Erfaringer med utæt tørdragt
Fra : Ukendt

Dato : 24-02-07 17:58

Hej NG.

Jeg håber, der er nogen, der har erfaringer med nedenstående:

Min trilaminat tørdragt tager mere og mere vand ind, og jeg har ikke
kunnet lokalisere lækken. Det har nu et omfang der gør, at min
inderdragt bliver så våd, at jeg i vinterhalvåret ikke kan gennemføre et
dyk nummer 2 samme dag uden at komme til at fryse.

Det er altid på maven, at jeg kan mærke det først, og jeg har derfor
haft to hovedmistænkte.
1) Min Apeks indblæsningsventil (Suit Valves - Low Profile Swivel Suit
Inflation Unit)
2) Halsmachet-limningen/åbningen måske for stor.

Jeg har observeret (ud over at kunne mærke det bliver koldt/vådt på
maven under dykket) at når jeg blæser luft ind i dragten, så bliver der
en slags slubrende lyd.

I dag har jeg så blæst dragten op indendørs med flasker i ærmerne og en
bold i halsmanchetten og så sprayet sæbevand på for at se steder der
bobler. Umiddelbart kunne jeg ikke se noget, først når trykket i dragten
når helt derop, hvor bolden skal holdes på plads med hånden for ikke at
blive trykket ud gennem manchetten, skete der noget. Selve Apeksventilen
boblede rundt omkring selve "trykknappen". Det var kun når der var tryk
på feederslangen at det boblede. Så snart jeg tog trykket af
feederslangen stoppede boblerne med at vokse.

Mit spørgsmål er derfor. Det at der siver luft ud, når der er tryk på
feederslangen, er det så ensbetydende med, at der kan komme vand ind
gennem ventilen, når jeg dykker? Fx når jeg blæser luft ind?

Leder jeg det gale sted? Kan jeg få samme oplevelse af vand på maven ved
en for stor halsmanchet? Umiddelbart virker den ikke stor - men det er
min første tørdragt, så jeg har ikke noget at sammenligne med.

Har nogen af jer prøvet noget lignende?

Råd og vejledning er meget velkomne.

Christian

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 24-02-07 18:07

Christian wrote:

> Har nogen af jer prøvet noget lignende?

Jep, da jeg skiftede til andet udstyr skulle feederslangen drejes.
Ventilen var monteret med noget klar silikone som ikke holdt til at jeg
skruede den løs og drejede. Resultatet var at jeg var smaskvåd midt på
maven efter dykket. Jeg afmonterede ventilen og rengjorde området. Siden
har der ikke været problemer.

> Råd og vejledning er meget velkomne.

Du skal først have fundet ud af om det er ventil eller manchet der er
problemet. Hvis du bliver våd fra halsen og ned så er det nok macheten,
men hvis du blive våd fra midt på maven (der hvor din feederslange
kobles på) så er det jo nok feederen der er problemet.

Det er ikke utænkeligt at den er blevet lidt utæt, så når du trykker på
knappen for at lukke luft ind, så kommer der også lige et skud vand ind.
Måske kan det endda komme ind uden at du gør noget?

Du kan jo prøve at afmontere den og kalke den af i en let opløsning
kalkfjerner og så se om det hjælper. Rens også anlægsfladerne både på
dragten samt inder og yder-del. Hvis ikke det hjælper så koster en ny
vist ikke så meget.

Thomas

Fra : Kenneth Villadsen

Dato : 26-02-07 11:17

Hej Christian,

Jeg har selv døjet med at der kom vand ind igennem min apex-ventil under
dykket, det der skete var at jeg dykkede med for lidt bly og derved kom
der for stort tryk på ventilen udefra. Ved at tage 4 kg mere på (dykkede
med 6 kg) kunne jeg blæse mere luft ind i dragten og derved undgå det
kolde gys.
Alt det her er først noget jeg har opdaget nu hvor vandet er blevet
koldt, i sommers hvor jeg for første gang hoppede i en tørdragt slog jeg
den fugtige inderdragt hen, simpelthen fordi jeg troede det var sved
(husk der var jo meget varmt i sommers)og dykker derfor med mere bly nu
hvilket har fjernet mit problem!

Måske kan du bruge det til noget, jeg har i hvert tilfælde lært af det.

/Kenneth

Fra : anders

Dato : 26-02-07 13:08

On 26 Feb., 11:17, Kenneth Villadsen <kenn...@kambiri.dk> wrote:

> [...]
> der for stort tryk på ventilen udefra. Ved at tage 4 kg mere på (dykkede
> med 6 kg) kunne jeg blæse mere luft ind i dragten og derved undgå det

At tage 4 kg ekstra bly på fordi din ventil lækker, lyder ikke som den
fede løsning i mine ører.
Har du overvejet at skifte ventil istedet?

mvh
Anders

Fra : Kenneth Villadsen

Dato : 26-02-07 13:29

anders skrev:

> [...]
> fede løsning i mine ører.
> Har du overvejet at skifte ventil istedet?

Ja det var min første ide, men nu kan jeg godt se at jeg havde for lidt
bly på tidligere, 6 kg er lige i underkanten og dragten blev trykket
meget sammen, hvilket jeg (igen) først fandt ud af da vandet blev koldere.

/kenneth

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 06-04-07 09:50

Hej Christian

Måske jeg kan hjælpe dig for jeg har selv lige haft et lignende problem men
en ret ny målsyet Ursuit Trilaminat tørdragt.

De sidste par gange er jeg blevet mere og mere våd på hele overkropen, og
det føltes meget som om det kom fra inflator ventilen.
Så den fik lige et service men lige meget hjalp det. Så det måtte skyldes en
anden utæthed, som jeg lige har lokaliseret.
Neopren halsmanchetten er limet fast med et indvendigt og udvendigt
kantbånd, og foran på halsen har et mindre stykke af kantbåndet slidt sig
løst, og trukket den vandtætte tynde ydreside af halsmanchetten løs, hvor
vandet nu kan "fosse" ind.

Tips til at finde utætheden:

Det med at blæse dragten op og bruge sæbevand eller komme den ned i en balje
vand, har jeg prøvet mange gange og det har kun hjulpet ganske få gange.
Det jeg har bedst erfaring med (også denne gang) er at fylde en
balje/badekar med vand, og tage den ikke opblæste tørdragt og lidt af gangen
presse en del af tørdragten så langt ned i vandet som muligt, og se og mærke
om der komme vand ind. Evt kan man lave samme trick med vrangen ud, da nogle
utætheder er mere tydelige sådan.

En anden mulighed er at lave et meget kort dyk uden inderdragt og kun med
langt undertøj, så burde du få en bedre indikation af hvor du føler vandet
kommer ind, og når du kommer op kan du mere præcis se hvor du er våd.

/Sune