Hvordan formatterer jeg min nye disk?
Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 07-03-07 13:42

Så kom min nye 100GB SATA disk samt en USB boks.

Disken spinner op og lampen lyser, men jeg kan ikke se den fra MacBook.
Hvordan hitter jeg den, så jeg kan formattere den?

mvh. Mikael Kern

Fra : René

Dato : 07-03-07 14:28

hvis du har muligheden for at tilslutte den til en pc og lave en
formattering i Fat32 så skulle den køre på både en mac og pc.. du kan nok
ikke se den på maccen hvis den ikke kan kende formatteringen.

/René

--
-

Fra : Jon

Dato : 07-03-07 15:02

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Så kom min nye 100GB SATA disk samt en USB boks.
>
> Disken spinner op og lampen lyser, men jeg kan ikke se den fra MacBook.
> Hvordan hitter jeg den, så jeg kan formattere den?
>
> mvh. Mikael Kern

Finn frem:

/Programmer/Verktøy/Diskverktøy (norsk)
/Applications/Utilities/Disk Utility (samme på engelsk)

Dette programmet kan formatere disken slik at den blir leselig. Du
velger selv om det skal være en Mac only disk (HFS+ med journaling)
eller en PC og Mac-disk. Husk at med PC-formatet FAT32 er du begrenset
til filer under 4GB (i tilfelle du driver med video og denslags...).
--
/Jon
Mail: echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Mike [8000]

Dato : 07-03-07 15:13

On 7 Mar., 15:01, see_signat...@mac.com.invalid (Jon) wrote:

> Finn frem:
>
> /Programmer/Verktøy/Diskverktøy (norsk)
> /Applications/Utilities/Disk Utility (samme på engelsk)

Ja, Disk Utility var det første program jeg åbnede. Som sagt kan jeg/
Disk Utility ikke se den eksterne disk.

Har prøvet at bytte diske - System CDROM kan heller ikke finde den nye
disk. Er den defekt?

mvh. Mikael Kern

Fra : Jon

Dato : 07-03-07 16:54

Mike [8000] <nospam@kern.dk> wrote:

> Ja, Disk Utility var det første program jeg åbnede. Som sagt kan jeg/
> Disk Utility ikke se den eksterne disk.

Nei, du sa ikke det. Du sa at du ikke kunne se den fra macBook. Det
tolker jeg som at den ikke synes fra Finder når du ikke sier mer.

> Har prøvet at bytte diske - System CDROM kan heller ikke finde den nye
> disk. Er den defekt?

Det har jeg ingen mening om.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-03-07 17:50

"Mike [8000]" <nospam@kern.dk> writes:

> Har prøvet at bytte diske - System CDROM kan heller ikke finde den nye
> disk. Er den defekt?

Kan systemet genkende USB-enheden. Check USB-delen af systeminfo.

Fra : Mike [8000]

Dato : 07-03-07 19:25

On 7 Mar., 17:50, nospam0...@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen)
wrote:

> Kan systemet genkende USB-enheden. Check USB-delen af systeminfo.
> --

Nu virker disken! (det har den nok gjort hele tiden) Satte den i
MacBook igen og installerede OSX uden problemer.

USB virker derimod ikke. Har checket min nye USB box på 2 Mac og 2
Windåser - de kan ikke se den heller.
Får lyst til at sige skråt op til USB bokse.
Har fået tip om at det er fordi der ikke er strøm nok i min bærbares
USB port?

mvh. Mikael Kern

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-03-07 20:22

> [...]

> Får lyst til at sige skråt op til USB bokse.

> Har fået tip om at det er fordi der ikke er strøm nok i min bærbares

Det kan godt tænkes - de USB-bokse jeg har, har enten haft ekstra
strømstik eller et "dobbelt"-USB-stik således at de kunne suge noget
mere strøm.

Bemærk også at bærbardiske sluger forskellige mængder strøm.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-03-07 20:52

Hej Mikael

Mike [8000] wrote:

> Nu virker disken! (det har den nok gjort hele tiden) Satte den i
> MacBook igen og installerede OSX uden problemer.

Kan være, du ikke har fået skubbet SATA og/eller strømstikket ordentlig
på plads...

> USB virker derimod ikke. Har checket min nye USB box på 2 Mac og 2
> Windåser - de kan ikke se den heller.
> Får lyst til at sige skråt op til USB bokse.

Det forstår jeg udmærket! - Jeg har forlængst droppet alt, hvad der
hedder USB til brug med eksterne diske. - Jeg har selv en 100gb 2,5"
disk, som jeg har sat i et Manhattan Firewire Kit. Den fungerer fint -
endda uden ekstern strømforsyning, men boksen har mulighed for at få
strøm enten fra et USB stik elelr fra en medfølgende strømforsyning. -
Jeg købte den hos Århus Radiolager ude på Sintrupvej til svjh. 447kr.
inkl. porto. Min er godt nok til alm. PATA, men den samme fås til SATA...

> Har fået tip om at det er fordi der ikke er strøm nok i min bærbares
> USB port?

De fleste eksterne 2,5" diskbokse kræver 800mAh, og USB portene giver
normalt kun 500mAh, så det er meget tænkeligt, det er det, der er
problemet. - Hvis der er et ekstra stik til strøm, så kan du nede hos
Lavpriselektronik i Vesterbrogade købe en 'multistrømforsyning' fra 3v
til 9v med 8 forskellige studser, der passer til næsten alt - lige fra
de små 2mm minijack til std. coax strømstik. - Svjh. gav jeg 149kr. for
en sådan strømforsyning...

mvh. Erik Richard

<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing