Afgift på veteranbil - nye regler?
Fra : Kenneth Jørgensen

Dato : 22-02-07 15:20

Hej venner

Jeg har brugt en del tid på at gennemskue hvordan man fra Told/Skat's side
fastsætter afgiften på min veteranbil (Austin Mini Cooper årg. 1962)
Sagen kort:
Køber en bil i 2004
Toldsyner den i sommeren 2005 - og betaler kr. 4140,- i afgift (lyder
fornuftigt)
Bliver indkaldt til vurdering marts 2006 (får af vide jeg skal forvente
ekstra-regning)
Modtager ekstra-regning på 5500,- (!!!!) i oktober 2006 - og sender straks
en klage
Feb 2007 modtager brev fra Skat at de fastholder afgiften (uden
begrundelse) - og sagen er overdraget til Motorankenævnet

Spørgsmål:
Hvad gør - 1) at jeg skal betale en højere afgift end andre har betalt - 2)
og hvad er kriterierne for ombyggede/reparerede veterankøretøjer (se
nedenfor)??

Loven siger...
"For ombyggede/reparerede veterankøretøjer, der har mistet deres identitet
som veterankøretøj (original stand), kan værdiansættelsen tage udgangspunkt
i den tekniske årgangsbestemmelse, der er fastsat af
synsvirksomheden/Færdselsstyrelsen, såfremt der fremlægges dokumentation
herfor. Et ombygget veterankøretøj kan således ikke afgiftsberigtiges efter
bestemmelsen om "40 pct. af den oprindelige nypris".

.....min bil ER ombygget - men med originale tuningsdele og/eller
reservedele. Den bruges til historisk rally.

På forhånd tak!

Kenneth

Fra : J

Dato : 22-02-07 15:41

On Thu, 22 Feb 2007 15:20:26 +0100, "Kenneth Jørgensen"
<kennethcooper-racing.dk> wrote:

> [...]
>
>....min bil ER ombygget - men med originale tuningsdele og/eller
>reservedele. Den bruges til historisk rally.

Efter lidt tid går det op for mig, at det er indregistreringsafgift af
en veteranbil, det drejer sig om. Ikke vægtafgift, som jeg mener
ligger helt fast.

Det er da uheldigt, men det skyldes vel dels, at man hos
synsmyndighederne ikke har forstand på tuning, og dels at du vel burde
have fået den toldsynet i en udgave, der var mindre tunet. Jeg er slet
ikke sikker på sidstnævnte, - men gælder 20% reglen ikke også for
veteranbiler ?

mvh

John

Fra : Kenneth Jørgensen

Dato : 22-02-07 16:01

Ja - jeg skulle nok have skrevet registreringsafgift.

Det er nu ikke problemet med tunings-ting-og-sager, for man kan ikke se det
på motoren. Men det er et problem at de fastsætter en afgift ud fra nogle
kriterier som jeg ikke har fået oplyst (læs- hvad er ikke standard mere!?).
Jeg kan forstå at bilen skifter "identitet" ved at lave væsentligt om på den
ved f.eks. at monterer en anden motor fra en anden model - men dette er ikke
tilfældet, da der udelukkende er brugt originale tuningsdele/udstyr fra
perioden som kunne købes hos BMC. Det eneste der ikke er "periode korrekt"
er 2 stk. Sparco-stole + seler til race.

Er der nogen her på forummet der har oplevet det samme?

Kenneth

Fra : Torben Scheel

Dato : 23-02-07 14:38

Kenneth Jørgensen wrote:
> [...]
> Hvad gør - 1) at jeg skal betale en højere afgift end andre har betalt - 2)
> og hvad er kriterierne for ombyggede/reparerede veterankøretøjer (se

Jeg kender ikke salgspriserne på bilen, men mon ikke en original Cooper
i synsklar stand er mindst 15000 værd? I så fald er du jo ikke blevet
tørret.

Umiddelbart synes jeg ikke det lyder helt urimeligt, men selvfølgelig er
første afgiftsfastsættelse i så fald helt i skoven (måske har de taget
den for en std. 850'er i første omgang?)

--
vh
Torben

Fra : BJ

Dato : 23-02-07 14:41

KLIP

> Jeg kender ikke salgspriserne på bilen, men mon ikke en original Cooper i
> synsklar stand er mindst 15000 værd? I så fald er du jo ikke blevet
> tørret.

Som "class A" vintage rallybil, handles de altså til betydelig højere
priser.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Torben Scheel

Dato : 24-02-07 14:31

BJ wrote:

> Som "class A" vintage rallybil, handles de altså til betydelig højere
> priser.

Exactly My point.

--
vh