Hvordan downloader man...
Fra : Steen

Dato : 04-03-07 13:45

Hej
100% begynderspørgsmål, det er jeg klar over.
I fx Safari er det jo ingen sag at downloade, man højreklikker på det
pågældende link.

I fx MacSOUP ved jeg ikke hvordan jeg skal tackle det, fx er der tre
lydklip fra en test, jeg gerne vil downloade og sammenligne - testen er
for øvrigt tre højttalerkabinetter:

www.azwebpages.com/download/ClipA.mp3
www.azwebpages.com/download/ClipB.mp3
www.azwebpages.com/download/ClipC.mp3

Her nytter det jo ikke meget at højreklikke. Hvordan gør I andre det?

--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 04-03-07 14:13

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> [...]
> www.azwebpages.com/download/ClipB.mp3
> www.azwebpages.com/download/ClipC.mp3
>
> Her nytter det jo ikke meget at højreklikke. Hvordan gør I andre det?

Æble-klik på linket og det åbnes i din valgte standardbrowser, hvorfra
du så kan hente det ned.

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk¨
moth@mothsoft.dk

Fra : Judith Parelie Abrah~

Dato : 04-03-07 14:43

Mogens Thyregod <moth@mothsoft.dk> wrote:

> Æble-klik på linket og det åbnes i din valgte standardbrowser, hvorfra
> du så kan hente det ned.

Eller:
marker og kopier link -> åpne nedlastingsvinduet i Safari (eple+alt+l)
-> lim inn -> filen lastes direkte ned.

judith
--
Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskammet og behøvlet tøy
med fattelig mange bønnhørlige lemper.

Fra : Steen

Dato : 04-03-07 18:36

Judith Parelie Abrahamsen <nospam@judith.scriba.org> wrote:

> marker og kopier link -> åpne nedlastingsvinduet i Safari (eple+alt+l)
> -> lim inn -> filen lastes direkte ned.

Det forstår jeg ikke helt. Hvordan skulle jeg kopiere noget ind i
download-vinduet?
--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Steen

Dato : 04-03-07 18:36

Mogens Thyregod <moth@mothsoft.dk> wrote:

> Æble-klik på linket og det åbnes i din valgte standardbrowser, hvorfra
> du så kan hente det ned.

Smart, jeg plejer altid at skulle kopiere og klistre, men dette er
lettere
--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-03-07 14:48

> [...]

> www.azwebpages.com/download/ClipB.mp3
> www.azwebpages.com/download/ClipC.mp3

> Her nytter det jo ikke meget at højreklikke. Hvordan gør I andre det?

url'erne er ikke skrevet korrekt til usenet, der mangler en angivelse
af protokollen, du aner reelt ikke om der er tale om ftp, http eller
noget helt tredie. Derduover skal de indkapsles i <>. Dvs de skal
skrives således <http://www.azwebpages.com/download/ClipC.mp3> (her
antager jeg at filerne ligger på en http server.)

Årsagen til du ikke bage kan klikke på url'et, er at man på usenet
bruger text og ikke formateret text som du kender det fra en browser.
Når du ser et link i din brroser som eks www.foo.bar ligger der en
skjult html kode der angiver at www.foo.bar peger på http://www.foo.bar.

Korrekt formaterede url'er kan du åbne direkte fra MacSOUP ved hvis du
holder æble tasten imens du dobbelt klikker på url'et. Det er den
gammeldags macintosh måde at gøre tingene på.

Hvis url'et ikke er korrekt formateret, kan du bare gøre som alle os
andre: markere url'et og kopiereog klistre det ind i din browser.

Fra : Steen

Dato : 04-03-07 18:36

> Hvis url'et ikke er korrekt formateret, kan du bare gøre som alle os
> andre: markere url'et og kopiereog klistre det ind i din browser.

Jeg har nok beskrevet problemet forkert.
Jeg ville gerne have de tre klip liggende på min computer - ikke bare
høre dem i browseren. Jeg kan godt åbne filerne i Safari, men hvordan
gemmer jeg dem på fx skrivebordet?
--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 04-03-07 19:19

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> Jeg kan godt åbne filerne i Safari, men hvordan
> gemmer jeg dem på fx skrivebordet?

Overrasker det dig, at man simpelthen vælger "Arkiv/Arkiver som"?

--
/Preben

Fra : Steen

Dato : 04-03-07 22:21

Preben Bødker Nielsen <0906-spam@os.dk> wrote:

> Overrasker det dig, at man simpelthen vælger "Arkiv/Arkiver som"?

Nej, men har du prøvet i dette tilfælde?
--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 04-03-07 23:06

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> Nej, men har du prøvet i dette tilfælde?

Du har ret, det spiller ikke. Måske hvis man har QT PRO.

Fra : Steen

Dato : 05-03-07 09:36

> Du har ret, det spiller ikke. Måske hvis man har QT PRO.

Fandt en nødløsning.
Åbnede posten på googlegroups, og da linket der er lige til at klikke
på, kan man bare højreklikke og vælge at gemme
--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-03-07 10:10

On 2007-03-05 09:36:22 +0100, isteen@gmail.com (Steen) said:

> Fandt en nødløsning.
> Åbnede posten på googlegroups, og da linket der er lige til at klikke
> på, kan man bare højreklikke og vælge at gemme

Måske skyldes besværet, at MacSOUP slet ikke er beregnet til vedhæftede
filer. MacSOUP er kun beregnet på tekst. Hvis man skal se binære
grupper, hvor der f.eks. bliver lagt billeder eller programmer i, så
duer MacSOUP ikke. Jeg har ikke den store erfaring i det. Det siges, at
Unison er specielt egnet til den slags, men de fleste nyhedslæsere kan
vist se binære nyhedsgrupper. Det er bare MacSOUP, som helt tilsigtet
har en begrænset mængde faciliteter.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 04-03-07 23:22

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> Nej, men har du prøvet i dette tilfælde?

Nej.
Men nu har jeg og har opdaget at der ikke kan arkiveres fra
"Arkiv"-menuen.
Med QuicktimePro kan der dog arkiveres fra QT-vinduet.

--
/Preben

Fra : Steen

Dato : 05-03-07 00:41

Preben Bødker Nielsen <0906-spam@os.dk> wrote:

> Med QuicktimePro kan der dog arkiveres fra QT-vinduet.

Okay, så ma jeg jo bare slå mig til tåls med, at det ikke kan lade sig
gøre med en almindelig browser, i dette tilfælde.
Gad vide hvorfor det egentligt ikke kan det.....
--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-03-07 00:17

> [...]

> "Arkiv"-menuen.
> Med QuicktimePro kan der dog arkiveres fra QT-vinduet.

alternativt kan man jo åbne en terminal og hente filen med curl.

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 04-03-07 22:15

> Overrasker det dig, at man simpelthen vælger "Arkiv/Arkiver som"?

Osse kendt som Æble+S

mvh. Mikael Kern

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-03-07 21:11

> Jeg har nok beskrevet problemet forkert.
> Jeg ville gerne have de tre klip liggende på min computer - ikke bare
> høre dem i browseren. Jeg kan godt åbne filerne i Safari, men hvordan
> gemmer jeg dem på fx skrivebordet?

æble+S

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-03-07 07:40

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Derduover skal de indkapsles i <>. Dvs de skal skrives således
> <http://www.azwebpages.com/download/ClipC.mp3> (her antager jeg at
> filerne ligger på en http server.)

Problemet ved kun at indkapsle url'erne med <> er dog, at flere
nyhedslæsere (f.eks. Thunderbird) så vil ombryde lange adresser. Det er
ikke så længe siden, at nogen netop havde problemer med dette her i
gruppen (se tråden »skudsikker Mac« fra den 28/2).

Det helt korrekte er derfor at skrive adresser således:

På den måde bliver url'en aldrig ombrudt. Normalt ville man undlade
mellemrum før og efter selve url'en, men få nyhedslæsere (så vidt jeg
husker bl.a. en lavet af et blødt firma) har taget den sidste ">" med i
url'en, så adressen bliver ugyldig. Ved at indsætte mellemrum er man
derfor helgarderet, og jeg synes egentlig også at det ser bedre ud.

--
Michael Rasmussen
»If you don't fail at least 90 percent of the time,