Thailand - er det farligt??
Fra : drm

Dato : 24-02-07 21:25

Vi skal til Thailand i april og glæder os rigtig meget.

Nu har jeg lige læst på Udenrigsministeriets hjemmeside, at man fraråder
alle rejser, der ikke er strengt nødvendige, til og igennem de sydlige
provinser Songkhia, Narathiwat, Yala og Pattani.

Er der nogen, der kan fortælle mig, hvor langt der er fra dette område til
Phuket? Det er meget svært at forholde sig til afstanden på det kort, der er
vist på Udenrigsministeriets hjemmeside...

Med venlig hilsen
Dorthe

Fra : ;o\)-max-

Dato : 25-02-07 09:03

"drm"
> [...]
> Phuket? Det er meget svært at forholde sig til afstanden på det kort, der
> er vist på Udenrigsministeriets hjemmeside...

Du kan roligt tage til Phuket, der er ingen fare og den er jo heller ikke
nævnt på UM's hjemmeside, sååå.. Balladen i Thailand er rettet mod
Thaier, det kan sefølig ændre sig, men de ser nu ud til at have godt
tjek på det ind til videre - så nyd jeres ferie - og pas på i trafikken,
den tager livet af flere turister end samtlige bomber på hele jordkloden.
-max-

Fra : Michael Christoffers~

Dato : 26-02-07 14:09

"-max-" <max@bamarzone.dk> wrote in message

> [...]
> nævnt på UM's hjemmeside, sååå.. Balladen i Thailand er rettet mod
> Thaier, det kan sefølig ændre sig, men de ser nu ud til at have godt

Godt check på det med over 2000 døde i Narathiwat, Yala, Pattani og Songkla?
Hvor meget skal der til for at du ikke synes, at de har "godt check på det"?
Der er risiko for at situationen går så meget ud af kontrol at der er iflg.
nogle observatører er risiko for decideret borgerkrig i denne region:

http://www.thaivisa.com/forum/index.php?showtopic=107670

De mange angreb og bomber er godt nok thai/thai imellem, men det har ikke
forhindret udlændinge i at komme til skade ved samme lejlighed, viser
tidligere episoder.

Michael Christoffersen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 01-03-07 07:25

"Michael Christoffersen" <pescator@FJÆRNpc.dk> wrote in message

> [...]
>
> De mange angreb og bomber er godt nok thai/thai imellem, men det har ikke
> forhindret udlændinge i at komme til skade ved samme lejlighed, viser

Ja det er jo præcis det jeg siger, det er et Thai anligende, med meget
få udlændinge involveret - i modsætning til eks Bali bomberne, Ægypten
oa.. Michael 2000 døde Thaier, tragisk og horribelt, men hvis det får dit
pis i kog tror jeg nok jeg kunne finde statikker fra andre lande der er
sørgeligere - put et par nuller mere på og snup en hapsdog, mens tallene
passerer på din flimmer kasse - Thailand er hvad det er, hverken bedre
eller dårligere end flertallet.. -max-

Fra : Bjarne

Dato : 01-03-07 08:17

-max- skrev:

> [...]
> sørgeligere - put et par nuller mere på og snup en hapsdog, mens tallene
> passerer på din flimmer kasse - Thailand er hvad det er, hverken bedre

Det kan man måske nok diskutere, al den stund Thailand er et
militærdiktatur.

Men risikoen for at komme til skade ved trafikuheld er nok stadig mange
gange større end ved bomber eller mord.

Hvis det var mig, ville jeg holde meget godt øje med udviklingen i
landet helt frem til afrejsen.

Og håbe på at få rejsen erstattet, hvis der skulle blive for meget uro.

Bjarne

Fra : Bonnie

Dato : 25-02-07 14:21

"drm" <sure500@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Phuket? Det er meget svært at forholde sig til afstanden på det kort, der
> er vist på Udenrigsministeriets hjemmeside...

Hej Dorthe

Rigtig god tur - Phuket ligger i nærheden af de muslimske områder i syd, så
der skulle ikke være noget fare på færde.

MVH Bonnie

Fra : Hans..

Dato : 25-02-07 15:47

Jeg vil tro du mener at Puket ligger IKKE i det muslimske område.

Mvh Hans..

Fra : Bonnie

Dato : 26-02-07 08:45

Jeg mener selvfølgelig IKKE i nærheden. Tak

MVH Bonnie

Fra : Steen Johansen

Dato : 04-03-07 12:36

> Jeg mener selvfølgelig IKKE i nærheden. Tak
>
> MVH Bonnie
>

> "Hans.." <evinklerfjern@kabelmail.dk> wrote in message

Der er en stor muslimsk by på Phuket 7 kilometer fra Patong. 12 turister
døde at forskellige årsager i årets første 2 måneder.
sidste år medelte Thailand at der ved urolighederne i den sydlige del var
1100 dræbte et ½ år efter var tallet de samme.
Jeg kender 5 mennesker der har mistet livet i Thailand de sidste 10 år. Jeg
så de 2 piger fra Ukraine der blev skudt i sidste uge i Pattaya
Så det er tåbeligt at sige at det ikke er farligt at opholde sig i Thailand
MvH Steen

Fra : Peter Loumann

Dato : 04-03-07 13:59

On Sun, 4 Mar 2007 12:35:46 +0100, Steen Johansen wrote:

> Jeg kender 5 mennesker der har mistet livet i Thailand de sidste 10 år. Jeg
> så de 2 piger fra Ukraine der blev skudt i sidste uge i Pattaya
> Så det er tåbeligt at sige at det ikke er farligt at opholde sig i Thailand

Turister bliver jævnthen bestjålet, overfaldet eller endda myrdet i
Thailand. Som andre steder. Jeg har ingen statistik til at placere Thailand
på en risiko-skala. Men det er mit indtryk at antallet af ofre i Thailand
er beskedent i forholdt til det meget store antal turister, og at landet er
rimeligt sikkert hvis man holder sig fra de fire oprørske provinser og i
øvrigt tænker sig lidt om.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Peter Loumann

Dato : 09-03-07 22:06

On Sun, 4 Mar 2007 13:58:42 +0100 skrev jeg:

> det er mit indtryk at [...] landet er rimeligt sikkert hvis man holder
> sig fra de fire oprørske provinser og i øvrigt tænker sig lidt om.

Har lidt ændret mening siden jeg skrev det. Efter de seneste meldinger,
herunder P1's Orientering i går, er den politiske situation i Thailand
usikker, måske truende. Det ville nok ikke afholde mig fra at rejse til
landet (sæsonen er alligevel ved at være forbi). Men det kan nok anbefales
at følge med på

http://www.um.dk/da/menu/Borgerservice/FoerRejsen/Rejsevejledninger/RejsevejledningThailand

og i øvrigt at holde sig orienteret og, hvis man er i landet, at tænke sig
ekstra om.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : John Andersen

Dato : 26-02-07 09:18

Phuket ligger langt væk fra de sydligeste provinser i Thailand.
Jeg vil tro der er mellem 600 og 1000 km. (det er dog et skud fra hoften)

Jeg har rejst nogen gange i det sydlige Thailand langs vestkysten og ude på de små øer,
og vi har aldrig følt dårlilg stemning eller meget muslimsk mentalitet.
Der ligger nogen provinser helt nede i nærheden af grænsen til Malaysia ...inde i landet, men du/i kan roligt tage til Phuket og/eller øerne længere syd på.

God rejse

Mvh.
John Andersen

Fra : Steen Johansen

Dato : 04-03-07 21:40

"drm" <sure500@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Phuket? Det er meget svært at forholde sig til afstanden på det kort, der
> er vist på Udenrigsministeriets hjemmeside...

REJSEVEJLEDNING THAILAND
Gyldig 04-03-2007

Der er en betydelig terrorrisiko i Thailand, hvilket understreges efter de
seneste terrorangreb i de sydlige provinser Songkhla, Narathiwat, Yala og
Pattani i løbet af det kinesiske nytår 18.-19. februar 2007.

Den thailandske regering har udtalt, at der er en øget risiko for
terrorangreb i perioden frem til og med april og at øvrige provinser samt
Bangkok kan være omfattet. Rejsende opfordres derfor til at udvise den
største agtpågivenhed i Bangkok og ved populære turiststeder, hvor mange
mennesker færdes.

Alle rejser, der ikke er strengt nødvendige, til og igennem de sydlige
provinser Songkhla, Narathiwat, Yala og Pattani frarådes.

Situationen i Bangkok
Flere bomber eksploderede i Bangkok den 31. december 2006. I begyndelsen af
januar meddelte den thailandske forsvarsminister, at der nu er en øget
risiko for terrorangreb overalt i landet, ikke mindst i perioden frem til og
med april. Dette gentog han i en tale til Parlamentet den 22. februar 2007.

Der er indført skærpede sikkerhedsforanstaltninger i Bangkok, herunder
bagagechecks ved undergrundsbanen og skytrain, indkøbscentre og
supermarkeder. Affaldsspande overalt i byen er blevet erstattet med
gennemsigtige plastikposer og overvågningskameraer bliver installeret
overalt i det centrale Bangkok, ligesom patruljering af militær og politi er
øget og mere synlig.

All rejser, der ikke er strengt nødvendige, til og igennem de sydlige
provinser frarådes
Alle rejser, der ikke er strengt nødvendige, til og igennem de sydlige
provinser Songkhla, Narathiwat, Yala og Pattani frarådes.

Der har fundet et betydeligt og stigende antal bombesprængninger og
likvideringer sted i Thailands sydlige provinser, Songkhla, Narathiwat, Yala
og Pattani. Bombeangrebene har især været rettet mod repræsentanter for
myndighederne, men der er også i stigende omfang tale om angreb rettet mod
den lokale civilbefolkning i form af bombesprængninger i bl.a. Hat Yai
internationale lufthavn, i butikker og stormagasiner, på markedspladser, i
banker samt ved turisthoteller og barer med dræbte og sårede til følge.

Militærkuppet den 19. september 2006
Som følge af militærkuppet i Thailand sidste år opretholdes fortsat militær
undtagelsestilstand i landets nordlige og nordøstlig provinser, herunder
provinshovedstaden Chiang Mai, de sydlige provinser samt grænseprovinserne.

I Bangkok og omliggende provinser er undtagelsestilstanden ophævet.

En civil overgangsregering er udpeget og vil skulle lede Thailand frem til
det forventede valg i oktober 2007.

Grænsen til Burma
Situationen er fortsat ustabil langs dele af den thailandsk-burmesiske
grænse, og rejsende bør udvise forsigtighed i disse områder. Det anbefales,
at rejsende, der ønsker at besøge afsidesliggende områder og områder langs
den thailandsk-burmesiske grænse, forinden forhører sig om den aktuelle
situation i området hos de lokale myndigheder.

Trafiksikkerhed og leje af køretøjer
Alvorlige trafikuheld forekommer ofte i Thailand, og kørsel betragtes
generelt som risikofyldt, herunder særligt brug af motorcykel og "tuktuk'er".
Kørsel om natten uden for de større byer frarådes.

Rejsende, der benytter taxa, bør kun anvende registrerede taxaer med gule
nummerplader eller limousineservice, da der har været flere overfald på
udlændinge, der har benyttet uregistrerede taxaer. Der har været flere
alvorlige ulykker med motorcykler og vandscootere/jet ski i Thailand, hvor
udlændinge er blevet tilbageholdt eller fængslet, indtil straffe- og evt.
erstatningssager er afsluttet. Det er meget vigtigt at sikre sig, at
forsikringsforholdene er i orden. Se afsnit om forsikring nedenfor.

For lovligt at leje bil og motorcykel kræves internationalt kørekort.
Styrthjelm er påbudt i Thailand både for fører og passagerer (også på
motorcykeltaxa). Mange udlændinge, herunder danskere, kommer hvert år
alvorligt til skade i trafikken i Thailand, særligt pga. manglende brug af
styrthjelm.

Kriminalitet
Et stigende antal voldelige overfald - nogle med dødelig udgang - mod
udenlandske turister har kunnet konstateres de senere år. Danske turister
har også i beskedent men dog stigende omfang været udsat for sådanne
forbrydelser. Særligt udsatte områder for sådan kriminalitet synes at være
Pattaya og Koh Samui. Voldelige overfald kan dog forekomme overalt, ikke
mindst steder med stor koncentration af turister. Der er som regel tale om
forbrydelser i forbindelse med røveri/forsøg på røveri, prostitution,
afpresning, hævnakter og slagsmål med udgangspunkt i påvirkning af
alkohol/stoffer.

Rejsende bør være opmærksomme på, at der i Thailand er hårde straffe for
alle typer narkotikaforbrydelser. Selv besiddelse af meget små mængder
narkotika kan give fængselsstraffe af flere års varighed - domme på 50 års
ubetinget fængsel er ikke usædvanligt - og i værste fald dødsstraf.

Rejsende bør ikke aflevere deres pas til tredjepart som sikkerhed for
betaling til hoteller, udlejningsfirmaer etc. Endvidere bør rejsende
opbevare deres pas på forsvarlig vis, da tyveri af pas er ganske udbredt.

Visum
Thailand indførte nye turistvisumregler pr. den 1. oktober 2006, som har
konsekvenser for turister, som ønsker at opholde sig i Thailand i mere end
90 dage. Læs mere om de nye regler her.

Forbliven i landet udover det givne visums gyldighed kan i værste fald
resultere i indsættelse i immigrationsfængsel.

Forsikring
Mere end 100.000 danskere besøger hvert år Thailand. De seneste år har der
været en kraftig stigning i antallet af borgerservicesager så som tab og
tyveri af pas og penge, hospitalsindlæggelser som følge af ulykker og
sygdom, hjemsendelser og fængslinger.

Udenrigsministeriet anbefaler derfor på det kraftigste rejsende til Thailand
at tegne en rejse- og sygeforsikring. Forsikringen skal tegnes før afrejsen,
og man bør sikre sig, at der er dækning for de aktiviteter (eksempelvis
risikable sportsgrene, dykning, rafting, vandsport, herunder
vandscootere/jet ski, speedbåde, vandski m.v.), som man planlægger at
gennemføre i Thailand.

Rejsende bør være yderst forsigtige med at leje biler, motorcykler,
vandscootere/jet ski, speedbåde og andre motordrevne transportmidler, da de
lokale udlejningsfirmaer sjældent har skades- eller ansvarsforsikring. I
tilfælde af skader eller ulykker vil lejeren blive gjort ansvarlig for
reparation/erstatning af køretøjet samt risikere at skulle betale erstatning
til eventuelle skadelidte, hvilket kan løbe op i meget store beløb. Man bør
derfor som lejer sikre sig, at der er tegnet tilstrækkelig forsikring (skade
og ansvar) i forbindelse med leje af sådanne transportmidler.

Fra : Steen Johansen

Dato : 05-03-07 15:05

> [...]
> Phuket? Det er meget svært at forholde sig til afstanden på det kort, der
> er vist på Udenrigsministeriets hjemmeside...

De gøe virkeligt noget ved sagen. Moral er godt dobbelt moral er dobbelt så
godt. Hvis politiet ville stoppe det kunne de gøre det på 1 dag over hele
Thailand. Men det har de ingen interesse i for de skorer mange penge på
navive tourister, nomalt betales der 200US til politiet og så er det OK og
de får lov til at beholde stoffet.

Jeg blev andholdt i Bangkok for 4 uger siden, jeg havde smidt et cigaretskod
i kloakken og de ville have 2000 Bath. Politimanden tilbød mig at jeg kunne
give ham 500 Bath så var den sag ude af verden og jeg kunne slippe for at
komme med på stationen. Jeg fortalte politi manden at jeg hellere ville med
på stationen og betale 2000Bath så jeg havde en god historie til aviserne
når jeg kom hjem.Politimanden mistede grebet og spurgte hvor jeg var fra,
jeg fortalte ham at jeg var fra Danmark. ÅÅÅ Danmark good like Denmark a
lot, og så gav han mig hånden og sagde ÅÅÅ Danmark good like Denmark a lot
og så gik han sin vej.

American tourist arrested for possession of marijuana

Kajorn Boonpat
Pai policemen in Mae Hong Son arrested an American national and charged
him with possession of marijuana.
On February 11, the drug suppression police division of Pai Police Station
in Mae Hong Son charged American Darius Conrad Klein, 27, for possessing 20
grams of marijuana and detained him at the Pai Police Station for
interrogation.

Klein detained for questioning at Pai police station.
According to the Pai police, they encountered Klein during a routine
patrol along the village and town roads in the Pai district. Klein, who was
driving a motorcycle from Ban Ya Po village, was searched for illegal
products when police found the marijuana hidden in his backpack.
The police held him for further investigation and said Mr. Conrad had
confessed to the crime he was charged with, stating that he had purchased
the marijuana from the Lisu hill tribe people at Ban Ya Po for his own
personal use. Klein had been staying at a guesthouse in Mae Hong Son.
Meanwhile, The Northern Office of Narcotics Control Board has begun an
investigation into the practices of some travel agencies' who apparently
encourage foreign tourists to purchase drugs.
These tour agencies will be punished under the law, the ONCB source noted,
and added that these activities lead to a bad reputation for Thai tourism.

Drug suppression operation destroys 4 rai of opium poppy fields

Staff reporters
The combined forces of local administration officials and border patrol
policemen launched an operation last month to suppress and destroy opium
poppy fields illegally grown by hill tribe people on the mountains in Ban
Palo, Tambon Mae Na, Chiang Dao district of Chiang Mai.

A make-shift shed is burned to the ground.
Local villagers had lodged complaints with Chanachai Settapat, Chiang
Dao district officer informing him of the illegal activities on the
mountain. Based on these complaints the combined forces of the Suppression
Division and the combined forces of volunteers and 335th border patrol
police launched the search and destroy operation.
The task force trekked along the treacherous jungle routes for more than
three hours before arriving at the poppy fields. The illegal plant was found
to be thriving on over 4 rai of land scattered over the mountains. The
government forces destroyed and burned all the plantings. During their
operation, there was neither sign of nor any resistance from the poppy
farmers.
A spokesman for the combined forces told reporters that the poppy fields
belonged to Hmong hill tribes in the Chiang Dao area. He said that more
areas were being investigated by government officials to possibly widen the
scope of the operation.
The source added that, at present, there are still many hill tribesmen
who illegally grow opium poppy deep in the forests on the mountains in the
Chiang Dao district area. Investigations are progressing to uncover these
areas so that further action can be taken.

Fra : Steen Johansen

Dato : 12-03-07 09:33

> [...]
> Phuket? Det er meget svært at forholde sig til afstanden på det kort, der
> er vist på Udenrigsministeriets hjemmeside...

By Jonathan Head
BBC News, Chiang Mai, Thailand

The king is widely revered after 60 years on the throne
A 57-year-old Swiss man has gone on trial in Thailand on charges of
insulting the king after allegedly defacing portraits of the monarch.
If found guilty, Oliver Jufer faces up to 75 years in prison - 15
years on each of five charges.

King Bhumibol Adulyadej, who has been on the throne for 60 years, is
revered in Thailand.

He and other members of the royal family are protected by lese-majeste
laws barring any criticism of them.

This case throws a rare spotlight on Thailand's draconian laws against
any criticism of the monarchy.

Oliver Jufer was arrested last December in Chiang Mai after allegedly
defacing several portraits of King Bhumibol with black paint.

King Bhumibol Adulyadej is venerated in Thailand almost as a living
god but the laws protecting his and the rest of the royal family's
reputations make it impossible for any critical voices to be heard, or for
any discussion of the monarchy's future to take place.

The king is nearly 80 years old and privately many Thais worry about
the capabilities of his successor.

No challenge

King Bhumibol himself appeared to condemn the law in a recent birthday
speech, saying it was wrong to put him above criticism.

"I am not afraid if the criticism concerns what I do wrong, because
then I know," he said.

"If you say the king cannot be criticised, it means that the king is
not human."

But no one else here seems willing to challenge the current
legislation.

The lese-majeste law allows any Thai citizen to bring charges of
insulting the monarchy. Members of the royal family never initiate
proceedings.

It was used several times last year as supporters and opponents of
then Prime Minister Thaksin Shinawatra attempted to discredit each other.

Most of those cases have since been dropped by the police.