Alternativ til Word 2003
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-03-07 17:47

Jeg er træt af det l****-program, som ikke når Windows-versionen til
sokkeholderne hvad angår stabilitet, så hvad er der af alternativer
til OS X? Kravet er, at der skal være nogenlunde de samme funktioner
som i Word, og programmet skal kunne åbne Windows Word-dokumenter
uden de helt store overraskelser hvad angår omformatering af teksten.

Ved godt at det med omformatering af tekst ikke kan lade sig gøre i
praksis og ikke engang fra Windows Word 2003 til Mac OS Word 2003,
men der må være et alternativ til Word til Mac, som har nogenlunde
samme funktioner som Word, eller?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jon

Dato : 01-03-07 18:15

> Jeg er træt af det l****-program, som ikke når Windows-versionen til
> sokkeholderne hvad angår stabilitet,

Innldeningsvis: Jeg bruker Word ganske intensivt, og har lite å klage på
stabiliteten om. Kan det hende du har andre problemer? Fonter el.l.?

> [...]
> som i Word, og programmet skal kunne åbne Windows Word-dokumenter
> uden de helt store overraskelser hvad angår omformatering af teksten.

Det er helt avhengig av hvor trofast den skal være mot Word-originalen.
Husk også at Microsoft ikke nettopp er kjent for å dele gladelig med seg
mht dokumentformater, o.a.

OpenOffice eller NeoOffice er Open Source-alternativer. Mange hevder de
er "like bra"; jeg selv tviler - og uansett synes jeg de er langsomme og
besværlige å ha med å gjøre, og jeg tror ikke vesentlig mer stabile, i
alle fall.

TextEdit åpner jo faktisk Word-dokumenter og beholder grunnleggende
formatering av skriften, men ikke avanserte funksjoner.

Mellel er glimrende i seg selv, men har også noe begrenset konvertering
av Word. (Bedre på RTF.) Mellel har et svært godt, men litt annerledes
konsept omkring styles, o.l. Meget velegnet til f.eks. akademisk
skriveri, og har langt bedre unicode- og høyre-til-venstre-håndtering
enn Word. Også mye bedre håndtering av figurer, tabeller, o.l., IMHO.

NisusWriter kjenner jeg ikke, men det er det da visst andre her på
gruppen som gjør?

Igjen: Undersøk om du kan tenkes å ha andre problemer som forårsaker
ustabiliteten før du kaster Word overbord - det er jo godt å gjøre det
på riktig grunnlag, i så fall.

> [...]
> praksis og ikke engang fra Windows Word 2003 til Mac OS Word 2003,
> men der må være et alternativ til Word til Mac, som har nogenlunde

Word for Mac heter Word 2004 i nåværende versjon, f.ø.
--
/Jon
Mail: echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-03-07 19:25

Jon skrev:

> Innldeningsvis: Jeg bruker Word ganske intensivt, og har lite å
> klage på stabiliteten om. Kan det hende du har andre problemer?
> Fonter el.l.?

Fontproblemer tvivler jeg på, at det er. Ifølge FontAgent Pro,
som jeg bruger til fontstyring, så er der ingen defekte fonte.
Dog har jeg fjernet alle de fonte fra systemet, som fulgte med
til Office, for jeg vil ikke have dem ind i andre dokumenter
(grafisk produktion).

Jeg bruger stort det kun Mac Type1-fonte lige bortset fra de få
dfont-systemfonte, som ikke kan fjernes og så de OpenType-fonte,
som fulgte med Adobe CS2-pakken.

Jeg oplever ofte, at Word går i tivolihjul og når man så går ind
i aktivitetsovervågning, står den til 'svarer ikke'. Samtidig kan
den ofte finde på at sende en hulens masse netværkstrafik afsted,
så det undrer mig meget, hvad den foretager sig. Har prøvet at slå
autoarkivering fra, men det hjalp ikke.

> Det er helt avhengig av hvor trofast den skal være mot
> Word-originalen. Husk også at Microsoft ikke nettopp er kjent
> for å dele gladelig med seg mht dokumentformater, o.a.

Nej, det er et problem.

> [...]
> hevder de er "like bra"; jeg selv tviler - og uansett synes jeg
> de er langsomme og besværlige å ha med å gjøre, og jeg tror ikke

Øv.

> TextEdit åpner jo faktisk Word-dokumenter og beholder
> grunnleggende formatering av skriften, men ikke avanserte
> funksjoner.

Ja, men jeg har også et par kolleger, som gerne vil bruge Word
til at oprette egne dokumenter med mere eller mindre avanceret
formatering (som de har lært på Windows-udgaven af Word) og til
det er TextEdit ikke tilstrækkelig desværre.

> [...]
> til f.eks. akademisk skriveri, og har langt bedre unicode- og
> høyre-til-venstre-håndtering enn Word. Også mye bedre håndtering

Mellel vil jeg prøve at kigge på.

> Word for Mac heter Word 2004 i nåværende versjon, f.ø.

Nå ja. Det er da forresten også den version, jeg har til Mac :)
Office:Mac 2004 nærmere bestemt.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jon

Dato : 01-03-07 19:45

> [...]
> Dog har jeg fjernet alle de fonte fra systemet, som fulgte med
> til Office, for jeg vil ikke have dem ind i andre dokumenter

Da har du sikkert kontrolll på det.

> [...]
> den ofte finde på at sende en hulens masse netværkstrafik afsted,
> så det undrer mig meget, hvad den foretager sig. Har prøvet at slå

Det var også kun et forslag, men du har i alle fall et problem somm jeg
ikke har med Word, og jeg bruker det ganske meget til akademisk
skriving. Ikke svært avansert formatering, men dog et relativt komplett
sett styles, fotnoter, topp- og bunntekst, automatisk
innholdsfortegnelse, seksjonsoppdeling, osv.

> Nej, det er et problem.

Jepp. Sammenlign NTFS... Og RTF, som ifølge MS er "det, som Word til
enhver tid produserer." Og slikt fiinner vi oss i å kalle en "standard"?

> Øv.

YMMV! Verdt å forsøke.

> [...]
> formatering (som de har lært på Windows-udgaven af Word) og til
> det er TextEdit ikke tilstrækkelig desværre.

Nei, det innser jeg.

> Mellel vil jeg prøve at kigge på.

Gjør det, men husk atlså at den er sterk på egne funksjoner, men
begrenset på konverterng av Word. Jeg har ikke forsøkt med filer med
vansert formateing som tabeller, etc.

> Nå ja. Det er da forresten også den version, jeg har til Mac :)
> Office:Mac 2004 nærmere bestemt.

Regnet med det!

Lykke til.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-03-07 22:09

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> writes:

> [...]
> den ofte finde på at sende en hulens masse netværkstrafik afsted,
> så det undrer mig meget, hvad den foretager sig. Har prøvet at slå

Den jeg brugte i fordums tid checkede om der var andre på netværket
med samme licensnøgle - måske er det der den er gået i selvsving.

Prøv evt at slå firewallen fra.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-03-07 01:28

Hej Thomas

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
>
> Jeg bruger stort det kun Mac Type1-fonte lige bortset fra de få
> dfont-systemfonte, som ikke kan fjernes og så de OpenType-fonte,

så tror da pokker, du har problemer! - MSWD _kræver_, at Times NR,
Arial, ArialBlack og Georgia er tilstede, - er de ikke det, vil Office
First Rum forsøge at installere dem igen...

> [...]
> den ofte finde på at sende en hulens masse netværkstrafik afsted,
> så det undrer mig meget, hvad den foretager sig. Har prøvet at slå

Det har intet med autoarkivering at gøre. - Office First Run forsøger at
finde nærmeste sted, hvor den kan hente og installere de manglende
skrifttyper.

Den eneste måde, hvorpå du kan drille både OFR og Word på, så de tror,
du har skrifterne installeret, er ved at gøre flg.

Opret et tomt TextEdit dokument. - Gem det i din skriftmappe. Dubler
dette dokument til lige så mange MS skfirfter, som normalt vil blive
installeret med Office. giv hvert enkelt dokument det nøjagtige
skriftnavn fra MSO pakken - inkl. evt. endelse. På den måde har du
narret både OFR og Word, Excel/PowerPoint til at tro, at skrifterne _er_
installeret....

Men det kan godt være, du ikke ønsker at bruge de skrifter, der følger
med Office pakken, men du mister altså også samtidig muligheden for at
beholde og anvende visse konverteringer, når du åbner dokumenter fra fx.
Windows .doc og .rtf på en Mac...

> Mellel vil jeg prøve at kigge på.

Lad være med det. Det er spild af tid og penge. Mellel er kun god til at
skrive arabisk/hebrasik samt håndtere tabeller. Den er elendig til at
håndtere konverteringer og beholde formatteret tekst.

mvh. Erik Richard

<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing

Fra : Jon

Dato : 02-03-07 06:45

> Lad være med det. Det er spild af tid og penge. Mellel er kun god til at
> skrive arabisk/hebrasik samt håndtere tabeller.

Nei. Den er faktisk et glimrende skriveredskap, særlig til arbeider som
kan minne om avhandlinger eller akademiske oppgaver med komplisert
struktur. (F.eks. flere parallelle sett noter, kommentarer, osv., mye
bedre håndtering av tabeller, figurer, osv., i outline- og
innholdskompilering, kompleks og strukturert bruk av styles, m.m.m.)

> Den er elendig til at
> håndtere konverteringer og beholde formatteret tekst.

Jeg sa da også at konverteringen er et svakt punkt, men impliserer altså
at som skriveredskap i egen rett er den ganske sterk - med de
forutsetrninger jeg nevnte over. Dermed kan OP selv gjøre seg opp en
mening om det.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-03-07 15:02

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> så tror da pokker, du har problemer! - MSWD _kræver_, at Times NR,
> Arial, ArialBlack og Georgia er tilstede, - er de ikke det, vil Office
> First Rum forsøge at installere dem igen...

First Run kører kun første gang en en office applikation startes i en
brugerprofil. Du kan sagtens fjerene fontene efterølgende, Word
fungerer fint uden. Hvis ikke du vil have First Run til at installere
fonte skal du blot fjerne dem fra den mappe de installeres fra.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-03-07 20:56

Jon skrev:

> [...]
> relativt komplett sett styles, fotnoter, topp- og bunntekst,
> automatisk innholdsfortegnelse, seksjonsoppdeling, osv.

Mere har vi heller ikke behov for. Måske skyldes problemerne, at
vi som regel arbejder med Word-dokumenter, som befinder sig på en
server. Vi oplever i hvert tilfælde ofte, at Word er meget længe
om at gemme og i det hele taget at arbejde med selv små filer og
det finder jeg ret mystisk. Det er et gigabit-netværk, så der
burde være båndbredde nok.

> Jepp. Sammenlign NTFS... Og RTF, som ifølge MS er "det, som
> Word til enhver tid produserer." Og slikt fiinner vi oss i å
> kalle en "standard"?

Ja, men TextEdit har jo da trods alt taget RTF til sig. Så vidt
jeg husker, så gemmer den i RTF som standard.

[OpenOffice eller NeoOffice}
> YMMV! Verdt å forsøke.

De skal også forsøges. :)

> Lykke til.

Tak og tak for hjælpen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-03-07 23:04

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Den jeg brugte i fordums tid checkede om der var andre på netværket
> med samme licensnøgle - måske er det der den er gået i selvsving.

Det gør Office 2004 også.

> Prøv evt at slå firewallen fra.

Jeg har spekuleret på, om de mon går i tivolihjul fordi de står og
tjekker, om der er andre Office-pakker med samme serienummer på
netværket, men ikke får lov til det pga. firewallen. Det er meget
muligt at det er årsagen.

Faktisk så kan den tændte firewall på hver maskine ske at være
årsagen til det kollektive tivolihjul på alle maskinerne. Måske
ikke nødvendigvis forårsaget af Word hver gang, for jeg mener at
have set kollektiv tivolihjul uden at Word har kørt på dem alle,
men måske fordi andre programmer eller processer forsøger at
kommunikere uden at få lov pga. firewallen, som jo ikke er tændt
på en standardinstallation af OS X.

Problemet er bare, at jeg har samme installation på dem alle, så
de kører med det samme Office-serienummer. Jeg har 12 dyrt købte
Office 2004-pakker stående, men har fundet det for træls at skulle
installere hver enkelt på hver maskine.

Man kan nok ikke engang skifte serienummer på en installation uden
at skulle igennem en af- og geninstallering af hele pakken på hver
maskine (Argh!).

Hvis det viser sig at være årsagen, kan man mon så få en flerbruger-
licens til Office ala Adobes TLP-licenser? Det koster velsagtens en
formue, hvor der overhovedet ikke tages hensyn til, at man har 12
stk. almindelige licenser i forvejen, hvis jeg kender dem ret. Adobe
er også stride på det punkt.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-03-07 23:19

> [...]

> de kører med det samme Office-serienummer. Jeg har 12 dyrt købte
> Office 2004-pakker stående, men har fundet det for træls at skulle

Lyder nu som om lidt research på emnet kunne give pote.

Er ret sikker på at Office MEGET gerne vil kunne råwe rundt.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-03-07 10:18

> Man kan nok ikke engang skifte serienummer på en installation uden
> at skulle igennem en af- og geninstallering af hele pakken på hver
> maskine (Argh!).

Jo registreringen ligger i en usynlig fil, mener den ligger i roden af
Microsoft Office 2004 mappen.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-03-07 23:28

Thomas G. Madsen skrev:

> Man kan nok ikke engang skifte serienummer på en installation uden
> at skulle igennem en af- og geninstallering af hele pakken på hver
> maskine (Argh!).

Hæ-hæ!
Fandt lige: <http://www.creativetechs.com/tips/quicktips_43.html>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-03-07 23:28

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Lyder nu som om lidt research på emnet kunne give pote.

Uden tvivl.

> Er ret sikker på at Office MEGET gerne vil kunne råwe rundt.

Du har sikkert ret, og jeg er meget spændt på, om det ændrer
noget, når den får lov.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-03-07 23:31

Thomas G. Madsen skrev:

> Fandt lige: <http://www.creativetechs.com/tips/quicktips_43.html>.

Og endnu bedre:
<http://www.creativetechs.com/iq/change_microsoft_offices_serial_number.html>
forstås.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-03-07 10:51

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Jo registreringen ligger i en usynlig fil, mener den ligger i
> roden af Microsoft Office 2004 mappen.

Ingen af trickene i <news:es7nmu.29s.1@tgm.dyndns.dk> virkede
desværre, så jeg valgte i første omgang af afinstallere Office
på en enkelt af maskinerne. Gav den nye installation et unikt
serienunmmer og slog firewallen fra på den maskine, men det så
ikke ud til at hjælpe ret meget desværre. Word på den maskine
kan stadig finde på at gå i tivolihjul ved ganske små rettelser
som f.eks. at ændre en overskrift fra normal til fed, venstre-
stillet til midterstillet osv. Det skal dog testes mere grundigt
end hvad jeg nåede på jobbet i går eftermiddags.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-03-07 14:29

> [...]
> stillet til midterstillet osv. Det skal dog testes mere grundigt
> end hvad jeg nåede på jobbet i går eftermiddags.

prøv at slå WYSIWYG af font menuen fra.

Er Entourage åben og er den sat til at tjekke mail ofte?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-03-07 11:03

Erik Richard Sørensen skrev:

> så tror da pokker, du har problemer! - MSWD _kræver_, at Times
> NR, Arial, ArialBlack og Georgia er tilstede, - er de ikke det,
> vil Office First Rum forsøge at installere dem igen...

Kun første gang et Office-program startes på en brugerkonto, som
aldrig tidligere har startet et Office-program, og den tjekker kun
om MS Gothic er installeret.

<http://download.microsoft.com/download/3/5/1/35123D3A-8A7A-40F1-BB85-AF03D9B4E5F3/MicrosoftOffice2004forMacResourceKit.pdf>
(se i bunden af side 80).

Ovenstående PDF nævner noget om at fjerne 'Do Fonts'-filen, men det
har jeg ikke gjort, da jeg ikke har set nogen grund til at gøre det,
når Office 2004 ikke selv har installeret fonte på de installationer,
jeg har haft med at gøre.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-03-07 17:04

Thomas G. Madsen wrote:

> Kun første gang et Office-program startes på en brugerkonto, som
> aldrig tidligere har startet et Office-program, og den tjekker kun
> [...]

Så kunne jeg egentlig godt tænke mig at vide, hvorfor Office First Run
starter _HVER_ gang, jeg har slettet de skrifter, jeg enten ikke vil
have, samlet dem i én enkelt skrift-familie eller har lagt i fx. en
FontReserve database.

Jeg har fx. samlet samtylige Arial T1 og TT skrifter undtagen
ArialUnicode i én samlet skrift med navnet 'Arial Family', hvorefter
samtlige 'løse' Arial skrifter er slettet fra samtlige skriftmapper på
både OS 9.x og OS X.

Hvis jeg har classic kørende og åbner MSWord X 10.x eller 2004, bruger
programmet ca. 2 min. til at geninstallere samtlige skrifter, der er
blevet fjernet - også i skriftmappen i Os 9.2.2!

> [...]
> har jeg ikke gjort, da jeg ikke har set nogen grund til at gøre det,
> når Office 2004 ikke selv har installeret fonte på de installationer,

Den fil eksisterer ikke på hverken min Office X eller Office 2004
installation...

Det er ikke just for min fornøjelses skyld, jeg henviser til Office
First Run, men det er et problem, der har eksisteret lige siden de
første Office pakker til Mac - altså lige fra og med ver. Microsoft
Office 4.0SE, 4.2.1 Home, 4.2.1 Business Edition!

Den eneste måde, man kan undgå, at disse skrifter bliver geninstalleret,
er ved at oprette tomme tekstfiler med samme navn og endelse som
skrifterne under OS X eller tomme mapper med navnene på skrifterne under
OS 9.x. - Tro mig, - jeg har sgu arbejdet med Word i nu mere end 16 år!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-03-07 19:02

> [...]

> skrifterne under OS X eller tomme mapper med navnene på skrifterne under
> OS 9.x. - Tro mig, - jeg har sgu arbejdet med Word i nu mere end 16 år!

Sjovt nok virker det for os andre.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-03-07 11:29

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> prøv at slå WYSIWYG af font menuen fra.

Det var noget af det første, jeg slog fra, for det trak tydeligt
ned i programmets hastighed.

> Er Entourage åben og er den sat til at tjekke mail ofte?

Entourage bliver kun brugt på en enkelt installation, så den kan
ikke være skyld i tivolihjulpet på de andre.
Hvor tit den tjekker, er jeg ikke klar over på stående fod, men
den er stillet til standardindstillingen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-03-07 13:13

> Entourage bliver kun brugt på en enkelt installation, så den kan
> ikke være skyld i tivolihjulpet på de andre.
> Hvor tit den tjekker, er jeg ikke klar over på stående fod, men
> den er stillet til standardindstillingen.

Af erfaring ved jeg at baggrundstkjek af Entourage databasens
integritet kan få andre office programmer til at hænge.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-03-07 11:35

> [...]

> First Run starter _HVER_ gang, jeg har slettet de skrifter, jeg
> enten ikke vil have, samlet dem i én enkelt skrift-familie eller

Det ved jeg ikke, men der kan sikkert være flere grunde.
Jeg har læst at brugen af Font Book kan resultere i, at Office
nogle gange genindlæser fontene. Font Book bruges ikke på de
installationer, jeg har adgang til, og jeg har fjernet fontene
fra den mappe, hvor Office installerer dem fra.

Et for aggressivt "oprydningsprogram", kan måske også udløse det.

Det jeg har gjort er at installere Office, lade et af programmerne
i pakken starte og derefter afslutte det igen. Fjerne alle fonte
fra mappen ~/Library/Fonts, /Library/Fonts, /Applications/Microsoft
Office 2004/Office/Fonts samt unødvendige fonte i /System/Library/
Fonts. Så er FontAgent Pro installeret og fontsamlingen bestående
af Mac Type1, OpenType-fonte og nogle få Mac TrueType til webbrug
er indlæst i den (de placeres i ~/FontAgent Pro Fonts/).

Har lige for sjov skyld prøvet at kyle de 77 fonte, som følger med
i Office-pakken tilbage i /Applications/Microsoft Office 2004/Office/
Fonts og starte Word, men der blev ikke kopieret en eneste font til
~/Library/Fonts-mappen. Sikkert fordi at Word har kørt før på den
konto.

['Do Fonts'-filen]
> Den fil eksisterer ikke på hverken min Office X eller Office
> 2004 installation...

Sært. Den har jeg i /Applications/Microsoft Office 2004/Office/.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-03-07 14:48

Hej Thomas

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> installationer, jeg har adgang til, og jeg har fjernet fontene
> fra den mappe, hvor Office installerer dem fra.

FontBook er en gang crab, og jeg bruger den ikke. På den her maskine
bruger jeg udelukkende Linotype FontExplorer på X og på den anden
maskine FonReserve X 3.1.4. Under booted OS 9.2 bruger jeg FontReserve
3.1.3 på begge maskiner.

Men hvad bruger du/I på de maskiner til skriftstyring udover FontAgent,
- SuitCase, SuitCase Server eller FontFusion fra Extensis? - Jeg har
været lidt tilbnage i mine private testarkiver og fundet, at både
SuitCase og FontFusion _ikke_ kører godt sammen med MSOffice. Både SC og
FF 'blokerer' for MSO's adgang til at retablere de opr. skkrifter.

> [...]
> af Mac Type1, OpenType-fonte og nogle få Mac TrueType til webbrug
> er indlæst i den (de placeres i ~/FontAgent Pro Fonts/).

Hm, der er et problem med FA, men jeg mener ikke, det er i forbindelse
med MSO - kun med OpenOffice, NeoOffice og AppleWorks 6.2.x.

> [...]
> Fonts og starte Word, men der blev ikke kopieret en eneste font til
> ~/Library/Fonts-mappen. Sikkert fordi at Word har kørt før på den

Har også forsøgt igen med MSO 2004 11.3.1 og 11.3.3 - stadig samme
resultat, - OFR starter omgående, hvis skrifterne eller bare nogle af MS
skrifterne ikke er i systemets skriftmapper...

> Sært. Den har jeg i /Applications/Microsoft Office 2004/Office/.

Hm, niet - hverken i 11.3.1 eller 11.3.3...

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-03-07 18:46

Erik Richard Sørensen skrev:

> FontBook er en gang crab [..]

Det kan vi hurtigt blive enige om.

> Men hvad bruger du/I på de maskiner til skriftstyring udover
> FontAgent

Vi bruger ikke andet. FAP kan alt det, vi har behov for (og mere
til).

--
Hilsen
Madsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-03-07 01:12

Hej Thomas

Thomas G. Madsen wrote:
> Jeg er træt af det l****-program, som ikke når Windows-versionen til
> sokkeholderne hvad angår stabilitet,

Så stabil er WinWord2003 nu altså yeller ikke... OK, så længe du kun
arbejder i de fire gængse tekstformatteringer normal, kursiv, fed og
fed-kursiv med meget få specialiteter som bullets, ingen
indents/outdents, så går det da nogenlunde.

Men såsnart du kommer over og skal arbejde med tekstmerging, hanging
footnotes, indented endnotes, paragraph footnotes, inline paragraph
numberings med ækvivalente frem- og tilbagerykninger, når der indsættes
tekst, - tja, så er Mac versionen faktisk mere stabil end Win versionen.

- Og du har da slet ikke noget at se frem til med den nye MSOffice /
Word 2007, - den er endnu værre... For at sætte et 'skræmmebillede' op,
så er den værre end Word 6.0/6.0.1....

> [...]
> som i Word, og programmet skal kunne åbne Windows Word-dokumenter
> uden de helt store overraskelser hvad angår omformatering af teksten.

Sat i prioriteret rækkefølge, som de nuværende versioner formår i
forhold til Word 2004.
1, Abiword 2.4.5, - en smule langsom, men stabil og god til at beholde
formattering. Understøtter ODF
2, NeoOffice 2.x, langsom, men rimelig til at holde formattering,
Understøtter ODF.
2, OpenOffice 2.x, langsom, men rimelig til at holde formattering.
Understøtter ODF
3, marinerWrite 3.8.x, lynhurtig til at åbne både rene .doc og .rtf
filer og særdeles god til at holde formattering. MW kan gemme i std. RTF
og Word RTF. ODF er formentlig på vej med ver. 4.0
4, NisusWriter Express 2,7, en smule langsom på CPU under 1,4ghz, men
god til at håndtere og beholde formattering i både .doc og .rtf filer.
ODF vil formentlig være inkluderet i den helt nye NisusWriter pro, der
snart kommer.
5, MSWord x 10.1.x - er væsentlig mere stabil end 2004, og faktisk bedre
til at holde formattering fra 'foreign files' - inkl. Win-filer...

> [...]
> praksis og ikke engang fra Windows Word 2003 til Mac OS Word 2003,
> men der må være et alternativ til Word til Mac, som har nogenlunde

Jo, det kan godt lade sig gøre. - Jeg har bl.a. et testdokument, der
indeholder både grafik/skemaer, fod- og slutnoter, paragraphs,
in-/outdents, samt 8 forskellige skrifttyper alt afhængig af formål.
Dette dokument åbnes 100% korrekt i alle de TB programmer, jeg har nævnt
ovenfor.

Jeg har samme dokument i en Unicode version, hvor der kun er brugt
ArialUnicode, Times Roman-15 Unicode, CyberBase og IBM BitStream702.
Dette dokument er oprettet i NisusWriter 6.5 til OS 9, og det åbnes
ligeledes fejlfrit i de nævnte programmer.

Hovedproblemet med både Word 2003 for Windows og 2004 for mac er, at MS
har fjernet muligheden for 'Font Substitution' og 'Inline Fonts in
Document', når der fx. gemmes som RTF, .doc eller eksporteres som PDF
fra Windows versionen. Mac ver. har stadig inline fonts, når der gemmes
som PDF.

Nu gør jeg godt nok en smule reklame, men jeg vil anbefale, at såsnart
den nye NisusWriter pro kommer ud, at du/man henter betaversionen og
tester den. Den vil komme til at ligen den gamle NisusWriter 6.5
temmelig meget og indeholde langt det meste af det, som NW 6.x
kunne/kan. Bl.a. vil NWP komme til at indeholde de helt unikke
konverteringsfiltre, som er med i de klassiske versioner, så det skulle
blive muligt at undgå alt for meget omstændeligt fumleri frem og tilbage
ved åbning af forskellige filformater, og selve tekstformatteringen
skulle meget gerne blive 1005 som i NW 6.5, - altså med 99%s garanti for
at beholde oprindelig formattering i dokumenter.

- Men indtil da, er Word X 10.1.x og MarinerWrite 3.8.x de mest
pålidelige, hvis du vil have noget hurtigt og ellers Abiword NO/OO, hvis
hastigheden ikke betyder noget.

Fra : Jon

Dato : 02-03-07 06:45

> - Og du har da slet ikke noget at se frem til med den nye MSOffice /
> Word 2007, - den er endnu værre... For at sætte et 'skræmmebillede' op,
> så er den værre end Word 6.0/6.0.1....

Hvordan kan du allerede nå vite det?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-03-07 21:46

Hej Jon

Fra et par meget tuilfredse betatestere...
mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-03-07 10:11

> [...]

> numberings med ækvivalente frem- og tilbagerykninger, når der indsættes
> tekst, - tja, så er Mac versionen faktisk mere stabil end Win versionen.

Jeg mindes ikke at have hørt at Word 2003 skulle være ustabilt fra
vores +500 daglige brugere af programmet. Faktisk mindes jeg ikke at have
hørt om ét eneste tilfælde hvor word skulle være gået ned eller froset
på vores PC'er.

> - Og du har da slet ikke noget at se frem til med den nye MSOffice /
> Word 2007, - den er endnu værre... For at sætte et 'skræmmebillede' op,
> så er den værre end Word 6.0/6.0.1....

Hvad baserer du det på?

Fra : Allan

Dato : 04-03-07 20:02

Personligt er jeg mere og mere gået over til at bruge google docs. Den
er et godt alternativ med dansk ordbog.