Baur P21 triplex filterhus
Fra : Bock

Dato : 24-02-07 23:02

Hej,

Er det muligt at "vende" sådan et filter så luften kommer ind fra højre
og ud til venstre?

http://www.bauer-kompressoren.de/en/produkte/atemluft/luftaufbereitung/triplex_system/index.php

Vi er igang med at opdaterer vort kompressoranlæg så det leverer
dobbeltfiltreret luft og i denne forbindelse har vi valgt at monterer et
ekstra P21 filter.

mvh Lars, www.soldyk.dk

Fra : bends.dk

Dato : 25-02-07 00:36

> Er det muligt at "vende" sådan et filter så luften kommer ind fra højre og
> ud til venstre?

Der sker jo ikke noget ved at vende det ene filter 180 grader. Men hvis du
mente at køre luften baglæns gennem filteret så nej.

Henrik Manley

Fra : Bock

Dato : 25-02-07 10:25

Har vendt filteret, men udluftningsventilerne peger direkte ind i væggen.

Hvilket ikke er super optimalt, det havde værret bedre om man havde
kunnet vende udluftningsdelen 180 grader.

mvh Lars

Fra : Henrik Manley

Dato : 25-02-07 11:06

> Hvilket ikke er super optimalt, det havde værret bedre om man havde kunnet
> vende udluftningsdelen 180 grader.

Er det så ikke bare et spørgsmål om at sætte dem som man have dem og så lave
rørføringen derefter. Jeg kan ikke helt se problemet.

Henrik Manley

Fra : Bock

Dato : 25-02-07 12:45

Hej Henrik,

Klart at rørføringen kan tilpasses og det blir den så, men det giver en
noget mere besværlig rørføring da denne skal krydse filteret.

Her er syn for sagen :

http://dkfritiddykning.blogspot.com/

mvh Lars

Fra : bends.dk

Dato : 25-02-07 19:44

> Klart at rørføringen kan tilpasses og det blir den så, men det giver en
> noget mere besværlig rørføring da denne skal krydse filteret.

Nu kan man jo ikke se hvor det første filter sidder men hvis de bare sidder
i serie skal der bare sidde et U stykke rør der går ned i en vikle på 2.
filter.

Men noget helt andet er at det ikke er den helt rigtige løsning med 2
triplex filtere efter hinanden. 2. filteret burde være et P filter. Der er
ikke dræn på P filtere.

Henrik Manley

Fra : Bock

Dato : 25-02-07 22:57

bends.dk skrev:

> Nu kan man jo ikke se hvor det første filter sidder men hvis de bare
> sidder i serie skal der bare sidde et U stykke rør der går ned i en
> [...]

Det første filter sidder på kompressoren som er placeret til højre for
det vidste 2. filter.

Fyldepanellet er placeret til venstre for 2. filteret.

2. filteret er et P 21?, brugen af dette gør at man bruger den samme
filterindsats. Afdræning af filteret burde ikke skulle ske så tit, men
bør vel ikke afblændes?

mvh Lars

Fra : Henrik Manley

Dato : 26-02-07 07:31

> 2. filteret er et P 21?, brugen af dette gør at man bruger den samme
> filterindsats. Afdræning af filteret burde ikke skulle ske så tit, men bør
> vel ikke afblændes?

P21 og P31 er triplex filtere, P41 og op efter er det de P-system filtere.
Forskellen er at der i Triplex filtere er vandudskiller med i filter kassen.
Det burde ikke være nødvendigt at dræne 2. filteret med mindre 1. filteret
er defekt.

Hvordan finder i ud af hvornår 2. filteret skal skiftes?

--
Henrik Manley
http://bends.dk

Fra : Bock

Dato : 26-02-07 18:47

Vort 1. triplex filter blev tidligere skiftet ca. en gang årligt.
Enkelte gange har vi skiftet et par gange, men det afhænger jo
selvfølgelig af hvor mange timer kompressoren har kørt og hvad filteret
har vejet.

Planen var så fremover at udskifte begge filtre samtidigt.

Fra : Henrik Manley

Dato : 26-02-07 23:21

> Planen var så fremover at udskifte begge filtre samtidigt.

Ja det tænkte jeg nok, normalt bliver 2. filteret ikke brugt så længe 1.
filteret er OK så normalt gør man det at når man kasserer 1. filteret
flytter man 2. filteret til 1. filteret og sætter et nyt i 2. filteret. Det
kræver dog at man tjekker filterer engang imellem så man er sikker på de
ikke er "fyldt". Et P21 filter kan man veje for at se om det stadig er OK.

Men mange skifter minimum en gang om året. På Baurs hjemmeside kan man se
hvor mange liter luft det kan tage, det regner man om til kompresser timer.

Henrik Manley

Fra : Bock

Dato : 27-02-07 00:24

Din idé med "genbrug" af 2. filteret lyder som en ok løsning.

Jeg kan se at Baur anbefaler filter skift som følger:

A TRIPLEX® filter cartridge has a capacity of 92 000 litres of air at
200 bar.

Kompressoren vi har er en Capitano som yder 140 l/min.

Hvilket så giver et filterskift = 92.000l/140l/min = pr. ca. 11 timer.

Det er også det vi kører efter, dog med sideløbende vægtcheck af filteret.

Tak for dine kommentarer.

mvh Lars

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 27-02-07 11:40

On 27 Feb., 00:24, Bock <lars.b...@sletdetteGMAIL.COM> wrote:
> Din idé med "genbrug" af 2. filteret lyder som en ok løsning.

Det ER en god løsning. Sådan gør vi hos os, og det fungerer rigtigt
godt. 2. filteret er stort set ubrugt når 1. filteret skal skiftes.

Jens Olsen