Skal to katte have hver deres toilet ?
Fra : Ben

Dato : 20-02-07 21:31

Hej.

Tak for de mange indlæg, der er her – der er meget interessant at læse og
mange råd at hente.

Nu har jeg brug for lidt rådgivning gætter på at jeg kan få det her.

Først lidt historie.

Jeg er vant til bo sammen med katte og har i det store hele ingen spørgsmål
angående hvordan et menneske og en kat kan have et godt liv sammen.

For nogle år siden der boede jeg på landet og havde flere katte, de løb ud
og ind som de havde lyst til det, et vindue stod åbent hele tiden.

Nu bor jeg i et rækkehus hvor der er regler der siger at man må bo sammen
med en kat, men at denne ikke må løbe frit udenfor.

For et års tid siden overtog jeg en huskat fra kattens værn, den var og er
hvad der betegnes som en indekat.

Det fungerer ganske godt, den kender ikke til andet end at være inde og ser
ud til at trives.

Det er en steriliseret hunkat der er cirka 2½ år gammel, den er fyldt med en
masse energi og har et stort behov for at blive aktiveret og have det sjovt.

Dette behov forsøger jeg at opfylde, men det ser alligevel ud til at den
keder dig ind i mellem.

Jeg har derfor tænkt mig at anskaffe en kat mere, så vi kan hygge os og have
et godt liv sammen.

Jeg har planer om at få fat på en anden hunkat, i cirka samme alder, måske
lidt yngre.

Det der er det store spørgsmål for mig er i den forbindelse med hensyn til
katte toilet.

Jeg gætter på at det er bedst at anskaffe et katte toilet mere, så de har
hver et toilet, men ved ikke om det er almindeligt at de benytter samme
toilet eller de skal have hver et ?

Er der nogle af jeg der har nogle erfaringer på dette område ?

Jeg har en ubegrundet paranoid skræk for at en af kattene vil kunne finde på
at tisse mv. andre steder end på toilettet.

Venlige hilsener

Ben

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Tina

Dato : 20-02-07 21:38

"Ben" <benjornNOSPAM@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg gætter på at det er bedst at anskaffe et katte toilet mere, så de har
> hver et toilet, men ved ikke om det er almindeligt at de benytter samme

Det er MEGET individuelt, om de vil bruge samme bakke, eller have hver
deres, måske med hver deres grustype og placeret hver deres sted i huset.

Til at starte med ville jeg have mindst et toilet pr. kat, placeret med lidt
afstand imellem, og så se tiden an. Bruger de alligevel begge to det samme
toliet, til både stort og småt døgnet rundt, kan man sagtens fjerne det ene
toilet igen.

Tina

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 20-02-07 23:15

> [...]
>
> Jeg gætter på at det er bedst at anskaffe et katte toilet mere, så de har
> hver et toilet, men ved ikke om det er almindeligt at de benytter samme

hej Ben

det er en god idé at skaffe din kat en legekammerat, tillykke med det.

Jeg har 4 katte og to meget store overdækkede kattetoiletter.
De sidstankomne 2 katte fik jeg ultimo oktober. De var da ca. ½ år gamle,
kuldsøstre fra en stor gård, hvor de havde været vant til at færdes på
gårdspladsen og i udhusene, og ikke havde været vant til at bruge
kattebakke.
Jeg viste dem kattebakkerne, og de har fra dag 1 brugt dem og har aldrig
besørget andre steder.

Jeg bruger noget godt grus (Extreme Classic) og er meget omhyggelig med at
holde bakkerne rene, fjerner klumper og afføring 2-3 gange dagligt, hvilket
jeg mener er er vigtigt, for at kattene vil bruge bakken i fællesskab.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : "

Dato : 21-02-07 00:19

Ben wrote:
> Jeg gætter på at det er bedst at anskaffe et katte toilet mere, så de
> har hver et toilet, men ved ikke om det er almindeligt at de benytter
> samme toilet eller de skal have hver et ?

Du kan godt nøjes med een kattebakke, bare sørg for at den er middel/stor af
størrelse. Blot du sørger for at rense den 1-2 gange dagligt. Går det ikke,
kan du forsøge dig med 2 bakker, men det burde ikke være nødvendigt,
medmindre der er specielle kendte forhold omkring katten(e), der gør at 2
bakker skulle være nødvendige.
Med 2 kattebakker er det mest sandsynligt at de blot bruger dem i flæng, og
ikke dedikerer sig til et hver.
/M

Fra : Bjarne

Dato : 21-02-07 07:16

Ben skrev:

> [...]
>
> Jeg har en ubegrundet paranoid skræk for at en af kattene vil kunne finde på
> at tisse mv. andre steder end på toilettet.

Baseret på alle vores katteerfaringer må jeg sige, at det er meget meget
forskelligt, men alt andet lige reducerer du nok risikoen for pletter i
hjørnerne af stuerne m.v., hvis de har to toiletter, selvom de
formentlig begge bruger begge toiletterne.
Det er også knap så kritisk på den måde, hvis man en dag ikke husker at
skifte dem.

Ganske almindelige overdækkede kattetoiletter (fra Zooplus) gør, at vi
ikke generes af lugt.

vh

Bjarne

Fra : Gainsbourg

Dato : 21-02-07 10:19

1) Det lyder som det helt rigtige med en kat til!! Efter min mening, bør
indekatte altid have en legekammerat, da det gør trivslen langt bedre for
katten, og minimerer risikoen for problemadfærd og underaktivering.

Dog skal du være opmærksom på, at sammenføringen og overgangen for den
oprindelige kat, bliver langt lettere hvis kat nr. 2 er en killing. Ikke med
det sagt, at det ikke kan komme til at gå godt med en voksen kat efter en
sammenføringsperiode, men der er altid en risiko for at kattene ikke kan
sammen og bliver stressede med deraf følgende risiko for adfærdsproblemer.

2) Enkelte katte kan sagtens dele een kattebakke, men rigtig mange kan ikke
og derfor anbefaler man 2 bakker til 2 katte. Især når der ikke er tale om 2
kuldsøskende som altid har været sammen, men 2 voksne fremmede katte, så bør
du slet ikke betænke dig på at bruge den 50'er på en ekstra bakke. Under
alle omstændigheder skal kattene jo være i hvert sit rum i den første tid,
mens de vænner sig til hinanden, så dér er det alligevel nødvendigt med 2
bakker.

Hvis du ikke har prøvet en kattesammenføring før, så er det måske en god ide
at læse lidt om det. Det er vigtigt for et godt resultat, at man går rigtigt
frem og ikke bare henter en kat, hælder den ud af transportkassen og så
regner med at nu er begge katte glade

Held og lykke med det - og tillykke med planerne om en kat til i huset

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Ben

Dato : 22-02-07 09:51

Hej igen.
Tak for de gode råd, de er taget til mig med stor glæde.
Venlig hilsener fra
Ben