Tætning af lednings-gennemføring..
Fra : Morten Saabye

Dato : 23-02-07 09:26

Jeg sidder pt og lodder på en druknet lygte, hvor vandet umiddelbart er
kommet ind gennem sammenføringen, hvor ledningen går ind i lygten. Det
er et system, hvor en møtræk klemmer et gummirør fast om ledningen og
derved skulle gøre det vandtæt.

Det har tilsyneladende ikke virket optimalt.

Lygten er nu renset og virker, men hvordan får jeg gennemføringen tæt?
Har overvejet at søbe det ind i Aquasure inden, jeg skruer det sammen
eller måske acrylfugemasse??

Nogen gode forslag?

Vh /Morten

Fra : Johnny Christensen

Dato : 23-02-07 10:05

"Morten Saabye" <morten@saabye.net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Lygten er nu renset og virker, men hvordan får jeg gennemføringen tæt?
> Har overvejet at søbe det ind i Aquasure inden, jeg skruer det sammen

Hej Morten

Er det fra minestryger turen?

Jeg ville forkorte ledningen en lille smule, så der bliver et friskt sted på
ledningen at sammenpresningen kommer til at ligge. At give den silikone
sealer eller Aquasure kan vel ikke skade, så længe at det ikke er en
substans der bliver hård med tiden. Fleksibiliteten er stadig nødvendig,
ellers danner den revner hvor vandet så kommer til at trække ind igennem.

Held og lykke
(fra en meddykker der fik vand i dragten på samme tur)
Johnny

Fra : Morten Saabye

Dato : 23-02-07 13:23

> [...]
>
> Held og lykke
> (fra en meddykker der fik vand i dragten på samme tur)

Super tak..

Nej, det er Netfiskers nyindkøbte LED-lygte fra hans seneste
Egyptens-tur. Han kom tilbage med den adskilt i atomer og spurgte om jeg
ikke liige kunne kigge på den. Brugte hele aftenen i går på at lodde det
hele om, og nu virker den. Vil bare gerne samle den, så den bliver tæt
denne gang. Tror jeg prøver med Aquasure..

At du fik vand i dragten er vel bare "Standard Procedure"..??

/Morten

Fra : TT

Dato : 23-02-07 14:15

> [...]
> denne gang. Tror jeg prøver med Aquasure..
>
> At du fik vand i dragten er vel bare "Standard Procedure"..??

vil du fortælle hvilken lygte der er tale om

-Torben

Fra : Morten Saabye

Dato : 23-02-07 15:14

> Hej
> vil du fortælle hvilken lygte der er tale om
>
> -Torben

Den hedder Coral-Light og er en italiensk ting. Ret lækker lavet med et
lille kanister, spiralledning og lille LED-hoved med 3 dioder. Lyser ret
godt (når den ellers ikke er fyldt med vand)..

Jeg prøvede at kigge på deres hjemmeside coral-light.it, men udfra mit
sparsomme italienske, ser det ud til at siden er under konstruktion.

/Morten

Fra : Johnny Christensen

Dato : 23-02-07 14:43

"Morten Saabye" <morten@saabye.net> skrev i en meddelelse
> Super tak..
>
> Nej, det er Netfiskers nyindkøbte LED-lygte fra hans seneste
> Egyptens-tur.

Det er jo 8-9 måneder siden, der må have været alvorlige mængder af
korrosion der skulle fjernes. Glæder mig til at se hvor meget lys der er.

> At du fik vand i dragten er vel bare "Standard Procedure"..??

Ja...har jo ligesom prøvet situationen før. Men denne gang vil jeg købe ny
dragt ved første svagheds tegn og det er måske nu.
Så jeg må ind og kigge på de nye dragter hos Chris, prototypen virkede meget
fornuftig i sit snit.

Fra : tz@cdnet.dk

Dato : 23-02-07 22:00

On 23 Feb., 15:14, "Morten Saabye" <mor...@saabye.net> wrote:

> [...]
>
> Jeg prøvede at kigge på deres hjemmeside coral-light.it, men udfra mit
> sparsomme italienske, ser det ud til at siden er under konstruktion.

Hej Morten

Jeg vil lige byde ind med lidt viden og forslag til hvad du skal
gøre.
Jeg vil skift kabel gennemføringen eller tage den af og gå den
igennem. Som Johnny rigtigt siger så kan du korte ledningen af hvis
den er trykket flad. Men i de fleste tilfælde mister du ca. 10cm.
Hvis ledningen ikke er flad så er det (alt efter gennemføringens
model) Neopren/gummi sealet der er beskadiget. Det er også et
spørgsmål om gennemføringen er med o-ring på flangen den mod dekslet.
Hvis ikke ledningen er mærket, så vil jeg skrue gennemøringen af og
give gevindet noget silicone (alm sanitets) Det skal være det gevind
der er i dekslet.
så samler du resten og strammer til. put lygten i en spand med vand
(uden batteri) og se om der er vand i kanisteren. Kommer der vand ind
så er det kun at skifte gennemføringen.
På en kabel gennemføring der er ip68 godkendt til 10 bar er det kun
forkert montage der kan være årsagen til utætheden. Den bruger en
neopren tætning.
De kan fås hos Elektronik leverandør, El instalatør eller El
grosister.

mvh
Thomas

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 24-02-07 13:47

Morten Saabye wrote:
> [...]
>
> Lygten er nu renset og virker, men hvordan får jeg gennemføringen tæt?
> Har overvejet at søbe det ind i Aquasure inden, jeg skruer det sammen

Ja, køb en ny gennemføring (PG forskrueninger koster omkring 10kr/stk
hos Aarhus radiolager, fås sikkert andre steder til samme pris) og kap
lidt af ledningen, så skulle den gerne være tæt.

Jeg har self haft en lygte hvor jeg måtte skifte forskrueningen, og det
blev den tæt af, jeg skiftede så også kablet ud med noget lidt bedre og
det holdt tæt. At vandet så fandt et andet sted er så ærgeligt, så nu er
lygten kasseret.

Thomas

Fra : tz@cdnet.dk

Dato : 24-02-07 14:10

On 24 Feb., 13:46, Thomas Rasmussen <tho...@p7.dk.invalid> wrote:

> [...]
> blev den tæt af, jeg skiftede så også kablet ud med noget lidt bedre og
> det holdt tæt. At vandet så fandt et andet sted er så ærgeligt, så nu er

Vær lige opmærksom på gevindet. PG står for panser gevind og ikke
metrisk. M16x1,5 el M20x1,5

mvh
Thomas Zielinski

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 24-02-07 14:35

tz@cdnet.dk wrote:

> Vær lige opmærksom på gevindet. PG står for panser gevind og ikke
> metrisk. M16x1,5 el M20x1,5

Ja selvfølgelig skal man være opmærksom på gevindet (og typen). Nu tog
jeg PG som eksempel da min lygte var monteret med PG, de har i det
mindste også været fornuftige og skrevet (støbt) ind i plastikken
hvilken model det var, så det var jo dejlig nemt at købe nogle nye magentil.

Thomas

Fra : Morten Saabye

Dato : 26-02-07 09:57

Tak for alle de gode råd, som jeg "desværre" først ser nu efter, jeg har
samlet det hele. Ejeren af lygten indrømmede, at kabelgennemføringerne
vist nok ikke havde været strammet før han dykkede med lygten første
gang, så det kan være, at den faktisk havde virket, hvis dette havde
været gjort. Jeg har nu renset alt, klippet af ledningen og smurt det
ind i Aquasure. Det er ikke super smukt, men jeg er temmelig sikker på,
at dette nok skal virke.

/Morten