Tungt vand?
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-02-07 18:19

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=4260134/

: Europas største gokarthal knust af sne
:
: Af NIKOLAJ WORM
:
: Vægten fra snemasserne fik i dag store dele af taget på Europas
: største gokartcenter, Racehall ved Århus, til at brase sammen.
:
: <snip>
:
: Tre-fire meter sne på taget
:
: Flere steder er taget dækket af tre-fire meter sne, og ifølge en
: tilkaldt ingeniør er der overhængende fare for flere
: sammenstyrtninger.
:
: "Det knager fra taget og de bærende konstruktioner, et kommende tøvejr
: vil gøre sneen endnu tungere. Det er en forfærdelig situation, men der
: er ikke så meget, vi kan gøre," siger Peter Sjødt-Jakobsen.

Is flyder som bekendt i vand. Hvor meget tungere (i pct) bliver sneen,
når den smelter?

Fra : Flemming

Dato : 23-02-07 18:23

Axel Hammerschmidt wrote:

> Is flyder som bekendt i vand. Hvor meget tungere (i pct) bliver sneen,
> når den smelter?

0 %, men hvis det regner eller samler sig vil trykket jo nok blive større
vissse steder..

Mvh. Flemming

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-02-07 19:38

Flemming <123spam4me@gmail.com> wrote:

> 0 %, men hvis det regner eller samler sig vil trykket jo nok blive større
> vissse steder..

Ja, eller hvis taget hælder, så vil sneen, når den synke sammen bevirke
større belastning lokalt. Men om det har nogen betydning for
belastningen på tagkonstruktionen vil afhænge af tagets hældning. Last i
midten af faget gi'r større spændinger i den bærende konstruktion end
last nærmere understøtningen.

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 23-02-07 19:46

> 0 %, men hvis det regner eller samler sig vil trykket jo nok blive større
> vissse steder..

Nysne, som falder ved temperaturer omkring 0°C, har en vægt på ca. 100 gram
pr. liter.
Er temperaturen over 0°C bliver sneen våd og vægten kan hurtigt komme op på
150 gram eller mere pr. liter
Nysne, som falder ved temperaturer under minus 6°C, kan i enkelte tilfælde
have en tyngde på ned mod 20 gram pr. liter.
Komprimeret sne i driver kan blive ekstremt tung - til tider helt op mod 400
gram pr. liter sne

Gammel sne, der måske har ligget en hel vinter, kan opnå en vægt på omkring
300 gram pr. liter.
Dette betyder, at der ligger ca. 300 kg. sne pr. kvadratmeter, hvis
snedybden er én meter.
Er taget på f.eks. 100 kvadratmeter, så betyder det, at den ekstra vægt, som
konstruktionen skal bære er omkring 30 tons. Det svarer f.eks. til vægten af
en fuldtlastet betonblander fordelt jævnt over hele tagets areal.

Hvor meget vand, der kommer, når sneen smelter afhænger blandt andet af
alderen på sneen. Én centimeter nysne, som falder ved 0°C, svarer til rundt
regnet én millimeter vand.
Tøsne giver lidt mere vand pr. centimeter og helt tør sne giver lidt mindre.
En terrasse på ti kvadratmeter, som er dækket af én meter dyb nysne, giver
omkring 1.000 liter vand, hvis al sneen smelter. Tilsvarende vil én meter
gammel og våd sne give mellem 2.000 og 4.000 liter vand.

Kilde: Værd at vide, DMI
Mvh
Leon

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-02-07 20:23

Leon Hulstroem <LeonSPAMME@fourwinds.dk> wrote:

<snip>

> En terrasse på ti kvadratmeter, som er dækket af én meter dyb nysne, giver
> omkring 1.000 liter vand, hvis al sneen smelter. Tilsvarende vil én meter
> gammel og våd sne give mellem 2.000 og 4.000 liter vand.

Men i det her tilfæde er der ikke en meter nysne henhv en meter gammel
og våd sne. Der ligger den mængde sne på taget før og efter det tør.

Fra : Jens G

Dato : 23-02-07 19:48

On Fri, 23 Feb 2007 18:18:31 +0100, hlexa@hotmail.com (Axel
Hammerschmidt) wrote:

> [...]
>: er ikke så meget, vi kan gøre," siger Peter Sjødt-Jakobsen.
>
>Is flyder som bekendt i vand. Hvor meget tungere (i pct) bliver sneen,

Massen forbliver den samme, men massefylden bliver større.
Men vægten totalt set forbliver altså den samme.

--
Jens G
Jeg har IP telefoni hos http://www.everlove.dk

Fra : Max

Dato : 23-02-07 20:22

Hej Jens

> Massen forbliver den samme, men massefylden bliver større.
> Men vægten totalt set forbliver altså den samme.

Ikke helt, sne der ligger har en evne til at optage fugtighed fra
luften og dermed komme til at veje mere.

--
Mvh Max

Fra : Jens G

Dato : 23-02-07 22:33

On Fri, 23 Feb 2007 20:22:06 +0100, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Hej Jens

>Ikke helt, sne der ligger har en evne til at optage fugtighed fra
>luften og dermed komme til at veje mere.

Ja,- du har selvfølgelig ret i at der vil komme kondens på sneen når
den omgivende luft bliver varmere.
Omvendt vil der vel også fordampe noget fugt fra sneen?

Fra : Max

Dato : 23-02-07 23:42

Hej Jens

> Omvendt vil der vel også fordampe noget fugt fra sneen?

Ja, selv i 20 graders frost fordamper der jo noget, de opdager
man hvis man hænger tøj ud til tørre ved de temperaturer.
Men det med at sne optager fugt hørte jeg fra en der
beregner tagkonstruktioner til fabrikshaller, så det bruges
i de tal de bruger.

--
Mvh Max

Fra : Ivar Holm

Dato : 23-02-07 21:04

Debattørerne kan gå ud og fylde en spand med sne og veje den. Anbring den
derefter indendørs. Vejer den så mere eller mindre i morgen, når sneen er
smeltet? Så har man vel svaret samtidig med at al akademisk fluekne...ri er
udelukket?

Ivar Holm

Fra : Max

Dato : 23-02-07 21:15

Hej Ivar

> sneen er smeltet? Så har man vel svaret samtidig med at al akademisk
> fluekne...ri er udelukket?

Problemet ar vel at det ligger oppe på taget, ikke inde i stuen :)

--
Mvh Max

Fra : Leonard

Dato : 23-02-07 21:15

"Ivar Holm" <ivarholm@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>smeltet? Så har man vel svaret samtidig med at al akademisk fluekne...ri er

Den duer ikke, for taget på hhv. Gigantium i Aalborg og gokarthallen i
Århus bliver jo ikke taget ind i varmen.
Den rigtige test vil være at fylde en spand halvt op med sne (så der
er plads til det der falder yderligere inden det begynder at tø) og
stille denne spand udendørs (hvor det kan sne eller regne ned i den)
på en vægt og så aflæse dens vægt med jævne mellemrum indtil sneen er
smeltet.
Bliver det regn ødelægger det eksperimentet, da det ikke kan løbe ud
af spanden ligesom det kan løbe af et tag. Men den ekstra optagede
fugt i sneen og ekstra nedbør som sne skal jo vejes med.
--
Leonard, Kerteminde, Fyn
http://leonard.dk/micrograver/ - lille, men effektiv

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Kim2000

Dato : 23-02-07 22:39

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> : er ikke så meget, vi kan gøre," siger Peter Sjødt-Jakobsen.
>
> Is flyder som bekendt i vand. Hvor meget tungere (i pct) bliver sneen,

Kunne man ikke oversprøjte tagene med kogende vand? Så bliver godt nok et
spejlglat tag efterfølgende, men et sådan vejer vel ikke det helt store...
mvh
Kim

Fra : Ivar Holm

Dato : 24-02-07 09:46

Axels spørgsmål lød:

>Is flyder som bekendt i vand. Hvor meget tungere (i pct) bliver sneen,
>når den smelter?

... og derfor besvarer en sammenligning med en spand sne spørgsmålet. En
given mængde sne bliver hverken tungere eller lettere ved at smelte. Hvis de
ydre omstændigheder ændrer sig, så er forholdet et andet. Så kan spørgsmålet
ikke besvares entydigt.

Ivar Holm

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 24-02-07 14:48

> [...]

> ydre omstændigheder ændrer sig, så er forholdet et andet. Så kan spørgsmålet

http://politiken.dk/indland/article251497.ece

: <snip>
:
: Flere episoder
:
: Episoden i Værløse kommer samme dag, som taget i Bilka i Tilst
: kollapsede. Det skete i nat klokken 2.20, hvor Falck rykkede ud til
: Århus-forstaden.
:
: Siden snevejret startede natten til onsdag er flere tage braset
: sammen.
:
: Foreløbig er det gået ud over Thyhallen i Thisted, Gigantium i Aalborg
: og Gokarthallen i Århus. Værløse-hallen er første registrerede
: tilfælde på Sjælland

http://politiken.dk/indland/article251514.ece

: Tag styrtede sammen over køer
:
: 'Mirakuløst' kalder Falck det faktum, at samtlige 70 køer overlevede,
: da taget på stalden i Sterup brasede sammen.

Fra : Tomas Jensen

Dato : 28-02-07 10:29

Ivar Holm skrev:
> [...]
> ydre omstændigheder ændrer sig, så er forholdet et andet. Så kan spørgsmålet

Luftfugtigheden i perioden efter snevejret lå her i området konstant på
100%.... Alt andet lige må dette da give en masse kondensafsætning i
sneen, når nu temp > 0

Tomas