Lys 6 volt
Fra : Kim

Dato : 23-02-07 17:38

Hej

Hvordan får jeg mest lys ud af min 6 volt's Suzuki ts 185 es?
Der er ikke meget lys i min forlygte.

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-02-07 17:38

"Kim" <sletksh@postzone.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Hvordan får jeg mest lys ud af min 6 volt's Suzuki ts 185 es?
> Der er ikke meget lys i min forlygte.

Du køber en af de batterilygter man kan få til mountain bikes

Der er ikke meget at gøre, det hjælper at udskifte alle ledninger og stik,
for et gammel irret ledningsned kan æde meget lys, men det er stadig kun 6v.
Godt bliver det aldrig.

Rittig
(også ejer af en 6v cykel)

Fra : Kim

Dato : 23-02-07 21:31

On Fri, 23 Feb 2007 17:37:58 +0100, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

>"Kim" <sletksh@postzone.dk> skrev i en meddelelse

>Du køber en af de batterilygter man kan få til mountain bikes

Ja der er sq nogle af de cykellygter jeg tror lyser bedre

>Der er ikke meget at gøre, det hjælper at udskifte alle ledninger og stik,
>for et gammel irret ledningsned kan æde meget lys, men det er stadig kun 6v.
>Godt bliver det aldrig.

Sikkert ikke, men bare jeg kan få lys til at kunne holde 80-100 km/t
ville jeg være glad.

Fra : Niels Kallehauge

Dato : 23-02-07 20:01

Følgende er skrevet af Kim:
> Hej
>
> Hvordan får jeg mest lys ud af min 6 volt's Suzuki ts 185 es?
> Der er ikke meget lys i min forlygte.

Du lader de eksisterende ledninger til forpæren styre et par relæer du
propper ind i forlygten.
Dem føder du med en minimum 4 kvadrat ledning, med en ordentlig
kabelsko, direkte fra batteriet.
Stel til pæren skal være samme type, og skal være ordentlig koblet på
batteriet.
Husk at i et 6 Volt system er 1 volt spændingstab 16%.
Hvad det gør ved lysstyrken i % ved jeg ikke, men det er en del :D.
Ovenstående giver skidegode resultater på en 6 volt MZ!!
Mvh
Niels

Fra : Kim

Dato : 23-02-07 21:27

On Fri, 23 Feb 2007 20:01:18 +0100, Niels Kallehauge
<Fuck@all_spam.dk> wrote:

> [...]
>Hvad det gør ved lysstyrken i % ved jeg ikke, men det er en del :D.
>Ovenstående giver skidegode resultater på en 6 volt MZ!!

Det lyder som en god idé, det vil jeg prøve.

takker

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-07 20:47

"Kim" <sletksh@postzone.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Hvordan får jeg mest lys ud af min 6 volt's Suzuki ts 185 es?
> Der er ikke meget lys i min forlygte.

De andre råd, ved at optimere ledningsforbindelser er hel korrekt.
Det næste er at TS 185 forlysspole er lavet til X antal Watt og så må du
ikke mont større pære end fabrikken forskriver.
Hvis du mont større, så kan spændingen ikke holdes over 6V og så lyser pæren
ikke hvidt, men gulligt og det kan du ikke se så meget ved.
Dette gælder de fleste offroader og alle med egen forlysspole.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Kim

Dato : 23-02-07 21:29

On Fri, 23 Feb 2007 20:46:45 +0100, "Flemming Disc"
<discnabeladiscteknik.dk> wrote:

> [...]
>ikke hvidt, men gulligt og det kan du ikke se så meget ved.
>Dette gælder de fleste offroader og alle med egen forlysspole.

Ok, jeg havde tænkt på en 10 watt større pære, fabrikken
siger 25/25, og jeg havde hittet en 35/35, men det dropper jeg.

Fra : Jørgen Sørensen

Dato : 24-02-07 09:54

Hej Kim
her var måske en anden mulighed 6 volt 35/35 watt halogen
en mz med en 60watt lade anlæg skulle kunne trække den
der skal dog også en anden parabol til
http://www.dynamo.mz-b.de/lights/lampen.htm
hilsen Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-07 11:34

On Sat, 24 Feb 2007 09:54:19 +0100, Jørgen Sørensen wrote:

> [...]
> her var måske en anden mulighed 6 volt 35/35 watt halogen
> en mz med en 60watt lade anlæg skulle kunne trække den

Vældigt fint, men nu er det en Suzuki der tales om :-/

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Jørgen Sørensen

Dato : 24-02-07 12:46

Hej
ja jeg så godt at det er en suzuki der snakkes om
så der for så sådan .MZ er ikke kendt for et stort lys anlæg totalt til
tænding lys bremselys horn stoplys
60 Watt
mon ikke en suzuki Ts 185 har det samme flere watt i sit lysanlæg
formodentlig ikke mindre
håber dette satte det lidt bedre sammen
hilsen Jørgen
meddelelse news:l5ymrdknlhyu$.1fz2egpm47383$.dlg@40tude.net...

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-07 14:01

On Sat, 24 Feb 2007 12:45:37 +0100, Jørgen Sørensen wrote:

> mon ikke en suzuki Ts 185 har det samme flere watt i sit lysanlæg
> formodentlig ikke mindre

Nej, 185'eren har ikke et rigtigt lys/lade-anlæg over akkumulator. Den har
direkte AC lysanlæg ligesom gamle dages knallerter. Derfor kan der ikke
fifles med større, eller for den sags skyld mindre, pærer. Det skal passe
sammen, ellers passer spændingen ikke.

Fra : Niels Kallehauge

Dato : 24-02-07 14:30

Kim kom med følgende:
> Hej
>
> Hvordan får jeg mest lys ud af min 6 volt's Suzuki ts 185 es?
> Der er ikke meget lys i min forlygte.

Nu er jeg blevet så klog at en Skrusuki har en lysspole, så det er
herfra du skal trække ordentlige "strikker" og ikk et evt batteri
Mvh
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-07 14:57

On Sat, 24 Feb 2007 14:30:23 +0100, Niels Kallehauge wrote:

> Nu er jeg blevet så klog at en Skrusuki har en lysspole, så det er
> herfra du skal trække ordentlige "strikker" og ikk et evt batteri

Og relæerne bliver svært, AC relæer er ikke lige noget, der købes i enhver
forretning. Men man kan da vikle et par kontaktorer om, men de bruger vel
en tre-fire watt i sig selv

Fra : Niels Kallehauge

Dato : 24-02-07 17:01

Orla Pedersen udtrykte præcist:

> Og relæerne bliver svært, AC relæer er ikke lige noget, der købes i enhver
> forretning. Men man kan da vikle et par kontaktorer om, men de bruger vel
> en tre-fire watt i sig selv

Hej Orla
Sådan en Skruzuki har vel batteritænding?
Så har man jo jævnspændingen til relæerne hvis man ikke vil belaste
lysspolen med relæerne!
Ellers koster et par dioder jo ikke alverden
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-07 15:48

On Sat, 24 Feb 2007 17:00:52 +0100, Niels Kallehauge wrote:

> Sådan en Skruzuki har vel batteritænding?

Svinghjulsmagnet typen....

> Så har man jo jævnspændingen til relæerne hvis man ikke vil belaste
> lysspolen med relæerne!

Oh ja, til blinklys, men det vil kræve en del roden rundt med ledningerne

> Ellers koster et par dioder jo ikke alverden

Næh nej, og en kondensator til udglatning. Hvor finder Du 6 volt relæer,
der tåler udendørsliv ?

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-02-07 16:10

Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> writes:

> Næh nej, og en kondensator til udglatning. Hvor finder Du 6 volt
> relæer, der tåler udendørsliv ?

Måske en FET-transistor kunne bruges i stedet.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-07 16:18

On Sun, 25 Feb 2007 16:09:35 +0100, Jes Vestervang wrote:

> Måske en FET-transistor kunne bruges i stedet.

På vekselstrøm ? Næppe :-/

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-02-07 17:41

Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> writes:

> På vekselstrøm ? Næppe :-/

Med en diode foran så (jeg kommenterede bare 6 volt-relæ
problematikken). Gate-kapaciteten i transistoren er nok også
tilstrækkelig til at det ikke er nødvendigt med en kondensator
derudover. Man skal så lige sørge for at gaten trækkes til stel
øjeblikkeligt når lyset skal slukkes, ellers bliver transistoren nok
ret lun hvis den da ikke blot står åben til batteriet er fladt.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-07 20:19

On Sun, 25 Feb 2007 17:40:48 +0100, Jes Vestervang wrote:

> [...]
> øjeblikkeligt når lyset skal slukkes, ellers bliver transistoren nok
> ret lun hvis den da ikke blot står åben til batteriet er fladt.

De'er en ommer :-/ Jeg har ikke forklaret mig godt nok.

Altså, på en TS 185 drives forlygtepæren direkte med vekselstrøm af en
separat vikling i generatoren, (hvad at man i gamle dage kaldte en lysspole
på knallerter). Der er slet ingen akkumulator involveret i forsyningen til
forlygten. Så kunne man selvfølgelig ensrette denne vekselstrøm fra
lysspolen, men selv de bedste ensrettere har et spændingsfald på 0,2 volt,
dvs. en helbølgeensretning "æder" mindst 0,4 volt. Dét er "vi" ikke glade
for :-/ Så kunne vi helbølgeensrette aktivt med "low RDS-on" FET
transistorer, det er ikke en konstruktion for amatører skal jeg hilse og
sige.

Jeg tror på relæer, hvis at de findes med den lave spolespænding, men det
bliver et omfattende ledningstræk, for styrespændingen skal så tages fra
den lille akkumulator, der forsyner blinklyset.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-02-07 20:39

> [...]

> en separat vikling i generatoren, (hvad at man i gamle dage kaldte
> en lysspole på knallerter). Der er slet ingen akkumulator involveret

Ok, nu forstår jeg

> [...]
> glade for :-/ Så kunne vi helbølgeensrette aktivt med "low RDS-on"
> FET transistorer, det er ikke en konstruktion for amatører skal jeg

Næh, det bliver nok lidt kompliceret.

> Jeg tror på relæer, hvis at de findes med den lave spolespænding,
> men det bliver et omfattende ledningstræk, for styrespændingen skal
> så tages fra den lille akkumulator, der forsyner blinklyset.

Det absolut nemmeste var jo bare et trække en ordentlig ledning op til
en ekstra, kraftig skiftekontakt til nær/fjernlys placeret lidt
alternativt på styret. Altenativt må man rense den originale kontakt
og føre kraftigere ledninger derud.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : Ager

Dato : 26-02-07 16:04

Hej Kim

Prøv her: http://www.norbsa02.freeuk.com/
Der køber jeg selv halogener til mine veterancykler, og forøvrigt osse til
de andre i vor lokale lille klub.

Med venlig hilsen

Kai Agerschou