Hvorfor bliver æ,ø,å og andre bogstaver ti~
Fra : Anders klit

Dato : 26-02-07 23:54

Med Front Page 2003 har jeg desigent og med med held, (da jeg
desværre langtfra er nogen ørn eller nørd til det), fået udgivet
min hjemmeside.
Problemet er, at når jeg ser mine webb-filer internt, som det er
meningen, de skal fremstå på internettet, ser skriften rigtig ud.
Men når så jeg ser dem på selve nettet, er æ,ø,å og andre
bogstaver blevet til kinesiske skrifttegn. Meget pudsigt men ikke
særligt flatterende eller læsevenligt. Jeg har brugt almindelige
fonde som tahoma og verdana. Jeg har webhotel på Surftown, men
mener ikke det er der, fejlen ligger. Mit kendskab eller fantasi
strækker ikke længere, til selv at kunne løse problemet.
Er der nogle der kan fortælle mig, hvad der er gået galt -eller
hvor det kan rettes, vil jeg være yderst taknemmelig?
Mvh. Anders
www.andersklit.com

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : John Senius-Jørgense~

Dato : 27-02-07 14:13

Hej Anders.
Du skal have ændret i din kode på denne måde:
Vælg med siden aktiv - fanebladet nederst på siden hvor der står: "Opdel" -
på den måde får du vist din HTML kode, og nederst på siden din side
"almindeligt.
I det øverste vindue finder du denne linie : <meta http-equiv="Content-Type"
content="text/html; charset=windows-1252">

Og så ændrer du det til:
<META HTTP-EQUIV="Content-type" CONTENT="text/html; charset=ISO-8859-1">

Læg især mærke til at det er i den sidste del af linien der skal rettes.
Det skulle kunne gøre det.
Husk at gemme og udgive - opdatere siden

John
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1071

Fra : Anders klit

Dato : 01-03-07 22:04

John Senius-Jørgensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.frontpage:

Tak til dig John - din forklaring var bedst til at forstå. Jeg har har prøvet
en enkelt gang, men det virkede ikke.
Det er på min lokale webside, du mener, at jeg skal rette i Html koden?
Men er det på hvert enkelt side/fil med skrift, eller kan man ikke gøre et sted
een gang for alle?

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-07 16:15

Hej!

"Anders klit" <a.klit@jubii.dk> wrote in message
> [...]
> Men når så jeg ser dem på selve nettet, er æ,ø,å og andre
> bogstaver blevet til kinesiske skrifttegn.

Problemet er at æ, ø og å kan skrives på 2 måder. Enten som vist, eller som
kode.
F.eks skrives ø således: &oslash; (kør vil således skulle skrives sådan:
k&oslash;r)

Du kan se koderne her: http://www.fay.dk/usability/do_speciel_tegn.html

Mvh, Brian

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 28-02-07 17:09

"OZ1BV, Brian" skrev bl.a.:

> Du kan se koderne her:
> http://www.fay.dk/usability/do_speciel_tegn.html

Sidespring:

Jeg har af og til - i forbindelse med slægtsforskning - brug for det
tegn som forestiller et kors, altså ikke et plustegn (+). Har det også
en html-kode og/eller et tegnkodenummer?

--
Jørgen Grandt
www.hamigen.dk - www.stornotime.dk

Fra : Anders klit

Dato : 01-03-07 22:22

Hej Brian
Tak for forslaget - men hvordan bruger jeg lige oplysningerne - ændrer koderne
- hvor henne? Dit eksempel virker simpelt nok, hvis bare man er kendt med
koderne/sproget, men det kan man ikke lige sige jeg er. Jeg har dog udskrevet
listen med koderne, men hvor skal de rettes/sættes ind???

Mvh. Anders Klit

Jeg skrev:

> Problemet er at æ, ø og å kan skrives på 2 måder. Enten som vist, eller som
> kode.
> F.eks skrives ø således: ø (kør vil således skulle skrives sådan:
> kør)

Du svarede:

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-07 09:31

Hej Anders

> [...]
> udskrevet
> listen med koderne, men hvor skal de rettes/sættes ind???

Du skal redigere i selve HTML-koden. Lettest er søg og erstat så du får alle
forekomster af æøå med. Husk at skelne mellem store/små bogstaver.

Mvh, Brian

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-07 18:46

> [...]
> Er der nogle der kan fortælle mig, hvad der er gået galt -eller
> hvor det kan rettes, vil jeg være yderst taknemmelig?

Det er fordi din webside er kodet i UTF-8. Din side indeholder noget kode
der ser ud til at stamme fra et andet program end FrontPage. Har du kopieret
fra Word eller et andet program?

mvh
Ulrik

Fra : Anders klit

Dato : 01-03-07 22:15

Til Ulrik

Tak for din oplysning.

Som jeg skrev:

> [...]
Du Svarede:
> Det er fordi din webside er kodet i UTF-8. Din side indeholder noget kode
> der ser ud til at stamme fra et andet program end FrontPage. Har du kopieret
> fra Word eller et andet program?

Jeg svarer:
Hvor ser jeg om det er kodet i UTF-8??
Mit front Page program er indlæst fra en sprit ny autoriseret microsoft cd-rom.
Mvh. Anders Klit