliggøre kørsel selvom
håndbremsen er den eneste virksomme bremse?

Bare et illustrativt eksempel.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : KASO

Dato : 24-02-07 10:06

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> http://epn.dk/handel_service/transport_logistik/article22538.ece
>
> En god artikel.....man ser tydeligt at Duracell ikke længere er i RFSF

Øhh - manden har da tydeligvis ikke fattet en meter?!?

Forslaget gik ud på at give bøde, hvis man med sommerdæk forårsager et uheld
i vintervejr - ikke at gøre vinterdæk lovpligtige! Det er OK at køre på
sommerdæk hele året - blot man så lader bilen stå, når der er sne og/eller
is på vejene. Hvorfor skal vejene gøres usikre af de, der i et misforstået
forsøg på at spare lidt håndøre, kører på sommerdæk i vinterføre?

Fra : Tom

Dato : 24-02-07 15:40

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og/eller is på vejene. Hvorfor skal vejene gøres usikre af de, der i et
> misforstået forsøg på at spare lidt håndøre, kører på sommerdæk i

.....jeg fatter nok ligesåmeget som du gør.
Her er stadig intet sne og dermed er sommerdæk dem som står bedst fast. Hvis
jeg skulle SPARE så blev det helårsdæk på stålfælge....det siger da sig
selv.
Helårsdæk er M+S uden snemærke.

Mine sommerdæk har kostet ca. 2-3 gange mere end et sæt Nankang eller et sæt
Fulda. Det samme har mine vinterdæk. Desuden kunne jeg ret hurtigt skifte
til vinterdæk hvis det var sådan at bilen ikke kunne stå fast på de regnvåde
veje.....man kan sgu da mærke med det samme hvordan vejbeskaffenheden er og
hvor (u)muligt dækvalget er.
Det lyder nærmest som om man er kriminel bare fordi andre i landet har fået
sne og man så vælger at køre rundt på udmærkede sommerdæk.

Desuden vil jeg vove den påstand at folk der vover sig ud på vinterdæk når
politiet fraråder alt udkørsel, de er f..... de sidste der skal begynde at
pege fingre af andre mht. at blive hjemme.

--
Tom

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-02-07 15:46

> Helårsdæk er M+S uden snemærke.

Jeg kan høre mine Michelin Alpin ligger ude i skuret og græder... de er
nemlig rigtige vinterdæk mærket M+S men uden snemærke. Hvorfor? Fordi de er
fra før det blev politisk korrekt med snemærke ;)

> Desuden vil jeg vove den påstand at folk der vover sig ud på vinterdæk når
> politiet fraråder alt udkørsel, de er f..... de sidste der skal begynde at
> pege fingre af andre mht. at blive hjemme.

Jeg kan ikke tage politiet seriøst.. bare det har sneet 2 min. eller
vejrudsigten lover en smule sne så fraråder de al udkørsel. Og hvorfor gør
de så det? Joh, fordi den almene befolkning er blevet forkælet til, at blive
passet i hoved og røv og kunne køre om vinteren på deres sommerdæk.

Næh du når de fraråder al udkørsel så er jeg den der tager på roadtrip!
Fanme hyler, at jorde rundt i sne og grine lidt af dem der mener de ikke har
brug for vinterdæk...

Fra : C. Caspersen

Dato : 24-02-07 15:49

> [...]
> de så det? Joh, fordi den almene befolkning er blevet forkælet til, at
> blive passet i hoved og røv og kunne køre om vinteren på deres sommerdæk.

...mon ikke først de fraråder al udkørsel, når de er ved at blive kimet ned
pga. uheld og lign og derfor ikke har tid til at passe noget rigtigt
politiarbejde ?

/Caspersen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 24-02-07 16:11

C. Caspersen wrote:
> [...]
>
> ..mon ikke først de fraråder al udkørsel, når de er ved at blive kimet ned
> pga. uheld og lign og derfor ikke har tid til at passe noget rigtigt

Jeg kan ikke helt tage dem seriøst... de sidste par dage har Århus
politi frarådet al udkørsel i Århus omegn, jeg bor 12km nord for århus
(Trige) med en stor vej løbende lige gennem byen. Torsdag og Fredag var
jeg på arbejde (i Århus) og der var _ingen_ problemer med at komme frem.
Jo, der var da sne på vejen og man kunne ikke køre 80km/t på Randersvej,
men 40-60km/t gik fint (og kunne stadig bremse, prøvede det for sjov,
der var jo ikke andre på vejen). Det værste var sådan set de sidste 50m
fra et lyskryds hen til arbejdsp-pladsen, hvor rydningen var meget
mangelfuld, men der var slet ingen problemer andet end at der altså kun
var plads til een bil på vejen.

Jeg kan godt se at dem som skal køre på de små veje der ikke bliver
ryddet, der skal man være opmærksom på situationen, men at fraråde al
udkørsel syntes jeg var overilet og unødvendigt.

Ja, jeg kører selvfølgelig på vinterdæk, havde jeg kun haft sommerdæk
på, så var jeg blevet hjemme.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-07 16:25

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev i en meddelelse

Klip

> [...]
> frarådet al udkørsel i Århus omegn,

Klip

men der var slet ingen problemer andet end at der altså kun

Måske kunne det være sådan et sted problemet opstår. Der skal jo bare sidde
en fast sådan et sted og så har vi balladen med kø osv.
Politiet ved jo godt, at der er veje der er farbare, men gider vel ikke
fortælle hvilke det er, for senere at få ballade for at de igen er fyget
til.
Så derfor fraråder de vel al udkørsel...

/HB

Fra : Thomas H.

Dato : 24-02-07 17:24

> [...]

> ryddet, der skal man være opmærksom på situationen, men at fraråde al
> udkørsel syntes jeg var overilet og unødvendigt.

Det er fordi de laver regler efter laveste fællesnævner, ligesom med de 2-3
cifrede tal der står på de runde skilte i vejsiden!

Jeg var også ude at lege forleden, selvom det er røvkedeligt med
forhjulstræk, men man kune da sagtens køre 110 på en totalt snedækket
motorvej
Jeg måtte dog naturligvis snige mig uden om panikramte sommerdæksbefængte
fjolser der kørte 11 km/t, og der var i øvrigt også et par stykker der var
snurret rundt - det fatter jeg ikke hvordan de gør, jeg kan sgu ikke finde
ud af det, når jeg ligger og leger på de store firmaparkeringspladser

--
Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-02-07 18:58

> [...]
> var snurret rundt - det fatter jeg ikke hvordan de gør, jeg kan sgu ikke
> finde ud af det, når jeg ligger og leger på de store

Ja jeg fatter ærligt talt heller ikke hvordan de snurrer rundt... hvis jeg i
min SAAB laver nogle hurtige fra den ene side til den anden så kan bagenden
lige smutte en smule.. men hele vejen rundt? Nej det nægter den godt nok.

Fra : BJ

Dato : 24-02-07 19:05

KLIP

> [...]
> i min SAAB laver nogle hurtige fra den ene side til den anden så kan
> bagenden lige smutte en smule.. men hele vejen rundt? Nej det nægter den

I mine/vore potter blinker en advarselslampe og det "knager" fra alle fire
hjørner i vild "forvirring".

I øvrigt rigtig morsomt at gøre med passagerer i og rigelig plads.

Gjorde det forleden aften hjem fra badminton med min genbo som passagerer.

Han kører også S80, men har aldrig prøvet en sådanne manøvre før. Han
startede med at blive "helt grøn i ansigtet" og klamre sig til alting.

Senere udbrød han: "Det var li´godt pokkers".

PS: Jeg skånede ham nu for at trykke på DSTC-knappen og gøre stuntet efter.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Niels Pein

Dato : 24-02-07 22:25

"Thomas H." skrev ...

> ... og der var i øvrigt også et par stykker der var snurret rundt - det
> fatter jeg ikke hvordan de gør, jeg kan sgu ikke finde ud af det, når jeg
> ligger og leger på de store firmaparkeringspladser

Jeg må indrømme jeg ikke har kørt ret meget glatkørsel på sommerdæk, og den
smule jeg har er ved at være længe siden. Men som jeg husker det, så netop
det med at snurre rundt var væsentligt lettere, for når først den kom i
skred på sommerdæk, så var der ikke meget at stille op, så fortsatte den
bare rundt.

Men vinterdæk sætter jo en stopper for festen. Udskridningen bliver bremset,
så der skal en hel del mere til at komme helt rundt. Men et lille dap med
håndbremsen kan jo gøre fine ting. Det er en dejlig nem måde at vende rundt
på små pladser der ellers krævede en 3-punkts vending. Ikke noget jeg
praktiserer om sommeren, for det larmer for meget og kræver højere fart. 180
grader rundt med håndbremsen kræver ca. 80 km/t på tør asfalt, men i
vintervejr kan det gøres stille og roligt og nærmest lydløst.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Thomas H.

Dato : 25-02-07 10:03

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> højere fart. 180 grader rundt med håndbremsen kræver ca. 80 km/t på tør
> asfalt, men i vintervejr kan det gøres stille og roligt og nærmest

Ja 180 grader, men 360 grader er sgu svært!

Fra : Niels Pein

Dato : 25-02-07 13:59

"Thomas H." skrev ...

> "Niels Pein" skrev ...

> Ja 180 grader, men 360 grader er sgu svært!
Det kan jeg forestille mig. Har dog aldrig prøvet. Kun på sommerdæk på sne
på en stor tom parkeringsplads, og der var ikke meget kontrol over det.

180 grader kan være nyttigt, 360 grader er show-off.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Claus Fabritius

Dato : 25-02-07 15:43

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse

> 180 grader kan være nyttigt, 360 grader er show-off.

Giv mig en AE86'er, og du skal få 360'ere til du ikke kan holde frokosten
nede

360 er svært med forhjulstræk, men med baghjulstræk er det ikke de store
problemer.
--
MVH
Claus Fabritius

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 25-02-07 15:57

On Sun, 25 Feb 2007 15:43:22 +0100, "Claus Fabritius" <u-s-e-n-e-t @
fabritius . nu minus -> wrote:

> [...]
>nede
>
>360 er svært med forhjulstræk, men med baghjulstræk er det ikke de store

Sådan noget bawl!

Kør baglæns, og dine problemer er løst.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Niels Pein

Dato : 25-02-07 23:37

"Claus Fabritius" skrev ...

> Giv mig en AE86'er, og du skal få 360'ere til du ikke kan holde frokosten
> nede

Ja ok, jeg tænkte på den slags man laver bare med håndbremsen. For at komme
helt rundt (360) skal man så slippe igen og dreje modsat. Der begynder det
at blive svært (synes jeg), men det er ikke noget jeg har gjort så meget i.
Hvad skal man med det?
En lille 360'er med gas på baghjulene er nemmere. En stor cirkel "drift" er
sikkert svær. Har aldrig prøvet.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Claus Fabritius

Dato : 26-02-07 06:59

> [...]
> komme helt rundt (360) skal man så slippe igen og dreje modsat. Der
> begynder det at blive svært (synes jeg), men det er ikke noget jeg har

Du har fat i noget af det rigtige. Man starter ud med en 180'er, og når
bilen kører baglens drejer man hjulene, så den fortsætter bevægelsen. Det
sværeste i det er, at man skal gøre ngoet der er stik imod alt hvad man har
lært, men med lidt øvelse kan det blive helt godt.

> Hvad skal man med det?
> En lille 360'er med gas på baghjulene er nemmere. En stor cirkel "drift"
> er sikkert svær. Har aldrig prøvet.

Det er også ganske rigtigt. Det er langt nemmere at lave de små cirkler
(Hvis bilen har spær) De store kræver lidt mere træning.
--
MVH
Claus Fabritius

Fra : Tom

Dato : 24-02-07 17:29

> Jeg kan ikke tage politiet seriøst.. bare det har sneet 2 min. eller
> vejrudsigten lover en smule sne så fraråder de al udkørsel.

Ja det står jo i skærende kontrast til at Falck har måtte rykke ud 12.600
gange og 600 har måtte efterlade deres biler (vel alle på sommerdæk!!).

http://www.bt.dk/article/20070224/NYHEDER/702240340/0/A

--
Tom

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-02-07 18:59

> Ja det står jo i skærende kontrast til at Falck har måtte rykke ud 12.600
> gange og 600 har måtte efterlade deres biler (vel alle på sommerdæk!!).

Lur mig om der ikke er fine alufælge på 90% af dem der er røget af vejen...

Fra : BJ

Dato : 24-02-07 19:06

KLIP

> Lur mig om der ikke er fine alufælge på 90% af dem der er røget af
> vejen...

Hmm .. både min genbo, jeg og min kone har alu-fælge på.

Vi er ikke røget af vejen...!

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens...

Dato : 24-02-07 19:13

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm .. både min genbo, jeg og min kone har alu-fælge på.
> Vi er ikke røget af vejen...!

Ja, den smilte jeg også lidt af. Der er en gammel historie om,
at alufælge ødelægges om vinteren, hvorfor man anvender stålfælge.
Den historie må mine vinter-alu ikke ha hørt

Fra : BJ

Dato : 24-02-07 19:15

"Mogens..." <nyhedsgrupper FJERNES@jubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja, den smilte jeg også lidt af. Der er en gammel historie om,
> at alufælge ødelægges om vinteren, hvorfor man anvender stålfælge.
> Den historie må mine vinter-alu ikke ha hørt

De samme må gælde for vores og de er endda fine originale henholdsvis 15",
16" og 17" Volvo-alu-fælge..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-02-07 20:38

> Hmm .. både min genbo, jeg og min kone har alu-fælge på.

Det var en slet skjult hentydning til, at der sad brede sommerdæk på dem ;)

Fra : BJ

Dato : 24-02-07 21:34

KLIP

> Det var en slet skjult hentydning til, at der sad brede sommerdæk på dem
> ;)

O.k., jeg går ud fra du ikke hentyder til vore alu-basser med markedets
bedste vintersutter på..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 24-02-07 19:22

Hej

Martin Johansen [6000] wrote:
> Lur mig om der ikke er fine alufælge på 90% af dem der er røget af vejen...

How, how. Fordomme! Jeg synes heldigvis, at se flere og flere montere
vinterdæk på alufælge og selv har jeg vinterdæk på begge biler på alufælge.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Brian

Dato : 24-02-07 19:31

Karsten Feddersen wrote:

> How, how. Fordomme! Jeg synes heldigvis, at se flere og flere montere
> vinterdæk på alufælge og selv har jeg vinterdæk på begge biler på
> alufælge.

Jeg tænker også ind imellem på, om folk stadig opfatter alle biler med
alufælge, som kørende på sommerdæk ?

Jeg kan da indimellem godt give den lidt mere gas end nødvendigt (ved
opstart, dreje ud på en anden vej og sådan) i glat føre. Jeg kan sagtens
forestille mig at folk ser alufælgene, og derfor tror at jeg skrider pga.
dårlige dæk

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-02-07 20:38

> How, how. Fordomme!

Nej, nærmere dårligt forklaret af mig.

> Jeg synes heldigvis, at se flere og flere montere vinterdæk på alufælge og
> selv har jeg vinterdæk på begge biler på alufælge.

Jeps, har jeg også på SAAB'en.

Men det jeg mente var at der sad alufælge på bilerne med brede sommerdæk.

Fra : Niels Pein

Dato : 24-02-07 22:30

"Martin Johansen [6000]" skrev ...

> Lur mig om der ikke er fine alufælge på 90% af dem der er røget af
> vejen...

Øv, jeg troede egentlig min bil var leveret med sommærdæk (som nu hænger i
garagen), men de er s*u på stålfælge!
Jeg må ind og klage.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 25-02-07 16:07

On Sat, 24 Feb 2007 15:45:50 +0100, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>Fanme hyler, at jorde rundt i sne og grine lidt af dem der mener de ikke har

Jeg er bange for at du ikke har forstået en hujende fis af det hele.

At holde infrastrukturen i gang skal s'gu ikke være en del af
underholdningsinustrien.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : KASO

Dato : 25-02-07 08:27

> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> ....jeg fatter nok ligesåmeget som du gør.

Nu var det ikke dig, jeg hentydede til med "manden", men herren fra RFSF.

> [...]
> regnvåde veje.....man kan sgu da mærke med det samme hvordan
> vejbeskaffenheden er og hvor (u)muligt dækvalget er.

Og det kan du også, når du holder med din bil i Sdr. Øbbeløse og du kommer
ud til islag?
Har du altid dine vinterdæk i bagagerummet, så du kan skifte, hvis vejret
skifter?

> Det lyder nærmest som om man er kriminel bare fordi andre i landet har
> fået sne og man så vælger at køre rundt på udmærkede sommerdæk.

Næh - blot du kun kører med sommerdækkene når og hvor det er forsvarligt (=
ingen sne eller is)!

Fra : Tom

Dato : 25-02-07 11:32

> [...]

> ud til islag?
> Har du altid dine vinterdæk i bagagerummet, så du kan skifte, hvis vejret

Jeg plejer at kende vejrudsigten ca. 5 dage frem i tiden.

> Næh - blot du kun kører med sommerdækkene når og hvor det er forsvarligt
> (= ingen sne eller is)!

Forrige vinter kørte jeg hele vinteren med sommerdæk og der var da enkelte
dage hvor der var sne.....ingen problemer i det.

--
Tom

Fra : Mogens...

Dato : 25-02-07 12:04

> Jeg plejer at kende vejrudsigten ca. 5 dage frem i tiden.

Præcis - forudseendhed, som vi ingeniører kender til, er
halvdelen af "jobbet"

> Forrige vinter kørte jeg hele vinteren med sommerdæk og der var da enkelte
> dage hvor der var sne.....ingen problemer i det.

Jeg har denne vinter kun kørt med sommerdæk - og var også
på job den dag, 75% af firmaets medarbejdere blev hjemme.
Jeg ser ikke noget problem i det, men kører helst med vinter-
dæk

Fra : Tom

Dato : 25-02-07 12:31

> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Præcis - forudseendhed, som vi ingeniører kender til, er
> halvdelen af "jobbet"

åh.jo

> Jeg har denne vinter kun kørt med sommerdæk - og var også
> på job den dag, 75% af firmaets medarbejdere blev hjemme.
> Jeg ser ikke noget problem i det, men kører helst med vinter-
> dæk

Jeg tror fremover skifter jeg kun hvis noget tyder på at vi får en streng
vinter. Der har absolut intet vinter været i sdr.jylland i år

--
Tom

Fra : KASO

Dato : 25-02-07 21:49

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg plejer at kende vejrudsigten ca. 5 dage frem i tiden.

Det gør jeg også. Desværre er det ofte, at vejret ikke har hørt den - så det
opfører sig helt anderledes
Men det forekommer måske ikke dér, hvor du kører?

> Forrige vinter kørte jeg hele vinteren med sommerdæk og der var da enkelte
> dage hvor der var sne.....ingen problemer i det.

Tjah - held er da fint - der er også mange, der har kørt hjem i en ordentlig
brandert uden at der er sket noget. Det gør der sådan set bare ikke
bedre.....!!

Hvis du allerede har købt vinterdæk - hvad er så lige problemet i at bruge
dem? Vinterdæk bliver alligevel for gamle, hårde og virkningsløse efter
nogle år - så man kan da lige så godt slide dem op og spare på sommerdækkene
så længe?!?!

Fra : Tom

Dato : 26-02-07 18:15

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Det gør jeg også. Desværre er det ofte, at vejret ikke har hørt den - så
> det opfører sig helt anderledes
> Men det forekommer måske ikke dér, hvor du kører?

Nej det gør det ikke af den grund af meterologer pr. definition mener at
dansk vejr = vejret i københavn, så i resten af landet får vi rigtige
vejrudsigter

> Tjah - held er da fint - der er også mange, der har kørt hjem i en
> ordentlig brandert uden at der er sket noget. Det gør der sådan set bare
> ikke bedre.....!!

Jeg har kørt "skadefrit" bil i så mange år at det ikke mere kan tilskrives
held. Iaaaaaaangt de fleste Km foregik da pengene var små, med helårsdæk der
i dag næppe har været bedre end sommerdæk. Der var hverken M+S eller
lameller i dækkene.
Man kan så sige at jeg i dette år ikke har flyttet mig sikkerhedsmæssigt,
jeg vælger at se det som at jeg også kan køre bil hvis der skulle komme sne.

> [...]
> dem? Vinterdæk bliver alligevel for gamle, hårde og virkningsløse efter
> nogle år - så man kan da lige så godt slide dem op og spare på

"problemet" var at de vinterdæk jeg bestilte ...UG7 var der 2-3 mdr
leveringstid på og så har pusheren ALDRIG ringet til mig for at sige at nu
er de kommet. Derfor springer jeg over for i år.

--
Tom

Fra : KASO

Dato : 27-02-07 08:31

> [...]
> held. Iaaaaaaangt de fleste Km foregik da pengene var små, med helårsdæk
> der i dag næppe har været bedre end sommerdæk. Der var hverken M+S eller

Jo-jo - vi har også kørt hestevogne engang - men derfor kan vi da godt tage
imod fremskridt - især på det sikkerhedsmæssige område.Men det er stadig
held der gør, at du ikke er kommet ud i en situation, hvor dine sommerdæk
ikke kunne stå fast. Uanset hvor rutineret en bilist, man er, kan der ske
ting - specielt i glat føre - som man ikke selv er herre over - f.eks. en
anden bilist på sommerdæk, der vælger at komme fra den modsatte vejbane.
Alle dine argumenter ændrer ikke ved, at du påfører dig selv og dine
medtrafikanter en øget risiko ved at køre med sommerdæk i snevejr/på is.
Nøjagtigt som ham, der lusker branderten hjem - og stolt fortæller, at han
er sluppet godt fra det XX gange.....

> Man kan så sige at jeg i dette år ikke har flyttet mig sikkerhedsmæssigt,
> jeg vælger at se det som at jeg også kan køre bil hvis der skulle komme
> sne.

Vi andre ville sætte pris på at du undlod at spille hasard med vores liv og
førlighed....

> "problemet" var at de vinterdæk jeg bestilte ...UG7 var der 2-3 mdr
> leveringstid på og så har pusheren ALDRIG ringet til mig for at sige at nu
> er de kommet. Derfor springer jeg over for i år.

ØV - ventetiden er nok et resultat af den nye, tyske lov - det manglende
opkald er et resultat af dårlig service

Fra : Tom

Dato : 27-02-07 16:47

> [...]
> snevejr/på is. Nøjagtigt som ham, der lusker branderten hjem - og stolt
> fortæller, at han er sluppet godt fra det XX gange.....

Du tager ganske meget fejl i den betragtning. Du forudsætter nemlig at jeg
kører med samme hastighed som jeg ville gøre med vinterdæk og dette er
fejlagtigt. Min rutine har gjort at jeg netop afpasser bilens hastighed til
de forhold som gør sig gældende. Netop derfor kan jeg også sige at det har
INTET med held at gøre at jeg ikke har lavet skader, men derimod jeg har
formået at bringe mig selv og familien sikkert frem både sommer og vinter.
Så din påstand med at uanset hvor rutineret man er så kan der opstå
uforudsete ting, ja det er rigtigt nok, men min stanselængde er altså ikke
længere når jeg kompenserer med nedsat hastighed. Jeg synes egentlig det er
ganske let at forstå hvad man alt kan gøre for sig selv og andre.
Færdselsloven byder jo ikke jeg jeg SKAL tonse med max hastighed uanset vind
og vejr.

> Vi andre ville sætte pris på at du undlod at spille hasard med vores liv
> og førlighed....

Jeg ville sætte pris på at du satte dig ind i hvad du egentlig snakker om,
uden at være forudindtaget

> ØV - ventetiden er nok et resultat af den nye, tyske lov - det manglende
> opkald er et resultat af dårlig service

Det er jo total ligegyldig når vi ikke har så meget som et snefnug her i
området, så må vi se hvordan vejret arter sig ved næste vinter.

--
Tom

Fra : KASO

Dato : 28-02-07 18:19

> [...]
> er ganske let at forstå hvad man alt kan gøre for sig selv og andre.
> Færdselsloven byder jo ikke jeg jeg SKAL tonse med max hastighed uanset

Er vi enige om, at uanset hastighed, vil vejgrebet med sommerdæk være
ringere end med vinterdæk i sne/på is?

Er vi enige om, at bremselængden dermed er forlænget?

Er vi enige om, at dine muligheder for at undvige er reduceret?

Vil du så ikke have vanskeligere ved at undgå en modkørende, der pludselig
kommer over i din bane?

Eller et barn, der løber ud foran din bil?

Eller en cyklist, der vælter ud foran din bil?

Fortsæt selv listen - der er masser af situationer, hvor du vil have
vanskeligere ved at bremse/undvige - og du vil derfor udgøre en større
risiko. Derudover er du til unødig gene for den øvrige trafik.

Parallel med spritbilisten holder stadig: Mange spritbilister kører langsomt
hjem - så har de længere tid til at reagere. Mange kommer også hjem uden at
der sker ulykker - men det er ikke ensbetydende med at de har kørt
sikkert/forsvarligt - det er udelukkende et spørgsmål om held. Desværre
forveksler de - ligesom du - de to ting, og kan ikke se et problem med deres
handling.

> Jeg ville sætte pris på at du satte dig ind i hvad du egentlig snakker om,
> uden at være forudindtaget

Sagen er, at jeg _har_ sat mig ind i, hvad jeg taler om. Du har derimod
gjort det til en principsag at køre på sommerdæk i vinterføre istedet for at
tage hensyn til dine medtrafikanter og du vil åbenbart ikke indse, at det er
en problematisk beslutning.

Fra : Tom

Dato : 28-02-07 21:29

> Er vi enige om, at uanset hastighed, vil vejgrebet med sommerdæk være
> ringere end med vinterdæk i sne/på is?

Ja

> Er vi enige om, at bremselængden dermed er forlænget?

Nej, læste du ikke hvad jeg skrev. Bremselængden er bestemt af hastigheden.

> Er vi enige om, at dine muligheder for at undvige er reduceret?

Nej, du forudsætter STADIG at jeg kører med samme hastighed som med
vinterdæk.

> Vil du så ikke have vanskeligere ved at undgå en modkørende, der pludselig
> kommer over i din bane?

Næh jeg har stadig ca. 1 sekund reaktionstid. Om vejen tillader at undvige
er ikke sikkert.

> Eller et barn, der løber ud foran din bil?

Nej

> [...]

> vanskeligere ved at bremse/undvige - og du vil derfor udgøre en større
> risiko. Derudover er du til unødig gene for den øvrige trafik.

Du har ikke læst eller ikke forstået hvad jeg skriver. Jeg ved ikke om du
bruger det ekstra vejgreb til at køre med højere hastighed, såfremt du gør
dettte hvad dine svar unægtelig tyder på, ja så vinder du sådan ca. intet
ved at køre med vinterdæk.

> Parallel med spritbilisten holder stadig: Mange spritbilister kører
> langsomt hjem - så har de længere tid til at reagere.

Du sidder og digter de mest utrolige historier. Det er lovligt at køre med
sommerdæk og p*sse ulovligt at køre spritkørsel. Du har vist heller ikke
forstået ret meget af hvad hastighed har af betydning på bremselængde og
meter du kommer frem før du har undviget. Det var noget der var en del af
teoriundervisningen dengang jeg tog kørekort.

> [...]
> et spørgsmål om held. Desværre forveksler de - ligesom du - de to ting, og
> kan ikke se et problem med deres handling.

Sæt dig ind i hvad du taler om først, og lad os derefter fortsætte
diskussionen.

> [...]
> at tage hensyn til dine medtrafikanter og du vil åbenbart ikke indse, at

Jeg kan ikke følge hvori problemet består når vi hverken har sne her, det er
ikke noget lovkrav, jeg altid afpasser hastigheden efter forholdende. Så
"problemet" er et DU må se at blive færdig med, eller også må DU bare blive
hjemme eller tage bussen.

--
Tom

Fra : KASO

Dato : 01-03-07 07:31

> [...]
>
> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Ja

> Nej, læste du ikke hvad jeg skrev. Bremselængden er bestemt af

Jeg læser fint - men prøv du at læse igen:

Er vi enige om at bremselængde (alt andet lige) er forringet med sommerdæk i
vinterføre?

> Nej, du forudsætter STADIG at jeg kører med samme hastighed som med
> vinterdæk.

Uanset din hastighed, kan der kommer "noget" mod dig, som du skal undvige -
og da du ikke har vejgreb til hverken at styre eller bremse, går det (måske)
galt. Selv om du nedsætter hastigheden, kan du aldrig undgå dette - kun et
bedre vejgreb kan hjælpe dig! Hvorfor nægter du at fatte det?

> Næh jeg har stadig ca. 1 sekund reaktionstid. Om vejen tillader at undvige
> er ikke sikkert.

Du mener om dine dæk tillader at undvige?!?

> [...]
> dettte hvad dine svar unægtelig tyder på, ja så vinder du sådan ca. intet

Jeg bruger ikke vinterdæk til at køre stærkt, men til at køre sikkert. Du
tror, at blot du har sat farten ned, går det nok. Erkend dog at dit vejgreb
er forringet, og en nedsættelse af hastigheden er ikke tilstrækkeligt (med
mindre du nedsætter den til 0). En kraftig nedsættelse af hastigheden er
samtidig til voldsom gene for dine medtrafikanter, der dermed må "lide"
under at du ikke gider at skifte dæk.

> [...]
> meter du kommer frem før du har undviget. Det var noget der var en del af
> teoriundervisningen dengang jeg tog kørekort.

Det er lovligt - men ikke mere forsvarligt - og det er derfor at der nu
tales om at gøre det ulovligt, hvilket var udgangspunktet for denne tråd.
Jeg har fin forståelse for hastighedens betydning for bremselængden, men du
har ikke fattet, at du ikke altid selv bestemmer, hvor lang afstand du har
til andre - og at maksimalt vejgreb uanset hastigheden derfor er essentielt.
Du tror, at du selv kan forudse og styre begivenhederne, men det er ikke
muligt i vinterføre - og derfor er det ikke nok blot at nedsætte
hastigheden - man skal stadig have bedst mulige dæk. Det har man forstået i
andre lande - så nu mangler vi bare at erkende det i DK.

> Sæt dig ind i hvad du taler om først, og lad os derefter fortsætte
> diskussionen.

Nu tror jeg at du taler med dig selv?

> [...]
> er ikke noget lovkrav, jeg altid afpasser hastigheden efter forholdende.
> Så "problemet" er et DU må se at blive færdig med, eller også må DU bare

Idéen var også, at du gerne må køre på sommerdæk - men ikke i sne og is. DU
lader bare ikke bilen stå, når det bliver snevejr - og det er dét, der skal
være ulovligt. Så kan du for min skyld sagtens køre på sommerdæk alle de
andre dage.

Fra : Tom

Dato : 01-03-07 17:00

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Jeg læser fint - men prøv du at læse igen:

hehe, så fatter du nada af hvad jeg skriver og hvad man lærte i
teoriundervisningen.

> Er vi enige om at bremselængde (alt andet lige) er forringet med sommerdæk
> i vinterføre?

Ja, men det kan kompenseres med af nedsætte hastigheden, hvilket vil være
endnu en gentagelse af hvad jeg skrev.

> [...]
> det (måske) galt. Selv om du nedsætter hastigheden, kan du aldrig undgå
> dette - kun et bedre vejgreb kan hjælpe dig! Hvorfor nægter du at fatte

Ingen kan nå at bremse eller undvige hvis f.eks man kører med 50 Km/t og en
person "falder" lige 3 m før man er der. Det siger sig selv at heller ikke
vinterdæk. pigdæk vil kunne udrede mirakler. En bremselængde kan man selv
bestemme hvor lang skal være, ved at sætte sin hastighed efter dette....og
så kan du snakke NOK så meget om spritbilister og lign. det er bare FAKTA og
fysikkens love.
Nøjagtig det samme gør sig gældende for undvigemanøvre. Hastigheden er også
afgørende for hvad der er muligt......hvis du mener noget andet, så må du
forblive i den tro, jeg gider ikke gentage mere.

> Du mener om dine dæk tillader at undvige?!?

Igen hvis man kører 70 Km/t på vinterdæk og 45 Km/t med sommerdæk så er
undvigelsesmuligheder sådan ca. det samme. Mener du ikke det stemmer og at
man med sommerdæk bare fiser ligeud, så fint med mig, det BEVISER at du ikke
aner et klap om at køre med sommerdæk i sne.

> [...]
> vejgreb er forringet, og en nedsættelse af hastigheden er ikke
> tilstrækkeligt (med mindre du nedsætter den til 0).

Måske du skulle komme med lidt tal for bremselængder ved forskelligt dækvalg
og underlag. Det drejer sig ikke om MENINGER men om hvad der er fakta.

> En kraftig nedsættelse af hastigheden er samtidig til voldsom gene for
> dine medtrafikanter, der dermed må "lide" under at du ikke gider at skifte
> dæk.

Jeg kan garantere dig for at jeg aldrig lægger forrest i en kø. Det står
enhver bilist frit for også at overhale mig hvis det skulle være. Igen du
sidder og digter en masse du reelt ikke aner en meter om. At du STADIG
fornægter at her ikke er så meget som et snefnug taler jo for hvilken
seriøsitet du har. Lige nu står min BEDRE fast end vinterdæk, så spar du
bare på kruftet om gene og udsætte andre for fare. Det er helt ud.......

> Det er lovligt - men ikke mere forsvarligt - og det er derfor at der nu
> tales om at gøre det ulovligt, hvilket var udgangspunktet for denne tråd.

Det er ene og alene MENINGER og HOLDNINGER om hvad der er forsvarligt eller
ej. Jeg har forstået hvad du mener og fint nok med mig,

> Jeg har fin forståelse for hastighedens betydning for bremselængden, men
> du har ikke fattet, at du ikke altid selv bestemmer, hvor lang afstand du
> har til andre

Tro mig selv på en varm sommerdag hvis en modkørende lige pludselig skulle
komme mod mig lige som jeg skal til at passere, så kan jeg ikke garantere at
jeg kan nå at bremse. Bilen har altid en stanselængde og den kan man ikke
undgå.
Det samme om vinteren....man vil ikke nødvendigvis kunne undgå at ramme
ting, det kommer an på hvornår det uforudsete kommer.
Rutinen skal så hjælpe med at forudse at i byer og hovedveje med sideveje er
faren større end på f.eks en motorvej.
Men jeg tror jeg opgiver at diskutere med dig, du må gerne mene og tro hvad
du vil, det er fint med mig.

> [...]
> hastigheden - man skal stadig have bedst mulige dæk. Det har man forstået
> i andre lande - så nu mangler vi bare at erkende det i DK.

Nogle ting kan man forudse (eller JEG kan), andre ting kan man ikke forudse.
Nogle ting kan man selv styre og andet måske ikke. Her gør vejgreb og
dækvalg og hastighed måske en forskel måske ikke. Det er ok med mig at du
tror at vinterdæk kan gøre større forskel end personen bag rattet og hvordan
denne frembringer sit køretøj.

> Nu tror jeg at du taler med dig selv?

Jeg har også den opfattelse

> [...]
> skal være ulovligt. Så kan du for min skyld sagtens køre på sommerdæk alle

Jeg lader ikke bilen stå så længe det er lovligt at køre i den som den er.

--
Tom

Fra : KASO

Dato : 01-03-07 20:01

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> hehe, så fatter du nada af hvad jeg skriver og hvad man lærte i
> teoriundervisningen.

Sorry - måske skulle du prøve at læse på den igen?

Vi er lige nået frem til, at vinterdæk gør en forskel - uanset hastighed. Du
tror, at du kan kompensere ved at nedsætte hastigheden - uden at vide, hvor
meget der er tilstrækkeligt. Samtidig skriver du længere nede, at du aldrig
trækker kø - altså kører du _for_ stærkt ifht. dit vejgreb. Du fatter ikke,
at vinterdæk giver dig den ekstra margin, der er nødvendig i dårligt føre!

> Ja, men det kan kompenseres med af nedsætte hastigheden, hvilket vil være
> endnu en gentagelse af hvad jeg skrev.

Ja - hvis du nedsætter hastigheden til 0 km/t, hvilket du nægter.
Selvfølgelig hjælper det at nedsætte hastigheden lidt - det er bare ikke
nok!

> [...]
> også afgørende for hvad der er muligt......hvis du mener noget andet, så
> må du forblive i den tro, jeg gider ikke gentage mere.

Næh - det bliver heller ikke mere rigtigt af at du vrøvler videre!

For at skære ud i pap: Jeg (og alle andre ansvarlige bilister på vinterdæk)
nedsætter hastigheden i dårligt føre. Vinterdækkene giver en ekstra margin,
som du er ligeglad med.

> [...]
> man med sommerdæk bare fiser ligeud, så fint med mig, det BEVISER at du
> ikke aner et klap om at køre med sommerdæk i sne.

Hvis du nedsætter din hastighed tilstrækkeligt til at du har samme
reaktionslængde, vil du være til alvorlig gene for den øvrige trafik.
Alligevel vil du ikke nødvendigvis have de samme manøvremuligheder gr.
lavere vejgreb.

> Måske du skulle komme med lidt tal for bremselængder ved forskelligt
> dækvalg og underlag. Det drejer sig ikke om MENINGER men om hvad der er
> fakta.

Ahh - du mener, at alle de lande, der har indført love om brug af vinterdæk,
gør det på grund af meninger og tilfældige indskydelser?

> [...]
>
> Det er ene og alene MENINGER og HOLDNINGER om hvad der er forsvarligt
> eller ej. Jeg har forstået hvad du mener og fint nok med mig,

Nej - det er fakta, der i mange andre lande har ført til lovgivning!

> Jeg lader ikke bilen stå så længe det er lovligt at køre i den som den er.

Præcis derfor skal vi have en lovgivning, så vi kan færdes sikkert på
vejene!

Fra : Martin Vollert

Dato : 12-03-07 03:54

KASO skrev:
> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
>

> Præcis derfor skal vi have en lovgivning, så vi kan færdes sikkert på
> vejene!

Inden du overfalder Tom mere og nærmest anklager ham for overlagt mord
syntes jeg lige du skulle læse denne artikel.
http://www.berlingske.dk/bilen/artikel:aid=872072

--
Hilsen Martin.

http://vollert.dk

Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will miss things.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 24-02-07 10:21

Hej

Tom wrote:
> http://epn.dk/handel_service/transport_logistik/article22538.ece

Jeg kan nu bedre lide den tyske variant. Det virker som om DAF godt vil
være med på "vi-skal-have-vinterdæk-på"-bølgen, men de skal med fandens
vold og magt have opfundet en ny variant/metode.

Hvis man skal følge RFSF så skal det være den tyske metode. At give en
bøde for uheld med sommerdæk bør jo så også afføde en bøde ved påkørsel
hvis din bil ikke har ABS. Som vi jo i de sidste par dage har set er det
også vinterdækskørere som skøjter af vejen.

Jeg holder på den tyske model. Så er det frivilligt at have vinterdæk på
og det følger RFSF råd 100%.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 24-02-07 11:37

> [...]
> http://epn.dk/handel_service/transport_logistik/article22538.ece
>
> En god artikel.....man ser tydeligt at Duracell ikke længere er i RFSF

Bare fordi vi lige får en smule sne, så spiller folk tossede lige med det
samme.
Med den globale opvarmning, så varer det sikkert ikke så længe til vi slet
ikke får sne mere. Her i Sønderjylland har vi ikke fået lov at lege i sne.
Nyd det så længe vi har det.
Hilsen Matthias

Fra : Rune S. Larsen

Dato : 24-02-07 14:14

Husk på at RFSF er totalt ligeglade med buler og fremkommelighed på
vejene. Deres nirvana er når alle bliver hjemme, for så er ulykkestallet
nul. Det eneste RFSF går op i er færre tilskadekomne og dræbte i trafikken.

Lovgivning om vinterdæk vil først og fremmest give bedre fremkommelighed
på vejene, hvilket jo også er i samfundets interesse, da vi så kan hente
vores mælk hos købmanden og køre folk til sygehus osv. Sommerdæk
forårsager sjældent direkte personskade og RFSF magter desværre ikke at
tænke så langt som at, der er behov for mobilitet i samfundet til fx
ambulancekørsel.

Forsikringsselskaberne, FDM og transportministeriet burde derimod
arbejde for en dansk lovgivning, der siger, at dækkene skal passe til
forholdene, som det er tilfældet i vores nabolande Tyskland, Sverige og
Norge. Så må dem med sommerdæk blive hjemme, de få dage, hvor der er sne
på vejene.

http://www.conti-online.com/generator/www/dk/dk/continental/automobil/emne/daektips/Regler%20for%20vinterdaek%20i%20andre%20lande_dk.html

Vh Rune
Honda Civic på Michelin Alpin

Fra : C. Caspersen

Dato : 24-02-07 15:34

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> En god artikel.....man ser tydeligt at Duracell ikke længere er i RFSF

....fordi der pludselig kom et forslag, som passsede dig ?

/Caspersen

Fra : Tom

Dato : 24-02-07 17:19

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse
> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> ...fordi der pludselig kom et forslag, som passsede dig ?

Forslå bøder.....hmmm hvordan kommer du dog til den konklusion

Jeg må tilstå at JEG ikke har så forfærdelig mange problemer med det hvis
det skulle blive et lovkrav at køre på vinterdæk. Det har jeg såmen heller
ikke med at forbyde ALT mobilsnak under kørsel osv.
Men jeg kan næsten læse mellem linierne at det er skidt at jeg linker til en
artikel som både taler FOR og IMOD vinterdæk som lovkrav.

Desuden er dette foreslag ikke kommet pludseligt men har været politikernes
hele tiden.

--
Tom

Fra : Møller

Dato : 24-02-07 16:44

"Tom" <christensen@bigfoot.com> wrote in message
> http://epn.dk/handel_service/transport_logistik/article22538.ece
>
> En god artikel.....man ser tydeligt at Duracell ikke længere er i RFSF

Hvor er han så?

http://www.rfsf.dk/object.php?obj=5e0029&Medarbejder=Ren%25E9%2Bla%2BCour%2BSell

Møller

Fra : BJ

Dato : 24-02-07 16:48

"Møller" <post.spam@ok.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvor er han så?
>
> http://www.rfsf.dk/object.php?obj=5e0029&Medarbejder=Ren%25E9%2Bla%2BCour%2BSell

Godt spørgsmål efter den 15. maj 2007..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Møller

Dato : 24-02-07 17:23

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote in message

> "Møller" <post.spam@ok.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

http://www.rfsf.dk/object.php?obj=5e0029&Medarbejder=Ren%25E9%2Bla%2BCour%2BSell

> Godt spørgsmål efter den 15. maj 2007..

Det eneste jeg ved, er at han stiller op for de Radikale, og det er vist det
rigtige parti for ham
Skal han også være partiejer pr.15.5.07.

Møller.

Fra : Møller

Dato : 24-02-07 17:31

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote in message

> [...]
Så gik Outlook ned igen, men jeg prøver igen:

Det eneste jeg kan finde ud af er:
Han stopper til maj næste år, fordi han ikke ønsker forlænge kontrakten.
(normalt lig med en fyring i de kredse)

»Det har været seks fantastiske år, hvor der er gået rigtigt godt med
færdselssikkerheden. Rådets medarbejdere har ydet - og yder - en fantastisk
indsats. Jeg har svært ved at forlade sagen, men har vurderet, at det er et
naturligt og godt tidspunkt,« siger René la Cour Sell, direktør i Rådet for
Større Færdselssikkerhed i en pressemeddelelse torsdag.

I de seks år han har været direktør er antallet af dræbte og kvæstede er
faldet, mens der i år aldrig har været så få, der kommer til skade eller
bliver dræbt i trafikken.

Ren??? La Cour Sell stiller ved næste folketingsvalg op for Det Radikale
Venstre i Ringsted-Sorø.

Skal han være partiejer pr. 15.5. 07?

Formuleringen i pressemeddelelsen er den man normalt i de kreds bruger når
man siger, pu ha så slap vi af med ham.
"6-års kontrakt der ikke er fornyet",
Møller

Fra : Tom

Dato : 24-02-07 17:20

"Møller" <post.spam@ok.dk> skrev i en meddelelse

> "Tom" <christensen@bigfoot.com> wrote in message

> Hvor er han så?
>
> http://www.rfsf.dk/object.php?obj=5e0029&Medarbejder=Ren%25E9%2Bla%2BCour%2BSell

Han har da meld ud at han stopper og vil gå ind i politik for et eller andet
parti, så det er vel han efterfølger der udtalelser sig

--
Tom

Fra : Tom

Dato : 24-02-07 17:22

> [...]
>
> Han har da meld ud at han stopper og vil gå ind i politik for et eller
> andet parti, så det er vel han efterfølger der udtalelser sig

Beklager alle stavefejlene igen (

--
Tom

Fra : Møller

Dato : 24-02-07 17:53

"Tom" <christensen@bigfoot.com> wrote in message

> [...]

Radikale! de øvrike partier mener ikke at han kan sidde som dir. i RFSF når
han stiller op som folketingskandidat: så exit med dig!

> Beklager alle stavefejlene igen (

Det skal du ikke tage så tungt, mit tastatur kan heller ikke stave isæ ikke
nu hvor jeg har en finger i skinne

Møller

Fra : Brian

Dato : 24-02-07 18:05

Tom wrote:

> Han har da meld ud at han stopper og vil gå ind i politik for et
> eller andet parti, så det er vel han efterfølger der udtalelser sig

Naa, det er dokumentationsdirektøren der udtaler sig. Næste mand på den
store post, bliver Mogens Wilbert.

/Brian

Fra : Mogens...

Dato : 24-02-07 18:10

> Naa, det er dokumentationsdirektøren der udtaler sig. Næste mand på den
> store post, bliver Mogens Wilbert.

Næh - han bliver kun vicedirektør:
www.sikkertrafik.dk/8c000f/base/60292774
Nuvel, han matcher jo meget godt den linie, tudehornet Rene har lagt...

Fra : Brian

Dato : 24-02-07 19:34

Mogens... wrote:

> Næh - han bliver kun vicedirektør:
> www.sikkertrafik.dk/8c000f/base/60292774

Det har du ret i. Jeg mener bare at huske en artikel fra Ekstra Bladet, om
at han skulle overtage pladsen.

/Brian

Fra : Thomas H.

Dato : 24-02-07 17:18

"Møller" <post.spam@ok.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor er han så?
>
> http://www.rfsf.dk/object.php?obj=5e0029&Medarbejder=Ren%25E9%2Bla%2BCour%2BSell

Han stiller vel op for De Radikale, ligesom mange andre bedrevidende
"kendte" der taler ned til folk?

Fra : Thomas H.

Dato : 24-02-07 17:28

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> http://epn.dk/handel_service/transport_logistik/article22538.ece

Sært at RFSFS mener det er ok at straffe folk hårdt der kører 6 km/t for
hurtigt og folk der snakker i mobil, mens man tager afstand fra ægte
sikkerhedsting som vinterdæk!

Fra : Tom

Dato : 24-02-07 17:33

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> Sært at RFSFS mener det er ok at straffe folk hårdt der kører 6 km/t for
> hurtigt og folk der snakker i mobil, mens man tager afstand fra ægte

Alle 3 ting du nævner har indflydelse på sikkerheden.

--
Tom

Fra : Thomas H.

Dato : 24-02-07 17:41

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Alle 3 ting du nævner har indflydelse på sikkerheden.

Du kan da ikke afgøre om du har kørt for hurtigt efter et skilt med nogle
tal på! Det er da kun politisk og har ikke en skid med virkelighed at gøre.

Fra : Tom

Dato : 24-02-07 17:50

> [...]
>
> Du kan da ikke afgøre om du har kørt for hurtigt efter et skilt med nogle
> tal på! Det er da kun politisk og har ikke en skid med virkelighed at

Forudsat at speedometeret passer og man f.eks må køre 70 Km/t så er det ret
let at afgøre om man kører hurtigere end man må. Desuden gælder stadig at du
aldrig må køre hurtigere end forholdende tillader.
At man så kan køre 300+ på en nordjysk motorvej uden at være til fare for
sig selv og andre, er er anden ting

--
Tom

Fra : Thomas H.

Dato : 24-02-07 17:59

> Forudsat at speedometeret passer og man f.eks må køre 70 Km/t så er det
> ret let at afgøre om man kører hurtigere end man må.

Ja end man må, men det er da ikke ens betydende med, at det har noget som
helst at gøre med om et evt. uheld sker eller ej.
Min kæreste, der næsten lige har fået kørekort, undrede sig i dag over, at
hun faktisk kørte 50,0 km/t på en vej hvor vi kørte i 10 cm sne, det er jo
ikke for hurtigt iflg. skiltene, men det er 57 km/t en sommerdag.

Fra : Leonard

Dato : 25-02-07 12:03

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> wrote:

>Min kæreste, der næsten lige har fået kørekort, undrede sig i dag over, at
>hun faktisk kørte 50,0 km/t på en vej hvor vi kørte i 10 cm sne, det er jo
>ikke for hurtigt iflg. skiltene, men det er 57 km/t en sommerdag.

Som den ansvarlige og dygtige bilist du er forklarede du hende vel at
der er noget der hedder at køre efter forholdene?
50 km/t i 10 cm sne er uanset dækmontering for hurtigt.

Om ikke fordi du er mere erfaren end hende, så fordi du gerne ser at
hun overlever og kommer hjem igen.

--
Leonard

Fra : C. Caspersen

Dato : 25-02-07 12:18

> Min kæreste, der næsten lige har fået kørekort, undrede sig i dag over, at
> hun faktisk kørte 50,0 km/t på en vej hvor vi kørte i 10 cm sne, det er jo
> ikke for hurtigt iflg. skiltene, men det er 57 km/t en sommerdag.

Nej iflg. skiltene, som jo også angiver den MAXIMALE hastighed.

Prøv at læse §3 i færdselsloven. Hun skal absolut ikke køre 50 km/t selvom
det står på skiltene...

Iøvrigt skuffer du mig, for du slår altid på, at bilister skal tænke selv og
køre efter forholdene. Ovennævnte sympatitilkendegivelse overfor din kæreste
viser noget andet.

/Caspersen

Fra : Tom

Dato : 25-02-07 12:34

> [...]
>
> Nej iflg. skiltene, som jo også angiver den MAXIMALE hastighed.
>
> Prøv at læse §3 i færdselsloven. Hun skal absolut ikke køre 50 km/t selvom

Man vil i hvert fald dumpe til en køreprøve hvis man "tror" at man bare kan
køre hvad der står på skiltene. Jeg tror de fleste stadig husker at skiltene
oftest viser MAX tilladte hastighed og ikke PÅBUDT minimum hastighed

--
Tom

Fra : Thomas H.

Dato : 25-02-07 16:06

> [...]

> Iøvrigt skuffer du mig, for du slår altid på, at bilister skal tænke selv
> og køre efter forholdene. Ovennævnte sympatitilkendegivelse overfor din

Jeg var nu helt tryg ved det, jeg kan ikke se noget problem i det, kan du?

Fra : C. Caspersen

Dato : 25-02-07 16:24

> Jeg var nu helt tryg ved det, jeg kan ikke se noget problem i det, kan du?

Iflg. Dr. Driver:

Bremselængden på tør vej er ca. 16 meter ved 50 km/t.

Bremselængden på sne/is er ca. 49 meter ved 50 km/t.

Problemet ? Jeg gør mig ingen forhåbninger om at du vil forstå det. Du/I
kørte selvfølgelig på en indhegnet øde vej i Sibirien hvor der ikke var
andre trafikanter. ?

/Caspersen

Fra : Thomas H.

Dato : 26-02-07 16:42

> [...]
>
> Problemet ? Jeg gør mig ingen forhåbninger om at du vil forstå det. Du/I
> kørte selvfølgelig på en indhegnet øde vej i Sibirien hvor der ikke var

Dvs. du mener at man skal køre så man har en bremselængde på 16m i sne?

Fra : C. Caspersen

Dato : 26-02-07 22:39

> Dvs. du mener at man skal køre så man har en bremselængde på 16m i sne?

Ja. Det hedder at køre efter forholdene.

/Caspersen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-03-07 08:32

On Feb 28, 9:29 pm, "Tom" <christen...@bigfoot.com> wrote:

> Ja

> Nej, læste du ikke hvad jeg skrev. Bremselængden er bestemt af hastigheden.

I kombination med friktionen, støddæmpernes kvalitet, underlaget etc.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : Mogens...

Dato : 10-03-07 18:23

Nope, afvist -> http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-6347685.html

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-03-07 10:31

On 12 Mar., 03:54, Martin Vollert <"Mit fornavn"@ertele.dk> wrote:

> Inden du overfalder Tom mere og nærmest anklager ham for overlagt mord
> syntes jeg lige du skulle læse denne artikel.http://www.berlingske.dk/bilen/artikel:aid=872072

Det er en godt artikel, men dette er forkert:
citat:
De dæk, der på den glatte vej har den korteste bremselængde, vil som
regel have en markant forholdsvis længere bremselængde på den tørre
vej, og de dæk, der på den glatte vej er gode til at styre udenom
forhindringerne, har ofte problemer med at komme udenom forhindringer
på tør vej.
citat slut.
bremselængden er ikke markant længere, kun lidt længere.