Århus - Bergen
Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 23-02-07 10:59

Hej -

Efter at have læst Gunnar Stålesens "Bergen-trilogi" må jeg simpelthen
besøge Bergen.

Kan I give gode råd til en tur fra Århus til Bergen?

Jeg har ingen umiddelbare præferencer, hvad angår transportmiddel.

Turen skal vare ca. 7 dage, og udover min hustru skal min 7-årige datter
med.

Tak for svarene!

- Jensby

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 23-02-07 12:23

"Jan Bang Jensby" <janFJERN@FJERNbang-jensby.dk> writes:

> Kan I give gode råd til en tur fra Århus til Bergen?

Man kan tage færgen fra Hanstholm over Egersund og Haugesund og ende i
Bergen. Hvis man tager afsted de rigtige dage, kan man komme afsted
for 395 kroner for en bil med op til fem passagerer. Dertil kommer
kahyt, som er obligatorisk. Det tager 18 timer hele vejen.

Hvis man tager færgen til Oslo fra Frederikshavn er der omkring 500 km
at køre tværs over Sydnorge.

Et flybillet med SAS fra den 19. - 26. maj koster 10.500 for jer tre
fra Århus til Bergen.

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 23-02-07 12:38

> [...]
>
>Jeg har ingen umiddelbare præferencer, hvad angår transportmiddel.
>
>Turen skal vare ca. 7 dage, og udover min hustru skal min 7-årige datter

Bortset fra de umådelig mange regnsverjsdage, er det en pragtfuld by - og
pragtfulde er Staalesens romaner også(jeg kan nu også godt lide hans
krimier, men Bergen trilogien er da helt fantastisk)

Her er måske noget - jeg har tidligere i lavsæsonen fået det arrangeret
således at jeg kunne stige af, og tage e senere færge hjem.
http://www.colorline.no/servlets/page?section=2003&item=18941

Fjordline kan også lever noget:
http://www.fjordline.dk/article.php?id=175&p=

Fly er heller ikke voldsomt kostbart:
http://www.ebookers.dk/afo/flights/step2.html?SID=Rd7P@wrfNGwAAE5geqc

Hotellet her har jeg brugt et par gange, det er glimrende og bestemt til
at betale:
http://www.hotels.dk/hotel-norge/hotel-bergen/best-western-hotell-hordaheimen/

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Sigbjorn Brun

Dato : 24-02-07 12:36

"Jan Bang Jensby" <janFJERN@FJERNbang-jensby.dk> skrev i melding
> [...]
>
> Jeg har ingen umiddelbare præferencer, hvad angår transportmiddel.
>
> Turen skal vare ca. 7 dage, og udover min hustru skal min 7-årige datter

En alternativ transportvei er ColorLine fra Hirtshals til Bergen.

Bergen er et av de stedene i Norge som det regner aller aller mest. Bergen
har derfor, som eneste sted i verden tror jeg, paraplyautomater hvor man kan
kjøpe paraply til alle døgnets tider.
Ellers er det mye interessant å se på i Bergen. Gunnar Stålesen er så vidt
jeg vet, temmelig sannferdig i beskrivelse av byen, hendelser og bygninger

Det beste tidspunktet å dra til Bergen på er i mai. Da regner det nesten
aldri, men byen kan være temmelig full av mennesker fordi det arrangeres
festspill på det tidspunktet.

Akvariet, Tyskerbryggen, Fløyen, Torvalmenningen, og området hvor Gunnar
Stålesens privatdetektiv Varg Veum bor er interessante steder å se.

Et sted å starte kan være www.ibergen.no http://www.fib.no/

Sig

Fra : michael

Dato : 01-03-07 04:51

Sigbjorn Brun wrote:

> [...]
> har derfor, som eneste sted i verden tror jeg, paraplyautomater hvor man kan

Jeg studsede lidt over det med paraplyautomater og fandt dette link på
nettet: http://www.umbrolly.dk/

Ganske morsomt.

/michael

Fra : Holst

Dato : 24-02-07 17:30

Jan Bang Jensby wrote:

> Efter at have læst Gunnar Stålesens "Bergen-trilogi" må jeg simpelthen
> besøge Bergen.
>
> Kan I give gode råd til en tur fra Århus til Bergen?

Jeg må indrømme, at jeg kun har været i Bergen, da jeg var cirka 7 år
sammen med mine forældre.

Til gengæld er jeg ret ofte i Stavanger for at besøge venner.

> Jeg har ingen umiddelbare præferencer, hvad angår transportmiddel.

Der er mange muligheder.

Bedste mulighed, efter min mening, er at køre til Hanstholm og tage den
nye hurtigfærge til Kristiansand. Overfarten tager sølle 2 timer.
Samtidig er prisen meget okay.

http://www.masterferries.com/

Ved Kristiansand skulle der ligge en dyrepark/forlystelsespark baseret
på Kardemomme By-historierne. Det skulle være rigtig godt til børn. Jeg
har aldrig være der selv.

Køreturen til Stavanger fra Kristiansand tager under 4 timer non-stop.

Ved Stavanger finder i Kongeparken, som er en slags tivolipark, hvor der
er noget både til store og små. Har været der flere gange med børn fra 7
år og derunder.

Selve Stavanger centrum er også en hyggelig by med en masse smalle gader
med mange butikker.

Kigger man på et kort, er der omtrent lige så langt fra Stavanger til
Bergen, som der var fra Kristiansand til Stavanger. Men derfor kan vejen
dertil jo godt være noget mere besværlig. Jeg ved det ikke.

En af de væsentligste ting ved Norge er naturen. I bør helt klart ud og
vandre nogle ture.

Gør i holdt ved Stavanger, kan jeg anbefale Dalsnuten, som er en god
vandretur, og som også sagtens kan klares af et barn på 7 år uden
tidligere erfaring med sådant.

Med hensyn til rejsen til Norge, er der mange alternative sejlruter. Der
afgår færger fra Frederikshavn, Hirtshals og Hanstholm til diverse mål i
Norge. Men som nævnt finder jeg hurtigfærge Hanstholm - Kristiansand
mest hensigtsmæssig, fordi overfartstiden er så kort.

Tidligere har jeg altid fløjet til Stavanger. Fra Tirstrup kan det
typisk klares for under 2.500 kr. via København for én voksen. En
flybillet til Bergen koster næppe alverdens mere.

Sandsynligvis er det kun SAS, der flyver mellem Danmark og Bergen. Dog
kan det også være, at Danish Air Transport gør det, men personligt har
jeg oplevet, at deres afgangs/ankomsttider slet ikke egner sig for mig,
når jeg skal til Stavanger, men tag et kig på www.dat.dk.

Fordelen ved køre selv er naturligvis, at du så har en bil deroppe og er
fri for at leje en deroppe.

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 26-02-07 08:44

"Jan Bang Jensby" skrev i en meddelelse

> Kan I give gode råd til en tur fra Århus til Bergen?

Tusind tak for alle jeres gode svar!

- Jensby