Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hjælp til brugen af et nikon 10.5mm fiskeø~
Fra : R.Hansen

Dato : 24-02-07 17:14

Hej alle eksperter!

Jeg har købt et 10.5mm fiskeøje objektiv fra nikon!

Men jeg synes ikke rigtig jeg kan få det optimale ud af objektivet! Jeg
synes at siderne og også tildels bunden af billedet, efter det er "rettet"
op i Nikon Capture, bliver sløret/ uskarpt!

Jeg ved naturligvis godt at man må leve med en vis forvræning, men jeg synes
måske bare ikke at objektivet lever op til de forventninger jeg havde/har
eftersom Nikon på deres hjemmeside skriver at man kan lave fortegningsfri
billeder med dette unikke objektiv!!

Jeg håber derfor at I kan give mig nogle råd/eksempler på flotte billeder
taget med denne type objektiv - og meget gerne en "opskrift" på processen.

På dette link kan I se et før og efter billedet tager med objektivet og
efterfølgende rettet op i Nikon Capture NX v.1.0 :
http://www.boldfoto.dk/2007/test

Måske anvender jeg optikken forkert - måske er der fejl på min optik - eller
måske stiller jeg for store krav.

På forhånd tak

René Hansen
Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-07 12:29

"R.Hansen" <rkhansen@slet.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> http://www.boldfoto.dk/2007/test
>
> Måske anvender jeg optikken forkert - måske er der fejl på min optik -

Jeg er ikke sikker på hvad det er du ikke er tilfreds med? En ting er i
hvert fald sikkert, og det er at "efterbilledet" er skaleret ned på en
uhensigtsmæssigt måde, da du kan se at elledningerne er meget pixelerede.

Noget andet er, at man ikke køber et fiskeøje for at få en vidvinkel uden
meget forvrængning. Hvis det var tilfældet, ville det nok være bedre at købe
en Tokina 12-24 eller Nikon 12-24. Fiskeøjet er som jeg ser det lavet til at
få "kighuls" perspektivet, og det gør et fiskeøje - som du kan se - til UG
med pil og slange Naturligvis kan du minimere forvrængingen gennem
software, men så er det meste af ideen med en fiskeøje ligesom gået tabt.

Hvis du er meget utilfreds med objektivet kunne jeg godt være interesseret.

--
Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : R.Hansen

Dato : 25-02-07 13:34

"Thomas Schreiber" <www.thsch.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvert fald sikkert, og det er at "efterbilledet" er skaleret ned på en
> uhensigtsmæssigt måde, da du kan se at elledningerne er meget pixelerede.

Hej Thomas - tak for dit svar! At de er meget pixelerede skyldes
sandsynligvis skaleringen som sker ved upload til hjemmesiden.

> [...]
> til UG med pil og slange Naturligvis kan du minimere forvrængingen
> gennem software, men så er det meste af ideen med en fiskeøje ligesom gået

Det var nu også mere forvræningen jeg var lidt ked af. Og der har jeg jo nu
fået læst og påskrevet...
Iøvrigt var jeg klar over at der ville opstå forvræning - men synes bare at
kunne se ud af de mange billeder
der er tilgængelig på nettet at de er flottere end dem jeg kan producere!!
Så det var mere et nødråb
om hjælp hvis jeg gør noget forkert i processen...

Mit workflow er point - shoot - rette i Nikon Capture = færdigt billede!!
(Jeg anvender i den forbindelse et D2x eller D200 + Nikon Capture NX 1.0)

Og jeg hører meget gerne fra andre der gør det anerledes eller som kan nogle
fif til at forbedre slutbilledet!

> Hvis du er meget utilfreds med objektivet kunne jeg godt være
> interesseret.

Ellers tak Thomas - jeg har lige købt objektivet og skulle jeg ikke få løst
mit problem - ryger sagen retur og
pengene ind på bankkontoen igen...

Mvh.
René

Fra : Kenneth K.

Dato : 25-02-07 13:40

On Sat, 24 Feb 2007 17:14:23 +0100, R.Hansen <rkhansen@slet.tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
> synes at siderne og også tildels bunden af billedet, efter det er
> "rettet"
> op i Nikon Capture, bliver sløret/ uskarpt!

Dav, dav :)

Hvorfor har du købt et fiskeøjeobjektiv og ikke en rettegnende vidvinkel?
Hele fidusen med et fiskeøje er de skæve sider :) Det giver mulighed for
nogle ret sjove og anderledes billeder.

Retter du sådan et billede ud, mister du opløsning i hjørnerne. Præcis som
du jo selv har set. Det kan du ikke lave om på. Når du retter billedet ud,
trækkes billedet jo voldsomt i hjørnerne og et lille område af billedet
bliver trukket ud for at dække et større område. Du mister derved
detajler, opløsning.

> [...]
> eftersom Nikon på deres hjemmeside skriver at man kan lave fortegningsfri

Så vidt jeg kan se, er det udrettede billede da fri for enhver
fiskeøje-fortegning. Så det er vel rigtigt nok. Hvad forventede du?

vh,
Kenneth

--
http://pinx.dk/photoblog/

Fra : R.Hansen

Dato : 25-02-07 14:04

"Kenneth K." <fake.mail@ask.for.my.email> skrev i en meddelelse
news.toa1hdb5960jpa@dell30...

> [...]
>
> Så vidt jeg kan se, er det udrettede billede da fri for enhver
> fiskeøje-fortegning. Så det er vel rigtigt nok. Hvad forventede du?

Tak Kenneth...

Jeg tror budskabet er sivet ind nu!

Jeg forventer ikke superskarphed i yderste hjørne!! Men jeg kigger
naturligvis på alle de her sindsygt dygtige fotografer der anvende disse
objektiver med utrolig stor viden og erfaring og beundrer deres evne til at
få de bedste ud af alting... Jeg søgte derfor efter andres vurderinger af de
uploaddede billeder - for at høre Jer eksperters mening om jeg gør noget
forkert eller om det er sådan de SKAL se ud!

Og jeg tror som nævnt at jeg har fået REN besked...og tak for det Fejlen
er ikke min, men billederne SKAL se sådan ud!

Jeg takker Jer begge for Jeres input og glæder mig over mit nye objektiv og
det man kan frembringe med det!

Mvh.
René H.

Fra : Kenneth K.

Dato : 25-02-07 21:43

On Sun, 25 Feb 2007 14:04:07 +0100, R.Hansen <rkhansen@slet.tdcadsl.dk>
wrote:

> Jeg tror budskabet er sivet ind nu!

Ok, fint :)

> Og jeg tror som nævnt at jeg har fået REN besked...og tak for det
> Fejlen
> er ikke min, men billederne SKAL se sådan ud!

Nej, du kan ikke gøre meget andet end hvad du allerede har prøvet.

> Jeg takker Jer begge for Jeres input og glæder mig over mit nye objektiv
> og
> det man kan frembringe med det!

Selvtak. Jeg har selv Nikon 16mm'eren og det kræver lige lidt inden man
finder ud hvordan det egentlig skal bruges. Som Jesper nævner, så skal du
tæt på dine motiver. Meget tæt, før det bliver rigtig interessant.

Go' fornøjelse.

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 25-02-07 16:30

"R.Hansen" <rkhansen@slet.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> taget med denne type objektiv - og meget gerne en "opskrift" på processen.

Tippet med et fiskeøjeoptik er, at du skal tæt på, rigtig tæt på. og nej, du
skal ikke rette billedet op bagefter!

Jeg har set billeder taget af en surfer, der lavede billeder taget inde fra
en tube. Han var umanerligt dygtig. Han havde selvf. sit kamera i en vandtæt
boks eller pose. Det var godt nok herreseje billeder. Jeg mener det var på
Photosig, jeg så dem.
Måske andre kan hjælpe med at identificere billederne. Så vidt jeg husker,
var det en 10.5 mm fiskeøje, han brugte.

Her er lidt, hvad jeg fandt på Psig ved at søge efter billeder raget emd en
10,5 mm:

http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1414451&forward=browse
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1574891&forward=browse
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1933733&forward=browse
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1861678&forward=browse
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1732075&forward=browse
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1869290&forward=browse
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1885698&forward=browse
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1799044&forward=browse
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1372561&forward=browse

Med 16 mm fisheye:
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=281942&forward=browse
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=307838&forward=browse
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=536770&forward=browse
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=663993&forward=browse

Og lige en hel flok fede billeder med en 16 mm
http://www.photosig.com/go/photos/browse?id=15786

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-02-07 18:18

Frodo Nifinger wrote:

> Her er lidt, hvad jeg fandt på Psig ved at søge efter billeder raget emd en
> 10,5 mm:

Det er nogle nydelig thumbnails som du henviser til...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 25-02-07 19:28

> Det er nogle nydelig thumbnails som du henviser til...

Øv, det må du undskylde!
Jeg har glemt at man skal være medlem for at kunne se de store billeder
efter en periode.
Det kan jeg i øvrigt anbefale de glade amatører, for der er meget at lære
der, og sitet er fuldt af inspiration.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger