"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:45e4a6ab$0$830$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Det er langtfra umulig at oplagre energi som inerti og specielt omkring
> busser har der været eksperimenteret med kollossale svinghjul der skulle
> sættes i sving af opbremsningen og siden bruges til at lægge fra land lige
> efter.
> Men med den gemte energis mængde stiger inerti-mediets størrelse og
> faktisk er en af betænkelighederne ved bus-projektet at det kæmpe
> svinghjul der skal til for at klare dét job kan være en kæmpe skadesvolder
> hvis det ved et givent uhel river sig løs og gyro-danser ned ad algade
> =
> Skal man have sendt en motorcykel ud af røret over 5-10 sekunder, kræver
> det sikkert et svinghjul af en størrelse så alene svinghjulets egenvægt
> bliver en hæmsko for motorcyklen som ellers lukrerer kraftigt på at være
> et let køretøj!
Jeg regner kun med at projektet bliver på 70cc stadiet uden gas dvs det er
begrænset hvad HK de giver. 25 hk på tappen er MAX. Tager man 20-30% tab fra
i varioen bliver det til
20 - 17,5 hk på baghjulet.
Normalt kører de hurtigeste scootere til 150m sprint tider på 7-8 sek og
alle kører med innerroter tænding.
Jeg har i mit udkast forestillet mig en extra vægt, i stål, med
dimensionerne:
D = 15cm
Ø = 1,2cm
B = 2cm
Vægten bliver så 2,747 kg.
Ud fra rpm betemmes den kenitiske energi så.
Almindeligvis har sprint scootere en tilkobling omkring 8.000 - 10.000 rpm,
men jeg vil nu gerne noget højere for at skabe mere energi, dog kun hvis
denne energi kan gemmes og bruges når der er brug for den.
Hvis jeg nu antager at min vægt bliver roteret op til 9.000 rpm, som ville
være normalt, ville den "indeholde" 3453,7 J
Lod man nu motoren komme op i dens peakområde (13.500 rpm er meget typisk)
ville vægten derimod indeholde 7770,9 J
Da de hurtigste sprint tager 7-8 sek har vi en tidsfaktor at koble tallene
på således at vi kan sætte en effekt på.
Jeg antager at energien i den extra vægt kan blive brugt på, havldelen eller
mindre, af løbet. Dvs fx 4 sek.
For 9.000 rpm giver det en extra effekt på 1,54 HK
For 13.500 rpm giver det en extra effekt på 3,47 HK
Det lyder måske ikke af meget, men er sikker på at det på banen vil betyde
rigtig meget.
En anden måde at stille det op på kunne være således:
2 scootere med samme HK på tappen og bahjul, hvoraf den ene har min vægt på
og den anden kun en pickup. Begge maskiner vejer 50 kg.
Der vil jeg ved eksempel 1, med 9.000 rpm vinde 7,05m i forhold til
modstanderen,
og i eksempel 2, ved 13.500 rpm vinde 15,86m i forhold til modstanderen.
Ihvertfald i forhold til min fysik viden
(10 kl. eksamen med 7. dvs.
Vind, Ruller og mekanisk modstand ikke er regnet med)
Det giver jo et ikke så dårligt smil på læben
> Tjoh - Du ser jo i forvejen et problem i at kontrollere energien fra
> motoren, og et svinghjul med fast rotation (når først bragt i
> omdrejninger) fornøder jo også en grundig firing af koblingsforbindelsen
> mellem dén og gearkasse, så dér står du altså stadig trods mekanikken!
Under en start vil det kræve meget firing. Men kunne man nu gemme
rotationen/energien til maskinen har opbygget lidt fart vil jeg tro man
sagtens kan ligge hele effekten i baghjulet.
Løsning 2 burde ikke tabe megen energi under tilkobling.
> Det er da ikke værre end hvad en slyngkoblin kan klare!
Nah. Fik sagt det forkert. Vægten skal først lades op og kunne kobles fra
lige ved start.
Derefter skal den kobles ved igen så snart energien kan bruges, og koble fra
igen så snart den kun fungere som dødvægt.
Det kan jeg ummidelbart ikke se en slyngkobling gøre.
> Igennem 1.gear accelererer motoren også ganske hurtigt op til max.rpm,
> hvorunder den "indhenter" svinghjulets omdrejninger, ligesom at
> svinghjulets inerti-assistance vil være hastigt faldende med den svindende
> omdrejnings-forskel mellem svinghjul og motor, så det er ikke alene først
> ved redline at man pludselig mister tilskudseffekten ved det halve
> omdrejningstal er understøningsmuligheden allerede svundet til 50%
>
> I forbindelse med noget vario-teknik var det til gengæld ikke helt tosset
Jeg ser personligt vario-teknikken som den absolutte top når det drejer sig
om sprint. Godtnok er effekttabet til varme ganske stort, men samtidigt er
gevindsten ved at kunne holde max HK hele vejen også betydelig.
Derfor er iden tiltængt en vario maskine/scooter.
Mvh
Kasper Egebo