Att.: Axel Hammerschmidt - Re.: MetroXpres~
Fra : Morten Lind

Dato : 03-03-07 00:03

Hej Axel....

Det er rart at se, at et ordendtligt menneske kan læse ignoranterne
teksten

(Jeg kan desværre ikke poste en lænke, da MetroXpress´ læserdebat ikke
ligger online).

M.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-03-07 00:14

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> [...]
> teksten
>
> (Jeg kan desværre ikke poste en lænke, da MetroXpress´ læserdebat ikke

Hej Morten

Tusind tak. Jeg fik slet ikke set MX idag, så jeg må på biblioteket.

Det jeg sendte var en kortere udgave af noget jeg postede (som det
hedder på usenetdansk) i dk.videnskab.jura i forgårs:

<http://tinyurl.com/2j8fdf>

Fra : Morten Lind

Dato : 03-03-07 01:00

> [...]
>
> Det jeg sendte var en kortere udgave af noget jeg postede (som det
> hedder på usenetdansk) i dk.videnskab.jura i forgårs:

Hej & velbekomme

Indlægget er klart, tydeligt og forståeligt, og du har jo ret. Det står
oven i købet på en iøjenfaldende plads. Det var nok godt, at du kortede
lidt af det oprindelige indlæg fra Usenet.

P.S. Jeg bryder mig heller ikke om ordet poste.

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 03-03-07 01:10

> Jeg fik slet ikke set MX idag, så jeg må på biblioteket.

Ja, nu bor du jo ikke i København, for så kunne du bare bukke dig og
samle et eksemplar op fra gaden, lægge vejen forbi en S-togstation,
spørge en buschauffør, om du måtte rydde lidt op i bussen, kigge ind på
en café, eller hvadsomhelst.....ja, bare stille dig på de mest
trafikerede gader i byen, hvor slaverne sætter livet på spil ved at
springe rundt i myldretidskørslen og tvangsfodre sagesløse arbejdere med
de sindssyge tabloidsprøjter.

Kig herover en dag - København er en svinesti med format, men det var et
godt inlæg, he, he....

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-03-07 10:11

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) writes:

> Det jeg sendte var en kortere udgave af noget jeg postede (som det

Hedder det da ikke at poste et brev?

Whatever, man kan efterhånden dårligt forstå de fucking unge, som
synes det er cool at rappe en blanding af dansk og engelsk.

Næh, lad os komme tilbage til gotiske bogstaver og 1600-tals stavning!

Fra : Morten Lind

Dato : 03-03-07 13:32

> Hedder det da ikke at poste et brev?

Nej, det hedder at sende et brev, på dansk

> Whatever, man kan efterhånden dårligt forstå de fucking unge, som
> synes det er cool at rappe en blanding af dansk og engelsk.
>
> Næh, lad os komme tilbage til gotiske bogstaver og 1600-tals stavning!

Hæ, hæ, hæ.......jeg hejser det hvide flag for dig, men kneppende synes
jeg ikke om.

Muligvis er jeg gammeldags, men ordet "fuck" er for meget, ligesom
"fingeren" er for meget.....jeg har en meget lang tolerancetærskel, men
de to ting kan virkelig hyperventilere min urin.

Og så kunne jeg da godt lide at vide, hvad der i vejen med dansk?

Det danske sprog er et af de mest avancerede sprog på denne klode, og
mestrer man det, mestrer man også andre sprog(hvis man gider).

Iøvrigt blander de unge ikke dansk med engelsk - de blander dansk med
amerikansk slang, og det er dét, der gør det så grimt, for er der noget
amerikanere _ikke_ kan, så er det at tale pænt.

Og det gør vel ikke noget, at man taler pænt, vel? Det svarer vel til at
synes godt om pænt design m.m.

Jeg har intet imod sproglig udvikling, men jeg hader laveste
fællesnævner(generelt).

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-03-07 14:36

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> Nej, det hedder at sende et brev, på dansk

Når du poster det, putter du det da i postkassen. Oder wass?

> [...]
> "fingeren" er for meget.....jeg har en meget lang tolerancetærskel, men
> de to ting kan virkelig hyperventilere min urin.

Hyperventilere? Mener du ikke faseskifte?

Jeg hørte om de noksåberømte "Star"-reklamer
(hanvehellerhanvehellerhaenstar) at de betalende kræfter udtalte at
det var "noget LORT!" og det var meget hårde ord dengang.

Det er det jo ikke i dag.

På samme måde med fuck.

> Og så kunne jeg da godt lide at vide, hvad der i vejen med dansk?
>
> Det danske sprog er et af de mest avancerede sprog på denne klode, og
> mestrer man det, mestrer man også andre sprog(hvis man gider).

Kan man sige "røgede ørreder" som en indfødt er man nået langt,
indrømmet.

> Iøvrigt blander de unge ikke dansk med engelsk - de blander dansk med
> amerikansk slang, og det er dét, der gør det så grimt, for er der noget
> amerikanere _ikke_ kan, så er det at tale pænt.

Du generaliserer vist lige en anelse for groft der. Der er mange der
ikke har nogen problemer med det, og som også lader sig provokere af
de undertiden meget grove udtalelser andre kommer emd.

> Jeg har intet imod sproglig udvikling, men jeg hader laveste
> fællesnævner(generelt).

Det er derfor du bruger en og et istedet for æ? Det er bare iorden :)

Fra : Morten Lind

Dato : 03-03-07 18:14

> Når du poster det, putter du det da i postkassen. Oder wass?

Nej, jeg sender et brev ved at lægge det i postkassen, ganz einfach

> Hyperventilere? Mener du ikke faseskifte?

Næeh, det tror jeg da ikke, men på den anden side véd jeg ikke, hvad
faseskifte er for noget

(Hyperventilere min urin=bringe mit pis i kog)

> [...]
> (hanvehellerhanvehellerhaenstar) at de betalende kræfter udtalte at
> det var "noget LORT!" og det var meget hårde ord dengang.

Ja, det kan du have ret i, men det ændrer ikke, at _jeg_ synes, at ordet
knep er vulgært i dagligdags tale. Det er et dejligt ord i sengen med
kæresten, men at blande de to ting sammen er lavt.

> Kan man sige "røgede ørreder" som en indfødt er man nået langt,
> indrømmet.

Og det er der ikke mange, der kan, mere. Kræft er blevet til kraft -
bjerg er blevet til bjærv osv......der er s´gu´ snart ikke mange, der
kan udtale to konsonanter efter hinanden

> Du generaliserer vist lige en anelse for groft der.

Næ, det gør jeg ikke - i amerikanske film bruges ordet knep(fuck) seks
gange i sætninger på tyve ord.

> Der er mange der
> ikke har nogen problemer med det, og som også lader sig provokere af
> de undertiden meget grove udtalelser andre kommer emd.

Ups....det forstår jeg ikke?

> Det er derfor du bruger en og et istedet for æ? Det er bare iorden :)

He, he.....sikkert, ja......

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-03-07 19:05

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> Nej, jeg sender et brev ved at lægge det i postkassen, ganz einfach

Vi må besætte dansk sprognævns sekretariat og forlange en afklaring og
50000 guldkarameller i brune papirsposer.

> Næeh, det tror jeg da ikke, men på den anden side véd jeg ikke, hvad
> faseskifte er for noget

Hyperventilere er at man trækker vejret så hurtigt at man bringer CO2
niveauet ned uden at få O2 niveauet op. Da ens alarmklokker bimler
ved højt CO2 niveau, er det skidt og en god kandidat til at gå i
gulvet.

Faseskift er når et materiale skifter mellem fast, flydende eller
gasfasen. Fx når vand bringes i kog. Eller din carbamidopløsning.

> Ja, det kan du have ret i, men det ændrer ikke, at _jeg_ synes, at ordet
> knep er vulgært i dagligdags tale. Det er et dejligt ord i sengen med
> kæresten, men at blande de to ting sammen er lavt.

Jeg bryder mig heller ikke om det. Det er der så andre der gør.
Sprogets løbende udvikling.

> Og det er der ikke mange, der kan, mere. Kræft er blevet til kraft -
> bjerg er blevet til bjærv osv......der er s´gu´ snart ikke mange, der
> kan udtale to konsonanter efter hinanden

Kan høre du er flyttet til Vesterbro. Hør du nogen danske 50'er film
og nyd hvordan artikulationen var i gamle dage. Derudover kan du sige
"angstskrig" og høre dig selv udtale konsonanter :)

> Næ, det gør jeg ikke - i amerikanske film bruges ordet knep(fuck) seks
> gange i sætninger på tyve ord.

I _nogen_ film. Jeg har personligt mødt mange amerikanere der
udviser samme syn på fuck og screw osv som dig.

> He, he.....sikkert, ja......

Især fordi i gamle dage var der vist tre kasi? Kasusser?

Du burde derfor gå ind for genindførslen af Tysk Grammatik i den
Danske Folkeskole.

Fra : Morten Lind

Dato : 04-03-07 05:36

> Vi må besætte dansk sprognævns sekretariat og forlange en afklaring og
> 50000 guldkarameller i brune papirsposer.

Nja, så bliver nok vi mødt med vandkanoner

> [...]
>
> Faseskift er når et materiale skifter mellem fast, flydende eller
> gasfasen. Fx når vand bringes i kog. Eller din carbamidopløsning.

Tak, så lærte jeg noget idag, og du har ret i, at det var dét, jeg
mente

> Jeg bryder mig heller ikke om det. Det er der så andre der gør.
> Sprogets løbende udvikling.

Det er jeg enig med dig i, og som jeg tidligere nævnte, har jeg intet
imod sprogets løbende udvikling.

> Kan høre du er flyttet til Vesterbro. Hør du nogen danske 50'er film
> og nyd hvordan artikulationen var i gamle dage. Derudover kan du sige
> "angstskrig" og høre dig selv udtale konsonanter :)

Næeh, jeg er nu ikke flyttet til Vesterbro, jeg ser blot TV-avisen nogle
gange. Jeg plæderer ikke for artikulation som i halvtredserne, jeg kunne
bare godt tænke mig at kunne forstå, hvad der bliver sagt))

> I _nogen_ film. Jeg har personligt mødt mange amerikanere der
> udviser samme syn på fuck og screw osv som dig.

OK - jeg generaliserede, spring det over.

> Især fordi i gamle dage var der vist tre kasi? Kasusser?

Kasu/kasi - jeg kan ikke huske det, men det er ligeso virus/vira.

> Du burde derfor gå ind for genindførslen af Tysk Grammatik i den
> Danske Folkeskole.

Er den da afskaffet, he, he?

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-03-07 06:16

> Nja, så bliver nok vi mødt med vandkanoner

Eller ogsaa kommer Pia Kjærsgaard og forlanger at Vi bliver sendt
tilbage til Jylland og Broen lukket.

Saa er det bare synd for Dig, hvis Du ikke lige skulle til Jylland den
Dag.

> Tak, så lærte jeg noget idag, og du har ret i, at det var dét, jeg
> mente

Jeg be'r. En anden Gang kan Jeg anbefale Gruppen "dk.tortur.sprog".

> [...]
> nogle gange. Jeg plæderer ikke for artikulation som i halvtredserne,
> jeg kunne bare godt tænke mig at kunne forstå, hvad der bliver

Jeg har ladet Mig fortælle at det er muligt at tilkoble saakaldte
Undertekster, paa et nogenlunde moderne Fjernsynsapparat.

> Er den da afskaffet, he, he?

Jeg fik formuleret Mig uklart. Mente naturligvis at Dansk skulle gaa
tilbage til en Grammatik som mindede mere om Tysk - herunder tre
Kasusser, og Tysk-lignende Grammatik.

Fra : Morten Lind

Dato : 04-03-07 07:31

> [...]
>
> Jeg fik formuleret Mig uklart. Mente naturligvis at Dansk skulle gaa
> tilbage til en Grammatik som mindede mere om Tysk - herunder tre

Hæ, hæ... Opfatter du mig virkelig _så_ gammeldags?....det er jeg
nu ikke, men det fremmer naturligvis forståelsen at sætte tingene på
spidsen, jvf. min tidligere generalisering

Men tak for dine små prik

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-03-07 09:24

> [...]

> nu ikke, men det fremmer naturligvis forståelsen at sætte tingene på
> spidsen, jvf. min tidligere generalisering

Naturligvis - ellers er det jo ikke sjovt :) Har bemærket at alle der
mener at sproget bliver udvandet og man bør være opmærksom på at
bevare sproget som det var i gamle dage, mener at gamle dage er stort
set præcis da de var børn, og ikke før.

> Men tak for dine små prik

Ingen årsag. Sproget skal leges med for ikke at føles gammelt og
stift.

Eders som tilforn

Fra : Morten Lind

Dato : 04-03-07 17:20

> Naturligvis - ellers er det jo ikke sjovt :)

Nemlig

> Har bemærket at alle der
> mener at sproget bliver udvandet og man bør være opmærksom på at
> bevare sproget som det var i gamle dage, mener at gamle dage er stort
> set præcis da de var børn, og ikke før.

Har jeg også bemærket, men jeg synes ikke(selv), jeg falder ind under
dén kategori....

> Ingen årsag. Sproget skal leges med for ikke at føles gammelt og
> stift.

Rigtigt, jeg er fuldstændig enig.

> Eders som tilforn

.......i lige måde

M.

Fra : Rune Ege Gade Maagen~

Dato : 04-03-07 16:00

> [...]
> niveauet ned uden at få O2 niveauet op. Da ens alarmklokker bimler
> ved højt CO2 niveau, er det skidt og en god kandidat til at gå i

Det er ikke helt korrekt. Hyperventilation er alveolær ventilation ud
over hvad kroppen har brug for, og selv regulerer. Lungeraske personer
vil også hæve deres pO2 over normale grænsen 14,4 kPa ved hyperventilation.

Rune

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-03-07 16:03

Rune Ege Gade Maagensen <reg@maagensen.com> writes:

> [...]
> over hvad kroppen har brug for, og selv regulerer. Lungeraske personer
> vil også hæve deres pO2 over normale grænsen 14,4 kPa ved

Hvorfor dejser man så?

Fra : Rune Ege Gade Maagen~

Dato : 04-03-07 21:43

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Hvorfor dejser man så?

Pga. udvaskning af CO2. Nedsat CO2 fordrer nedsat blodgennemstrømning af
hjernen som betyder svimmelhed og i nogle tilfæle besvimelse.
Hyperventialtion bliver benyttet medicinsk (via respirator) af patienter
hvor man ønsker en nedsat cerebral gennemblødning, intrakranielle
blødninger fx.

/Rune

Fra : Henrik

Dato : 04-03-07 14:46

On 2007-03-03 13:32:21 +0100, info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) said:

> Nej, det hedder at sende et brev, på dansk

Nemlig, problemet er at man forveksler "englificering" af det danske
sprog som udvikling. Det er det ikke. Vi griner meget af at Tyskerne
pine død synkronisere en stor del af de udenlandske film, men grunden
er jo at værene om deres sprog, således at det ikke bliver udvandet. Om
jeg kan lide tyskere eller ej er underordnet, men jeg tager hatten af
for det. I Frankrig har man nogen der sider og opfinder franske ord,
for hvert nyt udenlandske ord der opstår, det er måske for meget.

Men når en nyhedsvært udtaler f.eks. IBM med tykt amerikansk accante så
er det til at brække sig over, ring til IBM danmark og hør hvad de
siger, man udtaler jo ikke KGB på russiske eller? BMW med tyskt accent??

Lad os værene lidt om det danske sprog, og lad os indføre Kindheste og
ord som Vederstykkeligt, det lyder pænere.

Vi kan jo godt leve uden ord som "Motherfucker" "Bull shit" og "Fuck
You" og hvorfor skal firmaer der handler nationalt have en "Key Acount
Manager"?? Hvad er der galt med "salgs chef"... Det virker totalt
latterligt, at sprog snobbe på den måde.

Lad os tale pænt danskt med hinanden!

Nå det var måske lidt OT men det var en af mine kæpheste (Et godt dansk ord).

Fortsat god dag De Herre

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-03-07 15:57

Henrik <dykRE@MOVEmil.dk> writes:

> Nå det var måske lidt OT men det var en af mine kæpheste (Et godt dansk ord).

Har du også sådan et program der kan rette stave- og grammatiske fejl
inden du sender indlæg? Det vil jeg gerne låne :)

Fra : Morten Lind

Dato : 04-03-07 17:30

> Har du også sådan et program der kan rette stave- og grammatiske fejl
> inden du sender indlæg? Det vil jeg gerne låne :)

Thorbjørn, nu driller du vist - og jeg tror bestemt, at du ikke vil låne
Henriks program, og nu driller jeg

(Undskyld, Henrik)

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 04-03-07 17:24

Henrik <dykRE@MOVEmil.dk> wrote:

> [...]
>
> Lad os tale pænt danskt med hinanden!
>
> Nå det var måske lidt OT men det var en af mine kæpheste (Et godt dansk ord).

Næ, det var da ikke særlig udenfor emnet

M.

Fra : Niels

Dato : 03-03-07 16:00

jeg har en meget lang tolerancetærskel, ...

Lang? Eller høj?

Fra : Morten Lind

Dato : 03-03-07 18:18

Niels <nboegh@gmail.com> wrote:

> jeg har en meget lang tolerancetærskel, ...
>
> Lang? Eller høj?

Begge dele, men i dette tilfælde lang - da tråden muligvis fortsætter
længe

M.