Periodisk syn af motorcykler?
Fra : MKS - 74

Dato : 23-02-07 19:25

Bilsynsvirksomhederne har fået en god ide, synes de selv:

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2007/02/23/184353.htm?nyheder

--
-Michael
Div. Aprilia RS250 og Honda CBR600+VF500-dele m.m. til salg på:

Fra : Kent Nielsen

Dato : 23-02-07 19:33

"MKS - 74" <mks74temp@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Bilsynsvirksomhederne har fået en god ide, synes de selv:

Og dit argument for at det ikke er en god idé at indføre periodisk syn på MC
som i andre europæiske lande er ?

Kent Nielsen

Fra : MKS - 74

Dato : 23-02-07 19:40

On Fri, 23 Feb 2007 19:32:37 +0100, "Kent Nielsen"
<virker.ikke@findes.ikke> wrote:

>Og dit argument for at det ikke er en god idé at indføre periodisk syn på MC
>som i andre europæiske lande er ?

Hvorfor mener du at jeg skal argumentere for det?

Fra : Kent Nielsen

Dato : 23-02-07 19:44

> Hvorfor mener du at jeg skal argumentere for det?

Det må du undskylde, jeg opfattede dit "synes de selv" som at det syntes du
ikke

Kent Nielsen

Fra : MKS - 74

Dato : 23-02-07 19:53

On Fri, 23 Feb 2007 19:44:18 +0100, "Kent Nielsen"
<virker.ikke@findes.ikke> wrote:

>Det må du undskylde, jeg opfattede dit "synes de selv" som at det syntes du
>ikke

Næh - Hverken det ene eller det andet, blot for at understrege at det
jo er et partsindlæg, hvis præmisser/konklusioner man derfor a priori
bør være relativt kritisk overfor...

Fra : Kent Nielsen

Dato : 23-02-07 20:07

> Næh - Hverken det ene eller det andet, blot for at understrege at det
> jo er et partsindlæg, hvis præmisser/konklusioner man derfor a priori
> bør være relativt kritisk overfor...

Helt enig.

Kent Nielsen

Fra : Peter

Dato : 23-02-07 19:49

"Kent Nielsen" <virker.ikke@findes.ikke> wrote in message

> "MKS - 74" <mks74temp@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Og dit argument for at det ikke er en god idé at indføre periodisk syn på
> MC som i andre europæiske lande er ?

Danske motorcykler er generelt i en langt bedre stand end biler med
tilsvarende alder.
Der er derfor ikke det samme behov for periodiske syn, og det bliver derfor
nemt blot endnu en unødvendig udgift for motorcyklister.

--
Peter
FJR1300A & NTV650

Fra : flopper

Dato : 23-02-07 21:35

> [...]
> Der er derfor ikke det samme behov for periodiske syn, og det bliver derfor
> nemt blot endnu en unødvendig udgift for motorcyklister.

men netop af selv samme grund vil et periodisk syn vel ikke være det
store problem

flopper

Fra : CL

Dato : 23-02-07 22:20

flopper wrote:

> men netop af selv samme grund vil et periodisk syn vel ikke være det
> store problem
>
> flopper

Nu har de fleste MC ister respekt for deres helbred
og sørger derfor at holde deres MC i en ordenlig stand.
Bilsyn blev indført for at højne standarten af vognparken.
hvilke jeg syntes var ok, men at gøre det på MC, er kun for
at skaffe, flere kroner i fæleskassen.
Hvis man feks vil fange dem der larmer må man udstyre
ordensmagten med DB målere og så give bøder.
fremfor at indkalde til syn.

Carsten Larsen
CBR 1K DUAL

Fra : Peter

Dato : 23-02-07 23:55

"flopper" <odalhan@hotmail.com> wrote in message

> men netop af selv samme grund vil et periodisk syn vel ikke være det store
> problem

Jo, prisen.

--
Peter
FJR1300A & NTV650

Fra : Hekto

Dato : 24-02-07 10:52

flopper wrote:

> men netop af selv samme grund vil et periodisk syn vel ikke være det
> store problem
>
> flopper

Nej det ville ikke være et 'problem' - bare uden mening!

Hvem sætter sig op på et vrag med defekte bremser, dårligt styrtøj og
nedslidte dæk??? IKKE ret mange motorcyklister!

Med de høje afgifter, er en ualmindelig stor del af motorcyklerne
forholdsvis gamle, hvilket betyder at de ikke er miljøvenlige, aldrig er
kondtrueret til at være miljøvenlige og aldrig kan blive det ... så hvorfor
måle på det?

Så den høje afgift og den deraf følgende høje alder på motorcyklerne, giver
synsvirksomhederne et godt argument for at bilde politikerne ind at
periodisk syn er nødvendigt, og dermed kan øge deres omsætning.

Det eneste relevante argument for at indføre periodisk syn skulle måske være
at mindske støjen; men det vile jo bare betyde øget omsætning for
'lydpottesælgere', samt at man skal skifte lydpotte to gange med timers
mellemrum, hvert andet år ... så det er egentlig og ligegyldigt.
--

/Hekto
"Women are like elephants to me. I like to look at 'em, but I wouldn't want

Fra : hh

Dato : 24-02-07 12:39

"flopper" <odalhan@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> men netop af selv samme grund vil et periodisk syn vel ikke være det store
> problem
>
> flopper

For det første er mc og bil ikke det samme. Mc er en hobby , bil er et
transportmiddel. Det vil svare til man laver et bådsyn , sommerhussyn eller
lade folk gå til jagtprøve hver andet år (hmm god ide)

Så i mine øjne er det blot en ekstra udgift som jeg ikke får noget ud af.

Alle holder jo deres mc i fineste stand og som mc'ist er man jo fuldt klar
over hvor farligt det er med f.eks. dårlige bremser o.lign. så man fortjener
jo at dø hvis man ikke holder sin mc i god stand. Desuden hvorfor have en
hobby man ikke gider udøve.

Skulle de indføre det, nå ja så må jeg bare bruge det mere på min hobby. Men
det vil så bare være endnu en meningsløs "opfindelse" fra myndighedernes
side.

Men hvor er dmc i den sag ?

Fra : Armand

Dato : 24-02-07 13:50

Jeg tror at udtalelsen er en del af et massivt frontalangreb fra branchen. I
avisen kan læses at syns-firmaernes europæiske sammenslutning opfordrer til
årlige bilsyn af hensyn til sikkerheden og deraf sammenhængende økonomi!

/
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-07 14:04

On Sat, 24 Feb 2007 13:49:49 +0100, Armand wrote:

> [...]
> årlige bilsyn af hensyn til sikkerheden og deraf sammenhængende økonomi!

Håber fa'me ikke deres lobbyister er alt for gode

Hvor tit er det lige at vi hører om tekniske fejl som årsag til ulykker ?
Det plejer da at gå på sprit, fart og fart.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Armand

Dato : 24-02-07 14:21

meddelelse news:1gcl4fdni9nt4$.aefx44pwo45w.dlg@40tude.net...

> Hvor tit er det lige at vi hører om tekniske fejl som årsag til ulykker ?
> Det plejer da at gå på sprit, fart og fart.

- - - - Og sovende lastvognschauffører

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 24-02-07 18:36

"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> I avisen kan læses at syns-firmaernes europæiske sammenslutning opfordrer
> til årlige bilsyn af hensyn til sikkerheden og deraf sammenhængende

Og rådet for større fæ er hoppet med i koret: I Søndagsavisen, der kommer
ind af døren med weekendens reklamer, bræger la Cour Sell om at det MÅ være
en usikkerhedsfaktor at 1/3 af danske biler er over 10 år og at det
offentlige burde iværksætte en undersøgelse (der bekræfter dét?). SF's
trafikordfører udtater i samme artikel at han ikke stoler på at
nedslidnings-årsager normalt opdages, eftersom politiet har for travlt med
at bebrejde chaufføren (druk og narko) i stedet for køretøjet!

Joo - Det minder mere og mere om et frontalangreb :-|

--
Armand.

Fra : Kent

Dato : 24-02-07 14:55

hh skrev:
> [...]
> jo at dø hvis man ikke holder sin mc i god stand. Desuden hvorfor have en
For nogle måneder siden var det et indlæg i denne nyhedsgruppe, hvor
føren af en 4-500cm3 foklarede, hvordan hans forbremesgreb kunne gå helt
ind til håndtaget, men at han egentlig synes, at den bremsede godt nok.
Det var en mc med 20 - 25 år gamle bremeslanger, hvis jeg ellers husker
rigtigt.

Hvad tror i ville ske, hvis der pludselig var brug for en katastrofe
opbremsning på en sådan motorcykel? Jeg ved ikke om det er 2, 10 eller
20 procent af motorcyklerne, som er i så dårlig stand, men der kører en
hel del dårlige motorcykler rundt. Og det behøver ikke at være af ond
vilje, men simpelthen fordi ejeren enten ikke har råd, forstand eller
tænker over standen af køretøjet.

Men i stedet for syn, som jo vil genere alle, burde det måske være
nemmere at konfiskere et køretøj, som ikke er i tilstrækkelig god stand.
For eksempel, hvis der i stedet for at der kund bliver udstedt en bøde
for et ulovligt udstødningssystem, så skulle systemet fjernes af en
tilkaldt synmand og så en ordentlig bøde oveni. Ved udsigten til at
miste et system til kr. 6 - 12.000 oven i bøden, ville en del nok blive
afskækket fra at larme.

Denne behandling skal selvfølig udstrækkes til chip-tunere af
dieselbiler, biler med børnedræber-grill (bullbar tror jeg det hedder)
og andre tåbeligheder, som forurener eller er farlig for andre.

--

Kent

Fra : Peter

Dato : 24-02-07 16:53

"Kent" <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote in message
> [...]
> men simpelthen fordi ejeren enten ikke har råd, forstand eller tænker over

Nu er der jo ingen regel uden undtagelse
Jeg husker godt den pågældende tråd, men så vidt jeg husker fik han også
klar besked på at gøre noget ved det.

--
Peter
FJR1300A & NTV650

Fra : m0rt3n

Dato : 24-02-07 21:44

"Kent" <kentF_JERNmagnussen@aim.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> men simpelthen fordi ejeren enten ikke har råd, forstand eller tænker over

Jeg tør vædde en tank benzin på, at der er flere, som kommer til skade,
fordi bremserne virker FOR godt, end det modsatte. Man hører ofte om
udskridninger, fordi bagbremsen blokerer, eller at man får en tur over
styret, fordi forbremsen blokerer. Hvis man vil gøre noget for sikkerheden,
burde afgiften for sikkerhedsudstyr (ABS) fjernes for MC, som den er det for
biler. Det vil gøre køretøjet mere sikkert for de, der ikke kan styre
bremserne.
-m0rt3n xt125

Fra : Peter

Dato : 24-02-07 21:58

"m0rt3n" <jnsn@R_E_M_O_V_E_mail.dk> wrote in message

> [...]
> styret, fordi forbremsen blokerer. Hvis man vil gøre noget for
> sikkerheden, burde afgiften for sikkerhedsudstyr (ABS) fjernes for MC, som

ABS har nu aldrig været afgiftsfri på biler, derimod har der (og bliver
måske stadig) været givet et tilskud/nedslag i afgift (fast pris) til biler
med ABS.

Dette blev for et par år siden også indført for motorcykler. Så vidt jeg
husker er det på 4000 kr.
Så det er allerede sket.

--
Peter
FJR1300A & NTV650

Fra : m0rt3n

Dato : 24-02-07 22:13

"Peter" <fiktiv@invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> biler med ABS.
>
> Dette blev for et par år siden også indført for motorcykler. Så vidt jeg

http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article240951.ece
Ikke i følge denne artikel fra november (hvis man da kan stole på EB).
m0rt3n xt125

Fra : Peter

Dato : 24-02-07 23:15

> "Peter" <fiktiv@invalid> skrev i en meddelelse

> http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article240951.ece
> Ikke i følge denne artikel fra november (hvis man da kan stole på EB).
> m0rt3n xt125

Du skal som sædvanlig ikke stole på EB. Prøv at se nedenstående link:
http://www.folketinget.dk/Samling/19991/udvbilag/SAU/B107_bilag25.htm

--
Peter
FJR1300A & NTV650

Fra : Kent

Dato : 23-02-07 20:15

MKS - 74 skrev:
> Bilsynsvirksomhederne har fået en god ide, synes de selv:
>
> http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2007/02/23/184353.htm?nyheder

I stedet for en fx. to-årig synsperiode, så jeg hellere, at det var nemt
for politiet at få ramt på de mange larmende motorcykler. Her tænker jeg
på ulovlige udstødninger. Den slags ulovligheder kommer jo ikke frem i
et syn, men selvfølgelig skal bliver det besværligere at skulle skifte
udstødning hvert andet år.

Og så er der det lille problem, at de fleste motorcykler bruger lige så
meget benzin, som en moderne små-/mellemklasse-bil og derfor forurener
lige så meget. Så regelmæssig kontrol af den standard monterede
katalysator, hvis det ellers er en del af et syn herhjemme, vil være en
god ting. Dette betyder selvfølgelig, at personer som skifter udstødning
for at få en "ordentlig" lyd, eller for at spare 600gram i vægten på
udstødningen vil få det svært.

At disse tiltag så betyder, at min BMW R 1150 R er svær at få til at gå
ordentlig i motoren på grund af den meget magre forbrænding, må jeg jo
så leve med.

--

Kent

Fra : Steen Gruby

Dato : 23-02-07 20:58

On Fri, 23 Feb 2007 20:15:04 +0100, Kent <kentF_JERNmagnussen@aim.com>
wrote:

Hej Kent.

>At disse tiltag så betyder, at min BMW R 1150 R er svær at få til at gå
>ordentlig i motoren på grund af den meget magre forbrænding, må jeg jo
>så leve med.

Sludder,
BMW kan kun overholde en EU2 test i 2. gear hvor den har et specielt
program i ECU'en - Ellers kunne den slet ikke køre.
Og så sviner den såmænd lige så meget som andre MC for resten af
pengene.
At den ikke kan bringes til at gå ordentligt er noget andet - Det står
på tanken - BMW.
Jeg har set sådan en R1150 gå ordentligt, men der var CAT'en læsset
over højre skulder og der var monteret en ny chip
Så er det ikke 600 gram man sparer mellem carbonpotter og de originale
på en Paso men 10 Kg
Selv om de indfører periodisk syn kører jeg gerne til samme med mine
carbonpotter - og består

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Thomas Jensen

Dato : 23-02-07 21:09

> Så er det ikke 600 gram man sparer mellem carbonpotter og de originale
> på en Paso men 10 Kg

Hej Steen,
skete der mere med den Paso hos Bruun-Larsen i Odense ?

Thomas Jensen
Honda CBR1000F ´94 & DT125 ´88
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : Steen Gruby

Dato : 23-02-07 21:16

On Fri, 23 Feb 2007 21:08:52 +0100, "Thomas Jensen"
<thomas@thomas-jensen.dk> wrote:

Hej Thomas.

>skete der mere med den Paso hos Bruun-Larsen i Odense ?

Forsikringen har solgt den, og den nye ejer er på jagt efter en motor.
Det viser sig at den har fået skadet blokken, vist nok af kæden.
Jeg er dog stadig interesseret hvis den nye ejer opgiver at finde en
Pantah motor

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Kent

Dato : 24-02-07 15:14

Steen Gruby skrev:
> [...]
> BMW kan kun overholde en EU2 test i 2. gear hvor den har et specielt
> program i ECU'en - Ellers kunne den slet ikke køre.

Det er nok muligt Jeg undre mig også over, at de nye R 1200 ikke er
blevet vandkølet, så det er nemmere at få den til at gå rent nok. Og at
BMW med deres mange år erfaring med indsprøjtnings systemer ikke kan få
den til at gå ordentligt, men der er problemet nok, at R 1150 R er en
discount model i modelrækken.

> Og så sviner den såmænd lige så meget som andre MC for resten af
> pengene.

Og hvad bygger du så den antagelse på? Eller mener du, at en katalysator
aldrig har nogen virkning?

> At den ikke kan bringes til at gå ordentligt er noget andet - Det står
> på tanken - BMW.

Ohh. En mærke-hader Nu er "at gå ordentlig" en problem, som den
deler med blandt andet Honda CBR 1000 i 2007 udgaven. Det er åbentbart
et problem for fabrikkerne at få indsprøjtningen til at gå lige så godt
som karburator-udgaverne, når gassen bliver lukket af og der på op igen.

> Jeg har set sådan en R1150 gå ordentligt, men der var CAT'en læsset
> over højre skulder og der var monteret en ny chip

Du har sikkert ret. Jeg har da selv drømt om en Remus-udstødning og en
Power-Commandor (tror jeg den hedder), som kan få maskinen til at gå
ordentlig. Men det ændre ikke ved, at motorcykler forurener lige så
meget som biler og det bliver vi nød til at gøre noget ved.

> Så er det ikke 600 gram man sparer mellem carbonpotter og de originale
> på en Paso men 10 Kg

Ja og så spare man endnu et par kilo, når de defekte el-installationer
er afmonteret. Eller er det kun en gammel skrøne, at Ducati brænder
elsystemet af en gang i mellem?

> Selv om de indfører periodisk syn kører jeg gerne til samme med mine
> carbonpotter - og består

Ja. Jeg har forstået på andre indlæg, at forureningskontrol ikke er en
del af syn. Så du har sikker ret.

--

Kent

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-02-07 00:28

On Sat, 24 Feb 2007 15:14:13 +0100, Kent <kentF_JERNmagnussen@aim.com>
wrote:

Hej Kent.

> [...]
>BMW med deres mange år erfaring med indsprøjtnings systemer ikke kan få
>den til at gå ordentligt, men der er problemet nok, at R 1150 R er en

Jeg kender ikke R1150 ret godt ud over den en af mine bekendte havde.
Efter "lidt pilleri" med udstødning og anden chip i ECU'en kørte den
faktisk ret godt.
På bane kørte den rundt med topdækslerne i jorden og på landevej havde
jeg mere end seriøse problemer med at hænge på.
Så køre det kan den

>Og hvad bygger du så den antagelse på? Eller mener du, at en katalysator
>aldrig har nogen virkning?

Med CAT og lambdasonde holder den den idielle blanding når det gælder
økonomi - Ingen tvivl om det.
Men da dens brændstofforbrug er det samme som andre MC sviner den det
samme.
CAT'en tager måske noget, men så er det bare noget andet den hælder ud

> [...]
>et problem for fabrikkerne at få indsprøjtningen til at gå lige så godt
>som karburator-udgaverne, når gassen bliver lukket af og der på op igen.

Mærke hader?
Bestemt ikke, blodt lidt mærkemobberi
Jeg har rodet lidt i en F650SC der også har indsprøjtning.
Den har lidt problemer med at ECU'en hænger sig, men ellers virker det
faktisk fint.
Bedre end karburator, men den er øm at rode i når det gælder tuning.

> [...]
>ordentlig. Men det ændre ikke ved, at motorcykler forurener lige så
>meget som biler og det bliver vi nød til at gøre noget ved.

Så er det her vi skal være ærlige.
Jeg kører MC for sjov, og det halve af spøgen er for mig at skrue lidt
i ekvipagen.
On det så er til det bedre kan vi diskutere
Men faktum er, at efter mit skrueri er EU2 en by i Rusland.
Det har en Paso nu heller aldrig kunnet overholde - Selv på en god dag

>Ja og så spare man endnu et par kilo, når de defekte el-installationer
>er afmonteret. Eller er det kun en gammel skrøne, at Ducati brænder
>elsystemet af en gang i mellem?

Skrøne? - Narh, ikke helt.
Min Paso har endnu ikke aflivet noget elektrisk, men der er lavet
flere modifikationer i EL-systemet.
Der er rigelig plads til forbedringer i italiensk elektro )

>Ja. Jeg har forstået på andre indlæg, at forureningskontrol ikke er en
>del af syn. Så du har sikker ret.

Nu er det sådan at jeg kører med en enkeltgodkendelse, såkaldt
godkendelseserklæring.
Den er stemplet med max. 95 dB efter målemetode III.
Det holder den lige til øllet - Hvis det var værre ville den støje, og
ikke brumme hyggeligt som den gør nu
Og ja, jeg har en målemikrofon, en såkaldt støjmåler, så det er
efterprøvet indtil flere gange.
Potterne er forresten pakket om idet den var begyndt at overskride
grænsen.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : KentBM

Dato : 25-02-07 23:20

Steen Gruby skrev:
> Jeg kender ikke R1150 ret godt ud over den en af mine bekendte havde.
> Efter "lidt pilleri" med udstødning og anden chip i ECU'en kørte den
> faktisk ret godt.

Da jeg nok skal beholde BMWen til den dør, så kunne det være, at jeg
skulle finde ud af noget med en anden chip.

> [...]
> samme.
> CAT'en tager måske noget, men så er det bare noget andet den hælder ud

Hele idéen med CAT'en er vel, at den høje temperatur brænder partiklerne
af, så de ikke ryger ud i naturen.

--

Kent

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-02-07 23:39

On Sun, 25 Feb 2007 23:20:05 +0100, KentBM
<kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote:

Hej Kent.

>Da jeg nok skal beholde BMWen til den dør, så kunne det være, at jeg
>skulle finde ud af noget med en anden chip.

Jeg ved ikke hvor den kom fra, men jeg kan da spørge
Hvis det isenkram Bavarium Technologie disker op med i dag er af samme
kvalitet som det de diskede op med i 60'erne behøver du ikke bekymre
dig
Så står din bimmer og råver efter dig på plejehjemmet for at få dig ud
i sadlen igen ))

>Hele idéen med CAT'en er vel, at den høje temperatur brænder partiklerne
>af, så de ikke ryger ud i naturen.

Jeg mener de har fundet ud af at CAT'en fjerner noget men adderer
noget andet til.
Men det var ikke så meget det som det med afbrændingen af fossile
brændstoffer jeg var ude efter - Der er BMW lige så god som alle andre
- CAT eller ingen CAT

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 24-02-07 10:55

Kent wrote:

> [...]
> god ting. Dette betyder selvfølgelig, at personer som skifter udstødning
> for at få en "ordentlig" lyd, eller for at spare 600gram i vægten på

Det er kun en mindre del der har katalysator og dem der ikke har, kan holde
rigtigt mange år endnu!

Fra : Kent Nielsen

Dato : 24-02-07 20:06

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxrot-13> skrev i en meddelelse

> Det er kun en mindre del der har katalysator SNIP

Nye motorcykler skal overholde Euro 2

Kent Nielsen

Fra : Hekto

Dato : 27-02-07 23:50

Kent Nielsen wrote:

> Nye motorcykler skal overholde Euro 2

Yes ... men det skal de gamle ikke. Da fgiften gør at der er dels mange
gamle motorcykler, og at det er en folkesport at importere gamle
motorcykler fra udlandet, er det kun en begrænset del af det samlede antal
der overholder disse regler ... i DK.

(som så selvfølgelig oven i det hele, virker som det rene gak så længe
brændeovne, motorplæneklippere og begrænsede EU-knallerter må anvendes!)

Fra : Jes Vestervang

Dato : 23-02-07 21:00

"Kent Nielsen" <virker.ikke@findes.ikke> writes:

> ....argument for at det ikke er en god idé at indføre periodisk syn
> på MC som i andre europæiske lande er ?

Et argument er at mc'er af slet ikke døjer med rustproblemer i samme
grad som biler.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : Stephan G

Dato : 23-02-07 21:24

Jeg synes nu ikke, at journalisten på dr.dk er tilstrækkeligt kritisk.
Hele vinklen som sådan, men især afslutningen: "som er direktør i
Applaus+ Bilsyn."

Hahaha :)

Kom nu forår...

Mvh
Stephan

Fra : Steen Gruby

Dato : 23-02-07 21:32

On 23 Feb 2007 12:24:17 -0800, "Stephan G" <stephangam@yahoo.dk>
wrote:

Hej Stephan.

>Jeg synes nu ikke, at journalisten på dr.dk er tilstrækkeligt kritisk.
>Hele vinklen som sådan, men især afslutningen: "som er direktør i
>Applaus+ Bilsyn."

Du har inderligt ret.
Det er lige gyldigt hvilket tågehorn der udtaler sig.
Deres ærinde er efterhånden kun at lave lobbyisme for egen vindings
skyld - Oftest i et sprog der skal lyde Åh så intilligent, men hvor
det er åbentlyst at de ikke selv forstår ordlyden.
De er heldigvis så ynkelige at de er lette at gennemskue

>Kom nu forår...

Og helst lidt hurtigt

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 24-02-07 11:01

Steen Gruby wrote:

> De er heldigvis så ynkelige at de er lette at gennemskue

... for alle almindelige mennesker ... men folkevalgte politikere?????? Vi
har jo før set eksempler på en noget indskrænket holdning til
strafudmåling, bødestørrelser og hvad der giver et klip!

Fra : Jes Vestervang

Dato : 23-02-07 21:45

flopper <odalhan@hotmail.com> writes:

> men netop af selv samme grund vil et periodisk syn vel ikke være det
> store problem

Det er jo ikke ligefrem gratis at få en mc synet :-/
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : flopper

Dato : 24-02-07 10:39

Jes Vestervang:

> Det er jo ikke ligefrem gratis at få en mc synet :-/

nej 360 kr såvidt jeg husker, og hvis budgettet er så stramt at det
vælter af det, så skulle man måske overveje om ikke det skulle skæres
til alligevel.
Iøvrigt er jeg da på ingen måde uenig i at det er et partsindlæg der
oprindeligt startede denne tråd, og at det skal forstås derefter. Jeg
har ikke viden til at udtale mig om mcparkens generelle tilstand, og
hvorvidt et periodisk syn vil være gavnligt for trafiksikkerheden.

flopper

Fra : SB

Dato : 23-02-07 23:50

"Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er jo ikke ligefrem gratis at få en mc synet :-/
> --
> mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Næh...
Men man giver snildt +200.000 kr. for en MC
5000 i forsikring pr. år eller mere måske
Og futter lige en tur til Hartzen i en weekend, eller til Assens sidst i
juni
Er de penge det koster at syne den egenlig ikke kun en symbolsk beløb i det
store hele?
At det er statskassen der nupper dem, det er jeg så heller ikke begejstret
for

Søren

Fra : Jes Vestervang

Dato : 24-02-07 00:17

"SB" <sfbFJERN_DETTE@tele2adsl.dk> writes:

> "Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev...

> Næh... Men man giver snildt +200.000 kr. for en MC

Hvem pokker er "man"? Gennemsnitsmc'en koster nærmere i omegnen af
30k. Tænk på alle kinesercyklerne, offroaderne, scootere og 500
japaner-twins.

> 5000 i forsikring pr. år eller mere måske

1600,- for store cykler, 750,- for små -- som ung med få års
anciennitet.

> Og futter lige en tur til Hartzen i en weekend, eller til Assens
> sidst i juni

God tur.

> Er de penge det koster at syne den egenlig ikke kun en symbolsk
> beløb i det store hele?

Så send lige 360,- til mig også, når nu det blot er et symbolsk beløb.

> At det er statskassen der nupper dem, det er jeg så heller ikke
> begejstret for

Det er nogle firmaer, der prøver at overbevise lovgiverne om at der
skal lovændringer til fordi de derfor får flere penge ind. Fair nok,
men de er jo ikke ligefrem upartiske.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : Peter

Dato : 24-02-07 12:55

"Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> wrote in message

> Det er nogle firmaer, der prøver at overbevise lovgiverne om at der
> skal lovændringer til fordi de derfor får flere penge ind. Fair nok,
> men de er jo ikke ligefrem upartiske.

Det er lige præcis det det er.

Som tidligere nævnt er der ikke et samfundsmæssigt behov for periodiske syn
af mc'er, men der er derimod nogle firmaer, der via lovgivning ønsker at øge
indtjeningen.

Mht. til brugen af larmepotter mv., vil dette ikke blive ændret af periodisk
syn. Der er blot nogle, der får lidt mere travlt med at låne "synspotter" af
hinanden. Hvis man vil dette til livs er den eneste effektive måde at lave
støjrazzier på vejene, i stil med spritkontrollerne.

--
Peter
FJR1300A & NTV650

Fra : Rene Joergensen

Dato : 24-02-07 19:31

Peter <fiktiv@invalid> wrote:

> [...]
> hinanden. Hvis man vil dette til livs er den eneste effektive måde at lave
> støjrazzier på vejene, i stil med spritkontrollerne.

Skal det blive rigtigt effektivt, skal politiet have lov til at
konfiskere larmende potter. Det synes jeg at have set i et videoklip at
de gør i Tyskland. 500,- er bøden vel på, det skræmmer jo ikke nogen.

--
-René
Som har larmepotte på, dog ikke en racepotte :)

Fra : m0rt3n

Dato : 24-02-07 21:51

"Rene Joergensen" <nospam@fzr.dk> skrev i en meddelelse
> Skal det blive rigtigt effektivt, skal politiet have lov til at
> konfiskere larmende potter. Det synes jeg at have set i et videoklip at
> de gør i Tyskland. 500,- er bøden vel på, det skræmmer jo ikke nogen.

De kan da bare tage potterne fra mig. Så vil jeg køre rundt uden ^^
-m0rt3n xt125

Fra : Rene Joergensen

Dato : 24-02-07 23:42

m0rt3n <jnsn@R_E_M_O_V_E_mail.dk> wrote:

> De kan da bare tage potterne fra mig. Så vil jeg køre rundt uden ^^

Det er jeg slet ikke i tvivl om Morten :)

--
-René

Fra : Armand

Dato : 24-02-07 03:37

Jeg ser én fordel deri:
For bilernes man er forlængst begyndt at notere km-stand ved synet og med
periodisk syn kunne man hurtigt uddrage et solidt tal
gennemsnits-årsdistancen, hvilket statistikerne tilsyneladende har svært
ved!

Men ellers tager jeg ideen som tegn på at der mangler kunder og penge i
branchen, og dét finder jeg ikke særligt tillidsvækkende

--
Armand.

Fra : MKS - 74

Dato : 24-02-07 08:06

On Sat, 24 Feb 2007 03:36:37 +0100, "Armand" <kim-armand@mail.dk>
wrote:

>Men ellers tager jeg ideen som tegn på at der mangler kunder og penge i
>branchen, og dét finder jeg ikke særligt tillidsvækkende

Som jeg startede med at skrive indledningsvis, så er den slags
partsindlæg altid noget der gør at man naturligt er ekstra kritisk.

_Men_når det er sagt så skal man IMO ikke være så fordomsfuld at man
afskriver alt på forhånd,_kun_ fordi det kommer fra en part i sagen. I
nogle tilfælde vil de involverede parter besidde en naturlig indsigt i
hvor problemerne ligger og man bør vel retfærdigvis lige høre deres
argumenter, (læse hvad de baserer deres konklusioner og
rekommandationer på) og først_derefter_tage stilling til deres
validitet .

Fra : Hekto

Dato : 24-02-07 11:07

MKS - 74 wrote:

> [...]
> argumenter, (læse hvad de baserer deres konklusioner og
> rekommandationer på) og først_derefter_tage stilling til deres

Der kan vel altid argumenteres fornuftigt - i een eller anden grad - for at
syn vil gavne et eller andet.

Det Aplus sikkert mener er, at de kun får lov at syne biler hvert andet år -
hvert år havde da været bedre (indtjeningsmæssigt)
Motorcykler er et stort uopdyrket 'markedssegment' som de selvfølgelig meget
gerne vil skabe en omsætning på. Især når man i aviserne hele tid kan læse
at der sælge 'enorme mængder' af motorcykler.

Meget længere er den ikke, tror jeg.

Tågehornet Rådet for større Færdselssikkerhed ville nok have været på banen
for længe siden, hvis der virkelig var noget at komme efter.

Fra : MKS - 74

Dato : 24-02-07 11:26

On Sat, 24 Feb 2007 11:07:12 +0100, Hekto <urxgb@urxgb.qxrot-13>
wrote:

>Der kan vel altid argumenteres fornuftigt - i een eller anden grad - for at
>syn vil gavne et eller andet.'

Naturligvis - Og den argumentation bør man IMO høre først inden man
tager stilling til hvilken vægt man vil tillægge den i den overordnede
sammenhæng. Det _er_ da meget tænkeligt at det vitterligt ikke er
andet end et forsøg på at øge egen indtjening, hvad jeg også har
pointeret fra start af, men den måde på forhånd at antage et eller
andet uden at ha' sat sig ind i hvad der rent faktisk er tilfældet,
finder jeg betænkelig som std modus.....

Fra : Hekto

Dato : 24-02-07 11:40

MKS - 74 wrote:

> [...]
> andet uden at ha' sat sig ind i hvad der rent faktisk er tilfældet,
> finder jeg betænkelig som std modus.....

Åh, ja ... men det virker altid betænkeligt når grønthandleren siger at
grønt er sudnt, bageren siger at brød er sundt og Aplus siger at MC-syn er
godt.

Informationen/forslaget kommer fra den forkerte kilde. Man skal være kritisk
over for sådant.

Som Anders er inde på, er det da helt OK med periodisk syn på MC ... hvis
også bare de gør det på alle andre registrerede køretøjer, knallerter og
trilere inklusive. Jeg har uendeligt svært ved at forestille mig en
motorcyklist der sætter sig op på et detfekt og farligt køretøj - det kan
jo være halvfarligt i forvejen! Bilister, knallerisetr og triler-ejere har
en lidt anden holdning, synes jeg ofte at man ser.

Fra : MKS - 74

Dato : 24-02-07 11:49

On Sat, 24 Feb 2007 11:39:33 +0100, Hekto <urxgb@urxgb.qxrot-13>
wrote:

>Åh, ja ... men det virker altid betænkeligt når grønthandleren siger at
>grønt er sudnt, bageren siger at brød er sundt og Aplus siger at MC-syn er
>godt.

Fint nok Brian - EOD.

Fra : Thomas

Dato : 25-02-07 12:55

> Fint nok Brian - EOD.

EOD? Explosive Ordnance Disposal? Er du ammunitionsrydder?

/Ths.

Fra : Hekto

Dato : 27-02-07 23:53

Thomas wrote:

> EOD? Explosive Ordnance Disposal? Er du ammunitionsrydder?

Nej, Michael mener End Of Discussion.

(Det er noget Michael bruger for ikke at blive for træt til at diskutere med
andre, eller når han ikke kan klare sig! ... nu venter vi så bare på at han
kommer med en flabet afvisning af dette ... eller måske overvejer han om
han slet ikke skal svare .. eller ... ???? )

Fra : flopper

Dato : 24-02-07 12:09

Hekto kom med følgende:

> [...]
> jo være halvfarligt i forvejen! Bilister, knallerisetr og triler-ejere har
> en lidt anden holdning, synes jeg ofte at man ser.

Der er jo i disse år sket en udvikling i antallet af mcer på de danske
veje. ermed er der dukket en masse nye mcister op, som måske ( som
undertegnede) ikke har så stor viden om hvornår en mc er sikker eller
ikke sikker at køre på. naturligvis kan vi alle ( eller bør kunne)
undersøge de punkter vi lærte da vi i sin tid tog kortet, men det er
vel ikke helt det samme som at vi er i stand til at afgøre om mcen er
sikker at køre på, ligesom mange billister tilsyneladende ikke er i
stand til at afgøre om deres køretøj er sikkert. Altså ikke et
spørgsmål om man ønsker at sætte sig op på et vrag, men om man er
istand til at afgøre hvornår der er tale om et vrag. Set udfra det
synspunkt kunne et periodisk syn være et gode for sikkerheden på mc.
Jeg vil dog igen understrege at jeg ikke har tilstrækkelig viden til at
afgøre om dette er tilfældet, og ønsker derfor heller ikke at kritisere
de indlæg der påatår at sagen kun rejses af profitmæssige årsager, men
som et forsøg på at nuancere debatten lidt.

flopper
(gammel fj1100, som blev synet for et par måneder siden, på ca 5 min af
en synsmand der end ikke klagede over en blød forbremse!)

Fra : Hekto

Dato : 24-02-07 12:44

flopper wrote:

> (gammel fj1100, som blev synet for et par måneder siden, på ca 5 min af
> en synsmand der end ikke klagede over en blød forbremse!)

... og hvorfor skulle vi så komme til periodisk syn???

Iøvrigt går det jo næsten på samme måde med de biler de syner.

En del af køreundervisningen tager jo netop sigte på at lære eleven kontrol
af køretøjet. Så har man MC-kørekort kan man ikke være helt uvidende om
bremser, kronrørslejer m.m.

Det er jo netop disse ting de tjekker ved syn ... ikke de mere spændende
ting!

Fra : flopper

Dato : 24-02-07 13:00

> [...]
> bremser, kronrørslejer m.m.
>
> Det er jo netop disse ting de tjekker ved syn ... ikke de mere spændende

Og det er måske egentlig også der jeg havner. Hvis der skal være periodisk
syn af mc, så skal kvaliteten af disse syn hæves gevaldigt, hvis vi skla ku
bruge det til noget.

kvh flopper

Fra : Hekto

Dato : 24-02-07 18:37

flopper wrote:

> Og det er måske egentlig også der jeg havner. Hvis der skal være periodisk
> syn af mc, så skal kvaliteten af disse syn hæves gevaldigt, hvis vi skla
> ku bruge det til noget.

Det gir' jeg dig ret i!

Fra : Rene Joergensen

Dato : 24-02-07 19:34

> [...]

> syn af mc, så skal kvaliteten af disse syn hæves gevaldigt, hvis vi skla ku

Ja. Man kan slippe igennem med meget skrammel til det nuværende.

Jeg fik min synet med forreste skiver lige på minimumsmål, bagerste
skive 1mm (!) under mål, samt larmepotte, der dog i dagens anledning
havde fået indsat en af den tidligere ejer hjemmefusket dB-killer.

Inden folk overfalder mig, vil jeg lige sige at pånær udstødningen, er
den i lovlig stand nu.

--
-René
FZR600

Fra : Kent Nielsen

Dato : 25-02-07 21:55

> [...]

> kontrol
> af køretøjet. Så har man MC-kørekort kan man ikke være helt uvidende om

Det er lidt ligesom at man også får et kendskab til færdselsloven når man
tager førebevis.
Så er der altså ingen grund til at færdselspolitiet er ude med laseren, for
alle har jo kendskab til reglerne og overholder dem derfor?

Kent Nielsen

Fra : Hekto

Dato : 26-02-07 21:30

On Sun, 25 Feb 2007 21:55:16 +0100, Kent Nielsen wrote:

> [...]
> Så er der altså ingen grund til at færdselspolitiet er ude med laseren, for
> alle har jo kendskab til reglerne og overholder dem derfor?

Ja, med den argumentation kan man jo indføre tvangskastrering og meget
andet spændende.

Du stiller måske op til Folketinget???? ,o)

Fra : Kent Nielsen

Dato : 27-02-07 19:05

"Hekto" <hhekto@hekto.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, med den argumentation kan man jo indføre tvangskastrering og meget
> andet spændende.
>
> Du stiller måske op til Folketinget???? ,o)

He he, hmmm du siger sgu noget

Kent Nielsen

Fra : Rene Joergensen

Dato : 24-02-07 09:03

> [...]

> periodisk syn kunne man hurtigt uddrage et solidt tal
> gennemsnits-årsdistancen, hvilket statistikerne tilsyneladende har svært

De kiggede bare så mystisk på mig, da min bil var til sit første syn og
havde kørt 240.000km :)

--
-René

Fra : Rasmus Raun-Nielsen

Dato : 24-02-07 09:08

> [...]
>
> --
> -Michael
> Div. Aprilia RS250 og Honda CBR600+VF500-dele m.m. til salg på:

"Det gamle del af bilparken er i uanstændig stand. Det kan vi kun blive ved
med at påpege."

-der er ikke nogen der nævner registreringsafgiften: Billigere biler vil nok
forynge den danske bil- /MC-park betragteligt, med deraf "anstændigere"
stand til følge... Men det giver jo manglende indtægter, så det går vi
stille med!? (der vil så nok komme endnu flere biler og MC'er, men får de
sat det periodiske syn til at være hvert år, kommer de penge jo lige så
stille igen, men nok ikke så det går lige op...)

-Bare lige mit indskud og tanker...

MVH
Rasmus
-Glad MC'ist der naivt tror, at fra 1/3 og frem er der solskin og 20+ grader

Fra : Snusken

Dato : 24-02-07 09:49

> http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2007/02/23/184353.htm?nyheder
Joh, efterhånden er antallet af MC'ere i DK oppe et omfang, som gør
at der er ( frit efter Snave Slam ) "penge i lortet"

/Erik

Fra : bigOne

Dato : 24-02-07 09:53

"Snusken" <snuske@anywhere.ww> skrev i en meddelelse
> Joh, efterhånden er antallet af MC'ere i DK oppe et omfang, som gør
> at der er ( frit efter Snave Slam ) "penge i lortet"

ja - og det er sku da det, det hele handler om.
og ikke om en bremse skive er lige under målet.
Vi holder jo alle vores MCer i god stand. - Det er også nemt og hurtigt at
checke en MC....

Fra : Jes Vestervang

Dato : 24-02-07 12:51

"Kent Nielsen" <virker.ikke@findes.ikke.invalid> writes:

> "Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev...
>
> Du mener så at det der ikke er rust på samme måde på mc betyder at
> f.eks. bremseskiver, diverse lejer, lys, foureningsniveau etc. også
> bare er ok på en mc?

Forureningsniveau kan jeg ikke udtale mig om (og det kontrolleres
alligevel ikke til syn), resten har jeg indtryk af holdes i
orden. Derudover tror jeg også at det er meget sjældent at tekniske
fejl er skyld i uheld, som Anders også er inde på. De fleste har en
god forståelse for at defekter på mc'en er livsfarlige.

> En klasisk fejl er bremseskiver der er slidt under mål, hvor man
> helst vil slippe for at skifte, for det koster jo.

Ja, og det er da også forkert. Men omvendt, har du nogen sinde hørt om
en flækket skive?

> De 2-3 hundrede kroner det vil koste at få synet geden, kan jeg ikke
> have ondt af.

Man skal jo også tage fri, men husk også på at vi er mange med flere
køretøjer. Pt. har jeg kun to motorcykler, men inden længe er der
sikkert tre og en bil. Så kan jeg rende til syn fire gange om året,
selvom et par af cyklerne kun vil køre et par tusinde km årligt. Hul i
hovedet :-/

> Biler har altså mange andre problemer end rust. Med det argument,
> var der ingen grund til syn på biler før efter 8-12 år, lidt
> afhængig af mærke/kvalitet.

Nåja, men nu kan mc'er i sagens natur ikke bremse skævt, og der er
altså også væsentligt flere potentielle, skjulte fejlkilder på en bil.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 24-02-07 13:01

> [...]

> nej 360 kr såvidt jeg husker, og hvis budgettet er så stramt at det
> vælter af det, så skulle man måske overveje om ikke det skulle

Det argument er fejlagtigt IMO. At noget ikke er så dyrt endda er
ingen grund til at tvinge folk til at købe en vare som de ikke har
behov for. Derudover er de 360,- alligevel mange penge for en
studerende, der ikke har tid til fritidsarbejde og mange timers
arbejde for en på en mindsteløn. Husk at der er mange andre end de
40-50-årige med god indkomst, der kører mc. Derudover er det jo heller
ikke billigt at tage fri fra arbejde for at køre til syn.

Det eneste gyldige argument i sagen er en velunderbygget undersøgelse,
der viser at der er betydelige tekniske problemer med mc-parken og at
de leder til flere uheld.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-07 14:57

On Sat, 24 Feb 2007 13:00:56 +0100, Jes Vestervang wrote:

> Det eneste gyldige argument i sagen er en velunderbygget undersøgelse,
> der viser at der er betydelige tekniske problemer med mc-parken og at
> de leder til flere uheld.

Nemlig, men sagen er nok den at det i grunden er DMC's kurser, der virkelig
kunne gøre noget ved uheldsstatistikken, så hvorfor ikke et tvungent årligt
kørekursus ?

Fra : Rene Joergensen

Dato : 24-02-07 19:37

Orla Pedersen <o.pedersen.torsted> wrote:

> Nemlig, men sagen er nok den at det i grunden er DMC's kurser, der virkelig
> kunne gøre noget ved uheldsstatistikken, så hvorfor ikke et tvungent årligt
> kørekursus ?

Ikke nogen dårlig ide. Eller måske bare hvert 3-5. år. Men så vil det
nok ikke være muligt at afholde det i DMC-regi, hvor vi allesammen er
frivillig arbejdskraft.

--
-René
Endnu ikke instruktør, men jeg arbejder på det ;)

Fra : J.C.Kløve

Dato : 24-02-07 16:47

On 24 Feb., 14:54, Kent <kentF_JERNmagnus...@aim.com> wrote:
> [...]
> dieselbiler, biler med børnedræber-grill (bullbar tror jeg det hedder)
> og andre tåbeligheder, som forurener eller er farlig for andre.

Lige præcis denne måde at tænke på er ved at gøre dette land til det
medst rådne kommunistiske lorte-samfund på guds grønne jord!

Et samfund bestående af nogle selvoptagede-nok-i-sig-selv-typer, der i
den politiskekorrektheds hellige navn udsteder forordningner, regler,
love, dorektiver, bekendtgørelser, (Karnov er fra 1977 til 1995 vokset
fra eet (1) bind til 7 + EU tillæg!!!

Efterfølgende er der ingen ende på de vederstyggeligheder der skal
overgå de formastelige almindelige normale frihedselskende mennesker
der ikke frivilligt lader sig tyranisere af den evindelige snærrende
spændetrøje af forordninger.

Se bare på ovenstående
Eller kameraer snartsagt alle steder
eller foto overvågning
eller sorte overvågningsbokse i bilerne/på MC'erne
overvågning af hvor vi var via mobilen
terrorlove der gør vi kan anklages for at sige vores mening (hvis den
er mod flertallets), der gør vi kan anklages for at ville (måske) gøre
noget, men ikke at vi har gjort det, disse love naturligvis kun
gældende hvis man ikke er en pæn hvid bedste borger med morten korch
på dvd

bwadder!

hvor fan blev det samfund af hvor vi selv kunne komme overens med
hinanden om hvordan vil ville sameksistere, og hvor man kunne tolerere
at der var andre end sig selv og sine egne interesser i denne verden

ØV

--
Dun@nt der lige fik lidt luft (måske det er vinter pause kuller, af
ikke at køre 3 mia. gange frem og tilbage foran en støjalergisk

Fra : Hekto

Dato : 24-02-07 18:34

J.C.Kløve wrote:

> [...]
> Dun@nt der lige fik lidt luft (måske det er vinter pause kuller, af
> ikke at køre 3 mia. gange frem og tilbage foran en støjalergisk

1200% enig!

Det er blevet en hellig pligt for 'det offentlige' at regulere vor gøren og
laden, så vi kun foretager os det der er korrekt i henhold til lovgivningen
- vel og mærke en så detaljeret lofgivning, at den detaljeret foreskriver
hvordan vi skal leve vort liv.

På et eller andet tidspunkt er det dømt til at gå galt og ende i en del
ballade.

Fra : Rene Joergensen

Dato : 24-02-07 19:43

Hekto <urxgb@urxgb.qxrot-13> wrote:

> På et eller andet tidspunkt er det dømt til at gå galt og ende i en del
> ballade.

Næh, danskerne er for dovne. "Det er jo nok til vores eget bedste".

--
-René

Fra : Hekto

Dato : 27-02-07 23:16

Rene Joergensen wrote:

> Næh, danskerne er for dovne. "Det er jo nok til vores eget bedste".

Ja, og det er måske det mest skræmmende ved det hele! Det ender med at vi
bliver ligesom dem i Sverige ... ført gennem livet ved hånden, så vi aldrig
skal føle os alene, bange eller ytrygge!

Fra : Rene Joergensen

Dato : 27-02-07 23:58

> [...]

> bliver ligesom dem i Sverige ... ført gennem livet ved hånden, så vi aldrig
> skal føle os alene, bange eller ytrygge!

Det lyder da *host* dejligt.

--
-René

Fra : Hekto

Dato : 28-02-07 00:32

Rene Joergensen wrote:

> Det lyder da host dejligt.

Ja, ikke?

Livet skal jo forløbe let og smertefrit - og vi dør aldrig!

Fra : Rene Joergensen

Dato : 28-02-07 09:03

> Ja, ikke?
> Livet skal jo forløbe let og smertefrit - og vi dør aldrig!

Jo, det eneste der er sikkert her i DK er SKAT og døden :)

--
-René

Fra : KentBM

Dato : 24-02-07 23:25

J.C.Kløve skrev:
> Lige præcis denne måde at tænke på er ved at gøre dette land til det
> medst rådne kommunistiske lorte-samfund på guds grønne jord!
<klippet>
> [...]
> noget, men ikke at vi har gjort det, disse love naturligvis kun
> gældende hvis man ikke er en pæn hvid bedste borger med morten korch
Jeg er da glad for, at jeg har kunne hjælpe dig til at få lidt luft
Men det er lidt skægt, at det mest kamera-overvågede land i Europa
(England) er styret af en såkaldt arbejder, mens det ellers er en
superkonservativ (aben George Bush), som så vidt jeg ved styre på resten
af områderne. Til stor misundelse for Pia K. og hendes medløbere.

Men det er vist lidt OT. Jeg var faktisk kun kommunist det ene år, at
jeg gik i gymnasiet Hvilket sikker var grunden til, at jeg tilbragte
de næste 11 år i forsvaret. Skræmmende, ikke sandt.

I øvrigt kører jeg bus for tiden. I bussen kan jeg sætte en begrænser,
så bussen ikke kan køre stærkere end en given hastighed. Jeg bruger
begrænseren hele tiden, da jeg ikke er interesseret i en bøde bare for
at passe mit arbejde. Og det genere egentlig ikke. Men jeg ville absolut
ikke bryde mig om en sådan på motorcylen.

> [...]
> hinanden om hvordan vil ville sameksistere, og hvor man kunne tolerere
> at der var andre end sig selv og sine egne interesser i denne verden

Jeg tror, at det gik af mode sammen med Jysk lov.
> --
> Dun@nt der lige fik lidt luft (måske det er vinter pause kuller, af
> ikke at køre 3 mia. gange frem og tilbage foran en støjalergisk
> modborgers hus )

Jeg kan da godt huske, hvor godt det lød i slutningen af halvfjerserne
da potterne på min Suzuki var brændt ud. Men en af grundene til, at jeg
kunne høre lyden, når jeg kørte, var at styrhjelmene på den tid var
forfærdelige. Hvis du kører 120 km/t med en ordentlig hjelm og
ørepropper, som mange bruger i dag, så er det kune de støjallergiske
modborger, som kan høre det. Du har ingen glæde af det selv.

--

Kent

Fra : Jes Vestervang

Dato : 24-02-07 16:47

Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> writes:

> Nemlig, men sagen er nok den at det i grunden er DMC's kurser, der
> virkelig kunne gøre noget ved uheldsstatistikken, så hvorfor ikke et
> tvungent årligt kørekursus ?

Et argument er nok desværre at det ikke længere bliver muligt at
skaffe tilstrækkeligt med frivillige instruktører, hvilket vil få
prisen til at stige til det firedobbelte :-/
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : J.C.Kløve

Dato : 24-02-07 17:08

On 24 Feb., 08:05, MKS - 74 <mks74t...@gmail.com> wrote:

> [...]
> argumenter, (læse hvad de baserer deres konklusioner og
> rekommandationer på) og først_derefter_tage stilling til deres

Jeg har ikke giddet researche følgende postulat, der derfor er taget
direkte fra hukommeren:

Det første man kunne se på var om det har haft en gavnlig effekt på
bilparken
Jeg maner at kunne erindre en undersøgelse der viste at dette _ikke_
var tilgældet.....

Yderligere, vil jeg gerne referere følgende lille ordveksling med min
egen mekaniker, da jeg var ude for at få sierraen klargjort til syn:
(jeg kan godt lide at gå og sludre med ham og hjælpe lidt til)

Dun: Nå... der er vel også nok at se til med de her periodiske syn!?
Mek: Hmm næ tvært imod..
Dun: Nå nå-nå aha så det, hvad da?
Mek: Jo førhen kom de fleste af mine kunder hen på efteråret for at få
gjort bilen "vinterklar", så'rn med vinterdæk, og så lige få bilen
"løbet igennem" - nu kommer de 14 dage før syn for at få bilen
klargjort til netop at klare syn....

--
Dun@nt

Fra : Jes Vestervang

Dato : 24-02-07 17:09

Kent <kentF_JERNmagnussen@aim.com> writes:

> [...]
> føren af en 4-500cm3 foklarede, hvordan hans forbremesgreb kunne gå
> helt ind til håndtaget, men at han egentlig synes, at den bremsede

Hvis bare den maksimale bremseeffekt er til rådighed når grebet er
halvt inde er det jo heller ikke noget problem. Jeg har haft cykler
med samme fænomen og de kunne da godt vippes på forhjulet.

> Det var en mc med 20 - 25 år gamle bremeslanger, hvis jeg ellers
> husker rigtigt.

Pågældende cykel blev købt i 2001 og har derfor også været til syn
samme år, og selv dengang var slangerne jo gamle. Hvad hjælper et syn
så?

Her er tråden var Martin Sørensen skriver om sit indkøb:
<http://groups.google.com/group/dk.fritid.motorcykel/browse_thread/thread/15bcd709df3dac13/ceec7045bbc26d59>

> Hvad tror i ville ske, hvis der pludselig var brug for en katastrofe
> opbremsning på en sådan motorcykel?

Man vil nok sagtens kunne overholde lovkravet.

> [...]
> rundt. Og det behøver ikke at være af ond vilje, men simpelthen
> fordi ejeren enten ikke har råd, forstand eller tænker over standen

Der er da cykler rundt omkring der er i dårlig stand, men hører du
nogensinde om uheld pga. det?

> Men i stedet for syn, som jo vil genere alle, burde det måske være
> nemmere at konfiskere et køretøj, som ikke er i tilstrækkelig god
> stand.

Vær nu lidt rationel.

> [...]
> af en tilkaldt synmand og så en ordentlig bøde oveni. Ved udsigten
> til at miste et system til kr. 6 - 12.000 oven i bøden, ville en del

Det gør man vist i Tyskland... men hvis bare man kører med en billig
slip-on potte er det jo ikke en stor straf, for sådan en kan jo fås
for en tusse. Konfiskation giver mig nu også myrekryb, der er altså
noget skummelt politistatsagtigt over det.

> [...]
> dieselbiler, biler med børnedræber-grill (bullbar tror jeg det
> hedder) og andre tåbeligheder, som forurener eller er farlig for

Spørgsmålet er om ikke straffen allerede er som den skal være, men
problemet i virkeligheden er at loven ikke håndhæves. Det er jeg ret
overbevist om. Har du nogensinde hørt om nogen, der er blevet stoppet,
end sige straffet for at køre med larmepotte?
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : KentBM

Dato : 24-02-07 23:05

Jes Vestervang skrev:
> Pågældende cykel blev købt i 2001 og har derfor også været til syn
> samme år, og selv dengang var slangerne jo gamle. Hvad hjælper et syn
> så?

Jeg har heller aldrig påstået, at syns systemet er perfekt. Så måske er
det ikke uden grund, at der findes så mange graverende fejl på store
(bil-)reparationer hver gang, at FDM kontrollerer.

> Vær nu lidt rationel.

Jeg taler ikke om de fleste af os, men jeg tror at der er et par
procenter, som kun forstår tingene når det koster penge og mange. Et
klap på kinden og en bøde på kr. 500 er bare noget som kan bruges til at
prale med.

Jeg er da glad for, at jeg har hjulpet en person som J. C. Kløve med at
komme af med lidt luft (Se andet svar), men det er simpel hen for
svært at få ramt på bøllerne i dette land. Jeg ved da godt, at
fartkameraer bliver placeret, hvor de giver flest penge til bødekasse,
hvor der mere er brug for at få ramt på bøllerne, som ligger 5 meter bag
motorcyklen og med lovligt hastighed.

> [...]
> for en tusse. Konfiskation giver mig nu også myrekryb, der er altså
> noget skummelt politistatsagtigt over det.

Blandt ikke-motorcyklister er larmen fra motorcykler det vigtigste
argument mod disse motorcykler. Hvilket jeg forstår alt for godt. Jeg
bruger selv ørepropper, hver gang jeg er ude at køre for ikke at få for
kraftig hylen for ørerne. Men desværre har jeg ikke propperne i når jeg
går en tur på Vesterbrogade og der igen kommer en mega-larmende MC forbi.

Så spørgsmålet er hvad EU kan komme frem med af punkter, som vil være
lang værre end konfiskation.

> [...]
> overbevist om. Har du nogensinde hørt om nogen, der er blevet stoppet,
> end sige straffet for at køre med larmepotte?
Det har du sikkert ret i. Og måske er det grunden til at Karnov er
vokset så meget. Mange er lige glade for der er alligevel ingen
konsekvens af deres handlinger.

--

Kent

Fra : Jes Vestervang

Dato : 24-02-07 17:41

"J.C.Kløve" <jck@aats.dk> writes:

> Lige præcis denne måde at tænke på er ved at gøre dette land til det
> medst rådne kommunistiske lorte-samfund på guds grønne jord!

Du skriver hvad jeg tænker :-/
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 24-02-07 20:29

"Kent Nielsen" <virker.ikke@findes.ikke> writes:

> "Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev...
>
> Mht. til foureningsniveau, så er det da oplagt at det er en ting man
> begynder at kontrollere, (Som i f.eks. tyskland)

Ja. I praksis gør afgifterne bare at der importeres (forurenende)
brugte mc'er frem for nye med kat. etc, og derved vil det alligevel
kun ramme en meget lille del af cyklerne.

> Næh, men det er jo et mindstemål fabrikanten har opgivet. (Af en
> årsag formoder jeg)

Det er jo ret ligegyldigt hvis folk i praksis skifter skiverne før det
volder problemer. At håndhæve regler for reglernes skyld virker lidt
fjollet, så hellere bruge ressourcerne på ting der rent faktisk har en
praktisk betydning.

> Mht. at tage fri, så kan man få synet både lørdag og frem til
> kl. 18.00 på hverdage, i hvertfald heromkring.

Ok, det kendte jeg ikke til. Folks tid er dog ikke gratis selvom det
ikke lige er arbejde, de afbrydes i.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-02-07 00:10

"Kent Nielsen" <virker.ikke@findes.ikke> writes:

> "Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev...

> Når "det volder problemer" kan det jo være for sent?

Nu skrev jeg jo også "før det volder problemer"

> Jeg mener bare at der er jo en grund til at fabrikanten siger at
> skiven må slides til x mm og ikke til y mm?

Ja, f.eks. at de tjener flere penge ved at sætte grænsen højere
Ok, mere seriøst, så arbejder de nok med en ret heftig
sikkerhedsmargin, så der i praksis ikke sker noget ved at køre med en
skive på 90% af minimum. De skiver jeg har hørt om være under mål har
aldrig være mere end en anelse under grænsen.

> (Skal jeg forstå det som at du mener at vi som piloter har bedre
> foudsætninger end Yamasukis eller Honsaki's R&D for at bedømme om
> slidgrænsen skal være y mm i stedet for x mm? )

Jeg tror at deres ingeniører tager højde for at mange slider skiverne
til lidt under minimum.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-02-07 01:42

KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> writes:

> Jeg har heller aldrig påstået, at syns systemet er perfekt. Så måske
> er det ikke uden grund, at der findes så mange graverende fejl på
> store (bil-)reparationer hver gang, at FDM kontrollerer.

Helt klart. Derfor vil det give mere mening at få styr på synshallerne
frem for bare at sende folk derind oftere. Derved ville en cykel med
gamle bremseslanger som Martins jo også være blevet opdaget.

> Jeg taler ikke om de fleste af os, men jeg tror at der er et par
> procenter, som kun forstår tingene når det koster penge og mange.

Når bøllen tæsker gennem byen på sin hærgede gamle FZR1000 vil han jo
alligevel højst miste 40k. Til gengæld vil rolig-ole, der kommer til
at løfte forhjulet lidt over en ujævnhed ud af krydset på ringvejen
sikkert miste sin nye ZZR1400 til 250k hvis han bliver opdaget af en
emsig betjent. Efter min mening vil sådan et system komme til at ramme
alt for tilfældigt og uretfærdigt.

> Et klap på kinden og en bøde på kr. 500 er bare noget som kan bruges
> til at prale med.

Hvis bøden for støj ændres så det giver op til 3k, afhængigt af hvor
slemt det står til, og denne lov rent faktisk håndhæves, så tror jeg
faktisk at det vil hjælpe.

> Jeg er da glad for, at jeg har hjulpet en person som J. C. Kløve med
> at komme af med lidt luft (Se andet svar), men det er simpel hen
> for svært at få ramt på bøllerne i dette land.

Man kunne jo starte med at prøve inden for de eksisterende rammer. Det
er der måske ikke ressourcer til, men det er ingen undskyldning for at
hæve straffen så den ikke længere afspejler forbrydelsen.

> Blandt ikke-motorcyklister er larmen fra motorcykler det vigtigste
> argument mod disse motorcykler. Hvilket jeg forstår alt for
> godt. [.......]

Ja, larm er irriterende, men straffen for det skal stadig afspejle
forbrydelsen. Måske ovennævnte metode vil virke, måske det ville være
tilstrækkeligt at stoppe dem der larmer og straffe dem med de
nuværende regler - støjsenderne er jo ikke ligefrem svære at finde.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : Hekto

Dato : 27-02-07 23:44

Jes Vestervang wrote:

> [...]
> tilstrækkeligt at stoppe dem der larmer og straffe dem med de
> nuværende regler - støjsenderne er jo ikke ligefrem svære at finde.

Det er jo det den tidligere diskution om 'godsejerens' støjbøde på 5.000 gik
på. Den stod ikke i forhold til de straffe tilsvarende forholdsvis små
forseelser gav.

De gældende regler er 500 Kr og indkaldelse til syn. Mon ikke de fleste
ville blive trætte i længden, hvis dette blev håndhævet med en rimelig
fasthed?

I sidste ende handler det så om resourcer og hvor meget vi vil betale i
skat, samtidig med at vi også deler ud til højre og venstre. Politikernes
tankegang, går så ikke længere end til at sætte højere bøder i stedet for
håndhævelse afgældende lov. Det er et skråplan!

Fra : J.C.Kløve

Dato : 25-02-07 09:15

On 24 Feb., 23:05, KentBM <kentF_JERNmagnus...@aim.com> wrote:
> [...]
> fartkameraer bliver placeret, hvor de giver flest penge til bødekasse,
> hvor der mere er brug for at få ramt på bøllerne, som ligger 5 meter bag

Lige præcis , et par procent - nogle enkelte bøller

Det er netop her det går fuldstændig galt!

I min verden er det forbryderne vi skal spærre inde (F-o-r-b-r-y-d-e-r-
e!) Ikke alle muligt andre, men det er det vi gør!

Jeg skal nærmest låses inde på arbejde fordi der har være et par rådne
æbler ud af flere tusind, jeg skal have registreret min færden af
samme årsag, jeg skal i al væsentlighed behandles som en kriminel
fordi der er et par stykker der træder ved siden af.

Det er der så nogen der tror man kan lovgive sig -, og efterfølgende
overvåge og straffe sig ud af.
Men det kan man ikke - man får blot fat i en masse der "ryger
indendørs selv om det er uønsket", nogen der kører 5% for stærkt,
nogen der "larmer" 1 dB for meget, og fred være med det, men det er
ikke andet end en ekstra afgift, bøllerne er der stadiggvæk.

Et glimrende eksempel på denne logik ses på at jeg i dag bruger 40% af
min tid på at dokumentere at jeg rent faktisk passer mit arbejde de
resterende 60% af tiden, det arbejde jeg tidligere brugte 90% af min
tid på at passe

Hvad kører du på - hvis du skal have ørepropper for at udholde larmen
Kent?

Jeg bruger propper af hensyn til vindstøj - og den generer næppe dem
jeg kører forbi.

--
Dun@nt

Fra : KentBM

Dato : 25-02-07 21:25

J.C.Kløve skrev:
> Hvad kører du på - hvis du skal have ørepropper for at udholde larmen
> Kent?
>
> Jeg bruger propper af hensyn til vindstøj - og den generer næppe dem
> jeg kører forbi.
Jeg bruger også propperne mod vindstøjen. Min Schuberth C2 giver mindst
støj, når jeg står op. Hvilket nok ikke er helt lovligt. Og jeg kan
overhovedet ikke høre BMWen, når jeg køre over 120 km/t. Og den Honda
CBR 1000, som jeg havde før den, kunne jeg ikker høre over 100 km/t.

Forskellen i støjen fra de to typer motorcykler ligger i henholdsvis en
kåbe på Hondaen og en vindskærm på BMWen.

Jeg har hylen i ørene en gang i mellem. Og det har jeg fået efter en tur
på ca. 35 km, hvor jeg ikke kom over 60 km/t på noget tidspunkt. Så jeg
regnede ikke med at propperne var nødvendigt, hvilket jeg har fortrudt
lige siden.

Og tak for diskutionen
--

Kent

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-02-07 23:38

KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> writes:

> Hele id.ANien med CAT'en er vel, at den hNxje temperatur brNfnder
> partiklerne af, s.ANe de ikke ryger ud i naturen.

Jep, se f.eks. her: <http://en.wikipedia.org/wiki/Catalytic_converter>
"A three-way catalytic converter has three simultaneous tasks:
Reduction of nitrogen oxides to nitrogen and oxygen:
2NOx $B"*(B xO2 + N2
Oxidation of carbon monoxide to carbon dioxide:
2CO + O2 $B"*(B 2CO2
Oxidation of unburnt hydrocarbons (HC) to carbon dioxide and water:
2CxHy + (2x+y/2)O2 $B"*(B 2xCO2 + yH2O"

Desv.ANfrre er der ogsNe nogle politikere der tror at brNfndstofNxkonomi
direkte fort.ANfller hvor meget et kNxretNxj forurener :-/
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R