Lille vintertur til købmanden og en ny def~
Fra : Anders Majland

Dato : 23-02-07 17:40

Træls - Det er når man på is rammer en snedrive lidt skævt, forhjulet bare
forsvinder og kæden så også hopper af ... Ja jeg vidste godt den kæde er
noget slidt, men den skulle gerne lige klare vinteren over - Og på en xt600
er der stor forskel på hvor slap den er ved ubelastet baghjul (som med mc'en
på siden) og når svingeren spænder kæden mest ud...

Men rugbrøddet var muggent og køleskabet også ved at være tomt. I onsdags
havde de jo godt nok lovet lidt sne, men det plejer jo ikke at være
nødvendigt at hamstre fødevarer til længere tid her i landet. Bilen står
godt nok næsten ude ved vejen (der hvor den kom til på vejen hjem i onsdags)
men vejene videre sner til lige så hurtigt som de ryddes, så selvom jeg
gravede bilen ud troede jeg ikke på at jeg ville nå langt - sådan en skoda
fabia har ikke meget mere frihøjde en en F1 (uden sammenligning i øvrigt
. Så istedet tog jeg XT'en til et smut til købmanden...

Der er ikke mere end 4km derned, men idag blev rundturen på 17km med en
gennemsnitsfart på 12km/t

Btw så er der ihvertfald en ting jeg har lært på en begyndertur med tenere
klubben - Det er hvordan man vender rundt når videre fremfærd er håbløst.
Ned med sidstestøttefoden og så lave en piruette omkring den. - Det måtte
jeg praktisere et par gange... En anden ting er at når man ikke længere kan
køre så kan man da gå/løbe ved siden af med passende gas og gear ...

Men føret var temmeligt grimt på de veje der bliver ryttet. Det var stort
set fastkørt is med lidt fygesne over - ikke lige det fedeste når man ikke
har pigdæk så jeg holdt et temmeligt roligt tempo og tog et par stræk ved
siden af vejen på markerne. Sådan en stubmark med sne er der noget mere bid
og der er det sjovt at køre - selvom jeg kører på halvt nedslidte mitas e07

Nå ja så var kæde slap nok til at det lykkedes at krænge den på igen - ved
at lægge xt'en ned i en snedrive så hjulet igen blev frit. Jeg havde
selvfølgelig fået den rejst inden jeg opdagede at kæden var hoppet af og
havde kilet sig fast ... Nå ja det at rejse en mc med ryggen til den er også
noget jeg har lært i tenere klubben - Det er ikke nemt at rejse en mc op på
is - Hjulene smutter inden man

Et par stemningsbilleder i bunden af dette galleri
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=404
--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Per

Dato : 23-02-07 18:18

Anders Majland wrote:
> Træls - og en hel masse !

Hej Anders!

Hvor varm bliver motoren i din XT her om vinteren - det ser ud som om du har
olietermometer på ?

Kan den bliver nogenlunde driftvarm ?

/Per

Fra : Anders Majland

Dato : 23-02-07 19:27

> Hvor varm bliver motoren i din XT her om vinteren - det ser ud som om du
> har olietermometer på ?
>
> Kan den bliver nogenlunde driftvarm ?

Idag var tempoet så lavt og omdrejningerne så høje at det nok ikke var et
problem (i.e ingen fartvind)- Termometeret er pt defekt så temperaturen idag
kender jeg ikke. Men sidste vinter tapede jeg køleren til med et lag gaffa.
Så blev den nemt driftsvarm ved -5 grader og 80-100km/t på landevej. Der
nåede den 60grader i bunden efter 10km med "rolig" gashånd. På motorvej med
110km/t blev den til gengæld rigeligt varm (over 120grader målt i sumpen -
så temperaturen i toppen var noget højere.)

Fra : Thomas Jensen

Dato : 23-02-07 20:41

> Et par stemningsbilleder i bunden af dette galleri
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=404
> --
> anders DOT majland AT jyde DOT dk
ja det er jo fristende at tage DTéren ud, men efter et næsten-styrt for 14
dage siden og forstuvet ben/knæ venter jeg lidt
Det må være guld at se folks ansigt når man kommer på mc :)

Thomas Jensen
Honda CBR1000F ´94 & DT125 ´88
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : Anders Majland

Dato : 23-02-07 21:39

> Det må være guld at se folks ansigt når man kommer på mc :)

Der skal mere til at få folk til at fortrække så meget som en mine herude
.... Men min nye hjelm er af mærket "MadHead" og en enkelt kommentede at det
da vist passede meget godt

Fra : Boye Wildt

Dato : 24-02-07 16:57

Meget "træls"

Lørdag den 3. februar hvor solen skinnede, kørte jeg en lille hyggetur på
min XT 600E. Turen gik fra min bopæl i Hjallese til Stige Ø ved Odense
kanal. Efter at have kigget på ænderne og kanalen vendte jeg næsen hjemad.

Midt i Odense centrum ved Albanitorv, blev jeg kørt ned af en bilist som kom
kørende i mod mig i et lyskryds (begge over for grønt lys) pludselig
svingede han til venstre og en kolision var uundgåeligt. XTeren røg til den
ene side og jeg havnede under bilens kofanger. Resultatet af denne hyggetur
blev: To brækkede ribben - Venstre knæ knust - og brud på venstre ankel. 14
dage på OUH hvor knæet blev samlet vha. et såkalt Ilizarov fixeringsstativ,
som jeg skal have på i seks måneder, idenne periode må jeg ikke støtte på
benet. Modparten forsikringsselvskab har fået hele skylden, men som
selvstændig erhvervdrivende, er der i øjeblikket lidt kaos.

Jeg opholdt mig åbenbart på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt.

Hilsen Boye og pas godt på jer selv.

Fra : Knud Dam

Dato : 24-02-07 17:31

"Boye Wildt" <Bowitek@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> selvstændig erhvervdrivende, er der i øjeblikket lidt kaos.
>
> Jeg opholdt mig åbenbart på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt.

Av-av - det var da rigtigt surt !

Go' bedring.

KD

Fra : Anders Majland

Dato : 24-02-07 17:57

> Av-av - det var da rigtigt surt !
> Go' bedring.

Ja god bedring - det kommer da desværre til at tage noget tid inden du er på
100% igen... Inden da har bilisten sikkert generhvervet sit kørekort og
glemt at om episoden ...

Fra : Peter

Dato : 24-02-07 19:06

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> wrote in message

> Ja god bedring - det kommer da desværre til at tage noget tid inden du er
> på 100% igen... Inden da har bilisten sikkert generhvervet sit kørekort og
> glemt at om episoden ...

Han mister det ikke engang. Han skal blot til en orienterende køreprøve. Kun
hvis han dumper her, mister han kørekortet og det kun indtil han efter
formentlig højest 14 dage går op igen og består.

--
Peter
FJR1300A & NTV650

Fra : Anders Majland

Dato : 24-02-07 21:01

> Han mister det ikke engang. Han skal blot til en orienterende køreprøve.
> Kun hvis han dumper her, mister han kørekortet og det kun indtil han efter
> formentlig højest 14 dage går op igen og består.

Giver det ikke mere end en betinget frakendelse at overtræde sin vigepligt
og forårsage et uheld ?

Fra : Peter

Dato : 24-02-07 21:47

> Giver det ikke mere end en betinget frakendelse at overtræde sin vigepligt
> og forårsage et uheld ?

Jo, en mindre bøde. Det straffes ikke nær så hårdt som at køre 161 km/t på
en øde motorvej.

--
Peter
FJR1300A & NTV650

Fra : KentBM

Dato : 24-02-07 23:41

Boye Wildt skrev:
> Jeg opholdt mig åbenbart på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt.
Jeg overvejer at anskaffe en Vibra-lys til motorcyklen. Det er
selvfølgelig ikke sikker, at det kunne have hjulpet i dit tilfælde, hvis
du havde en sådan monteret. Forhåbentlig kommer du helt i orden igen.

--

Kent

Fra : J.C.Kløve

Dato : 24-02-07 21:36

On 24 Feb., 21:00, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> Giver det ikke mere end en betinget frakendelse at overtræde sin vigepligt
> og forårsage et uheld ?

Hvad skulle det da give?

Livstid?

En betinget frakendelse er da ikke for sjov, som jeg ser det, og med
bøde, forsikring og alt det andet går det nok ikke den formastelige
ubemærket hen...

--
Dun@nt