Password PGP?
Fra : jane

Dato : 07-03-07 14:20

Jeg har for et stykke tid siden lavet en lille krypterede PGP disk på min
harddisk, hvor jeg har nogle vigtige gamle dokumenter,og nu kan jeg ikke
huske mit password, har prøvet næsten alt. :(

Det er PGP version 8.0.3 som jeg har brugt.

Findes der ikke et program, som kan finde ud af det rigtige pass.?

Ja,...og jeg ved godt jeg er et fjols :)

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Nicolai

Dato : 07-03-07 14:28

> Jeg har for et stykke tid siden lavet en lille krypterede PGP disk på min
> harddisk, hvor jeg har nogle vigtige gamle dokumenter,og nu kan jeg ikke
> huske mit password, har prøvet næsten alt. :(

SURT!

> Findes der ikke et program, som kan finde ud af det rigtige pass.?

No way. Never. Så var hele ideen med krypteringen ligesom lidt væk...

Fra : jane

Dato : 07-03-07 15:05

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> wrote in

> SURT!

> No way. Never. Så var hele ideen med krypteringen ligesom lidt væk...

Jo..men man har da kunne bryde Tvind`s pass..som vist også var
fremstillet med PGP, har man ikke?

Så jeg tænkte om ikke der fantes et program, som evt. kunne stå og søge i
dagevis indtil det ramte det rigtige pass.

Ja...jeg lyder måske dum..men jeg aner ikke noget om hvordan sådan noget
funger i dybten, mener bare....at hvis man kan åbne en sådan PGP-disk når
man bruger det rigtige password, så må det rigtige paswordet vel findes et
sted på computeren, i peogrammet, eller hvad ved jeg.

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Martin

Dato : 07-03-07 15:46

jane wrote:
> Så jeg tænkte om ikke der fantes et program, som evt. kunne stå og søge i
> dagevis indtil det ramte det rigtige pass.

Det er ret simpelt selv at lave - men bemærk at dette kan tage årevis -
især hvis man overhovedet ikke aner noget om koden.

Forstil dig at den skal stå og gætte ALLE bogstaver både store og små,
og alle tegn - og det skal den gøre for hvert bogstav.

Så rundt regnet er der omkring 200 muligheder PR tegn i koden, og for
hvert tegn skal du så lige gange med 200 - Dvs 2 tegn så er der 40.000
muligheder - 3 bogstaver 8.000.000 muligheder.... 4 bogstaver - RET mange :)

Med en 2ghz processor så kan der udregnes ca. 2.000.000 muligheder i
timen - så allerede ved 3 bogstaver vil der være brugt rundt regnet 3
timer og nogle minutter.

PS: Er sku ikk 100 på mine udregninger, men det er nok noget i den stil
vi snakker...

> [...]
> man bruger det rigtige password, så må det rigtige paswordet vel findes et
> sted på computeren, i peogrammet, eller hvad ved jeg.

Jo - koden findes, MEN som sagt, så er det kun forskere som har kunne
bryde envejskryptering.

Grunden er at en hashværdi er så forskellig ved bare 1 tegns forskel at
det er umuligt at gætte sig frem til det. - Desuden så med MD5
kryptering vil en hashværdi ALTID være 32 tegn langt - uanset hvor meget
tekst man fyrer ind i det.

Fx. hashværdien (MD5) for ordet "password" er
5f4dcc3b5aa765d61d8327deb882cf99
imens for ordet "Password" er værdien
dc647eb65e6711e155375218212b3964

Lig mærke til hvor forskelligt det hele er bare pga. 1 bogstavs ændring.

Hashværdien for sætningen "hej med dig din dejlige dreng" er
8372ba23c051ae0d674785194a64019a
igen kun 32 tegn - hverken mere eller mindre.

Det er rimelig svært at forklare det - men faktisk en ganske god viden
at have... for nogle selvfølgelig :)

PS: Ingen er dumme - før andet er bevist :)

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-03-07 15:52

Den 07-03-07 15.05 skrev jane følgende:
> "Nicolai" <spam2005@nifo.dk> wrote in

> Jo..men man har da kunne bryde Tvind`s pass..som vist også var
> fremstillet med PGP, har man ikke?

Nej, det var en af Tvind'erne, der røbede adgangskoden.

Har du brugt et almindeligt ord, eller har du brugt noget i stil med
Fb4&_khJa)+h5v som adgangskode? Hvis du har brugt et almindeligt ord,
findes der programmer, som kan afprøve forskellige koder, indtil den
rette findes. Men jeg ved ikke, om de kan bruges i forbindelse med PGP.

Har du brugt en mere sikker kode som det ovennævnte eksempel, så vil det
ikke tage dage at finde koden, men nærmere år, mange år.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Stor trin for tin-guide til opsætning og brug af Internet Explorer 7.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-03-07 15:04

jane <nokvin@FJ¯rnDÊttehotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Det er PGP version 8.0.3 som jeg har brugt.
>
> Findes der ikke et program, som kan finde ud af det rigtige pass.?

Hypnose.

Fra : Rado

Dato : 20-03-07 12:03

On Wed, 7 Mar 2007 15:03:30 +0100, hlexa@hotmail.com (Axel
Hammerschmidt) wrote:

>Hypnose.

Jep - det ville jeg også prøve, hvis det var meget vigtigt. Evt.
selvhypnose.

--
Rado

"The obvious is that which is never seen
until someone expresses it simply."
- Christian Morgenstern

Fra : Martin

Dato : 07-03-07 15:05

jane wrote:
> [...]
>
> Det er PGP version 8.0.3 som jeg har brugt.
>
> Findes der ikke et program, som kan finde ud af det rigtige pass.?

Nej det gør der ikke...
Grunden er at der bliver brugt envejskryptering - jeg mener at PGP
bruger den kryptering der hedder SHA1 ellers er det en af de mange
andre, MD5 SHA osv osv.

Det har taget forskere 1 år at bryde en SHA kryptering - og husk det er
stadig kun forskere der kan dette - så hvis du virkelig ville have det
så skal du nok finde den MEGET STORE pengepung frem - altså helt sikkert
over et par mio. kunne jeg forstille mig.

Læs evt. mere på
<http://da.wikipedia.org/wiki/SHA>

> Ja,...og jeg ved godt jeg er et fjols :)

Ja - det er sku surt - men tilgengæld kan du prøve ligeså tosset du
vil... så prøv du bare løs.

Måske du også har brugt store/små bogstaver kombination?

Fra : Alex Holst

Dato : 07-03-07 16:35

Martin wrote:

> Nej det gør der ikke...
> Grunden er at der bliver brugt envejskryptering - jeg mener at PGP
> bruger den kryptering der hedder SHA1 ellers er det en af de mange
> andre, MD5 SHA osv osv.

Hvad?

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Snuden

Dato : 07-03-07 19:54

Hvad med nogle af disse? Passer de?

wmeJaSpqGJYYU0u6GD0074
U1RPrLjaFUF9gMvu29UxAf
83iadS1Q5o4auX5Yyg2BAn
eUlOegcBOzKOQ2Fei4PuJu
ktsXX44Qpqte7irGYXgRR0
ZqG44YB5TEFNcrSMAEzdAn
s9QJ2Eo30UcMAc8uLqNY6E
hWLQZA3Dz77yqenfmJDMOd
ePdxk93Ii3O7kP1GD4S8fU
x1ZFZlfKECA4qmtkRB9QlV
jDBoANiRx1IfLQQXO7rvqH
YUG8k5TVSnyVNjvFQFcWP3

XeL0ocV8I4xRVV44zWTGXHymnpxCFCuE
qjHjFr9p8cqb8kuf3eUSh9X7LpsSGELl
bjUI21lTFJUth9w0nrMJpw3CmZB3JgPF
Y82rE2s8VPq91Q0Tea2MVOoWCIs4WRsA
Gc3CwcNtL7qNGbfEagYHa2Bv7TyMu03n
MEkRsRpaT5KaSO8xhgwAaFAhR9hne0wx

Fra : Gamle

Dato : 07-03-07 22:21

Snuden wrote:
> Hvad med nogle af disse? Passer de?
>
> wmeJaSpqGJYYU0u6GD0074
> U1RPrLjaFUF9gMvu29UxAf
> 83iadS1Q5o4auX5Yyg2BAn

Så ved vi hvilke du i k k e bruger
så finder vi nemmere dem du bruger :D

Mvh.
Torben

Fra : Jesper Lund Stocholm

Dato : 23-03-07 12:46

Alex Holst <a@mongers.org> wrote in news:45eedba1$0$2099
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Hvad?

:) Jeg tror også, at den kære Martin skal have læst lidt op på sin
krypteringsviden.

--
Jesper Lund Stocholm
http://lundstocholm.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-03-07 22:55

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 17-03-07 12:29

"jane" <nokvin@FJørnDættehotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har for et stykke tid siden lavet en lille krypterede PGP disk på
> min harddisk, hvor jeg har nogle vigtige gamle dokumenter,og nu kan
> jeg ikke huske mit password, har prøvet næsten alt. :(

Krypterer man vigtige ting, er det altid en god ide at have en
ikke-krypteret version eller en udskrift liggende et sted. Fx i en bankboks.
I forhold til det bøvl man kan blive udsat for, er udgiften til en bankboks
beskeden. Man *kan* selvfølgelig miste nøglen til boksen, terrorister kan
sprænge banken i luften - du kan selv fortsætte skræk-scenarierne, men det
kunne have været en løsning for dig.

--
Poul Erik Jørgensen

Erstat "invalid" med dk hvis du svarer per e-mail.
Replace "invalid" with dk when replying by e-mail.