Raid(?)
Fra : Morten Lind

Dato : 28-02-07 19:35

Hej

Er der nogle, der vil forklare mig, hvad Raid er?

Jeg tror, det er noget med at have flere harddiske og med Raid få disse
til at fremstå/virke som én(?)

Jeg har nemlig lidt bøvl med en original disk i en G4, der er ikke mere
plads tilbage på den.
Den er på 60GB, og der er 6GB tilbage.

Jeg tror, at det er grunden til, at den opfører sig lidt underligt.

_Men_derudover har jeg en 80GB harddisk i, som jeg brugte til Mac OS X,
10.4.+, men efter jeg anskaffede mig G5´eren, har jeg jo ikke brug for
10.4 på G4´eren, så jeg tænkte, at jeg kunne slette den disk og lave
Raid?

Hvis Raid er, hvad jeg tror.

Hvis det er, _kan_man så det?

Hmm......nu tror jeg, at jeg roder lidt rundt - prøver igen: Altså, jeg
har to harddiske i en G4.

Den ene er fuld - den anden er tom.

Kan man få de to harddiske til at opføre sig som én?

På forhånd tak fra

M.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 28-02-07 19:55

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Hmm......nu tror jeg, at jeg roder lidt rundt - prøver igen: Altså, jeg
> har to harddiske i en G4.
>
> Den ene er fuld - den anden er tom.
>
> Kan man få de to harddiske til at opføre sig som én?

Ja, under RAID i Diskværktøj kan man vælge "Sammenkædet disksæt". Du
skal tage backup først for at bevare dine data, ligesom når man
partitionerer.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-02-07 20:23

> Ja, under RAID i Diskværktøj kan man vælge "Sammenkædet disksæt". Du
> skal tage backup først for at bevare dine data, ligesom når man
> partitionerer.

Men hvis det er for at få mere plads ? .. så er det en _dum_ idé. Hvis
bare ën af diskene stryger så mister du _alt_

/thomas

--
Thomas
Blog & Stuff: http://www.elements.dk/

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 28-02-07 22:05

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Men hvis det er for at få mere plads ? .. så er det en _dum_ idé. Hvis
> bare ën af diskene stryger så mister du _alt_

Hvad er alternativet? Hvis man spejler så får man ikke mere plads og
diskene er forøvrigt af forskellig størrelse.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-02-07 22:10

> Hvad er alternativet? Hvis man spejler så får man ikke mere plads og
> diskene er forøvrigt af forskellig størrelse.

eh, større diske ? Ryd op i data ? externe diske ? brænd ud på dvd ?

alt andet en at lave raid0 for at få mere plads.

/thomas

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-03-07 00:13

nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen Kruse) writes:

> Hvad er alternativet? Hvis man spejler så får man ikke mere plads og
> diskene er forøvrigt af forskellig størrelse.

RAID er flere ting, som grundlæggende altsammen bygger flere diske
sammen til en disk.

De kan sammensættes efter hinanden (giver een større disk),
flettes (så fordeles data ud over flere diske), og gøres redundante
(så information kan genbygges hvis en af diskene står af).

Som udgangspunkt er det noget man helst skal rode med, mens diskene er TOMME.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-03-07 00:02

thomas_lists@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> Men hvis det er for at få mere plads ? .. så er det en _dum_ idé. Hvis
> bare ën af diskene stryger så mister du _alt_

Så har han jo også fået mere plads.

Spørgsmålet er mere om der ikke er nogen applikationer der med
rimelighed kan flyttes over på den sekundære disk?

Fra : Morten Lind

Dato : 01-03-07 11:54

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Hej
>
> Er der nogle, der vil forklare mig, hvad Raid er?

OK - tak til Jer alle

Thomas bryder sig ikke om Raid, og arbejdet med Raid bør som
udgangspunkt foretages med tomme diske, der er foreslået oprydning og
flytning af applikationer.

Kan jeg så slette hele den større disk og fylde den op med data og
applikationer, men _uden_ et OS?

Og hvis ja, kan jeg så også bruge programmerne på den, fra den mindre
disks styresystem?

På forhånd tak,

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-03-07 13:09

> [...]

> Thomas bryder sig ikke om Raid, og arbejdet med Raid bør som
> udgangspunkt foretages med tomme diske, der er foreslået oprydning og

Jeg kan godt lide raid, men så skal det enten være:

RAID0 pga. hastigheden
RAID1 pga. spejling

RAID5 og RAID6 til "den rigtige" løsning, men det kræver jo et ekternt
raid system, enten FireWire, SCSI eller Fiber

> Kan jeg så slette hele den større disk og fylde den op med data og
> applikationer, men _uden_ et OS?

Applikationer har det bedst med at ligge på systemdisken ...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-03-07 17:56

thomas_lists@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> RAID0 pga. hastigheden
> RAID1 pga. spejling

Uanset hvad, er din "logiske" disk lige så skrøbelige som TO fysiske
diske. Den vil derfor vare kortere tid.

> RAID5 og RAID6 til "den rigtige" løsning, men det kræver jo et ekternt
> raid system, enten FireWire, SCSI eller Fiber

Nøh, du kan da sagtens lave RAID5 i software - spørgsmålet er bare om
operativsystemet kan.

> Applikationer har det bedst med at ligge på systemdisken ...

Og swap på en anden disk.

Joda, du hiver jo hele applikationen over og enten lægger den i docken
eller en genvej på skrivebordet.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-03-07 17:59

> Uanset hvad, er din "logiske" disk lige så skrøbelige som TO fysiske
> diske. Den vil derfor vare kortere tid.

Den skal jeg nok lige have forklaret ?

> Nøh, du kan da sagtens lave RAID5 i software - spørgsmålet er bare om
> operativsystemet kan.

Nu snakkede jeg om "den rigtige" løsning ... og der hænger SW RAID lidt
i bremsen ... synes jeg ... personligt.

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 01-03-07 18:19

> [...]

> RAID5 og RAID6 til "den rigtige" løsning, men det kræver jo et ekternt
> raid system, enten FireWire, SCSI eller Fiber

Nå, er der _så_ mange muligheder, hmm....

> Applikationer har det bedst med at ligge på systemdisken ...

Ja, det regnede jeg også med

Så tak for diverse inputs - jeg sletter den større disk og lægger de
informationstunge data fra den mindre disk derover. Det vil frigøre en
håndfuld GB, og så kan jeg, _når_ jeg bruger den "gamle" maskine bare
gemme til den større disk.

Men tak i hvert fald til Jer alle.

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-03-07 15:02

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:
> Applikationer har det bedst med at ligge på systemdisken ...

Du mener vel Applicationer har det bedst med at ligge i en af de tre
dedikerede områder:

/Applications
/Network/Applications
~/Applications.

Du kan sagtnes montere en mappe fra en anden disk eller partition på
/Applications med fstab. Du skal blot huske at bruge din disks UUID i
/etc/fstab hvis du vil undgå problemer.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-03-07 15:37

> [...]
>
> Du kan sagtnes montere en mappe fra en anden disk eller partition på
> /Applications med fstab. Du skal blot huske at bruge din disks UUID i

ja, men nu var det vist formålet ikke at gøre det alt for teknisk ;)

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-03-07 00:33

On 2007-03-01 11:54:05 +0100, info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) said:

> Kan jeg så slette hele den større disk og fylde den op med data og
> applikationer, men _uden_ et OS?
>
> Og hvis ja, kan jeg så også bruge programmerne på den, fra den mindre
> disks styresystem?

Jeg skal ikke gøre mig til ekspert i at bruge flere diske. Jeg synes
altid, det er noget bøvl, men mange andre er glade for det, så det kan
skam fungere. Det er blevet nævnt, at programmer gerne vil være på
samme harddisk (læs: partition) som styresystemet. Jeg synes også
oftere, man hører, at folk flytter deres brugerkonti til en anden
harddisk (eller partition). Jeg tror derfor, det er en bedre idé. Jeg
har selv prøvet det på en gammel iMac, og det gik da meget godt. Der
var lidt med, at nøgleringen lidt ofte ville have, jeg skulle taste min
kode ind, men det var en detalje. Man skal have lidt hjælp af nogle af
de kloge hoveder her i gruppen til at gøre noget i Netinfo Manager
(NetInfo-Administrator på dansk) eller skrive nogle indviklede
kommandoer i Terminal. Man kan ikke bare trække sin brugerkonto over på
en anden harddisk.
   En anden mulighed er at se på, hvad det er, der fylder rigtig meget på
din computer. Hvis du f.eks. har meget musik eller mange digitale
billeder, kan du lægge dit iTunes- og iPhoto-bibliotek over på den
anden harddisk. Det er forholdsvis simpelt at gøre, og det skulle
fungere fint. Så har du stadig programmer, styresystem og din
brugermappe på samme harddisk, som det er "beregnet til" fra fabrikken.
Der er heller ikke noget i vejen for at lægge andre dokumenter, film,
bøger etc. over i nogle mapper på den anden harddisk. Hvis du selv står
som ejer af mapperne på den anden harddisk kan du jo både læse og
skrive til dem.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Lind

Dato : 02-03-07 03:45

> [...]
> bøger etc. over i nogle mapper på den anden harddisk. Hvis du selv står
> som ejer af mapperne på den anden harddisk kan du jo både læse og

Jo tak, Henrik - det bliver nok også løsningen.

Jeg bruger jo ikke maskinen så meget mere - bare som en slags
lagermaskine, hvorfra jeg henter ting, som ikke permanent skal ligge på
den nye.

Jeg undlod med vilje at benytte Overførselsassistenten, da jeg gerne
ville have den nye maskine så ren som muligt.

Men alle ideerne hér har faktisk øget mulighederne for andre løsninger,
for når 80´eren er tom, kan jeg jo bare flytte hele 60´eren over på den.
Så slipper jeg for at rydde op, brrr.....argh....

Nå, det får nok vente til påske

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-03-07 07:44

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> Jeg bruger jo ikke maskinen så meget mere - bare som en slags
> lagermaskine, hvorfra jeg henter ting, som ikke permanent skal ligge
> på den nye.

Måske skulle du så dele diskene så du kan tænde den når du har brug
for det og tilgå dem via netværk?

Fra : Morten Lind

Dato : 02-03-07 10:44

> Måske skulle du så dele diskene så du kan tænde den når du har brug
> for det og tilgå dem via netværk?

Øh....dét forstår jeg vist ikke? Altså, jeg forstår ikke, hvad du
mener

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-03-07 15:04

> Øh....dét forstår jeg vist ikke? Altså, jeg forstår ikke, hvad du
> mener

fildeling....

Fra : Morten Lind

Dato : 02-03-07 19:15

> fildeling....

Ja, det forstod jeg så, men er det ikke også dét, jeg skriver, at jeg
gør?

Tak alligevel

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-03-07 15:31

> Øh....dét forstår jeg vist ikke? Altså, jeg forstår ikke, hvad du
> mener

Det er nok for windowset så. Istedet for at flytte rundt fysisk på
diskene, så sæt hver maskine op til at tillade adgang via netværk, og
gå ind den vej. Tænd så maskinen når det skal bruges.

Fra : Morten Lind

Dato : 02-03-07 19:12

> Det er nok for windowset så. Istedet for at flytte rundt fysisk på
> diskene, så sæt hver maskine op til at tillade adgang via netværk, og
> gå ind den vej. Tænd så maskinen når det skal bruges.

Nåeh....jamen, så tror jeg, vi taler forbi hinanden, men tråden har
vist også været meget rundt

Dét, du siger, gør jeg allerede og har gjort i lang tid, og der skal
ikke flyttes fysiske diske - Der er to maskiner fast tilknyttet
netværket. Den ene er "gammel" og har to diske(60 & 80 GB). Den anden er
ny og har én disk(250GB).

60´eren på den gamle er fuld og opfører sig lidt træt(6 GB tilbage,
efter sletning af de mest overflødige ting).

80´eren på den gamle kan jeg slette, efter jeg har fået den nye maskine,
for dén(den gamle, altså) brugte jeg til OS X, 10.4.8 med CS1, og det er
jo ikke aktuelt nu, da jeg har den nye med samme OS og en opgraderet
CS(2).

Så umiddelbart må det nemmeste være at lægge hele 60´eren over på den
tomme 80´er på den gamle maskine - det giver ca. 20GB plads tilovers på
en Mac OS X, 10.3.9 installation med "gamle" programmer....PS 7,
Illustrator 10 osv.

Lige præcis den installation vil jeg nemlig gerne beholde, og iøvrigt
ligger der fem års arbejde med artikler, DtP, tegninger, billeder og
film, og jeg ser ingen grund til at flytte det over på den nye maskine.

Men det er nok mig selv, der har gjort opgaven for indviklet fra
begyndelsen, fordi jeg tændte på RAID, uden at vide, hvad det er

Nogle gange har jeg det med at vælge den mest kringlede tilgang til en
opgave, hæ - det er jo ingen skam at udfordre intelligensen, vel?

Så jeg har ikke tænkt mig at rode med RAID(hvad står det egentlig for?),
og jeg vil ikke gennemse fem års arbejde for at se, hvad der _muligvis_
skulle flyttes over på den nye. Jeg henter bare fra den gamle, når jeg
har brug for det. Som jeg hele tiden har gjort

Jeg ville jo blot have mere plads, så den lille bitte disk, 60´eren,
igen kunne få luft til at lave noget)

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-03-07 22:53

> [...]

> ligger der fem års arbejde med artikler, DtP, tegninger, billeder og
> film, og jeg ser ingen grund til at flytte det over på den nye maskine.

Som du naturligvis har en masse sikkerhedskopier af. Som du ved er
sikkerhedskopier ligesom forsikring - de kan ikke laves med
tilbagevirkende kraft.

> Så jeg har ikke tænkt mig at rode med RAID(hvad står det egentlig for?),

Redudant Array of Inexpensive Disks.

> Jeg ville jo blot have mere plads, så den lille bitte disk, 60´eren,
> igen kunne få luft til at lave noget)

Prøv du at lede efter alle STORE filer og se om der ikke er nogen
kæmpeklumper i flere udgaver.

Fra : Morten Lind

Dato : 03-03-07 00:49

> Som du naturligvis har en masse sikkerhedskopier af. Som du ved er
> sikkerhedskopier ligesom forsikring - de kan ikke laves med
> tilbagevirkende kraft.

Hæ, hæ....OK, der fik jeg dén - nej, jeg har ikke en masse
sikkerhedskopier, jeg har noget af det vigtigste på nogle DVD´er, men
jeg forstår din hentydning

> Redudant Array of Inexpensive Disks.

Tak

> Prøv du at lede efter alle STORE filer og se om der ikke er nogen
> kæmpeklumper i flere udgaver.

Det er der garanteret
Siger du dermed, at jeg skal f.eks. brænde de rigtigt store ting og
derefter slette dem(fra den lille bitte 60´er)?

Ideen er i og for sig fin nok, men det efterlader mig jo blot med en
rimelig ny 80´er disk......tom, forståes

Jeg syntes ellers, det var rimeligt kreativt at flytte hele 60´eren over
på 80´eren. Så kunne jeg jo bruge 60´eren til back-up.

60GB disken er den originale IBM-disk fra år 2000/2001, og 80´eren er en
Maxtor fra 2004.

De er begge monteret i den "gamle" G4 - jeg har ikke brug for at sætte
80´eren over i den "nye" G5, da den har en 250GB disk, og skal den have
én mere, bliver det en 500GB in- eller ekstern disk.

Jeg bliver lidt i tvivl om, hvad der er bedst, for som jeg læser både
dine og Mortens råd, bør jeg rydde op på den lille disk, og iøvrigt lade
den være og bruge fildeling.

Men hvad så med den nyere 80´er disk? Den er jo for det første
tom(snart), og for det andet nyere, og hvis jeg nu ikke kan frigøre mere
plads på den gamle 60´er end f.eks. 10-15GB, vil det så give luft nok på
den, så den igen kan arbejde uden at få ondt i ryggen?......og
hvorlænge holder den, monstro?

Men i første omgang vil jeg da rydde op og sikkerhedskopiere, og så kan
jeg jo lade eftertænksomheden råde, imens det sker......tak

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-03-07 10:22

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> Siger du dermed, at jeg skal f.eks. brænde de rigtigt store ting og
> derefter slette dem(fra den lille bitte 60´er)?

eller bare slette det du har i mere end een udgave.

> Ideen er i og for sig fin nok, men det efterlader mig jo blot med en
> rimelig ny 80´er disk......tom, forståes

Jeg vil gerne vædde på at du nok skal få den fyldt op. Bare vent til
du opdager hvordan man kan flytte en DVD over på harddisken OG slå de
der menuer fra.

Desuden er forskellen på 60 og 80 så lille at JEG ikke ville gide.

> Jeg bliver lidt i tvivl om, hvad der er bedst, for som jeg læser både
> dine og Mortens råd, bør jeg rydde op på den lille disk, og iøvrigt lade
> den være og bruge fildeling.

Spørgsmålet er hvor stor gevinsten er. Måske skulle du købe en helt
ny disk, og så migrere til den og så have TO eksra diske?

Fra : Morten Lind

Dato : 03-03-07 13:37

> Spørgsmålet er hvor stor gevinsten er. Måske skulle du købe en helt
> ny disk, og så migrere til den og så have TO eksra diske?

OK, Thorbjørn Helt ny indfaldsvinkel.....takker, bukker & tænker

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-03-07 07:00

> [...]
> samme harddisk (læs: partition) som styresystemet. Jeg synes også
> oftere, man hører, at folk flytter deres brugerkonti til en anden

Du kan sagtens flytte tingene til en anden harddisk, og få det til at
fungere ordentligt. Lige nu tænker jeg på ln-kommandoen {Terminal}, men
jeg finder denne site, som beskriver det hele:

<http://www.macosxhints.com/article.php?story=20021011053443661>

Jeg har dog ikke tid til at læse det ordentligt igennem, da jeg skal på
arbejde.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk