Xp/Vista på Mac
Fra : Kent

Dato : 23-02-07 19:39

Jeg faldt over denne artikel på CNN
http://us.cnn.com/2007/TECH/ptech/02/23/virtual.vista.ap/index.html

Jeg trode, at Xp/Vista kørte ved hjælp af en boot-manager. Nu har jeg
også en stationær Pc, med 20" 1680 x 1050 skærm, til at se de ting, som
ikke kan virke på min MacBook. DR-tv, netbank, digital signatur alle
ting, som jeg godt ved kan komme til at virke i Safari/Firefox på Macen,
men hvor det bare er nemmere at bruge Pcen.

Hvad er fordelen ved at køre Xp i et vindue på Mac? Hvis jeg nu en dag
skulle finde på at installere et ekstra styresystem.
--

Kent

Fra : Per Rønne

Dato : 23-02-07 21:01

Kent <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote:

> Hvad er fordelen ved at køre Xp i et vindue på Mac?

Begge operativsystemer kører samtidig, du kan hurtigt skifte mellem dem,
og i øvrigt også klippe-klistre mellem dem.

Forestil dig at du stadig gik i skole. Har du ikke brug for Gyldendals
ordbøger til og fra engelsk, tysk og fransk? Well, de findes kun til
Windows, men ved at have Windows åben kan du hurtigt alligevel klare
det ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 24-02-07 12:55

spam@RQNNE.dk (Per Rønne) writes:

>Begge operativsystemer kører samtidig, du kan hurtigt skifte mellem dem,
>og i øvrigt også klippe-klistre mellem dem.
Ja, ja, men husk lige at det er kun, hvis men køber og installerer
Paralles, at man kan bruge begge systemer samtidig
hilsen Hanne

www.macbruger.dk
____________________
Største og ældste forening
for MacBrugere i Danmark

Fra : Per Rønne

Dato : 24-02-07 13:48

Hanne Hertzog <Hanne@enterpol.dk> wrote:

> Ja, ja, men husk lige at det er kun, hvis men køber og installerer
> Paralles, at man kan bruge begge systemer samtidig
> hilsen Hanne

Det er jo det han forstår ved at 'køre XP i et vindue på Mac'.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kent

Dato : 24-02-07 14:12

Per Rønne skrev:

> Det er jo det han forstår ved at 'køre XP i et vindue på Mac'.
Men (og nu har jeg kun været et par måneder i Mac-verden ), bliver
der ikke begrænsninger i funktionerne i XP? Lidt som at køre et program
i Win-98-mode i XP? At det altså er OS-X, som sætter grænserne i
modsætning til at køre enten OS-X eller XP ved opstart.

Jeg ser om jeg kan finde en web-side, som beskriver funktionen nærmere.

--

Kent

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 24-02-07 15:39

Kent wrote:
<snip>

> [...]
> modsætning til at køre enten OS-X eller XP ved opstart.
>
> Jeg ser om jeg kan finde en web-side, som beskriver funktionen nærmere.

Ved at køre det via Paralells (http://www.parallels.com/) har du en 100%
rigtig Windows som du kan skifte til på Mac'en, uden at skal boote.
Det er ligesom VMware ol...

Det er super nemt, bruger der selv på min Mac da jeg ind i melle *skal*
bruge en Windows...

--
Kind Regards,

Thomas Løjmann Jørgensen
Branteviksgatan 30
214 41 Malmö
Sweden

Cell: +45 60 81 04 04
Home: +45 36 99 04 20 / +46 (0)40-693 11 12

http://lojmann.dk - Personal Homepage
http://nerdlab.se - Development & Hosting
http://freelance4u.dk - CV and references

Fra : Per Rønne

Dato : 24-02-07 15:48

> [...]

> modsætning til at køre enten OS-X eller XP ved opstart.
>
> Jeg ser om jeg kan finde en web-side, som beskriver funktionen nærmere.

De eneste begrænsninger er at hastigheden skal være nedsat til 90% af
hvad det ellers ville være blevet, hvis XP ellers havde maskinen for sig
selv.

Win 98-måde i XP? Aldrig hørt om den.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lyrik

Dato : 26-02-07 00:25

Den 24.02.2007 kl. 12:54 skrev Hanne Hertzog <Hanne@enterpol.dk>:

> Ja, ja, men husk lige at det er kun, hvis men køber og installerer
> Paralles, at man kan bruge begge systemer samtidig
> hilsen Hanne
++++++++++++++++++++
Nej da. jeg har da fået en gratis VMware at køre det på. jeg synes
ovenikøbet bedre om den, end Parallels.

Her er gratisversionen:
http://www.vmware.com/products/beta/fusion//
Den dyreste komponent i opsætningen er Windows XP.(Drop Vista den er for
ressourcekrævende. Har prøvet.Kræver 602 megabyte)

Hilsen
Jens

--
Sendt med iso-8859-1.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-02-07 02:40

Lyrik <lyrik@heaven.dk> writes:

> Nej da. jeg har da fået en gratis VMware at køre det på. jeg synes
> ovenikøbet bedre om den, end Parallels.
>
> Her er gratisversionen:
> http://www.vmware.com/products/beta/fusion//

vmware har altid været flink til at lade folk prøve deres
tidsbegrænsede beta-versioner gratis, men FAQ'en siger:

Q: What is the price for Fusion?
A: Pricing for Fusion has not been finalized at this time.

Nyd den :) Virtualisering er sjovt.

Fra : Per Rønne

Dato : 26-02-07 10:57

> vmware har altid været flink til at lade folk prøve deres
> tidsbegrænsede beta-versioner gratis, men FAQ'en siger:

> [...]

Med bootcamp får Windows sin egen partition, som Parallels [efter hvad
jeg senest har fået at vide] også kan boote fra. Dermed kan man »efter
omtændighederne« vælge at bruge Parallels eller at opnå den højest
mulige ydelse.

Mon VMWare tilbyder de samme muligheder?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lyrik

Dato : 26-02-07 11:46

Den 26.02.2007 kl. 10:56 skrev "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid>:

> [...]
> omtændighederne« vælge at bruge Parallels eller at opnå den højest
> mulige ydelse.
>
> Mon VMWare tilbyder de samme muligheder?
++++++++
Den sædvanlige danske dead-end måde at argumentere på:"Hvad er det eneste
rigtige vituelle styresystem!?-Hva'r!-Stik den!"))
Lad dem dog leve ved siden af hinanden. Nogen kan lide datteren, andre
foretrækker moderen.

What is the pricing for Bootcamp? Apple er flink til at lade folk prøve
deres ...o.s.v....))

VMware er gratis-den virker. Der er drag and drop fra OS X til virtuel XP
og omvendt.
Bootcamp er gratis-den virker.
To gode gratis ting. Om de virker i 2010 ved ingen, but "who cares?"

Skal du bruge Parallels skal du op med penge. der er forskellen. Jeg kunne
også¨vanskelligere udveksle filer med Parallels. Jeg husker ikke at der
var drag and drop som på VMware.
Men uansét det så ligner de hinanden. Forskellen er -VMware koster
gratis.

Hilsen
Jens

--
Sendt med iso-8859-1.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-02-07 12:05

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> deres ...o.s.v....))
>
> VMware er gratis-den virker. Der er drag and drop fra OS X til virtuel XP

Nej, den er i beta, den kommer til at koste en licens til 10.5

> [...]
> også¨vanskelligere udveksle filer med Parallels. Jeg husker ikke at der

Det er der i den sidste build.

> Men uansét det så ligner de hinanden. Forskellen er -VMware koster
> gratis.

Endnu ..

--
Thomas
Blog & Stuff: http://www.elements.dk/

Fra : Per Rønne

Dato : 26-02-07 12:43

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> foretrækker moderen.
>
> What is the pricing for Bootcamp? Apple er flink til at lade folk prøve

I en beta-udgave.

> Der er drag and drop fra OS X til virtuel XP og omvendt.

> Bootcamp er gratis-den virker.

I en beta-udgave.

> To gode gratis ting. Om de virker i 2010 ved ingen, but "who cares?"

Næh, men beta-udgaven af BootCamp udløber meget snart. Så hedder det
10.5 til 1000 kroner.

> [...]
> var drag and drop som på VMware.
> Men uansét det så ligner de hinanden. Forskellen er -VMware koster

I beta-udgaven. Det var også tilfældet med Parallels oprindelige
beta-udgave.

I øvrigt er ingen af de forskellige muligheder, [tænk også på CrossOver]
aktuelle for mig. Først skal jeg altså have købt mig en Intel Mac - en
MacBook [Pro].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lyrik

Dato : 26-02-07 17:38

Den 26.02.2007 kl. 12:43 skrev "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid>:

> Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> I øvrigt er ingen af de forskellige muligheder, [tænk også på CrossOver]
> aktuelle for mig. Først skal jeg altså have købt mig en Intel Mac - en
> MacBook [Pro].
++++++++++
Du glæder dig forhåbentlig?
CrossOver har jeg prøvet. min vurdering er:"Garbage".
Den skulle kunne køre windowsprogrammer i mac-styresystemet. Min
afprøvning sagde:"Det virker ikke"

De andre to Parallels og VMware de kan køre Windows i windows eget miljø,
bortset fra DirectX og openGl krævende spil. Men det er også ligemeget.
Hvis man vil spille i Windows, så er Bootcamp udemærket.

Noget jeg ikke rigtig kan greje i den her tråd er, at de udsagn der kommer
lyder som om at betaversionerne stopper med at virke såsnart
færdigversionerne kommer på gaden?? Hvordan hænger det sammen?
Der kan da teoretisk være lagt en begrænsning ind i en Betaversion med en
falddato, men det plejer at være nærmest år efter at finaleversionerne er
kommet ud. Og måske stopper de slet ikke.

Hvor kommer de skråsikre udtalelser som lyder på at i samme sekund som
finaleversionen udkommer så crasher betaversionerne??
Min VMware Beta er ganske fortræffelig. jeg beholder den gerne.
Bootcamp er jeg ligeglad med. jeg er færdig med at boote i windows. Det
jeg bedre kunne tænke mig er, at vide er hvordan får jeg fjernet den
Windows opstart igen??

Jeg vil gerne have fjernet partitionen og bootoptionen. jeg vil gerne have
tilbageerobret hele Harddisken til OS X.

Nogen som kender en 100% sikker metode? Jeg tør ikke før jeg har den
certificerede fjernelsesmetode.

Hilsen
jens

--
Sendt med iso-8859-1.

Fra : Per Rønne

Dato : 26-02-07 19:09

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> CrossOver har jeg prøvet. min vurdering er:"Garbage".
> Den skulle kunne køre windowsprogrammer i mac-styresystemet. Min
> afprøvning sagde:"Det virker ikke"

Jeg er reelt kun interesseret i ganske få programmer. Gyldendals Røde
Ordbøger med Vinterberg & Bodelsen og Kjærulf-Nielsen i spidsen. Og jeg
ville til andre programmer gå ind i Parallels eller evt VMware.

> [...]
> falddato, men det plejer at være nærmest år efter at finaleversionerne er
> kommet ud. Og måske stopper de slet ikke.

BootCamp /har/ en sådan snarlig falddato lagt ind, som Apple naturligvis
kan vælge at forlænge gennem deres opdateringer. Regn med at den er
ubrugelig efter at 10.5 kommer - så vil den være en del af Leopard.

> Hvor kommer de skråsikre udtalelser som lyder på at i samme sekund som
> finaleversionen udkommer så crasher betaversionerne??

Det har Apple faktisk annonceret, lige som Parallels i sin tid
annoncerede at beta-udgaven havde tidsbegrænset varighed.

> Min VMware Beta er ganske fortræffelig. jeg beholder den gerne.

Men firmaet vil jo gerne tjene penge, og når de udbyder et betaprodukt
'gratis' er det jo for at få det afprøvet i stor skala, så man kan få
det afluset.

> [...]
> tilbageerobret hele Harddisken til OS X.
>
> Nogen som kender en 100% sikker metode? Jeg tør ikke før jeg har den

1. Backup det du ønsker backup på.

2. Boot fra original-DVDen med MacOS X 4. Åbn Diskværktøj herfra
[pull-down menu] og reformatter hele harddisken.

3. Restore harddisken fra backuppen.

Nu kan jeg ikke huske hvilken mac du har, men du skal under alle
omstændigheder have dig en backup-enhed. Eventuelt en FW eller usb
ekstern harddisk. Jeg så forleden dag at de i dag fås i op til 750 GB.

Med 10.5 skulle der i øvrigt komme et ordentligt backup-program, /Time
Machine/.

Personligt har jeg i øvrigt købt mig en Synology 101g+ netværksharddisk,
der i dag nærmest svarer til:

<http://www.synology.com/enu/products/DS106serise/index.php>

106e.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 26-02-07 20:07

Lyrik skrev:

> [...]
> en falddato, men det plejer at være nærmest år efter at
> finaleversionerne er kommet ud. Og måske stopper de slet ikke.

Licensen på din Vmware-beta udløber. Når den er udløbet, er det pirateri
at fortsætte med at bruge programmet.
Prøv at kigge i menuen "Vmware Fusion" under Licensing. Der vil du kunne
se en udløbsdato.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-02-07 20:32

> [...]

> kommer lyder som om at betaversionerne stopper med at virke såsnart
> færdigversionerne kommer på gaden?? Hvordan hænger det sammen?

Meget tæt på.

Prøv du at genlæse det med småt til vmware. Jeg vil garantere dig at
der er en udløbsdato på deres beta.

> Hvor kommer de skråsikre udtalelser som lyder på at i samme sekund som
> finaleversionen udkommer så crasher betaversionerne??

Hvem siger det? De vil bare ikke starte.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-02-07 20:48

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Nogen som kender en 100% sikker metode? Jeg tør ikke før jeg har den
> certificerede fjernelsesmetode.

brug bootcamp applikationen på din mac installation. resize fjern
windows partitionen og resze derefter mac os x partitionen.

Fra : Morten Lind

Dato : 27-02-07 05:20

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Nogen som kender en 100% sikker metode? Jeg tør ikke før jeg har den
> certificerede fjernelsesmetode.
>
> Hilsen
> jens

Formater og geninstaller.