PC bruger søger MAC køberåd
Fra : Thomas Jespersen

Dato : 26-02-07 03:31

Hej, jeg overvejer kraftigt at anskaffe mig en mac. Men hvis jeg ser
EDBpriser.dk er der jo modeller fra 3500-20000+ kr. og jeg ved slet ikke
hvad jeg har brug for.

Det mest krævende jeg vil udsætte maskinen for er:

-Spil (i mit tilfælde mest World of Warcraft, men maskinen skal kunne
trække nyere spil når der kommer nogle)
-Musikproduktion (jeg har ikke så meget erfaring med det endnu, så jeg er
faktisk ikke klar over hvilken software jeg vil bruge)

Ellers skal den bare bruges til det "sædvanlige": email, surfing osv.

Hvad er det mindste i kan anbefale jeg skaffer mig? (jeg har nok ikke råd
til de modeller der ligger over 15000+ kroner).

Som bekendt kan man let opgradere en PC'er. Kan jeg også få Mac modeller
hvor jeg bare kan smide et nyt grafikkort i når det bliver påkrævet?

Forresten: jeg har skærm fra min PC, jeg formoder den kan bruges med Mac
også (DVI/Fladskærm).

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-02-07 06:31

Thomas Jespersen <jespersen.thomas@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Hvad er det mindste i kan anbefale jeg skaffer mig? (jeg har nok ikke råd
> til de modeller der ligger over 15000+ kroner).

20" iMac ... alt det ram du har råd til

> [...]
> hvor jeg bare kan smide et nyt grafikkort i når det bliver påkrævet?
>
> Forresten: jeg har skærm fra min PC, jeg formoder den kan bruges med Mac

jep ..

--
Thomas
Blog & Stuff: http://www.elements.dk/

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-02-07 06:48

On 2007-02-26 03:31:23 +0100, Thomas Jespersen
<jespersen.thomas@gmail.com> said:

> [...]
> hvor jeg bare kan smide et nyt grafikkort i når det bliver påkrævet?
>
> Forresten: jeg har skærm fra min PC, jeg formoder den kan bruges med Mac

Det lyder som om, du kun tænker på stationær computer. Der findes tre
linier: Mac mini som er meget kompakt og billig, men som bygger på
bærbar teknologi. Den er derfor ikke lynende hurtig, og den har
integreret grafikkort, som ikke er noget særligt til spil. Så er der
iMac, som har indbygget skærm. Den ligner nærmest en stor fladskærm og
findes i 17", 20" og 24". Den billigste har integreret grafikkort, men
de øvrige har et "rigtigt" grafikkort med egen RAM. Endelig er der Mac
Pro, som mest ligner en klassisk pc. Det er et konventionelt tower, man
kan sætte på gulvet.
   Det er kun i Mac Pro, man kan skifte grafikkort. I Mac mini og iMac
kan man kun skifte RAM og harddisk. Til gengæld er de kompakte og
lydsvage, da indmaden er skræddersyet og der ikke er en masse luft i
kabinettet som i en konventionel pc. Det er en del af konceptet bag en
Mac. Vil man kunne opgradere grafikkort og sådan, så skal mana have en
Mac Pro. Den er til gengæld meget dyr. Priserne starter ved kr.
20.000,-.
   Generelt må man sige, at en Mac ikke er en ideel spillecomputer. På
den anden side kan den såmænd godt trække World of Warcraft, som jo
ikke er det mest krævende. Men jo bedre grafikkort, des bedre
naturligvis. Min anbefaling vil derfor være en 20" iMac, hvor du får
den leveret med et grafikkort med 256 MB RAM. Det koster kr. 590,-
ekstra på Apple Store. Det er også vigtigt at få den med 2 GB RAM, de
Mac OS X elsker RAM. Så har du en ganske kapabel computer. Køber du den
på Apple Store med ovennævnte specifikationer, koster den kr. 14.000,-.
Man kan få processoren med 2,33 GHz i stedet for 2,16 GHz for kr.
2.000,-, men det giver nok ikke den store forskel. Du kan også spare
lidt ved at gå ned i en 17" iMac. Den er næsten identisk, men her kan
grafikkortet ikke opgraderes til 256 MB RAM.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 26-02-07 08:04

On Mon, 26 Feb 2007 06:48:16 +0100, Henrik Münster wrote:

Jeg takker for et MEGET detaljeret svar :)

> Det lyder som om, du kun tænker på stationær computer. Der findes tre

Nemlig. Det jeg vil have er en stationær maskine.

>    Generelt må man sige, at en Mac ikke er en ideel spillecomputer. På
> den anden side kan den såmænd godt trække World of Warcraft, som jo

Jeg er skam heller ikke hardcore spiller, men jeg har studeret Mac
spilmarkedet lidt i forvejen og de spil jeg spiller findes til Mac.

Bare der kommer nogle fornuftige rollespil i ny og næ er jeg tilfreds :)

> naturligvis. Min anbefaling vil derfor være en 20" iMac, hvor du får
> den leveret med et grafikkort med 256 MB RAM. Det koster kr. 590,-

Ok, det bliver den. Den passer mit prisleje, og begge de svar jeg har læst
anbefaler den.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-02-07 10:45

Thomas Jespersen skrev:

> Ok, det bliver den. Den passer mit prisleje, og begge de svar jeg har læst
> anbefaler den.

En anden ting du bør overveje, er hvorvidt du står og mangler computeren
lige her og *nu*, eller om du kan vente 1 måneds tid eller 2. Den næste
større opdatering til Mac OS X¹ er nemlig på vej, og hvis du køber nu
skal du af med ca. 1000 kr. ekstra for at få nyeste styresystem når det
bliver lanceret. Derfor, hvis du kan vente lidt, vil jeg mene det er
klogest, da du så får maskinen med nyeste styresystem præinstalleret.

Problemet er at ingen ved præcis hvornår næste Mac OS X udkommer, men et
sandsynligt gæt er 24. marts, da det var denne dato første udgave blev
tilgængelig – og det passer med Apple's udmeldning om "foråret 2007".

Jeg står selv for at skulle investere i en ny iMac, og jeg har besluttet
mig for at vente til den leveres med Mac OS X 10.5. Der er også en lille
bitte chance for at iMac'en når at blive opdateret inden, så man udover
nyere software også får mere hardware for pengene. Om ikke andet tror
jeg at softwarepakken iLife² snart bliver opdateret også.

Så medmindre du direkte står og mangler maskinen her og nu, vil jeg
anbefale dig at slå koldt vand i blodet og vente lidt — man ærger sig
gul og blå hvis der kommer nyt få uger efter man har købt. Been there,
done that

¹) Næste Mac OS X: <URL: http://www.apple.com/dk/macosx/leopard/ >
²) iLife: <URL: http://www.apple.com/dk/ilife/ >

--
Michael Rasmussen
»If you don't fail at least 90 percent of the time,

Fra : Per Rønne

Dato : 26-02-07 11:43

Michael Rasmussen <news@irczone.invalid> wrote:

> [...]
> nyere software også får mere hardware for pengene. Om ikke andet tror
> jeg at softwarepakken iLife? snart bliver opdateret også.

Og jeg står over for at skulle anskaffe mig en MacBook [Pro], og venter
naturligvis også til den leveres med 10.5 eller med gratis 10.5 leveret
senere.

Og så bliver maskinerne nok snarere bedre af at vente lidt end det
modsatte.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-02-07 22:22

On 2007-02-26 11:43:01 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Og jeg står over for at skulle anskaffe mig en MacBook [Pro], og venter
> naturligvis også til den leveres med 10.5 eller med gratis 10.5 leveret
> senere.

Det er selvfølgelig et godt råd til nye Mac-brugere, men folk som du og
jeg, der også har ældre maskiner, skal jo alligevel ud at købe Mac OS X
10.5 til vores gamle maskiner. Jeg skal i hvert fald. Jeg har derfor
lige købt en MacBook, for det er jo flintrende ligegyldigt, om man skal
købe Mac OS X 10.5 til en maskine mere eller mindre. Har du ikke tænkt
dig at opgradere dine ældre maskiner til Mac OS X 10.5?

> Og så bliver maskinerne nok snarere bedre af at vente lidt end det
> modsatte.

Det er rigtigt. Der kan jo altid dukke opdaterede modeller op. Nogle
gange sker det uventet uden de store forvarsler. Det sker jo også, at
hyppige fejl som f.eks. hyletoner og pletter på skærmen bliver rettet
hen ad vejen.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 27-02-07 05:58

> [...]
> købe Mac OS X 10.5 til en maskine mere eller mindre. Har du ikke tænkt
> dig at opgradere dine ældre maskiner til Mac OS X 10.5?

Min 6100/60 og PowerBook 5300ce kan alligevel højst klare 9.1, og så får
jeg se med min G4/867.

Vi ved jo ikke engang om MacOS X 10.5 kommer på en Universal Binary
installations-DVD.

> [...]
> gange sker det uventet uden de store forvarsler. Det sker jo også, at
> hyppige fejl som f.eks. hyletoner og pletter på skærmen bliver rettet

Jep, og derudover har jeg først pengene på det pågældende tidspunkt. Ja,
jeg foretrækker at betale kontant.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 27-02-07 14:56

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Vi ved jo ikke engang om MacOS X 10.5 kommer på en Universal Binary
> installations-DVD.

Rigtigt, men er du frisk på et væddemål? ......og det gør X, 10.6
også, og hvis der fortsat blot er 18 måneder mellem
systemopgraderingerne, bliver de i mange år UB

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-02-07 16:16

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Rigtigt, men er du frisk på et væddemål? ......og det gør X, 10.6
> også, og hvis der fortsat blot er 18 måneder mellem
> systemopgraderingerne, bliver de i mange år UB

Eller om det bliver en generel UB installations-DVD eller en der kun
gælder på det købte produkt ... ja, jeg ofrer altså ikke en tusse på en
opgradering af min G4, hvis jeg kan køre 10.5 på min MacBook [Pro].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 27-02-07 16:55

> [...]

> gælder på det købte produkt ... ja, jeg ofrer altså ikke en tusse på en
> opgradering af min G4, hvis jeg kan køre 10.5 på min MacBook [Pro].

Næeh.....jeg lægger nok heller ikke andet på min G4 end, hvad der er i
forvejen, nemlig Mac OS X, 10.3.9 - men på min G5 skal der nok
opgraderes

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-02-07 16:41

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> Rigtigt, men er du frisk på et væddemål? ......og det gør X, 10.6
> også, og hvis der fortsat blot er 18 måneder mellem
> systemopgraderingerne, bliver de i mange år UB

Jeg tror de kommer på platformspecifikke DVD'er.

Fra : Morten Lind

Dato : 27-02-07 16:57

> Jeg tror de kommer på platformspecifikke DVD'er.

Altså én til PPC & én til Intel?

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-02-07 17:16

> Altså én til PPC & én til Intel?

Det vil naturligvis give visse 'logistiske problemer'. Det hele kan
sagtens være på en dvd, evt en dl dvd.

Og man slipper for at have to forskellige produkter på hylderne. I
forvejen har man jo også MacOS X Server.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 27-02-07 19:32

> [...]

> sagtens være på en dvd, evt en dl dvd.
>
> Og man slipper for at have to forskellige produkter på hylderne. I
> forvejen har man jo også MacOS X Server.

Jeg véd ikke, hvordan de programmerer styresystemer, men jeg er hamrende
sikker på, at Mac OS X, 10.5 og videre frem i mange år bliver lavet, så
de kan købes til og installeres på PPC´er.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 28-02-07 06:55

> [...]

> sikker på, at Mac OS X, 10.5 og videre frem i mange år bliver lavet, så
> de kan købes til og installeres på PPC´er.

Men altså så man får begge, når man køber en, eller at man skal bestemme
sig for hvilket produkt man vil købe, når man køber?

Så man skal ofre to opgraderinger når man har såvel en ppc som en intel
mac?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-02-07 07:59

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Så man skal ofre to opgraderinger når man har såvel en ppc som en intel
> mac?

Du skal vel betale for en pr maskine? Det er det licensen siger (med
mindre man køber familieudgaven).

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-02-07 18:56

On 2007-02-27 05:58:25 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Min 6100/60 og PowerBook 5300ce kan alligevel højst klare 9.1, og så får
> jeg se med min G4/867.

Jeg troede faktisk, at du havde flere Mac kørende. Du er jo en af de
mere avancerede brugere, og mange har jo printserver, mailserver, store
back-up-systemer og alt muligt andet kørende. Hvis du kun har en Mac,
der kan køre Mac OS X, og ikke en gang er sikker på, at du vil opdatere
den til 10.5, så forstår jeg godt, hvis du spekulerer i at vente til
10.5 følger med på de nye computere. Vi har tre Mac foruden min nye, så
jeg skal alligevel ud at købe Mac OS 10.5 til dem.

> Vi ved jo ikke engang om MacOS X 10.5 kommer på en Universal Binary
> installations-DVD.

Jeg kan ikke forestille mig andet. Jeg kan ikke tro, at Apple vil
tvinge folk til at betale fuld pris for to udgaver af Mac OS X, hvis de
har Mac både med og uden Intel i husholdningen. Desuden vil det nok
blive for dyrt at skulle distribuere to udgaver. Derimod er det nok
sikkert, at den Mac OS X 10.5, der følger med en ny Mac til den tid,
kun vil være til Intel-Mac. På den måde forhindrer Apple jo lidt
pirateri ved, at folk ikke bare kan installere den medfølgende Mac OS X
10.5 på ældre computere i husholdningen. Sidst jeg købte ny computer
var jeg ude for lidt af det samme, da Mac OS kom på DVD, mens min gamle
iMac kun havde cd-drev.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Lind

Dato : 27-02-07 19:39

> [...]
> 10.5 på ældre computere i husholdningen. Sidst jeg købte ny computer
> var jeg ude for lidt af det samme, da Mac OS kom på DVD, mens min gamle

Altså, de seneste mange år har styresystemet til en ny Mac altid været
bundet til maskinen.

Jeg kan da heller ikke tage min G5installationsDVD og smide den i min
fars iMacfodbold.

Men et retailsystem bliver, som sagt andetsteds, garanteret UB i masser
af år fremover.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-02-07 21:32

> Altså, de seneste mange år har styresystemet til en ny Mac altid været
> bundet til maskinen.
>
> Jeg kan da heller ikke tage min G5installationsDVD og smide den i min
> fars iMacfodbold.

Nej, men du kan sætte din iMac i FireWire disk mode, forbinde til din G5
og installere G5'eren system på iMac'en ... så mere bundet på maskinerne
er de ikke.

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 28-02-07 07:25

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Nej, men du kan sætte din iMac i FireWire disk mode, forbinde til din G5
> og installere G5'eren system på iMac'en ... så mere bundet på maskinerne
> er de ikke.

Fysisk flytte harddisken?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-02-07 08:00

> Fysisk flytte harddisken?

Nej, bruge iMacen som firewiredisk ved at trykke T under opstart. Jeg
gjorde det med iMacen så sent som i går.

Fra : Per Rønne

Dato : 28-02-07 09:25

> Nej, bruge iMacen som firewiredisk ved at trykke T under opstart. Jeg
> gjorde det med iMacen så sent som i går.

Nu er jeg så bare ikke sikker på om min G4/867 overhovedet vil fungere
som sådan.

På det seneste har jeg dog også fået problemer med at 'vække' den af
stand-by.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-02-07 10:53

> Nu er jeg så bare ikke sikker på om min G4/867 overhovedet vil fungere
> som sådan.
>
> På det seneste har jeg dog også fået problemer med at 'vække' den af
> stand-by.

alle "new world" maskiner kan bruges i TargetDisk mode ... men netop
G4/867 har jeg har mange problemer med mht. firewire porte i tiden ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 28-02-07 14:23

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> alle "new world" maskiner kan bruges i TargetDisk mode ... men netop
> G4/867 har jeg har mange problemer med mht. firewire porte i tiden ..

Og det er netop lykkedes mig at få den til at fungere - med andre boot
problemer til følge ;-(.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 28-02-07 07:25

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Altså, de seneste mange år har styresystemet til en ny Mac altid været
> bundet til maskinen.

Jep, men hvis man får maskinen med det gamle 10.4, men med gratis
opgradering til 10.5 [excl porto], hvad der givet i starten vil være
tale om, så kunne det jo være at man fik en 'rigtig' DVD med
styresystem.

Det var faktisk det der skete med min G4. Forsynet med 9.2 fra starten,
og senere fik jeg så tilsendt 10.2. Inklusive en 'rigtig' 9.2
installations-cd.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-02-07 21:40

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:

> Jeg kan ikke forestille mig andet. Jeg kan ikke tro, at Apple vil
> tvinge folk til at betale fuld pris for to udgaver af Mac OS X, hvis

Med mindre de laver grundigt om på det, er det en æske pr maskine.
Køber du ikke familieudgaven?

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-02-07 22:47

On 2007-02-27 21:40:11 +0100, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) said:

> Med mindre de laver grundigt om på det, er det en æske pr maskine.
> Køber du ikke familieudgaven?

Jo, og den giver ret til at installere Mac OS X på fem maskiner. Vi har
fire, den nye version kan installeres på, incl. min nye MacBook. Det
betyder således ikke noget for mig, om jeg venter med at købe en Mac,
til efter Mac OS X 10.5 er kommet. Jeg skal alligevel købe Mac OS X
10.5 til de tre andre, og der er alligevel fem licenser i pakken.
   Jeg regnede med, at mange andre herinde havde det på samme måde med
andre Mac, der også skal opgraderes til Mac OS X 10.5. Selv om man ikke
er helt ærlig med licenserne, så er der en ret stor risiko for, at den
Mac OS X 10.5, der følger med en ny Mac, ikke kan installeres på en
ældre Mac. Det kan f.eks. være, det er en ren Intel-version, der følger
med. Så skal man alligevel ud at købe Mac OS X, og den vil kunne
installeres på alle Mac og også den nye, man har købt. Det gælder også,
selv om man ikke er helt ærlig og bare køber en enkeltbruger OS X. For
mig at se er den fuldstændig identisk med familieudgaven. Der er blot
en lille klistermærke udenpå æsken med familieudgaven. Selv
licenbetingelserne inde i pakken er de samme og siger, man kun må
installere den på én Mac.
   Men er man ny Mac-bruger, der ikke har flere Mac i hjemmet, så kan det
da være fornuftigt at vente med at købe sin Mac, til Mac OS X 10.5
følger med. Ellers skal man jo ud at give mindst kr. 1.000,- for det
eller leve med at have de forrige udgave af styresystemet. Det bliver
man træt af i løbet af et års tid. Så køber man 10.5, men få måneder
efter kommer 10.6. Det vil man egentlig gerne have, men nu har man jo
lige brugt penge på 10.5. Hvis man har computeren som en hobby, og
synes det er sjovt at få nyt, så kan man lige så godt købe det nyeste
styresystem med det samme.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 28-02-07 07:25

> Jo, og den giver ret til at installere Mac OS X på fem maskiner.

Enkeltbruger: 999.
Familiepakke: 1499.

<http://www.apple.com/dk/macosx/tiger/>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 28-02-07 06:55

> [...]
> 10.5 følger med på de nye computere. Vi har tre Mac foruden min nye, så
> jeg skal alligevel ud at købe Mac OS 10.5 til dem.

Jeg har også et Synology netværksdrev, der kører Linux og som fungerer
som printserver for den HP LaserJet 1010, der fulgte med den Thinkpad,
jeg låner af min fagforening, og som i øvrigt fungerer som printserver
for den HP PSC 2210 all-in-one, jeg også har. Softwaren fungerer i
øvrigt ikke på MacOS X 10.4.*, så jeg er alligevel nødt til at køre den
fra XP; udskrivning kan så klares med Foomatics/hpijs driveren fra Mac
gennem Win til printer.

Min gode, gamle hoved-laserprinter er forsynet med en 100 Mbit/s
ethernetudgang, og behøver således ingen printserver.

Mailserver? Jeg har mailhotel hos dandomain, og slipper således for en
masse bøvl med spam. Jeg kunne dog sagtens installere den på
synology'en, og dermed spare det fyrstelige beløb af 10 kroner om
måneden.

Backup-systemer? Jeg kører Retrospect fra Mac'en, og kopierer /Users fra
den, samt Dokument-mappen fra mine to XP-maskiner over på /backup på
Synology'en. To gange om ugen. Min købte XP-maskine er i øvrigt
forsynet med et tv- og radiotuner-kort, så jeg herfra kan optage tv- og
radioprogrammer, og brænde dem på en dl dvd.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 26-02-07 10:57

> [...]

> hvor jeg bare kan smide et nyt grafikkort i når det bliver påkrævet?
>
> Forresten: jeg har skærm fra min PC, jeg formoder den kan bruges med Mac

Det kan den. Og har du også mus og tastatur [usb] kan de også bruges -
der kan dog være lidt problemer med hvad der står på tasterne. Det
vinder du så til gengæld når du kører Windows på Mac'en.

Så er der problemet med om du har brug for at tage maskinen med 'ud af
huset' eller ej. Det er altid praktisk at have en laptop, og du kan se
at du kan få dem i et prisleje der passer med hvad du sætter:

<http://www.apple.com/dk/macbook/macbook.html>

Er du hjemme kan du sætte maskinen til din store fladskærm, og vælger du
de dyrere MacBook Pro-maskiner vil din laptops skærm virke som en ekstra
skærm. Skærmene viser altså ikke samme indhold.

Har du kun brug for at bruge maskinen hjemme kan du i og for sig nøjes
med en mini.

Og så kan jeg også henvise til Fona, der dog ser ud til at have visse
problemer med 'udbuddet':

<http://www.fona.dk/default.aspx?m=2&i=40&mgroup=4&sgroup=70,80>

Ja, de har tilsyneladende kun MacBooks tilbage, og for den sortes
vedkommende har de også snart udsolgt ... kan det i øvrigt passe at
MacBook'en kun har udgang til høretelefoner, ikke indgang fra mikrofon?

Du kan i øvrigt også prøve i humac:

<http://www.humac.dk/index.html>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 26-02-07 22:19

> [...]

> de dyrere MacBook Pro-maskiner vil din laptops skærm virke som en ekstra
> skærm. Skærmene viser altså ikke samme indhold.

Skærm "spanning" er ikke længere en "pro" feature.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-02-07 05:59

> Skærm "spanning" er ikke længere en "pro" feature.

Lyder tiltalende. MacBooken har tre fordele i forhold til MacBook Pro:

Den fylder og vejer mindre under transport, og den er billigere.

Til gengæld er skærmen det mindre. Ikke det store problem når man er
hjemme, og så er det spørgsmålet om man kan vænne sig til det, når man
er 'uden for huset'.

Men man kan jo så sammenligne den med en mini ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-02-07 19:05

On 2007-02-27 05:58:30 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Lyder tiltalende. MacBooken har tre fordele i forhold til MacBook Pro:
>
> Den fylder og vejer mindre under transport, og den er billigere.

Fire: Man kan let skifte harddisken selv. Det var faktisk det, der fik
mig væk fra en MacBook Pro. Jeg er ikke sikker på, at 120 GB harddisken
er nok for mig i særligt lang tid. Det gælder især, hvis jeg finder på
at ville installere Windows. Derimod vil der være smart, hvis jeg om et
år eller to kan købe en ny harddisk, som til den tid er større,
billigere og hurtigere, og så sætte den originale i et eksternt kabinet.
   Jeg har set vejledninger i, hvordan man skifter harddisk i en MacBook
Pro. Det kan da lade sig gøre, men det er ikke meningen, at brugeren
selv skal gøre det. Det betyder to ting: Garantien ryger, og man
risikerer at lave ulykker undervejs. Ikke noget, jeg var begejstret for
på en ny computer til kr. 20.000,-.

> Til gengæld er skærmen det mindre. Ikke det store problem når man er
> hjemme, og så er det spørgsmålet om man kan vænne sig til det, når man
> er 'uden for huset'.

Jeg synes, den er fin, så jeg er glad for at have valgt en MacBook. Men
bevares, hvis jeg havde besluttet mig for en MacBook Pro, ville jeg
sikkert også have været glad for det. En fordel har MacBook Pro nu: Den
har et rigtigt DVI-stik til ekstern skærm. En MacBook har kun et
mini-DVI-stik, der kræver en speciel adapter. Den koster dels penge, og
dels er det jo mere besværligt at bruge den og skulle huske at have den
med.

> Men man kan jo så sammenligne den med en mini ...

Det er rigtigt. Når den står hjemme med ekstern skærm, tastatur og mus,
så er det faktisk en Mac mini - til den dobbelte pris
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 28-02-07 07:25

> Fire: Man kan let skifte harddisken selv. Det var faktisk det, der fik
> mig væk fra en MacBook Pro.

Det lyder nærmest som en 'afgørende forskel'.

> Jeg er ikke sikker på, at 120 GB harddisken er nok for mig i særligt lang
> tid. Det gælder især, hvis jeg finder på at ville installere Windows.

Det vil jeg med sikkerhed komme til at installere.

> [...]

> selv skal gøre det. Det betyder to ting: Garantien ryger, og man
> risikerer at lave ulykker undervejs. Ikke noget, jeg var begejstret for

Næh - men ryger garantien for MacBook'en ikke også, hvis man selv
skifter harddisk?

> [...]
> mini-DVI-stik, der kræver en speciel adapter. Den koster dels penge, og
> dels er det jo mere besværligt at bruge den og skulle huske at have den

Jeg skal alligevel fra starten have en adaptor til vga-skærm, og hvad
man skal bruge til projektorer vil så vise sig.

> Det er rigtigt. Når den står hjemme med ekstern skærm, tastatur og mus,
> så er det faktisk en Mac mini - til den dobbelte pris

Men med den ekstra skærm, som man jo også kan bruge derhjemme til visse
ekstra ting, og altså med muligheden for at tage den med 'ud af huset'.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-02-07 22:33

On 2007-02-28 07:25:17 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Det lyder nærmest som en 'afgørende forskel'.

Det lyder måske lidt fjollet, men nogle gange er det en lille detalje,
der får en til at skifte mening. Jeg gik lidt og kiggede på modellerne
nede i Merlin og vejede fordele mod ulemper. Jeg var faktisk meget tæt
på at købe en MacBook Pro. Den er jo lækker, og den til knap kr.
20.000,- har jo de 2 GB RAM fra starten, så dem slipper man for selv at
opgradere. Men så opdagede jeg, at det er besværligt at skifte
harddisk, og det kølnede min interesse lidt. Skal jeg give kr. 8.000,-
mere for luksusmodellen, så skal den helst også være lidt mere
fremtidssikret. Og da frygter jeg, at 120 GB harddisk snart bliver lige
i underkanten. Mit behov for harddiskplads er steget meget de sidste
par år med digitale foto og musik.
   Jeg kunne selvfølgelig have købt hos Apple Store, som jeg plejer, og
fået computeren leveret med større harddisk. Jeg havde bare besluttet
mig for at købe hos Merlin, som er begyndt at forhandle Apple her i
byen. Dels vil jeg gerne støtte, at man kan købe Mac i almindelige
butikker på gaden. Jeg blev så træt af Fona og den slags for 6-8 år
siden, som sagde, at selv om de officielt forhandlede Apple, så havde
de stort set ikke noget, "for dem er der ingen, der spørger efter".
Siden forsvandt Apple helt fra Fona, Fredgaard og Merlin, men nu er det
kommet igen, og det er da dejligt. Hvis vi skal have udbredt
Mac-platformen, så skal Mac-computere også være tilgængelige for
almindelige mennesker.

> Næh - men ryger garantien for MacBook'en ikke også, hvis man selv
> skifter harddisk?

Nej. Apple har selv lavet vejledning til, hvordan man skifter harddisk
og RAM. I den medfølgende manual er der kun vejledning i at skifte RAM.
Her står, at garantien ikke dækker, hvis man ødelægger noget undervejs.
Det er vel også rimeligt. Desuden kan man finde en vejledning på nettet
i at skifte harddisken. Her står, at garantien ryger, hvis man ikke
følger vejledningen.

<http://manuals.info.apple.com/en/MacBook_13inch_HardDrive_DIY.pdf>

> Jeg skal alligevel fra starten have en adaptor til vga-skærm, og hvad
> man skal bruge til projektorer vil så vise sig.

Der følger en adapter til VGA med en MacBook Pro. Hvis den ligner den
til TiBook, er det bare et stik med DVI i den ene ende og VGA i den
anden. Adapteren til MacBook er et kort kabel, og man skal købe et
separat til hhv. VGA og DVI, hvis man har brug for begge dele.
Foreløbig er de fleste projektorer vist til VGA, men det kan jo ændre
sig fremover.

> Men med den ekstra skærm, som man jo også kan bruge derhjemme til visse
> ekstra ting, og altså med muligheden for at tage den med 'ud af huset'.

Ja ja, jeg har jo også selv valgt sådan en. Den har skam fordele. Men
ser man på ren computerkraft, så er en bærbar altid dyrere end en
tilsvarende stationær.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 01-03-07 06:31

> [...]
> på at købe en MacBook Pro. Den er jo lækker, og den til knap kr.
> 20.000,- har jo de 2 GB RAM fra starten, så dem slipper man for selv at

Man kan i dag sagtens få en MacBook med 2 G fra starten. Men det er da
muligt at det bedre kan betale sig selv at opdatere den.

> [...]
> fremtidssikret. Og da frygter jeg, at 120 GB harddisk snart bliver lige
> i underkanten. Mit behov for harddiskplads er steget meget de sidste

120G - det giver kun 60G per OS.

> [...]
> Det er vel også rimeligt. Desuden kan man finde en vejledning på nettet
> i at skifte harddisken. Her står, at garantien ryger, hvis man ikke

Ja, den ryger ind i min info-base.

> [...]
> separat til hhv. VGA og DVI, hvis man har brug for begge dele.
> Foreløbig er de fleste projektorer vist til VGA, men det kan jo ændre

Det vil vise sig hvad jeg får brug for.

> Ja ja, jeg har jo også selv valgt sådan en. Den har skam fordele. Men
> ser man på ren computerkraft, så er en bærbar altid dyrere end en
> tilsvarende stationær.

Det ved vi vist alle. Men jeg har jo min G4/867.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-03-07 23:23

On 2007-03-01 06:30:51 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Man kan i dag sagtens få en MacBook med 2 G fra starten. Men det er da
> muligt at det bedre kan betale sig selv at opdatere den.

Ja, men ikke hos Merlin. Den skal specialbestilles via Apple Store.
Muligvis kan andre forhandlere også levere den med 2 GB RAM, men Merlin
ville i hvert fald ikke. Økonomisk kan det ikke betale sig at opgradere
selv, men forskellen er meget lille. Jeg ville gerne købe hos Merlin
for at prøve det og for at støtte, at man kan købe Mac i almindelige
butikker selv i provinsen. Der er jo også fordele ved Merlin. Bl.a. har
de 14 dages bytteret.
   Min første MacBook vibrerede hele tiden, så man fik rystelser op i
hænderne, når de lå på computeren. Sjovt nok købte Mich. Ottosen en
MacBook samme sted med samme problem to uger før. Vi har ikke læst om
problemet andre steder. Nå, men jeg klagede over det efter en uge, og
fik at vide, at jeg bare kunne få den byttet, men de havde desværre
ikke flere på lager. Jeg fik lov at beholde den første MacBook et par
uger, mens jeg ventede på en ny, som jeg fik i går. Den ryster ikke
   Jeg var lykkelig for, at jeg bare kunne bruge den, jeg havde, mens jeg
ventede på en ny. Jeg vil da tro, at postordrebutikker incl. Apple
Store ville forlange, at man først sendte den defekte maskine ind.
Ifølge købeloven ville en sælger jo også være i sin gode ret til at
tage computeren ind til reparation og så beholde den i måske tre uger.
Så ville jeg skulle låne en gammel computer af et familiemedlem i
mellemtiden, og det er jo ikke ideelt. Så jeg er foreløbig godt
tilfreds med servicen i Merlin.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 02-03-07 07:00

> [...]
> Muligvis kan andre forhandlere også levere den med 2 GB RAM, men Merlin
> ville i hvert fald ikke. Økonomisk kan det ikke betale sig at opgradere

Ja, og jeg tvivler på at man kan bruge RAM-klodserne andetsteds. Som i
en desktop eller Thinkpad - mon ikke de fysisk er anderledes, selv om
også de er DDR-RAM?

I København har vi i øvrigt også andre forhandler-optioner end Merlin.
Fona og Humac, eksempelvis.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-03-07 10:18

> Ja, og jeg tvivler på at man kan bruge RAM-klodserne andetsteds. Som i
> en desktop eller Thinkpad - mon ikke de fysisk er anderledes, selv om
> også de er DDR-RAM?

Det er bare helt alm. SO-DIMM klodser ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 02-03-07 18:28

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Det er bare helt alm. SO-DIMM klodser ...

Som kan sættes i en desktop eller en Thinkpad? Som denne:

<http://www5.pc.ibm.com/us/products.nsf/$wwwPartNumLookup/_18363su#memor
y>

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-03-07 18:56

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Som kan sættes i en desktop eller en Thinkpad?

ja

> Som denne:
> <http://www5.pc.ibm.com/us/products.nsf/$wwwPartNumLookup/_18363su#memor
> y>

nej, den er for gammel til at den kan bruge DDR2.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-03-07 19:42

> ja

> nej, den er for gammel til at den kan bruge DDR2.

Så bliver den i hvert fald bestilt med 2G, hvis det bliver en MacBook -
hvilket det nok bliver, når Fonas oplysning om max 1280*800 nu viser sig
ikke at være rigtig.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-03-07 15:02

> Ja, og jeg tvivler på at man kan bruge RAM-klodserne andetsteds. Som i
> en desktop eller Thinkpad - mon ikke de fysisk er anderledes, selv om
> også de er DDR-RAM?

Det er almindelige SODIMM DDR2 ram, de kan selvfølgelig bruges i andre
maskiner.

Problemet er der er ingen der kan bruge 2x256 da computere med SODIMM
slots kun har to slots, og de må formodes at være fyldt med mindst
2x256MB.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-03-07 18:28

> [...]
>
> Problemet er der er ingen der kan bruge 2x256 da computere med SODIMM
> slots kun har to slots, og de må formodes at være fyldt med mindst

Den er født med to 512M klodser, og man kan formedelst dkr 1.390,00 få
den med to 1G klodser i stedet:

<http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/6744044/wo/oR1S991X
exk72yV8sV9iXO2CGhx/1.?p=0>

En 200G harddisk ser ud til at være alt for dyr, men de bliver
naturligvis med tiden billigere. Og så kan man jo hjemme nøjes med en
ekstern 3,5" harddisk - personligt har jeg allerede et ledigt kabinet
der kan klare diske over 128G grænsen. Det er bare stort og larmende.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-02-07 22:30

On 2007-02-26 10:56:38 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> [...]
> huset' eller ej. Det er altid praktisk at have en laptop, og du kan se
> at du kan få dem i et prisleje der passer med hvad du sætter:

Det er rigtigt. Hvis man har skærm og måske tastatur og mus i forvejen,
så kunne det måske være smart med en bærbar. Den er dog altid
langsommere til prisen end en stationær.

> Er du hjemme kan du sætte maskinen til din store fladskærm, og vælger du
> de dyrere MacBook Pro-maskiner vil din laptops skærm virke som en ekstra
> skærm. Skærmene viser altså ikke samme indhold.

Det kan de billige MacBook nu også. Det var den forrige model, iBook,
der ikke kunne.

> Har du kun brug for at bruge maskinen hjemme kan du i og for sig nøjes
> med en mini.

Jeg blev bare lidt bange for at anbefale den, da der blev talt om spil.
Den er altså ikke suveræn til World of Warcraft, men det går da ganske
godt. Hvis der kommer mere krævende spil, så er jeg bange for, det ikke
går ret godt.

> [...]
>
> <http://www.fona.dk/default.aspx?m=2&i=40&mgroup=4&sgroup=70,80>
>
> Ja, de har tilsyneladende kun MacBooks tilbage, og for den sortes

Og hvorfor har de så det? Der skulle vel ikke være en ny model på vej?

> ... kan det i øvrigt passe at MacBook'en kun har udgang til
> høretelefoner, ikke indgang fra mikrofon?

Nej. Der er både ud- og indgang. Begger er kombineret optiske og mini-jack.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 27-02-07 05:59

> Det er rigtigt. Hvis man har skærm og måske tastatur og mus i forvejen,
> så kunne det måske være smart med en bærbar.

Personligt har jeg en IOGear i/o omskifter, som tillader mig at sætte op
til fire computere på samme sæt skærm, tastatur og mus [samt lyd og
ekstra usb-enheder], så det ville for mig blot være at sætte den på den
sidste plads.

> Den er dog altid langsommere til prisen end en stationær.

Som bare en mindre 'flytbar'.

> Det kan de billige MacBook nu også. Det var den forrige model, iBook,
> der ikke kunne.

Behageligt.

> [...]
> Den er altså ikke suveræn til World of Warcraft, men det går da ganske
> godt. Hvis der kommer mere krævende spil, så er jeg bange for, det ikke

Ja, spil har jeg ingen erfaring med.

> Og hvorfor har de så det? Der skulle vel ikke være en ny model på vej?

Eller også har Apple 'som sædvanligt' blot undervurderet efterspørgslen

> Nej. Der er både ud- og indgang. Begger er kombineret optiske og mini-jack.

Lyder også behageligt. Efterhånden er der vel så kun skærmstørrelsen der
taler for en Pro-model.

En MacBook med 2G RAM [maksimum] og 200 G intern harddisk [maksimum] er
altså også en mulighed. Kun i 'ekstern brug' er der 'visse ulemper'.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-02-07 19:14

On 2007-02-27 05:58:31 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Lyder også behageligt. Efterhånden er der vel så kun skærmstørrelsen der
> taler for en Pro-model.

Og det "rigtige" grafikkort, pladsen til cardbus-kort, lys i tastaturet
og mulighed for 3 GB RAM, hvis man vil ofre det. Den har også lidt
hurtigere processorer på op til 2,33 GHz og, som jeg har nævnt andet
sted, et almindelige DVI-stik til ekstern skærm, så man slipper for en
adapter.

> En MacBook med 2G RAM [maksimum] og 200 G intern harddisk [maksimum] er
> altså også en mulighed. Kun i 'ekstern brug' er der 'visse ulemper'.

Den væsentligste ulempe er nok grafikkortet. De andre ulemper er trods
alt ikke så store for de fleste. Desuden er der jo i hvert fald 6.000
fordele ved en MacBook i stedet for en MacBook Pro.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 28-02-07 07:25

> Og det "rigtige" grafikkort,

Spiller ingen rolle for mig.

> pladsen til cardbus-kort,

Altså PC-kort.

> lys i tastaturet

Kan en sjælden gang være godt.

> [...]
> adapter.

> Den væsentligste ulempe er nok grafikkortet.

Gælds vel fortrinsvist for grafikere og spillere?

> De andre ulemper er trods alt ikke så store for de fleste. Desuden er der
> jo i hvert fald 6.000 fordele ved en MacBook i stedet for en MacBook Pro.

Vi får se. MacBook'en er jo også det billigere end MacBook Pro.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-02-07 22:42

On 2007-02-28 07:25:21 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Altså PC-kort.

De kalder det et ExpressCard/34 slot. Jeg har ikke helt forstand på
det, men standarden har vist ændret sig lidt. Jeg tror ikke, man kan
bruge gamle PCMCIA-kort, som vel var dem, pc-brugerne omdøbte til
pc-kort.

> Gælds vel fortrinsvist for grafikere og spillere?

Ja jo. Grafikkortet bruges jo også til noget af alt de "eye candy", der
er på styresystemerne i dag. Jeg kan f.eks. nævne, at på min gamle
TiBook kunne jeg ikke se, der kom bølger omkring en widget, når jeg
trak den ind i Dashboard. Det kunne grafikkortet nemlig ikke trække. På
den måde kommer der hele tiden nye effekter og nye måder at lave grafik
på. Mac OS X 10.5 vil således benytte sig af Core Animation, som ikke
understøttes af ældre Mac.

> Vi får se. MacBook'en er jo også det billigere end MacBook Pro.

Det var de ca. 6.000 fordele, jeg nævnte
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 01-03-07 06:31

> [...]
> det, men standarden har vist ændret sig lidt. Jeg tror ikke, man kan
> bruge gamle PCMCIA-kort, som vel var dem, pc-brugerne omdøbte til

Det er jo så spørgsmålet om i hvilket omfang man har brug for et sådant
kort.

> [...]
> den måde kommer der hele tiden nye effekter og nye måder at lave grafik
> på. Mac OS X 10.5 vil således benytte sig af Core Animation, som ikke

Det er ikke afgørende for mig.

> Det var de ca. 6.000 fordele, jeg nævnte

OK .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik

Dato : 27-02-07 18:19

On 2007-02-26 10:56:38 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:
> kan det i øvrigt passe at
> MacBook'en kun har udgang til høretelefoner, ikke indgang fra mikrofon?

Ja da, det har iBook heller ikke, så du skal have et USB headset eller
buge iSight..

Men det virker så også bare lige i øjet.

Fra : Henrik

Dato : 27-02-07 18:24

On 2007-02-27 18:19:06 +0100, Henrik <dyk@mil.dk> said:

> Ja da, det har iBook heller ikke, så du skal have et USB headset eller
> buge iSight..

Var lidt uovervejet, og en gang i mellem køre fingrende hurtiger end hjernen...

Selvfølgelig er der begge dele på MacBook ( Sorry... Ja der er jo
også indbygget iSight...

Fra : Lyrik

Dato : 26-02-07 12:55

Den 26.02.2007 kl. 03:31 skrev Thomas Jespersen
<jespersen.thomas@gmail.com>:

> [...]
> hvor jeg bare kan smide et nyt grafikkort i når det bliver påkrævet?
>
> Forresten: jeg har skærm fra min PC, jeg formoder den kan bruges med Mac
+++++++++
Der er to modstridende krav når det gælder MAC:
Ultimativt grafikkort og det
mindste vi kan anbefale.

Det bedste grafikkort Apple har er Geforce 7600.
Det fås kun som tilvalg til deres 24" IMAC og bringer den op på 16.989,-
med 1 Giga Ram.
Med 2 giga Ram koster den 18.369,-
Her er vi over dine 15.000,-
Skal du beholde din egen skærm ser det endnu værre ud:
Så skal du bruge en Mac Pro uden skærm. den starter ved 19.699,- med
Geforce 7300 grafikkort.

Så nej! Du kan godt opgive dine forestillinger!-Der er en PC-virus i din
hjerne.))

Mac kører med den maximalt hurtigste RAM -DDR2SDRAM. Med de optimale
frontsidebushastigheder.
Så alt går hurtigere fordi hardwaren kører med optimale betingelser.
Jeg har en 20" IMAC Intel. Den har ATI radeon X1600 grafikkort med 128
megaram, altså normal-standard-konfigurationen-lige-ud af æsken-med 1 Giga
Ram DDR2SDRAM.

Den kører WOW superfint. Jeg har godt nok afinstalleret, fordi jeg ikke
gider spilde tid på den slags crap! MacBrugerklubben er im og væk bedre
end en WOW-klan.)) real people! Og kage!))
Den kører også Call of Duty2 uden problemer. Samt Quake4.
Om den kører fremtidige spil afhænger af de krav de stiller-selvfølgelig.
Og du kan ikke sådan smide nye grafikkort i. Du hænger på den!! Ligesom
hvis du havde købt en bærbar PC.

Med hensyn til de standard 1 gigaram så kan man ikke rigtig sammenligne
Windows umættelige rambehov og Mac. Jeg har kørt Virtuelt Vista32bit på
skrivebordet af min MAC. Samtidig med at OS X kører selvfølgelig. Jeg
måtte tildele Vista 602 mega Ram for at få den til at køre, hvilket kun
efterlod knap 400 mega Ram til OS X. Det kørte, omend ikke i superbedste
fart. Så der er rigeligt overskud i standardkonfigurationen.

Det man overser som PC-bruger (for 3 måneder siden) er alt det software du
får sammen med MAC-en. Her taler vi om RIGTIG high-end software. Det er
ILife pakken som bliver installeret med systemet. IMovie til film som
kører sammen med IDVD som fører filmene videre til DVD. IPhoto som
importerer og holder styr på dine billeder. IWeb som laver dine Web-sider,
ICal som holder styr på din kalender og dine aftaler. Diskværktøj som
brænder dine "iso-filer" og holder dit system iorden. Og meget andet som
jeg ikke kender tilbunds endnu.
Du får for mange tusind kroner software med som du ikke får til en
XP-installation og en PC. Trækker du alt det fra betaler du ikke mange
kroner for din MAC. Så er den faktisk billig sammenlignet med en PC.

Alt det software er designet til at arbejde sammen. Du starter med en
enkel brugerflade, men under overfladen byder programmerne på yderst
avancerede muligheder. Du får lyst til at udforske PROGRAMMERNE! Du
skifter ikke standardinstallationen ud med noget andet som på PC.
Du bliver centreret om det du vil lave. Ikke en evig flaksen mellem
forskellige downloads, men en ro og koncentration om det systemet tilbyder
dig. Vel vidende at det tilbyder dig brugervenlighed og løsning af dine
problemer. Ofte skal der kun et lille vink til så kører det for dig.

Du får ro til at arbejde. Ikke de evindelige afbrydelser:"Din Pc er i
fare-Windows vil opgradere-AVG antivirus vil opgradere-køre-forhindre dig
i at komme videre lige nu-o.s.v."-Samt mærkelige reklamer der dukker op
som lysende reklameskilte på dit skrivebord. dit skrivebord er dit på en
MAC. Her kommer ikke ubudne gæster.
Du bliver et andet menneske. Resultatorienteret istedet for
flikse-flakse-nørd i 1000 forskellige programmer. Til gengæld kan du tage
dine nørd-erfaringer med til MAC-verdenen og forbløffe MAC-folket med dit
kendskab til video-codecs.))

Hilsen
jens

--
Sendt med iso-8859-1.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-02-07 13:09

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Skal du beholde din egen skærm ser det endnu værre ud:

du kan sætte en extern skærm på din iMac ... skal bare have et mini dvi
-> dvi stik

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 26-02-07 13:27

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> du kan sætte en extern skærm på din iMac ... skal bare have et mini dvi
> -> dvi stik

Som vel så giver andet end blot et kopi af hvad man kan se på den
'interne' skærm? Altså noget der ligger til højre eller venstre herfor.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-02-07 14:47

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Som vel så giver andet end blot et kopi af hvad man kan se på den
> 'interne' skærm? Altså noget der ligger til højre eller venstre herfor.

Du mener skærm dublering i forhold til udvidelse af skrivebordet ?

på iMac'erne virker en ekstra skærm som en ekstra skærm, altså IKKE bare
doublering.

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 26-02-07 15:14

> [...]

> Du mener skærm dublering i forhold til udvidelse af skrivebordet ?
>
> på iMac'erne virker en ekstra skærm som en ekstra skærm, altså IKKE bare

Som det gør på min Thinkpad - praktisk når man skal bruge den sammen men
en projektor, men ellers ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-02-07 20:22

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Som det gør på min Thinkpad - praktisk når man skal bruge den sammen men
> en projektor, men ellers ...

En ekstra skærm er en velsignelse i al almindelighed, og især hvis man
har en bærbar med lille skærm.

Men du har jo så mange maskiner at måske var det her produkt
interessant for dig:

http://synergy2.sourceforge.net/

Fra : Per Rønne

Dato : 27-02-07 05:59

> [...]
> har en bærbar med lille skærm.
>
> Men du har jo så mange maskiner at måske var det her produkt

Lyder tiltalende, men med en Intel Mac med Parallels [med mulighed for
at køre mere end et system på samme maskine, samtidig], og med en i/o
omskifter af denne type:

<http://www.iogear.com/main.php?loc=product_category&category=kvm%20swit
ches>

har jeg mindre brug for det end ellers. Derudover skal programmet ikke
være helt afluset [ifølge hjemmesiden selv].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-02-07 07:38

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Lyder tiltalende, men med en Intel Mac med Parallels [med mulighed for
> at køre mere end et system på samme maskine, samtidig], og med en i/o

Det ved jeg skam godt.

> har jeg mindre brug for det end ellers. Derudover skal programmet ikke
> være helt afluset [ifølge hjemmesiden selv].

Programmer er aldrig fejlfri. Undrer mig du ikke engang har LYST til
at prøve at bruge maskinerne på een gang.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-02-07 07:53

> Det ved jeg skam godt.

> Programmer er aldrig fejlfri.

Men endnu mindre når der angives et 'beta' eller lignende, som her på
hjemmesiden. Jeg citerer:

=
The Mac OS X port is incomplete. It does not synchronize the screen
saver, only text clipboard data works (i.e. HTML and bitmap data do not
work), the cursor won't hide when not on the screen, and there may be
problems with mouse wheel acceleration. Other problems should be filed
as bugs.
=

> Undrer mig du ikke engang har LYST til at prøve at bruge maskinerne på een
> gang.

Jeg har skam gjort det. Microsoft har i længere tid givet mulighed for
at gøre det mellem MacOS X og XP Pro, også med klippe-klistring.

Og når jeg i overmorgen starter på et nyt job er det ikke det første jeg
kaster mig over herhjemme - hvor jeg i øvrigt også skal have skrevet
noget til MacBrugers medlemsblad DobbeltKlik.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 27-02-07 08:20

> Jeg har skam gjort det. Microsoft har i længere tid givet mulighed for
> at gøre det mellem MacOS X og XP Pro, også med klippe-klistring.

Jeg ser i øvrigt netop at det af dig anbefalede system /ikke/
understøtter delingen af skærme ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-02-07 10:47

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Jeg ser i øvrigt netop at det af dig anbefalede system /ikke/
> understøtter delingen af skærme ;-(.

Jeg anbefaler det ikke - har bare set det at det måske var interessant
for dig med din store maskinpark.

Jeg er personligt mere til at have det hele samlet et sted - så jeg
kører VNC, Remote Desktop og vmware.

Hvordan kører Tigers VNC-server iøvrigt mod en standard VNC-klient?

Fra : Per Rønne

Dato : 27-02-07 15:16

> [...]
> kører VNC, Remote Desktop og vmware.
>
> Hvordan kører Tigers VNC-server iøvrigt mod en standard VNC-klient?

Jeg ved det ikke; de tre maskiner jeg i øjeblikket bruger kører
udelukkende op til de nævnte iogear, og det eneste der mangler der er
klippe-klistring.

Noget der endeligt løses ved en Intel Mac, som jeg regner med at
anskaffe måske 1. maj. MacBook [Pro].

De gamle maskiner, PowerMac 6100 og PowerBook 5300ce, står nærmest og
samler støv ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Joakim

Dato : 27-02-07 22:23

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Hvordan kører Tigers VNC-server iøvrigt mod en standard VNC-klient?

Så vidt jeg ved det, fint. Jeg har slået Apple Remote Desktop til under
Sharing på serveren og bruger Chicken Of The VNC på Mac klienten.
Jeg formoder, du snakker Tiger server.

mvh. Joakim

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-02-07 22:24

Joakim <joakimhp@gmail.com> wrote:

> Så vidt jeg ved det, fint. Jeg har slået Apple Remote Desktop til under
> Sharing på serveren og bruger Chicken Of The VNC på Mac klienten.
> Jeg formoder, du snakker Tiger server.

OS X server og client er ens på det punkt. Og VNC på hosten kaldes
"server" uanset hvad OS den ellers kører ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-02-07 22:47

Joakim <joakimhp@gmail.com> writes:

> Jeg formoder, du snakker Tiger server.

Jeg har forstået det sådan at Apple Remote Desktop tillader
VNC-klienter at forbinde sig, og at det er i ikke-server udgaven.

Den VNC-serverdims jeg har lagt ind nu er ikke specielt effektiv eller
rar at bruge, men den VIRKER. Kunne godt finde på at købe en aflagt
10.4'er når Leoparden kommer.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-02-07 07:34

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Jeg har forstået det sådan at Apple Remote Desktop tillader
> VNC-klienter at forbinde sig, og at det er i ikke-server udgaven.

Korrekt.

> Den VNC-serverdims jeg har lagt ind nu er ikke specielt effektiv eller
> rar at bruge, men den VIRKER. Kunne godt finde på at købe en aflagt
> 10.4'er når Leoparden kommer.

Hvilket system har du da nu, 10.3? Jeg har 2 maskiner med Mac OS X 10.3
(klient) som jeg fjernstyre med "Chicken of the VNC" via Apple Remote
Desktop (nyeste mulige version skulle dog installeres), så det behøver
du ikke tigeren for

Rent faktisk ser det ud til kun at kræve 10.2.8:

Jeg har dog kun prøvet på 10.3, og der virker det ganske fint.
Maskinerne dukker sågar selv op via Bonjour i "Chicken of the VNC". Læs
mere om det her:

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-02-07 08:04

Michael Rasmussen <news@irczone.invalid> writes:

> Hvilket system har du da nu, 10.3? Jeg har 2 maskiner med Mac OS X
> 10.3 (klient) som jeg fjernstyre med "Chicken of the VNC" via Apple

10.3 ja, det var et meget interessant tip :) Jeg prøver at kigge på
det snarest. MANGE tak :)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-02-07 18:18

nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> 10.3 ja, det var et meget interessant tip :) Jeg prøver at kigge på
> det snarest. MANGE tak :)

Har nu kigget, det virker jo bedårende, omend RealVNC har lidt knas
med den. Mange tak!

Næste spørgsmål er så om der er en Windows/Java-klient der bare
spiller - specielt det der bånsjure-nowet.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 26-02-07 17:48

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Så skal du bruge en Mac Pro uden skærm. den starter ved 19.699,- med
> Geforce 7300 grafikkort.

Du kan konfigurere dig ned til 16.749 og stadig have 1,5-2 gang mere EDB
kraft end iMac'en.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 26-02-07 19:09

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Du kan konfigurere dig ned til 16.749 og stadig have 1,5-2 gang mere EDB
> kraft end iMac'en.

Du slipper for den uting at computer og skærm er 'sat sammen', og du får
en maskine der er let at opgradere.

<http://www.apple.com/macpro/>

Jeg har senest på en MacBruger-aften set en iMac med stor skærm 'gå
ned'. En DVD sad fast i DVD-drevet, der sidder 'oprejst' i selve
skærmen.

På min G4/867, som må svare til en Mac Pro, ville jeg tage DVD-drevet
ud, og sætte et andet i. iMac'en skulle til reparation til 500 kroner
per påbegyndt time; et nyt drev koster vel et par hundrede kroner, når
det er et standard DL dvd-brænder drev.

Jeg køber mig en MacBook [Pro] fordi jeg har brug for en at tage rundt
omkring med. Mac Pro'en kan trods alt ikke være i en taske på ryggen. Og
så har jeg jo min gamle G4/867 der trods alt kun er seks år gammel. Og
som giver ful bagud kompatibilitet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 26-02-07 22:50

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Og
> så har jeg jo min gamle G4/867 der trods alt kun er seks år gammel.

Og det er jo ingen alder for en Mac

Faktisk!

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 27-02-07 06:28

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Og det er jo ingen alder for en Mac
>
> Faktisk!

Ja, det eneste der er galt ved min vel 12 år gamle 6100/60 er at den er
forældet!

Den går jo aldrig i stykker ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 28-02-07 08:48

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Ja, det eneste der er galt ved min vel 12 år gamle 6100/60 er at den er
> forældet!
>
> Den går jo aldrig i stykker ...

Men når batteriet løber ud er det tiden at overveje om det kan svare sig
at kaste 50 kr efter et nyt!

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 28-02-07 09:25

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Men når batteriet løber ud er det tiden at overveje om det kan svare sig
> at kaste 50 kr efter et nyt!

Jeg har 2-3 ekstra i reserve - men der går altså et halvt år imellem at
jeg starter den.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : tom

Dato : 26-02-07 19:40

On 2007-02-26 17:48:27 +0100, stigleerbeck@nypost.dk (Stig Leerbeck) said:

> Du kan konfigurere dig ned til 16.749 og stadig have 1,5-2 gang mere EDB
> kraft end iMac'en.
>
> Stig Leerbeck

Jeg synes også godt at vi lige kan åbne op for brugt markedet..
Sådan rent tidsmæssigt, var mac engang noget der hed g4 ( meget lang
tid siden)( et par år) senere blev den g5 ( stoppede for et års tid
siden) og så blev den Intel.
Og da de sidste g5ere rent faktisk var ganske hurtige er brugt markedet
altså også interessant.
Husk dog blot i den forbindelse at OSX og fremtiden kræver sit af sin computer.
Derfor overvejer du at købe brugt, kunne du vælge at gå efter G5, eller
- hvis du er heldig - en intel ( mac pro)
I begge tilfælde foreslår jeg KUN at du leder efter multi CPU maskiner
enten 2xg5 eller dualCore Intel maskiner.
I begge tilfælde er det stadigt rimeligt svært at finde noget
"billigt". ( men det kan altså lade sig gøre)
Macfolket har pga det "lille" marked en tendens til at sælge deres
gamle maskiner alt alt alt for dyrt.
Når det er sagt, er de som regel også ekstremt veludrustede.
Finder du som eks. en G5, kan du sagtens forvente at der er 2GB ram i
den, en heftigt grafikkort ( der jo kan opgraderes) og alt fra en halv
til flere terabytes HD.
"billige" brugte maskiner finder du IKKE i den blå avis, men derimod
f.eks på mediamac.dk ( under marked)

Tror ( uden at vide det) at du for ( optil )15k, kommer endog særdeles langt..
Det kan endda være at du kan finde sidste eller anden sidste generation
Intel Mac Pro ( stationær)
Og så har du altså en fin maskine..
Indbygget mulighed for raid på fire diske ( bootable) ( op til 200MB/s
sustain read) ( næsten)
og alt fra 356 til 512MB dedikret grafikram..
Og naturligvis ( hvis du er heldig 2GB ram til at rode med)
I forhold til musik er logic exrpess ( lite version) til at have med at
gøre, mens den fulde version tit ( hos mig ) trækker over 2GB sample
ram ( av av, jeg skal ahve noget mere Ram)
uanset hvad du vælger..
Bliv ved med at spørge her..
personligt tror jeg ikke særligt meget på noget der starter med i,
bortset fra min Pod..
Næ du, noget der er sølvfarvet, det ved man hvad er..

Tom

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-02-07 19:16

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

<snip>

> Der er to modstridende krav når det gælder MAC:

Mac! Det er ikke en forkortelse, med en af-kortelse, for Macintosh.

Med MAC forstår man normalt Media Access Controller - som i et net kort
og dennes MAC adresse.

Fra : Hans Tosti Pedersen

Dato : 26-02-07 14:12

On 26 Feb., 12:54, Lyrik <l...@heaven.dk> wrote:

> Du bliver et andet menneske. Resultatorienteret istedet for
> flikse-flakse-nørd i 1000 forskellige programmer.

Yes! Som relativ ny-konvertit, så kan jeg 100 % bakke op om Lyriks
statement. Jeg har skrevet lidt om det på min blog:
http://iloblog.h2ns.dk/www?NewComment&post=11

Fra : Hans Tosti Pedersen

Dato : 26-02-07 14:16

On 26 Feb., 13:26, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> Som vel så giver andet end blot et kopi af hvad man kan se på den
> 'interne' skærm? Altså noget der ligger til højre eller venstre herfor.

Det er vel egentlig en ret akademisk diskussion, for når man har set
hvor fedt sådan et Apple Cinema Display står, så vil man ikke begynde
at tilslutte yderligere skærme til sin iMac. Med mindre det
naturligvis er et Apple Cinema Display. :)

--
HTP

Fra : Per Rønne

Dato : 26-02-07 15:14

Hans Tosti Pedersen <hanspedersen@gmail.com> wrote:

> [...]
> at tilslutte yderligere skærme til sin iMac. Med mindre det
> naturligvis er et Apple Cinema Display. :)

Mangler du aldrig plads til paletter og andre ting på skærmen? Som du så
kunne have stående til højre eller venstre for?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Hans Tosti Pedersen

Dato : 26-02-07 15:22

On 26 Feb., 15:14, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> Mangler du aldrig plads til paletter og andre ting på skærmen? Som du så
> kunne have stående til højre eller venstre for?

Med en opløsning på 1680 x 1050 (20") er det i hvert fald ikke tit nok
til at jeg vil have en "ukurrent" skærm stående ved siden af.

--
HTP

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-02-07 20:19

> [...]
> Hej, jeg overvejer kraftigt at anskaffe mig en mac. Men hvis jeg ser
> EDBpriser.dk er der jo modeller fra 3500-20000+ kr. og jeg ved slet ikke

Med baggrund i dit ønske om at spille WOW og kunne udskifte
grafikkortet p´å et senere tidspunkt: en rigtig PC med PCIexpress slots..

> Det mest krævende jeg vil udsætte maskinen for er:

> -Spil (i mit tilfælde mest World of Warcraft, men maskinen skal kunne
> trække nyere spil når der kommer nogle)

Så duer mac Mini med integreret grafikkort og delt ram ikke til dig.

> -Musikproduktion (jeg har ikke så meget erfaring med det endnu, så jeg er
> faktisk ikke klar over hvilken software jeg vil bruge)

Mon ikke du skulle finde ud af det på forhånd og lade det være
afgørende for dit valg af platform?

> Ellers skal den bare bruges til det "sædvanlige": email, surfing osv.

Det kan alle mac'er.

> Hvad er det mindste i kan anbefale jeg skaffer mig? (jeg har nok ikke råd
> til de modeller der ligger over 15000+ kroner).

Som minimum En iMac med 2GB ram og 128MB R1600 grafikort, det vil sætte dig
tilbage med knapt 11K, og for den investering får du kun en 17" skærm.

> Som bekendt kan man let opgradere en PC'er. Kan jeg også få Mac modeller
> hvor jeg bare kan smide et nyt grafikkort i når det bliver påkrævet?

Du kan kun udskifte grafikkortet i en Mac Pro, det er en workstation
med 2stk dualcore Xeon PCU'er, ECC ram osv. Priserne starter ved 15K + moms for
en skrabet model, hvilket ikke er dyrt for en mærkevare PC med den
bestykning.

> Forresten: jeg har skærm fra min PC, jeg formoder den kan bruges med Mac
> også (DVI/Fladskærm).

ja, men det er næppe aktuelt for dit vedkommende. Eneste model jeg kan
forstille har din interesse er en iMac med diskret grafikkort.

Dan dig selv et overblik på <http://apple.com/denmarkstore> - apple er
stort set altid billigere end forhandlerne på edbpriser., jvf dit
ønske om at kunne spille spil tror jeg du er bedre tjent med at hitte
en computer på <http://dell.dk>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-02-07 23:18

Hej Thomas

Thomas Jespersen wrote:
> [...]
>
> Det mest krævende jeg vil udsætte maskinen for er:
>
> -Spil (i mit tilfælde mest World of Warcraft, men maskinen skal kunne

Til Spil vil en Intelbaseret MacMini godt kunne være med.

> -Musikproduktion (jeg har ikke så meget erfaring med det endnu, så jeg er
> faktisk ikke klar over hvilken software jeg vil bruge)

Til musikoptagelse, -redigering og pre-/postprocessing til fx. masters
osv., vil en G5 DualCore på 2x2ghz efterhånden være en must, hvis du
skal kunne lave alle processer på én og samme maskine

> Ellers skal den bare bruges til det "sædvanlige": email, surfing osv.
>
> Hvad er det mindste i kan anbefale jeg skaffer mig? (jeg har nok ikke råd
> til de modeller der ligger over 15000+ kroner).

Prøv at kigge på www.mediamac.dk. Der er allerede nu ved at være Intel
baserede Mac til forholdsvis fornuftige priser. Fordelen ved en IntelMac
er jo, at du også kan installere fx. en WinXP og køre dine nuværende
programmer og spil, så overgangen bliver mere glidende, og du kan
udskifte til Mac versioner efterhånden, som du får råd.

> Som bekendt kan man let opgradere en PC'er. Kan jeg også få Mac modeller
> hvor jeg bare kan smide et nyt grafikkort i når det bliver påkrævet?

Ja, men du skal blot sikre, at du får en 'mac Edition' når du gør det.
En del andre PCI kort som fx. lydkort er fælles for både Mac Og PC. -
RAM og diske kan bruges af begge platforme.

> Forresten: jeg har skærm fra min PC, jeg formoder den kan bruges med Mac
> også (DVI/Fladskærm).

Ja, det er bare at sætte stikket i. - 90% af alle Mac grafikkort bruger
DVI + ADC, så har du DVI, så sætter du den blot til...

mvh. Erik Richard

<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing