dilink 524 router:spørgsmål vedr. firewall
Fra : dann@invalidd.dk

Dato : 01-03-07 20:44

Der er en indbygget firewall i denne router

hvordan kan det være at jeg skal åbne port 21 for min ftp server før at den
virker
når der ikke skal åbnes for port 995 og 465 som jeg bruger til ind/udgående
port til gmails pop3 service ?

Er alle porte som standard lukket ? gælder det fra nettet og ind og ud ?

Kan jeg deaktivere min xp firewall ?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-03-07 21:28

On Thu, 1 Mar 2007 20:44:06 +0100, "dann@invalidd.dk"
<dan@microinvalid.com> wrote:

>Der er en indbygget firewall i denne router

Jep, det har vist nogle basale firewall funktioner

> [...]
>port til gmails pop3 service ?
>
>Er alle porte som standard lukket ? gælder det fra nettet og ind og ud ?

Routeren NAT'er, dvs 'oversætter ip-adresser' mellem WAN-siden og
LAN-siden - Det er den funktion der gør at du kan have mange lokale
computere på internettet selv om du kun har een offentlig ip-adresse.

Dine computeren kan åbne forbindelser indefra-og-ud...

Men udefra kan der kun åbnes forbindelser hvis du opsætter en virtuel
server i routeren, der sender trafik til den pågældende port videre
til en computer på LAN-siden...

>Kan jeg deaktivere min xp firewall ?

Hvis ellers dit lokalnet er sikkert, kan du roligt deaktivere XP's
firewall på de lokale maskiner...

Men deler du netværk med naboen er det nok klogt at bevare firewall på
computerne

Fra : Kent Friis

Dato : 01-03-07 21:54

Den Thu, 1 Mar 2007 20:44:06 +0100 skrev dann@invalidd.dk:
> [...]
> virker
> når der ikke skal åbnes for port 995 og 465 som jeg bruger til ind/udgående

Jeg er ret sikker på at Gmail ikke connecter IND til din maskine for
at hente mails fra dig. Du connecter UD for at hente mails fra Gmail.

> Er alle porte som standard lukket ? gælder det fra nettet og ind og ud ?

Ind er lukket, ud er åbent.

Mvh
Kent

Fra : dann@invalidd.dk

Dato : 01-03-07 22:24

Tak for hjælpen begge to , nu blev jeg lidt klogere.