|
| hvor fås Boot Camp? Fra : Peter Ursin |
Dato : 01-03-07 00:09 |
|
Hej,
Så er den nye iMac ankommet og igang med at blive opsat.
Nu ryger PC'en helt ud, men af den grund vil jeg gerne installere Boot
Camp. Jeg må tilstå jeg troede faktisk programmet fulgte med maskinen,
men nej. På Apples hjemmeside er der kun link til en version 1.1.2 beta.
Er det den rigtige version? Jeg troede programmet var kommet ud af Beta
stadiet?
--
Peter Ursin
Powerbook G4: 12", 1.5GHz
| |
Erik Richard Sørense~ (01-03-2007)
| Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~ |
Dato : 01-03-07 00:31 |
|
Hej Peter
Prøv her - http://www.apple.com/support/downloads/bootcamp.html - Det er
svjv. stadig i beta...
mvh. Erik Richard
Peter Ursin wrote:
> Hej,
> Så er den nye iMac ankommet og igang med at blive opsat.
> Nu ryger PC'en helt ud, men af den grund vil jeg gerne installere Boot
> Camp. Jeg må tilstå jeg troede faktisk programmet fulgte med maskinen,
> men nej. På Apples hjemmeside er der kun link til en version 1.1.2 beta.
> Er det den rigtige version? Jeg troede programmet var kommet ud af Beta
> stadiet?
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> < http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
| |
Henrik Münster (01-03-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Münster |
Dato : 01-03-07 01:46 |
|
On 2007-03-01 00:08:53 +0100, zorillaFJERN@DETTEmyrealbox.com (Peter
Ursin) said:
> Så er den nye iMac ankommet og igang med at blive opsat.
> Nu ryger PC'en helt ud, men af den grund vil jeg gerne installere Boot
> Camp. Jeg må tilstå jeg troede faktisk programmet fulgte med maskinen,
> men nej. På Apples hjemmeside er der kun link til en version 1.1.2 beta.
> Er det den rigtige version? Jeg troede programmet var kommet ud af Beta
> stadiet?
Der findes ikke nyere versioner. Jeg vil umiddelbart gætte på, at det
først kommer ud af beta-stadiet, når det bliver en del af Mac OS X
10.5. Men det er selvfølgelig bare et gæt.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg
| |
Peter Ursin (01-03-2007)
| Kommentar Fra : Peter Ursin |
Dato : 01-03-07 17:29 |
|
Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> On 2007-03-01 00:08:53 +0100, zorillaFJERN@DETTEmyrealbox.com (Peter
> Ursin) said:
>
> > Så er den nye iMac ankommet og igang med at blive opsat.
> > Nu ryger PC'en helt ud, men af den grund vil jeg gerne installere Boot
> > Camp. Jeg må tilstå jeg troede faktisk programmet fulgte med maskinen,
> > men nej. På Apples hjemmeside er der kun link til en version 1.1.2 beta.
> > Er det den rigtige version? Jeg troede programmet var kommet ud af Beta
> > stadiet?
>
> Der findes ikke nyere versioner. Jeg vil umiddelbart gætte på, at det
> først kommer ud af beta-stadiet, når det bliver en del af Mac OS X
> 10.5. Men det er selvfølgelig bare et gæt.
Ok, tak. Det må være mig der har misforstået det
--
Peter Ursin
Powerbook G4: 17", 1.67GHz, 2GB RAM, OS 10.4.3
| |
henrik hyre (01-03-2007)
| Kommentar Fra : henrik hyre |
Dato : 01-03-07 17:26 |
|
On 1 Mar., 00:08, zorillaFJ...@DETTEmyrealbox.com (Peter Ursin) wrote:
> Hej,
> Så er den nye iMac ankommet og igang med at blive opsat.
> Nu ryger PC'en helt ud, men af den grund vil jeg gerne installere Boot
> Camp. Jeg må tilstå jeg troede faktisk programmet fulgte med maskinen,
> men nej. På Apples hjemmeside er der kun link til en version 1.1.2 beta.
> Er det den rigtige version? Jeg troede programmet var kommet ud af Beta
> stadiet?
>
> --
> Peter Ursin
>
> Powerbook G4: 12", 1.5GHz
Ja den bliver ved med at være beta til den nye OSX kommer. Jeg mener
også at licensen kun gælder indtil da. Så er det meningen at man skal
opgradere sit OS.
Henrik
| |
Thomas von Hassel (01-03-2007)
| Kommentar Fra : Thomas von Hassel |
Dato : 01-03-07 17:32 |
|
henrik hyre <hhj@mail-online.dk> wrote:
> On 1 Mar., 00:08, zorillaFJ...@DETTEmyrealbox.com (Peter Ursin) wrote:
> > Hej,
> > Så er den nye iMac ankommet og igang med at blive opsat.
> > Nu ryger PC'en helt ud, men af den grund vil jeg gerne installere Boot
> > Camp. Jeg må tilstå jeg troede faktisk programmet fulgte med maskinen,
> > men nej. På Apples hjemmeside er der kun link til en version 1.1.2 beta.
> > Er det den rigtige version? Jeg troede programmet var kommet ud af Beta
> > stadiet?
> >
> > --
> > Peter Ursin
> >
> > Powerbook G4: 12", 1.5GHz
>
> Ja den bliver ved med at være beta til den nye OSX kommer. Jeg mener
> også at licensen kun gælder indtil da. Så er det meningen at man skal
> opgradere sit OS.
> Henrik
eller evt. købe bootcamp som singleprodukt. Ligesom iChat AV i sin tid.
...
/thomas
--
Thomas
Blog & Stuff: http://www.elements.dk/
| |
Peter Ursin (01-03-2007)
| Kommentar Fra : Peter Ursin |
Dato : 01-03-07 17:33 |
|
henrik hyre <hhj@mail-online.dk> wrote:
> On 1 Mar., 00:08, zorillaFJ...@DETTEmyrealbox.com (Peter Ursin) wrote:
> > Hej,
> > Så er den nye iMac ankommet og igang med at blive opsat.
> > Nu ryger PC'en helt ud, men af den grund vil jeg gerne installere Boot
> > Camp. Jeg må tilstå jeg troede faktisk programmet fulgte med maskinen,
> > men nej. På Apples hjemmeside er der kun link til en version 1.1.2 beta.
> > Er det den rigtige version? Jeg troede programmet var kommet ud af Beta
> > stadiet?
> >
> > --
> > Peter Ursin
> >
> > Powerbook G4: 12", 1.5GHz
>
> Ja den bliver ved med at være beta til den nye OSX kommer. Jeg mener
> også at licensen kun gælder indtil da. Så er det meningen at man skal
> opgradere sit OS.
> Henrik
Ok, tak. Jeg har åbenbart misforstået det, men det jo kun endnu en grund
til at glæde sig til Leopard kommer.
--
Peter Ursin
Powerbook G4: 12", 1.5GHz
| |
Per Rønne (01-03-2007)
| Kommentar Fra : Per Rønne |
Dato : 01-03-07 20:12 |
|
Peter Ursin <zorillaFJERN@DETTEmyrealbox.com> wrote:
> Så er den nye iMac ankommet og igang med at blive opsat.
> Nu ryger PC'en helt ud, men af den grund vil jeg gerne installere Boot
> Camp. Jeg må tilstå jeg troede faktisk programmet fulgte med maskinen,
> men nej. På Apples hjemmeside er der kun link til en version 1.1.2 beta.
> Er det den rigtige version? Jeg troede programmet var kommet ud af Beta
> stadiet?
Kom der papirer med, så du får det nye operativsystem 'gratis' [altså
uden at skulle betale en tussse for det] ?
Det gjorde der da jeg fik min G4/867 tilbage i 2001. Og ja, jeg skal
snart have købt mig en MacBook.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
| |
Peter Ursin (02-03-2007)
| Kommentar Fra : Peter Ursin |
Dato : 02-03-07 08:26 |
|
""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
news:1hubbeh.1i5y1vw149msipN%per@RQNNE.invalid...
> Kom der papirer med, så du får det nye operativsystem 'gratis' [altså
> uden at skulle betale en tussse for det] ?
>
> Det gjorde der da jeg fik min G4/867 tilbage i 2001. Og ja, jeg skal
> snart have købt mig en MacBook.
> --
Er det de dersens kuponer du mener?
Dem var der ingen med af, den er købt igennem Computerstore pga. arbejdet,
så det kan jo være de har 'glemt' at sende dem med i håb om der kommer ordre
på operativsystem.
mvh
Peter
| |
Henrik Münster (02-03-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Münster |
Dato : 02-03-07 15:57 |
|
On 2007-03-02 08:25:34 +0100, "Peter Ursin"
<zorillaFJERN@DETTEmyrealbox.com> said:
> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
> news:1hubbeh.1i5y1vw149msipN%per@RQNNE.invalid...
>
>> Kom der papirer med, så du får det nye operativsystem 'gratis' [altså
>> uden at skulle betale en tussse for det] ?
>>
>> Det gjorde der da jeg fik min G4/867 tilbage i 2001. Og ja, jeg skal
>> snart have købt mig en MacBook.
>>
> Er det de dersens kuponer du mener?
> Dem var der ingen med af, den er købt igennem Computerstore pga. arbejdet,
> så det kan jo være de har 'glemt' at sende dem med i håb om der kommer ordre
> på operativsystem.
Jeg har heller ikke fået kuponer med de to MacBook, jeg har åbnet de
sidste uger. Jeg tror ikke, de findes mere. Computerne er normalt i en
kasse forseglet fra fabrikken. Computerstore eller andre forhandlere
åbner normalt ikke kassen og kan derfor ikke fjerne kuponer eller
glemme at vedlægge dem. Kuponerne er heller aldrig blevet brugt ret
meget. Desuden er det ikke Apples normale politik at give rabat på ikke
annoncerede styresystemer. Sandheden er nok også, at de fleste brugere
bare beholder det styresystem, deres computer blev leveret med. Det er
kun os nørder, der gide købe det nyeste nye hele tiden.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg
| |
Morten Reippuert Knu~ (02-03-2007)
| Kommentar Fra : Morten Reippuert Knu~ |
Dato : 02-03-07 16:27 |
|
Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> On 2007-03-02 08:25:34 +0100, "Peter Ursin"
> <zorillaFJERN@DETTEmyrealbox.com> said:
> > ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
> > news:1hubbeh.1i5y1vw149msipN%per@RQNNE.invalid...
> >
> >> Kom der papirer med, så du får det nye operativsystem 'gratis' [altså
> >> uden at skulle betale en tussse for det] ?
> >>
> >> Det gjorde der da jeg fik min G4/867 tilbage i 2001. Og ja, jeg skal
> >> snart have købt mig en MacBook.
> >>
> > Er det de dersens kuponer du mener?
> > Dem var der ingen med af, den er købt igennem Computerstore pga. arbejdet,
> > så det kan jo være de har 'glemt' at sende dem med i håb om der kommer ordre
> > på operativsystem.
> Jeg har heller ikke fået kuponer med de to MacBook, jeg har åbnet de
> sidste uger. Jeg tror ikke, de findes mere.
Modtog en 17" for halvananden uge siden - der var kuponner i kassen.
Kuponnerne plejer kun at være brugbare såfremt man får maskinen
leveret med et OS der er ældre en det apple ellers sælger. I og med at
10.5 endnu ikke er til salg er koponnerne derfor værdiløse.
Det er mange år siden at Apple i europa smed hardware eller software
efter brugerne mod indlevering af kuponner. Jeg mindes at jeg i 97/98
kunne vælge mellem +64MB ram og VPC2.0 eller +128 da jeg købte en
beige G3.
--
Morten Reippuert Knudsen < http://blog.reippuert.dk>
Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.
| |
Per Rønne (02-03-2007)
| Kommentar Fra : Per Rønne |
Dato : 02-03-07 18:58 |
|
Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
> Modtog en 17" for halvananden uge siden - der var kuponner i kassen.
> Kuponnerne plejer kun at være brugbare såfremt man får maskinen
> leveret med et OS der er ældre en det apple ellers sælger. I og med at
> 10.5 endnu ikke er til salg er koponnerne derfor værdiløse.
Hvilket kunne tyde på at de kommer, når 10.5 er til salg, men endnu ikke
er lagt ned i de gamle pakker ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
| |
Morten Reippuert Knu~ (02-03-2007)
| Kommentar Fra : Morten Reippuert Knu~ |
Dato : 02-03-07 19:16 |
|
Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:
> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
> > Modtog en 17" for halvananden uge siden - der var kuponner i kassen.
> > Kuponnerne plejer kun at være brugbare såfremt man får maskinen
> > leveret med et OS der er ældre en det apple ellers sælger. I og med at
> > 10.5 endnu ikke er til salg er koponnerne derfor værdiløse.
> Hvilket kunne tyde på at de kommer, når 10.5 er til salg, men endnu ikke
> er lagt ned i de gamle pakker ...
de ryger normalt i alle pakker, det kunne jo tænkes at en pakke står
og blomsterer hos forhandleren så længe at der i mellemtiden frigives
et nyt OS.
--
Morten Reippuert Knudsen < http://blog.reippuert.dk>
Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.
| |
Per Rønne (02-03-2007)
| Kommentar Fra : Per Rønne |
Dato : 02-03-07 21:28 |
|
Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
> Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:
> > Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
>
> > > Modtog en 17" for halvananden uge siden - der var kuponner i kassen.
> > > Kuponnerne plejer kun at være brugbare såfremt man får maskinen
> > > leveret med et OS der er ældre en det apple ellers sælger. I og med at
> > > 10.5 endnu ikke er til salg er koponnerne derfor værdiløse.
>
> > Hvilket kunne tyde på at de kommer, når 10.5 er til salg, men endnu ikke
> > er lagt ned i de gamle pakker ...
>
> de ryger normalt i alle pakker, det kunne jo tænkes at en pakke står
> og blomsterer hos forhandleren så længe at der i mellemtiden frigives
> et nyt OS.
OK. Jeg køber sandsynligvis en MacBook med 2G RAM og 80 G harddisk til
den første. Og bestiller en portreplikator fra BookEndzDocks:
< http://www.bookendzdocks.com/Docking_Stations-Docking_Station_for_13_Ma
cBook_White.html>
En 200 G harddisk koster 3000 ekstra, hvis den skal leveres med
MacBook'en, og sammenlign så lige med dette:
< http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=16&Parent=2&Sort=&
Gallery=&Producent=0&Rating=0&Max=&Soegeord=&Direction24=2&Sorted24=1717
98691840&Direction27=2&Sorted27=&Direction28=2&Sorted28=&Direction25=0&S
orted25=&Direction578=0&Sorted578=&Equal920=&True12441=&Trueval12441=938
42&True25700=&Trueval25700=97214&True6779=&Trueval6779=43247&True25701=1
&Trueval25701=97215&True2333=&Trueval2333=31015&True25702=&Trueval25702=
97216&True12440=1&Trueval12440=97374&True31022=&Trueval31022=176233&True
26307=&Trueval26307=98928&True6288=&Trueval6288=92427&True12570=&Trueval
12570=94545&True6286=&Trueval6286=42484&True7228=&Trueval7228=45639&True
25708=&Trueval25708=97229&Submit.x=14&Submit.y=9>
Og specielt:
< http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=309380>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
| |
Morten Reippuert Knu~ (03-03-2007)
| Kommentar Fra : Morten Reippuert Knu~ |
Dato : 03-03-07 12:13 |
|
Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:
[B
> < http://www.bookendzdocks.com/Docking_Stations-Docking_Station_for_13_Ma
> cBook_White.html>
Pas på, det er næsten at bede om ødelagte porte.
> En 200 G harddisk koster 3000 ekstra, hvis den skal leveres med
> MacBook'en, og sammenlign så lige med dette:
Hvad skal du med 200GB disk plads i en bærbar? 200G er under
alle omstændigheder en lille disk anno 2007, så det kan næppe svare
sig.
--
Morten Reippuert Knudsen < http://blog.reippuert.dk>
Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.
| |
Per Rønne (03-03-2007)
| Kommentar Fra : Per Rønne |
Dato : 03-03-07 13:28 |
|
Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
> Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:
> [B
> > < http://www.bookendzdocks.com/Docking_Stations-Docking_Station_for_13_Ma
> > cBook_White.html>
>
> Pas på, det er næsten at bede om ødelagte porte.
Er det? Hvad findes der ellers af erfaringer herom?
Jeg har prøvet at google mig frem til erfaringer:
< http://www.google.dk/search?q=macbook+%22docking+station%22+experiences
&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:da:official&client=firefox-a>
> > En 200 G harddisk koster 3000 ekstra, hvis den skal leveres med
> > MacBook'en, og sammenlign så lige med dette:
>
> Hvad skal du med 200GB disk plads i en bærbar? 200G er under
> alle omstændigheder en lille disk anno 2007, så det kan næppe svare
> sig.
Jep, og jeg argumenterede lige for ikke at købe den med en 200G harddisk
- og eventuelt senere at købe en større [og billigere] senere hen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
| |
Morten Reippuert Knu~ (03-03-2007)
| Kommentar Fra : Morten Reippuert Knu~ |
Dato : 03-03-07 14:35 |
|
Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:
> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
> > Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:
> > ?[B
> > > < http://www.bookendzdocks.com/Docking_Stations-Docking_Station_for_13_Ma
> > > cBook_White.html>
> >
> > Pas på, det er næsten at bede om ødelagte porte.
> Er det?
ja, prøv at se hvor mange stik der skal sluttes til i ét hug. På et
tidspunkt er der ét eller flere stik/porte der ikke kan tåle mosten.
> Hvad findes der ellers af erfaringer herom?
Selv IBM's dockingstationer har det med ødelægge stikkene i thinkpads
på trods af de er meget mere robuste.
--
Morten Reippuert Knudsen < http://blog.reippuert.dk>
Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.
| |
Per Rønne (03-03-2007)
| Kommentar Fra : Per Rønne |
Dato : 03-03-07 15:44 |
|
Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
> Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:
> > Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
>
> > > Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:
> > > ?[B
> > > > < http://www.bookendzdocks.com/Docking_Stations-Docking_Station_for_13_Ma
> > > > cBook_White.html>
> > >
> > > Pas på, det er næsten at bede om ødelagte porte.
>
> > Er det?
>
> ja, prøv at se hvor mange stik der skal sluttes til i ét hug. På et
> tidspunkt er der ét eller flere stik/porte der ikke kan tåle mosten.
Jeg vil gerne have fleres erfaringer her - og jeg kan ikke se at det
skulle være bedre med at man lige så tit skal tilslutte alle disse
enheder, individuelt.
> > Hvad findes der ellers af erfaringer herom?
>
> Selv IBM's dockingstationer har det med ødelægge stikkene i thinkpads
> på trods af de er meget mere robuste.
Stikkene? Der er ét, det er et hunstik, og det sidder i bunden.
Og dem der sidder på siden, og som er alternativet, er alle hunstik.
Lige som i øvrigt på MacBook'erne. Jeg kan forstå at hanstik kan have
problemer - men hunstik?
Og når man sætter mange i samtidig, så vender alle stikkene i øvrigt
rigtigt når de sættes i. Det er jo ellers ikke det almindelige ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
| |
Thorbjørn Ravn Ander~ (03-03-2007)
| Kommentar Fra : Thorbjørn Ravn Ander~ |
Dato : 03-03-07 16:40 |
|
per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:
> Jeg vil gerne have fleres erfaringer her - og jeg kan ikke se at det
> skulle være bedre med at man lige så tit skal tilslutte alle disse
> enheder, individuelt.
Jeg ville finde en USB->altmulig dockingstation som understøttede Mac,
og bruge den.
Har endda set en sådan dims der understøttede VGA.
Så er der ET stik, som endda er beregne til det.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"
| |
Per Rønne (03-03-2007)
| Kommentar Fra : Per Rønne |
Dato : 03-03-07 16:48 |
|
Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:
> per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:
>
> > Jeg vil gerne have fleres erfaringer her - og jeg kan ikke se at det
> > skulle være bedre med at man lige så tit skal tilslutte alle disse
> > enheder, individuelt.
>
> Jeg ville finde en USB->altmulig dockingstation som understøttede Mac,
> og bruge den.
>
> Har endda set en sådan dims der understøttede VGA.
Er det hurtigt nok, og hvad med ethernet?
> Så er der ET stik, som endda er beregne til det.
Ja, men jeg tror nu næsten at jeg først vil prøve det andet. Og så er
$159 nu heller ikke alverden, skulle dockingstationen ikke i længden
kunne klare mosten. Hunstikkene på MacBook'en er jeg som nævnt ikke
bange for.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
| |
Thorbjørn Ravn Ander~ (03-03-2007)
| Kommentar Fra : Thorbjørn Ravn Ander~ |
Dato : 03-03-07 23:01 |
|
per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:
> > Har endda set en sådan dims der understøttede VGA.
>
> Er det hurtigt nok, og hvad med ethernet?
Ikke til DVD-film, men seriøst arbejde går vel nok. Der er en øvre
grænse for hvor hurtigt man kan skrive i word.
Ethernet er kun 100 Mbps og USB 480 Mbps.
Check anmeldelserne.
> > Så er der ET stik, som endda er beregne til det.
>
> Ja, men jeg tror nu næsten at jeg først vil prøve det andet. Og så er
> $159 nu heller ikke alverden, skulle dockingstationen ikke i længden
> kunne klare mosten. Hunstikkene på MacBook'en er jeg som nævnt ikke
> bange for.
Dig om det.
Lad høre hvad du når frem til.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"
| |
Per Rønne (04-03-2007)
| Kommentar Fra : Per Rønne |
Dato : 04-03-07 07:56 |
|
Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:
> per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:
>
> > > Har endda set en sådan dims der understøttede VGA.
> >
> > Er det hurtigt nok, og hvad med ethernet?
>
> Ikke til DVD-film, men seriøst arbejde går vel nok. Der er en øvre
> grænse for hvor hurtigt man kan skrive i word.
>
> Ethernet er kun 100 Mbps
Eller 1000 Mbps.
> og USB 480 Mbps.
> Check anmeldelserne.
>
> > > Så er der ET stik, som endda er beregne til det.
> >
> > Ja, men jeg tror nu næsten at jeg først vil prøve det andet. Og så er
> > $159 nu heller ikke alverden, skulle dockingstationen ikke i længden
> > kunne klare mosten. Hunstikkene på MacBook'en er jeg som nævnt ikke
> > bange for.
>
> Dig om det.
>
> Lad høre hvad du når frem til.
Ja, men eventuelle negative virkninger vil vel først vise sig 'efter et
godt stykke tid'?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
| |
Per Rønne (04-03-2007)
| Kommentar Fra : Per Rønne |
Dato : 04-03-07 14:56 |
|
Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:
> Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:
>
> > per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:
> > > Ja, men jeg tror nu næsten at jeg først vil prøve det andet. Og så er
> > > $159 nu heller ikke alverden, skulle dockingstationen ikke i længden
> > > kunne klare mosten. Hunstikkene på MacBook'en er jeg som nævnt ikke
> > > bange for.
> >
> > Dig om det.
> >
> > Lad høre hvad du når frem til.
>
> Ja, men eventuelle negative virkninger vil vel først vise sig 'efter et
> godt stykke tid'?
Jeg har fundet en enkelt 'anmeldelse' af produktet:
< http://www.tuaw.com/2007/02/12/bookendz-mac-portable-docking-stations/>
Hvor der står:
=
5. We actually already bought one of these a few weeks ago. We use it
for a secretary who likes to take her MacBook home at night but uses an
external keyboard, mouse and 17 in monitor at work. So far, it's working
great!
Posted at 9:15AM on Feb 12th 2007 by Dave
=
For mig at se er VGA-hanstikket, der ellers dagligt skal sættes ind, det
allermest følsomme stik. Med sådan en portreplikator bliver det et
mini-dvi stik der køres ind i MacBooken, sammen med de øvrige stik, og
VGA-hanstikket sidder permanent i dock'en.
Og så finder jeg denne tråd, som også forklarer at Apple ikke ville
licenserer MagSafe-forbindelsen. Som det derfor er nødvendigt at have to
af.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
| |
Per Rønne (04-03-2007)
| Kommentar Fra : Per Rønne |
Dato : 04-03-07 15:03 |
| | |
Henrik Münster (12-03-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Münster |
Dato : 12-03-07 10:54 |
|
On 2007-03-04 14:56:01 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:
> Og så finder jeg denne tråd, som også forklarer at Apple ikke ville
> licenserer MagSafe-forbindelsen. Som det derfor er nødvendigt at have to
> af.
Ja, det er almindeligt kendt, men du har måske ikke studeret Apples
bærbare så nøje, som jeg f.eks. har. Det er lidt irriterende, at man
ikke kan købe en uoriginal oplader, eller at der ikke kan være et
indbygget ladestik i en BookEndz dockingstation. Man kan faktisk godt
se det på billedet af DockEndz. Til gengæld lader det til, at Apple har
gjort deres opladere mere tilgængelige. Der står f.eks. en hel række
nede hos Merlin. Jeg husker panikken, da jeg engang tabte opladeren til
en PowerBook 5300cs, og den gik i stykker. Opladere kunne kun bestilles
hjem som reservedele af autoriserede værksteder, og jeg fik den i en
meget anonym papæske, der ikke så særlig kommerciel ud.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg
| |
Per Rønne (13-03-2007)
| Kommentar Fra : Per Rønne |
Dato : 13-03-07 07:08 |
|
Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> On 2007-03-04 14:56:01 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:
>
> > Og så finder jeg denne tråd, som også forklarer at Apple ikke ville
> > licenserer MagSafe-forbindelsen. Som det derfor er nødvendigt at have to
> > af.
>
> Ja, det er almindeligt kendt, men du har måske ikke studeret Apples
> bærbare så nøje, som jeg f.eks. har.
Jeg har jo endnu ingen moderne mac-bærbar. Kun en ældgammel PowerBook
5300ce. Som jeg aldrig bruger.
> Det er lidt irriterende, at man ikke kan købe en uoriginal oplader, eller
> at der ikke kan være et indbygget ladestik i en BookEndz dockingstation.
> Man kan faktisk godt se det på billedet af DockEndz. Til gengæld lader det
> til, at Apple har gjort deres opladere mere tilgængelige. Der står f.eks.
> en hel række nede hos Merlin.
Og en søgning på edbpriser har afsløret at priserne ikke er voldsomt
høje. Knap 700 kroner, mod 1500 for en ekstra oplader til min Thinkpad.
Det er måske derfor en DockingStation hertil koster 3.000 kroner?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
| |
Thorbjørn Ravn Ander~ (13-03-2007)
| Kommentar Fra : Thorbjørn Ravn Ander~ |
Dato : 13-03-07 10:29 |
|
per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:
> Jeg har jo endnu ingen moderne mac-bærbar. Kun en ældgammel PowerBook
> 5300ce. Som jeg aldrig bruger.
Få nu gjort noget ved det - du har haft lyst i årevis
> Og en søgning på edbpriser har afsløret at priserne ikke er voldsomt
> høje. Knap 700 kroner, mod 1500 for en ekstra oplader til min Thinkpad.
> Det er måske derfor en DockingStation hertil koster 3.000 kroner?
Dockingstationer sælges oftest til virksomheder, som har valgt
Thinkpad - formentlig af andre grunde end at det er det billigste på
markedet.
Ligeledes er det formentlig fuldt bevidst at Apple ikke gør i løse
dimser til deres maskiner. De vil hellere have man køber noget trådløst.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"
| |
Per Rønne (13-03-2007)
| Kommentar Fra : Per Rønne |
Dato : 13-03-07 18:36 |
|
Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:
> per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:
>
> > Jeg har jo endnu ingen moderne mac-bærbar. Kun en ældgammel PowerBook
> > 5300ce. Som jeg aldrig bruger.
>
> Få nu gjort noget ved det - du har haft lyst i årevis
Ja, men nu er der jo først lige kommet en Intel-laptop fra Apple, og jeg
skal først lige have pengene til det. Det har jeg først til den første
....
> > Og en søgning på edbpriser har afsløret at priserne ikke er voldsomt
> > høje. Knap 700 kroner, mod 1500 for en ekstra oplader til min Thinkpad.
> > Det er måske derfor en DockingStation hertil koster 3.000 kroner?
>
> Dockingstationer sælges oftest til virksomheder, som har valgt
> Thinkpad - formentlig af andre grunde end at det er det billigste på
> markedet.
Sikkert.
> Ligeledes er det formentlig fuldt bevidst at Apple ikke gør i løse
> dimser til deres maskiner. De vil hellere have man køber noget trådløst.
Men bare upraktisk når man skal kunne bruge samme skærm, tastatur, mus
etc til samme computer - gennem en i/o omskifter.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
| |
Thorbjørn Ravn Ander~ (13-03-2007)
| Kommentar Fra : Thorbjørn Ravn Ander~ |
Dato : 13-03-07 18:41 |
|
per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:
> Ja, men nu er der jo først lige kommet en Intel-laptop fra Apple, og jeg
> skal først lige have pengene til det. Det har jeg først til den første
Pjat, det er da længe siden. Men det bliver spændende at se hvad du vælger.
> Men bare upraktisk når man skal kunne bruge samme skærm, tastatur, mus
> etc til samme computer - gennem en i/o omskifter.
Tjah, så må du købe en Dell i stedet for. De har fine dockingstationer.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"
| |
Per Rønne (13-03-2007)
| Kommentar Fra : Per Rønne |
Dato : 13-03-07 19:07 |
|
Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:
> per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:
>
> > Ja, men nu er der jo først lige kommet en Intel-laptop fra Apple, og jeg
> > skal først lige have pengene til det. Det har jeg først til den første
>
> Pjat, det er da længe siden.
?
Og jeg foretrækker altså at betale noget sådant kontant.
> Men det bliver spændende at se hvad du vælger.
> > Men bare upraktisk når man skal kunne bruge samme skærm, tastatur, mus
> > etc til samme computer - gennem en i/o omskifter.
>
> Tjah, så må du købe en Dell i stedet for. De har fine dockingstationer.
Men kan ikke køre MacOS X.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
| |
Thorbjørn Ravn Ander~ (13-03-2007)
| Kommentar Fra : Thorbjørn Ravn Ander~ |
Dato : 13-03-07 19:56 |
|
per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:
> > > Ja, men nu er der jo først lige kommet en Intel-laptop fra Apple, og jeg
> > > skal først lige have pengene til det. Det har jeg først til den første
> >
> > Pjat, det er da længe siden.
>
> ?
Det er da et helt år siden macbook pro'en kom.
> > Tjah, så må du købe en Dell i stedet for. De har fine dockingstationer.
>
> Men kan ikke køre MacOS X.
Næh. Så må du prioritere.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"
| |
Per Rønne (13-03-2007)
| Kommentar Fra : Per Rønne |
Dato : 13-03-07 22:32 |
|
Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:
> per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:
>
> > > > Ja, men nu er der jo først lige kommet en Intel-laptop fra Apple, og jeg
> > > > skal først lige have pengene til det. Det har jeg først til den første
> > >
> > > Pjat, det er da længe siden.
> >
> > ?
>
> Det er da et helt år siden macbook pro'en kom.
Men jeg har altså ikke haft økonomien til det før nu. Vaskemaskine,
tørretumbler, fjernsyn og stereoanlæg gik også pludselig i stykker ...
> > > Tjah, så må du købe en Dell i stedet for. De har fine dockingstationer.
> >
> > Men kan ikke køre MacOS X.
>
> Næh. Så må du prioritere.
Og det har jeg gjort. Det hedder MacBook - ved siden af den Thinkpad
jegt har haft i længere tid ... men som tilhører min fagforening ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
| |
Henrik Münster (13-03-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Münster |
Dato : 13-03-07 23:19 |
|
On 2007-03-13 22:31:36 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:
> Men jeg har altså ikke haft økonomien til det før nu. Vaskemaskine,
> tørretumbler, fjernsyn og stereoanlæg gik også pludselig i stykker ...
? Hvordan får du en Mac til at komme efter de nævnte objekter i en
prioritering?
> Og det har jeg gjort. Det hedder MacBook - ved siden af den Thinkpad
> jegt har haft i længere tid ... men som tilhører min fagforening ...
Det er også en fin lille maskine; særligt hvis du har en større skærm
at slutte den til hjemme. Kabinettet virker stabilt, og den er nemt at
transportere rundt med. Jeg har altid syntes, at min gamle TiBook
virkede en smule skrøbelig, så den skulle bæres lidt andægtigt i to
hænder. En MacBook virker meget mere solid.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg
| |
Per Rønne (14-03-2007)
| Kommentar Fra : Per Rønne |
Dato : 14-03-07 06:22 |
|
Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> On 2007-03-13 22:31:36 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:
>
> > Men jeg har altså ikke haft økonomien til det før nu. Vaskemaskine,
> > tørretumbler, fjernsyn og stereoanlæg gik også pludselig i stykker ...
>
> ? Hvordan får du en Mac til at komme efter de nævnte objekter i en
> prioritering?
Når man i forvejen har en del computere, hvoraf et par dog er så gamle
[6100/60/72 og PB 5300ce] at de sjældent er tændt, og på det nærmeste er
til 'at forære væk', så investerer man ikke i ny computer, hvis andet er
vigtigere.
> > Og det har jeg gjort. Det hedder MacBook - ved siden af den Thinkpad
> > jegt har haft i længere tid ... men som tilhører min fagforening ...
>
> Det er også en fin lille maskine; særligt hvis du har en større skærm
> at slutte den til hjemme.
Den bliver sluttet til min 19" fladskærm herhjemme, sammen med to andre
computere. I/O switches er en god ting .
Desværre mangler jeg dockstationen, og jeg ofrer ikke 3000 på en sådan,
når det kun er en maskine 'til låns'. Og nu virker den ærligt talt også
for sløb - men der er også kun 512 M RAM i.
> Kabinettet virker stabilt, og den er nemt at transportere rundt med. Jeg
> har altid syntes, at min gamle TiBook virkede en smule skrøbelig, så den
> skulle bæres lidt andægtigt i to hænder. En MacBook virker meget mere
> solid.
Tjae, MacBook Pro skal vist have et let vridbart abinet [aluminium], og
den mangler den røde knap midt i tastaturet til at agere som mus. Men
jeg regner nu også med at jeg kommer til at slæbe en mus med mig rundt
med MacBook'en.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
| |
Henrik Münster (14-03-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Münster |
Dato : 14-03-07 19:38 |
|
On 2007-03-14 06:22:22 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:
> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
>
>> ? Hvordan får du en Mac til at komme efter de nævnte objekter i en
>> prioritering?
>
> Når man i forvejen har en del computere, hvoraf et par dog er så gamle
> [6100/60/72 og PB 5300ce] at de sjældent er tændt, og på det nærmeste er
> til 'at forære væk', så investerer man ikke i ny computer, hvis andet er
> vigtigere.
Det er jo netop det. Hvordan kan en vaskemaskine være vigtigere end en Mac?
> Desværre mangler jeg dockstationen, og jeg ofrer ikke 3000 på en sådan,
> når det kun er en maskine 'til låns'. Og nu virker den ærligt talt også
> for sløb - men der er også kun 512 M RAM i.
Ja, det er irriterende med alt det sløb. Har du fået en MacBook? Hvis
den kun har 512 MB RAM, så må det være den mindste. Jeg skal da have
min opgraderet til 2 GB fra de nuværende 1 GB. Jeg synes nemlig, den
burde kunne være kvikkere. Når man ser på processorbelastningen, så er
den som regel meget lav. Min gamle TiBook var tit højt oppe i
belastning. Men sjovt nok virker MacBook ikke væsentligt hurtigere. Jeg
regner med, det er fordi, den godt kunne bruge mere RAM.
> Tjae, MacBook Pro skal vist have et let vridbart abinet [aluminium], og
> den mangler den røde knap midt i tastaturet til at agere som mus. Men
> jeg regner nu også med at jeg kommer til at slæbe en mus med mig rundt
> med MacBook'en.
Apple laver nu nogle ganske gode pegefelter, men det er nok lidt et
spørgsmål om vane og om smag. I hvert fald er det vældig smart, at man
kan scrolle med to fingre på pegefeltet. Det er virkelig praktisk. Hvis
man ikke ligefrem skal spille World of Warcraft, så synes jeg ikke, man
har meget behov for en mus ved siden af. Men herhjemme bruger jeg den
jo som hovedcomputer med almindeligt tastatur og mus. Det er trods alt
95% af tiden.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg
| |
Per Rønne (15-03-2007)
| Kommentar Fra : Per Rønne |
Dato : 15-03-07 06:39 |
|
Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> On 2007-03-14 06:22:22 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:
>
> > Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> >
> >> ? Hvordan får du en Mac til at komme efter de nævnte objekter i en
> >> prioritering?
> >
> > Når man i forvejen har en del computere, hvoraf et par dog er så gamle
> > [6100/60/72 og PB 5300ce] at de sjældent er tændt, og på det nærmeste er
> > til 'at forære væk', så investerer man ikke i ny computer, hvis andet er
> > vigtigere.
>
> Det er jo netop det. Hvordan kan en vaskemaskine være vigtigere end en Mac?
Man kan vist 'høre' at du har en kone til at klare vasken ...
> > Desværre mangler jeg dockstationen, og jeg ofrer ikke 3000 på en sådan,
> > når det kun er en maskine 'til låns'. Og nu virker den ærligt talt også
> > for sløb - men der er også kun 512 M RAM i.
>
> Ja, det er irriterende med alt det sløb. Har du fået en MacBook? Hvis
> den kun har 512 MB RAM, så må det være den mindste. Jeg skal da have
> min opgraderet til 2 GB fra de nuværende 1 GB. Jeg synes nemlig, den
> burde kunne være kvikkere. Når man ser på processorbelastningen, så er
> den som regel meget lav. Min gamle TiBook var tit højt oppe i
> belastning. Men sjovt nok virker MacBook ikke væsentligt hurtigere. Jeg
> regner med, det er fordi, den godt kunne bruge mere RAM.
Jeg køber den tidligst til den første, har jeg nævnt, og så bliver det
med max RAM-bestykning fra starten: 2 G. Gamle RAM-klodser er nemlig
værdiløse ved udskiftning. Koster 1390 ekstra:
< http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/6654043/wo/FC5AXnxw
4gG73Ds3WJa3qEXmu5z/1.?p=0>
I øvrigt bliver det en 2GHz-model, muligvis sort for at undgå at den med
tiden bliver 'gullig'.
Det eneste der kan få mig til at vente er udsigten til at få 10.5 med
fra starten - så man slipper for at skulle købe den senere.
> > Tjae, MacBook Pro skal vist have et let vridbart abinet [aluminium], og
> > den mangler den røde knap midt i tastaturet til at agere som mus. Men
> > jeg regner nu også med at jeg kommer til at slæbe en mus med mig rundt
> > med MacBook'en.
>
> Apple laver nu nogle ganske gode pegefelter, men det er nok lidt et
> spørgsmål om vane og om smag. I hvert fald er det vældig smart, at man
> kan scrolle med to fingre på pegefeltet. Det er virkelig praktisk. Hvis
> man ikke ligefrem skal spille World of Warcraft, så synes jeg ikke, man
> har meget behov for en mus ved siden af. Men herhjemme bruger jeg den
> jo som hovedcomputer med almindeligt tastatur og mus. Det er trods alt
> 95% af tiden.
Jep, og på Thinkpad'en har jeg slået pegefeltet fra, så jeg nøjes med at
bruge den røde knap. Ellers kommer jeg altid til at røre ved pegefeltet
med håndfladerne ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
| |
Henrik Münster (15-03-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Münster |
Dato : 15-03-07 17:12 |
|
On 2007-03-15 06:38:45 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:
> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
>
>> Det er jo netop det. Hvordan kan en vaskemaskine være vigtigere end en Mac?
>
> Man kan vist 'høre' at du har en kone til at klare vasken ...
Det er faktisk mig, der vasker. Jeg står for maskinparken, og det
inkluderer vaskemaskine og opvaskemaskine. Til gengæld er jeg ikke så
god til at lægge tøjet sammen og lægge det på plads bagefter. Så man
kan vel sige, at vi deles om det herhjemme.
> I øvrigt bliver det en 2GHz-model, muligvis sort for at undgå at den med
> tiden bliver 'gullig'.
Det er bedre at holde op med at ryge. Men OK, så valgte jeg også en sort.
> Det eneste der kan få mig til at vente er udsigten til at få 10.5 med
> fra starten - så man slipper for at skulle købe den senere.
Eller at næste generation bliver ret hidsig med betydeligt øget
hastighed ikke mindst hvad grafik angår. Men den kommer nok tidligst
midt på sommeren.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg
| |
Per Rønne (15-03-2007)
| Kommentar Fra : Per Rønne |
Dato : 15-03-07 18:04 |
|
Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> On 2007-03-15 06:38:45 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:
>
> > Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> >
> >> Det er jo netop det. Hvordan kan en vaskemaskine være vigtigere end en Mac?
> >
> > Man kan vist 'høre' at du har en kone til at klare vasken ...
>
> Det er faktisk mig, der vasker. Jeg står for maskinparken, og det
> inkluderer vaskemaskine og opvaskemaskine. Til gengæld er jeg ikke så
> god til at lægge tøjet sammen og lægge det på plads bagefter. Så man
> kan vel sige, at vi deles om det herhjemme.
>
> > I øvrigt bliver det en 2GHz-model, muligvis sort for at undgå at den med
> > tiden bliver 'gullig'.
>
> Det er bedre at holde op med at ryge.
Det er på det nærmeste umuligt for mig at holde op med at ryge. Jeg er
nemlig allergisk over for tobaksrøg, og er af samme grund aldrig begyndt
....
Men de hvide kan nu blive gullige af andre grunde end røg.
> Men OK, så valgte jeg også en sort.
>
> > Det eneste der kan få mig til at vente er udsigten til at få 10.5 med
> > fra starten - så man slipper for at skulle købe den senere.
>
> Eller at næste generation bliver ret hidsig med betydeligt øget
> hastighed ikke mindst hvad grafik angår. Men den kommer nok tidligst
> midt på sommeren.
Vi får se.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
| |
Frank E. N. Stein (15-03-2007)
| Kommentar Fra : Frank E. N. Stein |
Dato : 15-03-07 19:44 |
|
Per Rønne skrev:
> Men de hvide kan nu blive gullige af andre grunde end røg.
Gulsot?
| |
Per Rønne (15-03-2007)
| Kommentar Fra : Per Rønne |
Dato : 15-03-07 21:04 |
|
Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:
> Per Rønne skrev:
>
> > Men de hvide kan nu blive gullige af andre grunde end røg.
>
> Gulsot?
Sved. Ælde. Generelt foretrækker jeg kabinetter, der er grå. Som støv.
Jeg har dog endnu ikke ejet en hvid maskine, så mine erfaringer stammer
kun fra de hvide maskiner, jeg jævnligt ser.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
| |
Morten Reippuert Knu~ (04-03-2007)
| Kommentar Fra : Morten Reippuert Knu~ |
Dato : 04-03-07 18:35 |
|
Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:
> Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:
> > per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:
> >
> > > > Har endda set en sådan dims der understøttede VGA.
> > >
> > > Er det hurtigt nok, og hvad med ethernet?
> >
> > Ikke til DVD-film, men seriøst arbejde går vel nok. Der er en øvre
> > grænse for hvor hurtigt man kan skrive i word.
> >
> > Ethernet er kun 100 Mbps
> Eller 1000 Mbps.
Linkhastigheden ja, men din switch og dine services kan næppe håndtere
så højt et througput.
--
Morten Reippuert Knudsen < http://blog.reippuert.dk>
Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.
| |
Per Rønne (05-03-2007)
| Kommentar Fra : Per Rønne |
Dato : 05-03-07 08:16 |
|
Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
> Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:
> > Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:
>
> > > per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:
> > >
> > > > > Har endda set en sådan dims der understøttede VGA.
> > > >
> > > > Er det hurtigt nok, og hvad med ethernet?
> > >
> > > Ikke til DVD-film, men seriøst arbejde går vel nok. Der er en øvre
> > > grænse for hvor hurtigt man kan skrive i word.
> > >
> > > Ethernet er kun 100 Mbps
>
> > Eller 1000 Mbps.
>
> Linkhastigheden ja, men din switch og dine services kan næppe håndtere
> så højt et througput.
Ethernetkortet på synology'en kan ifølge Synology højst klare 150 Mb/s.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
| |
Morten Reippuert Knu~ (03-03-2007)
| Kommentar Fra : Morten Reippuert Knu~ |
Dato : 03-03-07 16:33 |
|
Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:
> Stikkene? Der er ét, det er et hunstik, og det sidder i bunden.
Netop, det der er kun et enkelt, det er designet til selv at glide ned
over hanstikket og i øvrigt veldimensioneret
> Og dem der sidder på siden, og som er alternativet, er alle hunstik.
> Lige som i øvrigt på MacBook'erne. Jeg kan forstå at hanstik kan have
> problemer - men hunstik?
Hanstik har det med at ødelægge hunstik. Du er aldrig stødt på defekte
USB og RJ45 hunstik i computere?
--
Morten Reippuert Knudsen < http://blog.reippuert.dk>
Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.
| |
N/A (03-03-2007)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 03-03-07 19:12 |
|
| |
Morten Reippuert Knu~ (03-03-2007)
| Kommentar Fra : Morten Reippuert Knu~ |
Dato : 03-03-07 19:12 |
|
Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:
> Næh.
Jeg støder jævligt på mekanisk defekte RJ45 og USB hunstik.
> Men dog defekte hanstik internt i computere, som jeg så selv har
> måttet reparere med en tang [nogle af han-tingne lægger sig ned, så de
> må rettes op, eller glider ind, så de igen må trækkes ud].
Der er stor forskel på hvad der kan llade sig gøre på bærbare og
stationer computere..
--
Morten Reippuert Knudsen < http://blog.reippuert.dk>
Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.
| |
Per Rønne (03-03-2007)
| Kommentar Fra : Per Rønne |
Dato : 03-03-07 20:52 |
|
Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
> Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:
>
> > Næh.
>
> Jeg støder jævligt på mekanisk defekte RJ45 og USB hunstik.
Aldrig sket for mig.
> > Men dog defekte hanstik internt i computere, som jeg så selv har
> > måttet reparere med en tang [nogle af han-tingne lægger sig ned, så de
> > må rettes op, eller glider ind, så de igen må trækkes ud].
>
> Der er stor forskel på hvad der kan llade sig gøre på bærbare og
> stationer computere..
Men der er kun hunstik udvendigt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
| |
Thorbjørn Ravn Ander~ (03-03-2007)
| Kommentar Fra : Thorbjørn Ravn Ander~ |
Dato : 03-03-07 14:23 |
|
Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:
> Hvad skal du med 200GB disk plads i en bærbar? 200G er under
Det samme som i en stationær.
Personligt er yngelens yndlingsfilm oplagte kandidater.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"
| |
Morten Reippuert Knu~ (03-03-2007)
| Kommentar Fra : Morten Reippuert Knu~ |
Dato : 03-03-07 15:21 |
|
Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:
> Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:
> > Hvad skal du med 200GB disk plads i en bærbar? 200G er under
> Det samme som i en stationær.
> Personligt er yngelens yndlingsfilm oplagte kandidater.
Min pointe er at 200GB alligevel ikke er nok, hvis man først giver sig
i kast med den slags.
--
Morten Reippuert Knudsen < http://blog.reippuert.dk>
Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.
| |
Per Rønne (03-03-2007)
| Kommentar Fra : Per Rønne |
Dato : 03-03-07 16:42 |
|
Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
> Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:
> > Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:
>
> > > Hvad skal du med 200GB disk plads i en bærbar? 200G er under
>
> > Det samme som i en stationær.
>
> > Personligt er yngelens yndlingsfilm oplagte kandidater.
>
> Min pointe er at 200GB alligevel ikke er nok, hvis man først giver sig
> i kast med den slags.
Prøv at tænke på at en sådan MacBook skal forsynes med to OSer, og en
del applikationer.
Min hoved-harddisk på min G4 bruger allerede 90G til ét operativsystem.
200 G burde være mere end rigeligt.
Film placerer jeg andetsteds.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
| |
Morten Reippuert Knu~ (03-03-2007)
| Kommentar Fra : Morten Reippuert Knu~ |
Dato : 03-03-07 19:08 |
|
Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:
> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
> > Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:
> > > Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:
> >
> > > > Hvad skal du med 200GB disk plads i en bærbar? 200G er under
> >
> > > Det samme som i en stationær.
> >
> > > Personligt er yngelens yndlingsfilm oplagte kandidater.
> >
> > Min pointe er at 200GB alligevel ikke er nok, hvis man først giver sig
> > i kast med den slags.
> Prøv at tænke på at en sådan MacBook skal forsynes med to OSer, og en
> del applikationer.
> Min hoved-harddisk på min G4 bruger allerede 90G til ét operativsystem.
> 200 G burde være mere end rigeligt.
Du kan vanskeligt få Mac OS X til at flyde mere end 10-15GB med
developer tools, printerdrivere, alle sprog og ilife installeret.
Jeg har snildt plads til såvel Mac OS X som windows, developertools,
diverse gængse grafiske applikationer osv på en 80GB disk. Og jeg har
stadig plads til 3 images med Mac OS X + applikationer.
--
Morten Reippuert Knudsen < http://blog.reippuert.dk>
Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.
| |
Per Rønne (03-03-2007)
| Kommentar Fra : Per Rønne |
Dato : 03-03-07 20:00 |
|
Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
> Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:
> > Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
>
> > > Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:
> > > > Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:
> > >
> > > > > Hvad skal du med 200GB disk plads i en bærbar? 200G er under
> > >
> > > > Det samme som i en stationær.
> > >
> > > > Personligt er yngelens yndlingsfilm oplagte kandidater.
> > >
> > > Min pointe er at 200GB alligevel ikke er nok, hvis man først giver sig
> > > i kast med den slags.
>
> > Prøv at tænke på at en sådan MacBook skal forsynes med to OSer, og en
> > del applikationer.
>
> > Min hoved-harddisk på min G4 bruger allerede 90G til ét operativsystem.
> > 200 G burde være mere end rigeligt.
>
> Du kan vanskeligt få Mac OS X til at flyde mere end 10-15GB med
> developer tools, printerdrivere, alle sprog og ilife installeret.
>
> Jeg har snildt plads til såvel Mac OS X som windows, developertools,
> diverse gængse grafiske applikationer osv på en 80GB disk. Og jeg har
> stadig plads til 3 images med Mac OS X + applikationer.
Jeg kan så se hvad min installation fylder. De centrale kataloger:
/Applications : 26 G
/Library : 3 G
/Users : 37 G {20 G er film!}
Og så opdager jeg minsandte kataloget:
/Documents and Settings : 16 G.
Fra en eller anden gammel Windows-installation. Den må jeg da kunne
slette. Og også filmen. Som viser sig at være Händels opera Giulio
Cesare, fra Den Kongelige Opera. Den må også kunne slettes [er også
andetsteds].
Så jeg burde umiddelbart kunne slette en 25 G.
Og så er der naturligvis VirtualPC, som vil være irrelevant.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
| |
Per Rønne (03-03-2007)
| Kommentar Fra : Per Rønne |
Dato : 03-03-07 20:06 |
|
Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:
> /Applications : 26 G
> /Library : 3 G
> /Users : 37 G {20 G er film!}
>
> Og så opdager jeg minsandte kataloget:
>
> /Documents and Settings : 16 G.
>
> Fra en eller anden gammel Windows-installation. Den må jeg da kunne
> slette. Og også filmen. Som viser sig at være Händels opera Giulio
> Cesare, fra Den Kongelige Opera. Den må også kunne slettes [er også
> andetsteds].
Og 12 G musik. iTunes. Som viser sig at være gamle podcasts.
Så omkring 38 G burde kunne fjernes ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
| |
Henrik Münster (12-03-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Münster |
Dato : 12-03-07 10:49 |
|
On 2007-03-03 12:13:25 +0100, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:
> Hvad skal du med 200GB disk plads i en bærbar? 200G er under
> alle omstændigheder en lille disk anno 2007, så det kan næppe svare
> sig.
På den ene side siger du, at man ikke har brug for så meget diskplads i
en bærbar. På den anden side siger du, at det ikke er ret meget
diskplads. Er det ikke lidt selvmodsigende? Desuden har folk jo meget
forskellige behov, hvad computer angår. For eksempel er en harddisk på
200 GB rigeligt til mig. Jeg synes da, det er en stor harddisk. Jeg er
lige gået fra 60 til 120 GB. Hvis man ikke gemmer film eller andre
meget store filer, så behøver man ikke flere hundrede GB. Desuden er vi
nogle, der bruger en bærbar computer som hovedcomputer. Vi kan have
brug for mere plads, end andre, der kun bruger en bærbar på farten en
gang imellem.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg
| |
Thorbjørn Ravn Ander~ (12-03-2007)
| Kommentar Fra : Thorbjørn Ravn Ander~ |
Dato : 12-03-07 11:43 |
|
Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:
> 200 GB rigeligt til mig. Jeg synes da, det er en stor harddisk. Jeg er
> lige gået fra 60 til 120 GB. Hvis man ikke gemmer film eller andre
> meget store filer, så behøver man ikke flere hundrede GB. Desuden er
Bare vent til du køber et nyt digital kamera :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"
| |
Henrik Münster (12-03-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Münster |
Dato : 12-03-07 15:35 |
|
On 2007-03-12 11:43:11 +0100, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) said:
> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:
>
>> 200 GB rigeligt til mig. Jeg synes da, det er en stor harddisk. Jeg er
>> lige gået fra 60 til 120 GB. Hvis man ikke gemmer film eller andre
>> meget store filer, så behøver man ikke flere hundrede GB. Desuden er
>
> Bare vent til du køber et nyt digital kamera :)
Det gjorde jeg for tre år siden. Jeg har også bemærket, at mit behov
for harddiskplads er eksploderet siden. Samtidig er jeg begyndt at købe
en del musik på iTunes Music Store, hvilket også fylder. Indtil for et
par år siden, var jeg faktisk forbløffet over, så godt jeg klarede mig
med min 60 GB harddisk. Men så begyndte jeg med digitale billeder og
musik, og pludselig for få måneder siden, var harddisken ved at være
fuld. Derfor købte jeg en MacBook med 120 GB harddisk, og den kan jo
let skiftes om et års tid f.eks., hvis behovet opstår.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg
| |
Per Rønne (13-03-2007)
| Kommentar Fra : Per Rønne |
Dato : 13-03-07 07:08 |
|
Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> On 2007-03-12 11:43:11 +0100, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
> Andersen) said:
>
> > Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:
> >
> >> 200 GB rigeligt til mig. Jeg synes da, det er en stor harddisk. Jeg er
> >> lige gået fra 60 til 120 GB. Hvis man ikke gemmer film eller andre
> >> meget store filer, så behøver man ikke flere hundrede GB. Desuden er
> >
> > Bare vent til du køber et nyt digital kamera :)
>
> Det gjorde jeg for tre år siden. Jeg har også bemærket, at mit behov
> for harddiskplads er eksploderet siden. Samtidig er jeg begyndt at købe
> en del musik på iTunes Music Store, hvilket også fylder. Indtil for et
> par år siden, var jeg faktisk forbløffet over, så godt jeg klarede mig
> med min 60 GB harddisk. Men så begyndte jeg med digitale billeder og
> musik, og pludselig for få måneder siden, var harddisken ved at være
> fuld. Derfor købte jeg en MacBook med 120 GB harddisk, og den kan jo
> let skiftes om et års tid f.eks., hvis behovet opstår.
Og så kan man jo købe sig en netværksharddisk, som min Synology 101g+.
Man køber en harddisk separat [SATA, 3,5"], og dem kan man efterhånden
få op til 750 G. De gøres i øvrigt 'som standard' også tilgængelige over
internettet, på www eller gennem ftp eller ssh.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
| |
Thorbjørn Ravn Ander~ (13-03-2007)
| Kommentar Fra : Thorbjørn Ravn Ander~ |
Dato : 13-03-07 10:34 |
|
Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:
> On 2007-03-12 11:43:11 +0100, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
> Andersen) said:
>
> > Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:
> >
> >> 200 GB rigeligt til mig. Jeg synes da, det er en stor harddisk. Jeg er
> >> lige gået fra 60 til 120 GB. Hvis man ikke gemmer film eller andre
> >> meget store filer, så behøver man ikke flere hundrede GB. Desuden er
> > Bare vent til du køber et nyt digital kamera :)
>
> Det gjorde jeg for tre år siden. Jeg har også bemærket, at mit behov
> for harddiskplads er eksploderet siden. Samtidig er jeg begyndt at
> købe en del musik på iTunes Music Store, hvilket også fylder. Indtil
> for et par år siden, var jeg faktisk forbløffet over, så godt jeg
> klarede mig med min 60 GB harddisk. Men så begyndte jeg med digitale
> billeder og musik, og pludselig for få måneder siden, var harddisken
> ved at være fuld. Derfor købte jeg en MacBook med 120 GB harddisk, og
> den kan jo let skiftes om et års tid f.eks., hvis behovet opstår.
Mnjah. Man kan få moderne netværksharddiske som kan ses fra iTunes
hvis man ønsker at spille dens musik. Du hører vel heller ikke alle
pladerne hele tiden?
Ellers afventer jeg spændt at du får anskaffet dig et AppleTV og
fortalt om hvor godt det er :)
Næh! I gamle dage der skrev vi på stregkodekort! GENBRUGTE
stregkodekort og vi var lykkelige!
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"
| |
Morten Lind (02-03-2007)
| Kommentar Fra : Morten Lind |
Dato : 02-03-07 19:33 |
|
Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> On 2007-03-02 08:25:34 +0100, "Peter Ursin"
> <zorillaFJERN@DETTEmyrealbox.com> said:
>
> > ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
> > news:1hubbeh.1i5y1vw149msipN%per@RQNNE.invalid...
> >
> >> Kom der papirer med, så du får det nye operativsystem 'gratis' [altså
> >> uden at skulle betale en tussse for det] ?
> >>
> >> Det gjorde der da jeg fik min G4/867 tilbage i 2001. Og ja, jeg skal
> >> snart have købt mig en MacBook.
> >>
> > Er det de dersens kuponer du mener?
> > Dem var der ingen med af, den er købt igennem Computerstore pga. arbejdet,
> > så det kan jo være de har 'glemt' at sende dem med i håb om der kommer ordre
> > på operativsystem.
>
> Jeg har heller ikke fået kuponer med de to MacBook, jeg har åbnet de
> sidste uger. Jeg tror ikke, de findes mere. Computerne er normalt i en
> kasse forseglet fra fabrikken. Computerstore eller andre forhandlere
> åbner normalt ikke kassen og kan derfor ikke fjerne kuponer eller
> glemme at vedlægge dem. Kuponerne er heller aldrig blevet brugt ret
> meget. Desuden er det ikke Apples normale politik at give rabat på ikke
> annoncerede styresystemer. Sandheden er nok også, at de fleste brugere
> bare beholder det styresystem, deres computer blev leveret med. Det er
> kun os nørder, der gide købe det nyeste nye hele tiden.
Jeg fik også Mac OS X, 10.0 efterleveret til min G4 DA/733/Superdrive,
og et par måneder efter fik jeg tilsendt 10.1.....begge dele uden
beregning, men det var uden brug af kuponerne - dem har jeg aldrig
brugt
M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]
| |
|
|