Langt DVI kabel, virker / virker ikke ?
Fra : H.S.

Dato : 26-02-07 14:52

Jeg har behov for at sætte et 10m langt DVI kabel imellem mit GeForce
6600 og min Fujitsu Siemens L22W-3 22" LCD skærm.
Problemet er at nogle gange får jeg ingen billede i DOS, andre gange
er billedet rødt - samme underlig problemer når Pc'en har bootet i
Windows. - Sætter jeg et 1.8m DVI kabel til er billedet fint.

Jeg tænkte at kablet nok var for langt og prøvede det derfor af på en
anden maskine/PC - Her virkede kablet fint.

Forskellen på de to skærme er størrelse, hhv 22" i 1650x1050 (ca) og
19" i 1280x1024.

Er denne opløsning nok til at billedet virker perfekt, til at det slet
ikke virker ?
Eller kan det være mit grafikkort som ikke sender DVI signalet
kraftigt nok ?

Fra : MAT

Dato : 27-02-07 21:37

Nu skriver du blot DVI. Der findes flere typer DVI.
Har dog haft et lignede problem. Med et 2 m DVI-D kabel ingen problemer i
1280x1024 med 60hz. Med et 5 m Sandberg kabel ingen problemer i 1024x768
henholdsvis 1366x760 (1.038160 punkter) (2 forskellige skærme), men
1280x1024 (1.310720 punkter) med 60 hz gik ikke. I et par sekunder kunne man
se mærkelige grønne streger hvorefter billedet forsvandt.
Skiftede herefter til et bedre 5 m DVI-D dual Tech+Link kabel og billedet
stod nu med bedre farvemætning og kontrast både i 1366x760 og 1280x1024,
begge med 60 hz. Standard DVI-D-kablet havde således en smertegrænse mellem
1.038160 og 1.310720 punkter. DVI-standarden er som udgangspunkt kun
beregnet til max. 5 m.
Anvender du et DVI-D-kvalitetskabel er dit problem formentlig løst. Sørg for
at have returret på kablet, hvis det ikke løser problemet.
Du finder DVI-kabler mange steder. Et eksempel er
http://av-connection.com/?PGr=508&ML1=1&ML3=74&ML4=129 Kvalitetskabler kan i
single 5 m klare 1920x1080 i 60 hz og i 20 m 1280x1024 i 60 hz, mens dual
link kan klare op til 2048x1536 i 100 hz, se fx.
http://av-connection.com/?CPage=Tech-DVI

Fra : David T. Metz

Dato : 28-02-07 14:49

H.S. skrev:
> Jeg har behov for at sætte et 10m langt DVI kabel

DVI-standarden specificerer 5m som max. længde. Alt derover er på lykke
og fromme (kræver gode kabler eller en forstærker).

> [...]
> anden maskine/PC - Her virkede kablet fint.
>
> Forskellen på de to skærme er størrelse, hhv 22" i 1650x1050 (ca) og

Generelt: Jo flere data des mere skrøbeligt - så det alene kan være en
forkalring. En anden nærliggende forklaring er bare, at de to
forskellige grafikkort leverer forskellig signalstyrke og -kvalitet.

Mulig løsning er et bedre kabel og/eller et bedre grafikkort.
Alternativt en forstærker (dyrt!).

David

Fra : H.S.

Dato : 02-03-07 14:17

On 28 Feb., 14:49, "David T. Metz" <d...@tdcadsl.invalid> wrote:
> [...]
> forskellige grafikkort leverer forskellig signalstyrke og -kvalitet.
>
> Mulig løsning er et bedre kabel og/eller et bedre grafikkort.

Hvad skal man kigge efter, når man kigger på grafikkort, for at se om
det er et kort som kan klare at sende signalet over et langt kabel ?

Fra : David T. Metz

Dato : 05-03-07 15:45

H.S. skrev:

> Hvad skal man kigge efter, når man kigger på grafikkort, for at se om
> det er et kort som kan klare at sende signalet over et langt kabel ?

Godt spørgsmål! Har tidligere set test af specifikke kort (se link nr
2), der tjekker det, men det er ikke noget man kan se af specs. Det
handler om at leve op til standardens specifikationer, og det har der i
hvert fald tidligere været problemer med. Hvis den nørdede del
interesserer kan man læse her:
http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1187651,00.asp

Test af flere kort (oktober 2003 - så kortene er næppe relevante længere):
http://www.extremetech.com/article2/0,1558,1367918,00.asp

David