Ja - jeg skulle nok have skrevet registreringsafgift.
Det er nu ikke problemet med tunings-ting-og-sager, for man kan ikke se det
på motoren. Men det er et problem at de fastsætter en afgift ud fra nogle
kriterier som jeg ikke har fået oplyst (læs- hvad er ikke standard mere!?).
Jeg kan forstå at bilen skifter "identitet" ved at lave væsentligt om på den
ved f.eks. at monterer en anden motor fra en anden model - men dette er ikke
tilfældet, da der udelukkende er brugt originale tuningsdele/udstyr fra
perioden som kunne købes hos BMC. Det eneste der ikke er "periode korrekt"
er 2 stk. Sparco-stole + seler til race.
Er der nogen her på forummet der har oplevet det samme?
Kenneth
"J" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> skrev i en meddelelse
news:cjart2lqlun7fo50cf8ulq6b8c7rjd11dj@4ax.com...
> On Thu, 22 Feb 2007 15:20:26 +0100, "Kenneth Jørgensen"
> <kenneth
cooper-racing.dk> wrote:
>
>>Hej venner
>>
>>Jeg har brugt en del tid på at gennemskue hvordan man fra Told/Skat's side
>>fastsætter afgiften på min veteranbil (Austin Mini Cooper årg. 1962)
>>Sagen kort:
>>Køber en bil i 2004
>>Toldsyner den i sommeren 2005 - og betaler kr. 4140,- i afgift (lyder
>>fornuftigt)
>>Bliver indkaldt til vurdering marts 2006 (får af vide jeg skal forvente
>>ekstra-regning)
>>Modtager ekstra-regning på 5500,- (!!!!) i oktober 2006 - og sender straks
>>en klage
>>Feb 2007 modtager brev fra Skat at de fastholder afgiften (uden
>>begrundelse) - og sagen er overdraget til Motorankenævnet
>>
>>Spørgsmål:
>>Hvad gør - 1) at jeg skal betale en højere afgift end andre har betalt -
>>2)
>>og hvad er kriterierne for ombyggede/reparerede veterankøretøjer (se
>>nedenfor)??
>>
>>Loven siger...
>>"For ombyggede/reparerede veterankøretøjer, der har mistet deres identitet
>>som veterankøretøj (original stand), kan værdiansættelsen tage
>>udgangspunkt
>>i den tekniske årgangsbestemmelse, der er fastsat af
>>synsvirksomheden/Færdselsstyrelsen, såfremt der fremlægges dokumentation
>>herfor. Et ombygget veterankøretøj kan således ikke afgiftsberigtiges
>>efter
>>bestemmelsen om "40 pct. af den oprindelige nypris".
>>
>>....min bil ER ombygget - men med originale tuningsdele og/eller
>>reservedele. Den bruges til historisk rally.
>>
>
> Efter lidt tid går det op for mig, at det er indregistreringsafgift af
> en veteranbil, det drejer sig om. Ikke vægtafgift, som jeg mener
> ligger helt fast.
>
> Det er da uheldigt, men det skyldes vel dels, at man hos
> synsmyndighederne ikke har forstand på tuning, og dels at du vel burde
> have fået den toldsynet i en udgave, der var mindre tunet. Jeg er slet
> ikke sikker på sidstnævnte, - men gælder 20% reglen ikke også for
> veteranbiler ?
>
> mvh
>
> John