EXCEL
Fra : Jesper

Dato : 01-07-01 16:46

Hej Gruppe

Er der nogen der har en ide til følgende:

Jeg har lavet en skabelon til en faktura, som man så udfylder med tekst,
antal og pris, meget enkelt. I denne skabelon kunne jeg godt tænke mig et
faktura nummer. Er det muligt for Excel at hente et nyt nummer hver gang man
åbner skabelonen? Eller ved hjælp af en makro indsætte et nyt nummer? Skal
der blandes nogen database ind i det?
Alle forslag er meget velkommen

På forhånd tak

Med venlig hilsen
Jesper

Fra : Harald Staff

Dato : 02-07-01 08:44

Hei Jesper

Her er en makro som skaffer nye numre. Den lagrer siste nummer (kun) i en
mikroskopisk tekstfil (8-10 B).

Koden er laget til et nettverk med fellesområde, slik at mange brukere ikke
får dubletter, men den fungerer selvfølgelig med en bruker også. Endre
filbane C:\Temp\Nummer.num til hva du ønsker:

Sub Fakturanummer()
Dim dennefaktura As Long
Dim inndata As String
Dim Tekstfil As String

Tekstfil = "C:\Temp\Nummer.num"

If Dir(Tekstfil) = "" Then
dennefaktura = 0
Else
Open Tekstfil For _
Input Access Read As #1
While Not EOF(1)
Line Input #1, inndata
dennefaktura = Val(inndata)
Wend
Close #1
End If
dennefaktura = dennefaktura + 1
MsgBox "Faktura nummer " & dennefaktura
Open Tekstfil For _
Output Access Write As #1
Print #1, dennefaktura
Close #1
End Sub

HTH. Beste hilsen Harald

Jesper <jesper@selch.dk> skrev i news:9hngh0$1oi$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Jesper

Dato : 02-07-01 18:27

Tak til jer begge, jeg kikker lidt på begge versioner.

> Her er en makro som skaffer nye numre. Den lagrer siste nummer (kun) i en
> mikroskopisk tekstfil (8-10 B).

Den "nemme" løsning med den lille tekstfil, er der mulighed for at man kan
få makroen til at indsætte nummeret i dokumentet?
Sådan som jeg har afprøvet popper der et billede op med det nye nummer, det
virker også godt, men kunne den også indsætte det nye nummer ville det være
rigtigt godt.

Ellers tak, for nogle rigtigt gode forslag

Med venlig hilsen

Jesper

Fra : Harald Staff

Dato : 03-07-01 09:00

Hei Jesper

Erstat
MsgBox "Faktura nummer " & dennefaktura

med f.eks
ActiveWorkbook.Sheets(1).Cells(2, 3).Value = dennefaktura

HTH. Beste hilsen Harald

Jesper <jesper@selch.dk> skrev i news:9hqapk$iiq$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Jesper

Dato : 03-07-01 22:48

Harald Staff <harald.staff@nrk.no> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9hru2f$aje$1@oslo-nntp.eunet.no...
> Hei Jesper
>
> Erstat
> MsgBox "Faktura nummer " & dennefaktura
>
> med f.eks
> ActiveWorkbook.Sheets(1).Cells(2, 3).Value = dennefaktura

Du får rigtigt mange tak, det blev lige som jeg ønskede det.

Hilsen
Jesper

Fra : Dan

Dato : 02-07-01 07:52

> [...]
> åbner skabelonen? Eller ved hjælp af en makro indsætte et nyt nummer? Skal

Hvis alle forslag er velkommen, så prøv at tage et kig på min Faktura-skabelon, og se om du kan bruge den løsningsmodel.
Du kan downloade den fra mit web-site.

BR / Ma / Mc / MfG / Mvh / Pds / Sc,

Dan Elgaard
http://www.yaws.dk/office/start.html
Contact Information, Disclaimer, Warning to Spammers,
Quotes, and other typical signature-contents, can be
found at:
http://www.yaws.dk/mail/index.html