Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Scan af s/h billeder
Fra : None

Dato : 24-02-07 13:27

Hej,

jeg prøver at scanne nogle s/h billeder, og det går ikke skide godt. De
bliver kornede, som var de sax'et ud af en Chaplin film. De skulle gerne nå
en kvalitet, så de kunne klare en gentryk.

Har prøvet at scanne via Photoshop Elements 5 og WinXP's eget "Guiden
Scanner og kamera", hvor der er en profil, der hedder "s/h fotos". Men det
giver samme resultat.

Har i nogle gode råd til at forbedre indscanningen (dpi, grayscale/color
mm), eller ligger hemmeligheden i bearbejdelsen efterfølgende? Godt nok er
jeg it-nørd, men jeg ved ingenting om fotos eller bearbejdning af disse. Det
bedste ville jo være bare at smide en scanning ind og køre en slags autofix
evt. med 3. parts program, som så ville give det ønskede resultat.

Kan man det?

Mvh
Kim

Fra : MW

Dato : 24-02-07 14:09

"None" <none@none.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> autofix evt. med 3. parts program, som så ville give det ønskede resultat.

Nu skriver du ikke hvilken skanner du har, men der er vel et tilhørnede
skannerprogram hvor du bl.a. kan styre kontrasten og den skal du først og
fremmest have styr på. Du nævner heller ikke om det er papirbilleder eller
negativer

mvh/MW

Fra : s.v.nielsen

Dato : 24-02-07 17:48

MW wrote:
> "None" <none@none.com> skrev i en meddelelse

Ja! men hvis du ser korn på resultatet er der vel korn på originalen?!

> [...]
> fremmest have styr på. Du nævner heller ikke om det er papirbilleder eller

Eller avisbilleder for den sags skyld

Søren Videbæk Nielsen

Fra : pm

Dato : 24-02-07 18:29

For os fotoamatører eller proff..for den sags skyld, så er s/h billeder af
papir..ikke negativ eller avis..i så fald ville dette have været nævnt.
Jeg har scannet papirbilleder en masse, men aldrig kunnet opnå en kvalitet
svarende til originalen. Jeg tror i det tilfælde, at man skal op i
væsentligt dyrere scannere, har set en med roterende hoved... det var uden
korn i gengivelsen

pm

Fra : Jan Boegh

Dato : 24-02-07 19:00

pm skrev i 45e075ed$0$147$edfadb0f@dread11.news.tele.dk dette:

> har set en med
> roterende hoved... det var uden korn i gengivelsen

Blev du ikke svimmel?

Sorry!

'Uden korn i gengivelsen' indikerer da at scanneren må scanne dårligere end
dem, hvor man kan se kornene. Hvis en scanning viser korn, må det imo være
et udtryk for at den har fået det maksimale ud af forlægget.

vh
Jan

Fra : s.v.nielsen

Dato : 24-02-07 19:23

pm wrote:
> For os fotoamatører eller proff..for den sags skyld, så er s/h billeder af
> papir..ikke negativ eller avis..i så fald ville dette have været nævnt.

Hvorfra ved du hvad Kim gør og ikke gør???

:-\

Søren Videbæk Nielsen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 24-02-07 19:56

pm wrote:
> For os fotoamatører eller proff..for den sags skyld, så er s/h billeder af
> papir..ikke negativ eller avis..

Hvorfra ved Du hvad None'n vil scanne. For mange er det helt naturligt
at man IKKE scanner en kopi, men starter med negativet. Sådan gør en hel
del af os, uanser om det er S/H eller farver.

Mne lad Kim forklare det, det er jo ham, der spurgte...

Bo //

Fra : John Larsson

Dato : 24-02-07 20:19

"pm" <ps98@tzeliamail.dk> writes:
>Jeg tror i det tilfælde, at man skal op i
>væsentligt dyrere scannere, har set en med roterende hoved... det var uden
>korn i gengivelsen

Prøv nu først almindelig affotografering! Gamle papirbilleder rummer
normalt ikke ret megen information, så et digitalkamera med et hæderligt
objektiv og et par mp er ofte mere end nok!

John

Fra : None

Dato : 25-02-07 09:12

Hej igen,

billederne jeg scanner er s/h fotos af papir som dem, man putter i et
fotoalbum og viser til venner og familie. Så er det vist sat på plads.

Scanneren, jeg bruger, er en CanoScan 8600F, som da vist er af en ok
kvalitet - måske bare ikke lige til dette specifikke behov.

Forslaget med at tage et billede af billedet kunne måske gå an, men så skal
der jo nok prøves lidt frem og tilbage med lyssætning osv for at nå det
optimale.

Håber min info kan hjælpe jer til at hjælpe mig lidt videre.

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh
Kim

Fra : ;o\)-max-

Dato : 25-02-07 09:50

"None"
> [...]
> det optimale.
>
> Håber min info kan hjælpe jer til at hjælpe mig lidt videre.

Lyslægningen er såre enkel, 2 stk kontorlamper,
rettet mod billeden i en vinkel på 45 grader - jeg
har selv lavet tusindvis af den slags affotograferinger,
det er kedeligt, men hvad kan man ikke lokkes til
for et par flasker whisky - jeg har en rigtig god
Agfa scanner, en Canon scanner, en Nikon neg
scanner - ingen af dem blir brugt til andet end
et dokument i ny og næ.. -max-

Fra : MW

Dato : 25-02-07 11:57

> [...]
> det optimale.
>
> Håber min info kan hjælpe jer til at hjælpe mig lidt videre.

Sammen med din skanner fulgte et udmærket skannerprogram. Jeg får gode
resultater med min Canon Lide80 fladbørgeskanner uanset om det er s/h eller
farve. Et godt resultat med affotografering af billeder kræver udover en
form for reprostander og belysning et makroobjektiv eller eller tilsvarende.

mvh/MW

Fra : Pico

Dato : 26-02-07 22:21

MW wrote:
> "None" <none@none.com> skrev i en meddelelse
KLIP
> eller farve. Et godt resultat med affotografering af billeder kræver
> udover en form for reprostander og belysning et makroobjektiv eller
> eller tilsvarende.
Det er ikke rigtigt. Jeg har affotograferet masse af billeder, særligt SH
med mit almindelige Sony V1. Jeg vil godt indrømme at jeg har en repostand,
men har også mange gange brugt et stativ, der kan man kørere op og ned med
søjlen. Belysning bruger jeg som regel det almindelige lys der kommer ind af
vinduerne en overskyet dag, stiller mig et par meter fra vinduerne, det
giver et dejligt skyggefrit lys og billederne er sjældent støre end 13 x 18
så lystabet spiller ingen rolle. Tiden er underordnet, motivet er
stillestående og det betyder ikke noget at zoome helt ud. Jeg lader
sommetider automatikken styre farven og sommetider bruger jeg manuel
hvidebalance, lidt afhængit af hvordan resultatet bliver. Selve lysmålingen
er fin på auto. Det er efter min mening et bedre resultat man får ved
affotografering end skanning.
Grunden til at jeg bruger Sony V1 i stedet for mit Canon 350d er at det er
lettere at se motivet selv på den lille skærm der er på Sonyen i stedet for
okularet på Canon, man får ofte skubbet til kameret så der skal stilles om
igen.

--
MVH
Pico

Fra : s.v.nielsen

Dato : 25-02-07 12:20

None wrote:
> [...]
> kvalitet - måske bare ikke lige til dette specifikke behov.
>
> Håber min info kan hjælpe jer til at hjælpe mig lidt videre.

Har du ikke mulighed for at vise en prøve på hvordan fejlen viser sig?
Det ville gøre det nemmere når alle ved hvad der snakkes om
Der må under ingen omstændigheder være problemer af den art du omtaler.

Søren Videbæk Nielsen

Fra : Niels Andersen

Dato : 25-02-07 10:42

On Feb 24, 1:27 pm, "None" <n...@none.com> wrote:
> jeg prøver at scanne nogle s/h billeder, og det går ikke skide godt. De
> bliver kornede, som var de sax'et ud af en Chaplin film.

Jeg har brugt en del tid på at få det bedste ud af møg-scannere. Selv
om scannere i den kvalitet ikke engang kan findes på lodsepladsen
længere, så kan samme tips bruges til at få det bedste ud af consumer-
grade scannere i dag.

Et generelt tip: Scan med scannerens optiske opløsning. Hvis den fx.
hedder "600x300", så scan i 600 dpi. Hvis det er en 6000 dpi scanner,
så led efter det rigtige tal.

Og så et tip om at scanne i gråskala på en scanner af ikke-højeste
kvalitet:
1) Scan i farver!
2) Juster hver farvekanal som selvstændigt billede. (Juster fx. hver
kanal separat i "levels".) Med "justering" mener jeg at sort skal være
sort og hvidt skal være hvidt, uden at miste detaljer.
3) Lav billedet til gråskala, gerne med "desaturate", eller hvad der
nu skal til for at vægte alle tre kanaler lige højt.

Og endelig hvis det kun er en 24 bit scanner med mindre-end-perfekt
scanner-software:
Lad være med at indstille levels, contrast, brightness og alt det der.
Lad den heller ikke gøre det selv. Sæt den på manuel, og sæt det hele
til neutrale default-værdier. Så skulle data fra sensorne gerne komme
direkte til dit billede-program, hvor du (med lidt øvelse) har fuld
kontrol over processen.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : John Larsson

Dato : 25-02-07 10:58

";o\)-max-" <max@bamarzone.dk> writes:
>Lyslægningen er såre enkel, 2 stk kontorlamper,
>rettet mod billeden i en vinkel på 45 grader - jeg
>har selv lavet tusindvis af den slags affotograferinger,
>det er kedeligt,

Ja, det er ikke noget større problem, men jeg bruger nu tre halogenlamper,
120 grader fra hinanden. De bør stå mindst 50 cm fra fotografiet. Når jeg
fotograferer direkte fra album, snupper jeg altid et oversigtsbillede af
hele opslaget, inden jeg affotograferer billederne enkeltvis. Nogen gange
passer der bedre med at tage to eller flere små billeder i en klump. På
den måde tager det ikke mange minutter at dokumentere slægtens
familiealbum. Jeg forsker i min egen slægt og da er det vigtigt at få
dokumenteret den sammenhæng billederne er i! Det er også vigtigt at det
ikke tager for lang tid. Jeg fotograferer disse album, når jeg er på besøg
i familien og der kan jeg jo ikke bruge en halv dag på processen!

John