Motorrenovering GS500E
Fra : Jesper G

Dato : 23-02-07 15:56

Hej folkens.

Jeg er igang med at få motoren på min GS500E i god stand igen.
Jeg har fået hevet motoren ud af stellet og pillet topstykke, cylinder
og stempler af og har været en tur ved cylinder service for at få
vurderet om det trænger til en renovering. Det gør det, så jeg har tænkt
mig at få cylinderen opboret, nye stempler samt renovering af topstykke.
Det er en operation til 3500kr, hvilket jeg synes er ok i forhold til
hvad jeg får ud af det.

Spørgsmålet er så. Når jeg nu alligevel investerer timer(mine egne) og
penge, er der så nogle andre ting jeg bør være opmærksom på og bare
_skal_ undersøge mens jeg har dyret åbnet?

Mens jeg alligevel har motoren ude af stellet og kan komme til div ting,
har jeg også tænkt mig:
-Smøring af bagsvingerleje.
-Gennemgå og rense karbonaderne.
-Nyt gaskabel og koblingkabel (forebyggende)
-Evt skifte fortandhjul. Man kan kun se en anelse slid, men den koster
jo ikke noget. Nogen der kan sige om det er en god ide kun at skifte denne?
-Div andre småting.

Mvh Jesper G, GS500E

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 23-02-07 17:01

> [...]
> ikke noget. Nogen der kan sige om det er en god ide kun at skifte denne?

Hej Jesper

Overvej om du ikke skal skifte knastkæden.

GS 500'erens bremser har det med at sætte sig ret hurtigt, så dem ville jeg
adskille og rense og smøre. Se her hvordan:
http://www.tenere.dk/Artikler/bremser/bremser.htm

Desuden er ny forgaffelolie billigt og forholdsvis nemt. Når gaflerne er
pillet af kan man lige så godt kontrollere og smøre kronrørslejerne. De skal
skiftes hvis styret går i "hak" når broerne står i ligud stilling. Det er
nemmest at mærke når gaflerne er pillet af og roerne er upåvirkede.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 23-02-07 17:15

Hej, bare for at stille min nysgerrighed:

Hvor meget har den gået, inden du skal "i motoren" for alvor?
Begyndte den at bruge olie, eller trak den dårligt?

Fortæl!

(Jeg kikker selv på sådan en GS500ér til datteren, derfor interessen.)

Michael Dahlberg
(BMW K75C)

Fra : Jesper G

Dato : 24-02-07 10:58

Michael Dahlberg wrote:
> [...]
>
> Fortæl!
>
> (Jeg kikker selv på sådan en GS500ér til datteren, derfor interessen.)

Hej

Den har vel gået omkring en 50 kkm. Den begyndte ret hurtigt at bruge
olie i vildskab. Specielt slemt på motorvej, hvor den godt kunne bruge
omkring 0,7l på en tur på 275km. Desuden kunne der komme en plonk lyd
når man motorbremsede kraftigt. Gutten ved cylinder service sagde at det
var et eller andet med sod i cylinderen.

Men ellers har jeg været godt tilfreds med min GS500 og af hvad jeg kan
forstå, så kan den holde noget længere end 50kkm, hvis man sørger for at
skifte og checke olie, samt sørge for at den ikke bliver for varm. Jeg
tror at det var varmen i sommers der forværrede min motor kombineret med
høj fart over længere afstand.

Hvis du vælger at købe en GS500, så spørg specielt efter olieforbrug og
ladeproblemer. Hvis forbruget er noget over et par dl/1kkm, så find en
anden.

Mvh Jesper G, GS500

Fra : Gybel

Dato : 23-02-07 17:38

Jeg ville rykke bunden af også og give den nye plejllejer.
De er ikke særlige dyre, og er et af GS'ern få svage punkter,
og når du nu fornyer stempler m.v., så kommer der jo fornyet tryk på disse
lejer
så skift den også, når du er i gang.
Det tager lidt tid, men jeg ville gøre det

mvh & Go fornøjelse
Mike

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 23-02-07 17:55

> Jeg ville rykke bunden af også og give den nye plejllejer.

Nåre ja. Balanceakselslejer har også ry for ikke at holde uendeligt på en GS
500. Se lige hvordan de ser ud.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85

Fra : Jesper G

Dato : 24-02-07 11:04

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> Nåre ja. Balanceakselslejer har også ry for ikke at holde uendeligt på en GS
> 500. Se lige hvordan de ser ud.

Ok. Tak for input alle sammen. Der er jo lidt at tænke over :)

Mvh Jesper G, GS500