Så fik vi testet vinterdækkene.
Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 22-02-07 14:49

Hvad siger I så.
Var de nye dyre (eller billige ! ) vinterdæk så pengene værd?

For mit eget vedkommende så har jeg monteret Goodyear UG7'ere i 185X65X15 på
min Mazda 626 DiTD Stc.
Jeg havde før byttet mig til nogle Woosung Eurowinter, som jeg flåede af
bilen første gang vejen blev fugtig. Lortedæk af en helt særlig karakter.

UG7-'ere er gode, rigtig gode. Jeg har været igennem snedriver i
Nordsjælland og har startet fra 0 på en bakke hvor sneen rørte bunden af
bilen. Ingen problemer overhovedet.
Dog et lille men...Bilen glider lidt over forhjulet, som om dækkene ikke er
gearet til forholdsvis høj vægt (Dieselmotor) på hjulene i sving. Dog kan en
lille acceleration klare tingene nemt og man er tilbage på sporet.

På min tidligere bil, Mazda 626 GE 1,8 sad der Michelin Alpin i str.
185/65-14, de var ligeledes fantastiske og gled kun lidt over forhjulet. Der
er selvfølgelig også mindre vægt i Benzineren i denne bil.

Skal jeg vælge om, ville jeg nok vælge Michelin'er næste gang.

Nu handler dette indlæg om vinterdæk, men sommer- og helårsdæksfantasterne
er velkomne til at anmelde deres oplevelser, men de er jo nok ude og hjælpe
Falck med at hive vognen op ad grøften...:)

Michael

Fra : Hr. Jensen

Dato : 22-02-07 14:52

On Thu, 22 Feb 2007 14:48:38 +0100 "Michael Kirkegaard"
<flirtinggoose@hotmail.com> sent the following smoke signals:

>Hvad siger I så.
>Var de nye dyre (eller billige ! ) vinterdæk så pengene værd?

Keine Ahnung, bilen har ikke været ude at køre i 2 dage, men jeg
formoder da at de er gode til prisen.

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : mfn

Dato : 22-02-07 15:26

> [...]
hjælpe
> Falck med at hive vognen op ad grøften...:)

Uden at være fantast kører jeg med sommerdæk da jeg endnu ikke har anskaffet
et sæt vinter-sutter.

Udover driver på over 1 meter, har jeg ikke haft de store problemer. Jeg
synes faktisk de står overraskende godt fast i forhold til svigermors
favorit med vinterdæk på... ok de er så discount med alligevel...

Fra : Anders Majland

Dato : 22-02-07 19:47

> svigermors
> favorit med vinterdæk på... ok de er så discount med alligevel...

Imho kan en favorit ingenting i sne - uanset dækmontering. For et par år
siden havde svigermor en og selv med vinterdæk kunne den ingenting. En dag
vi var på besøg havde hun opgivet at få den med hjem. Vi var da kørende i en
mazda 626 st.car på sommerdæk og kom fint op på deres gårdsplads. S¨efter
jeg havde "hånet" dem begge lidt (svigerfar havde også prøvet) forsøgte jeg
selv. Efter 1/2 time opgave jeg Den ville ikke opad bakke.....

Fra : TDN

Dato : 22-02-07 15:23

"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> er velkomne til at anmelde deres oplevelser, men de er jo nok ude og
> hjælpe Falck med at hive vognen op ad grøften...:)

Var der ikke noget med at UG7 i 185/xx-xx kun var middelmådige i den
størrelse i FDM testen. Jeg købte testvinderen i 185/xx-xx Bridgestone LM20
og bragte mig fra Århus til Djursland i går sidst på eftermiddagen uden
problemer, selv igennem de store driver.

Mvh
Thomas

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 22-02-07 15:30

> [...]
> LM20 og bragte mig fra Århus til Djursland i går sidst på eftermiddagen
> uden problemer, selv igennem de store driver.

Det var UG7 i str. 185/xx-14 der ikke klarede sig så godt, men i 15" vandt
de testen.

Michael

Fra : Niels Pein

Dato : 22-02-07 21:45

Jeg har Goodyear UG7 i størrelsen 185/65-14 på Nubira'en. Og det går så
ganske glimrende, både i sjap, på fastkørt sne og is og i lidt dybere sne.
Det er ret sjovt i denne tid.
Og der er temmelig meget sne her i Bjerringbro og omegn lige nu.

Det eneste lille sure opstød jeg har, er at kareten er forhjulstrukket, så
jeg må trække håndbremsen ind imellem for at få det fulde udbytte af føret

--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Anders Majland

Dato : 22-02-07 22:36

> Det eneste lille sure opstød jeg har, er at kareten er forhjulstrukket, så
> jeg må trække håndbremsen ind imellem for at få det fulde udbytte af føret

Når man ikke har 4-hjulstræk er det godt med lidt lej - de fleste mænd har
en lille wrc wannabe kører gemt et sted. Men jeg kan huske en citroen bx
hvor håndbremsen tager forhjulene ... Det var lige ved at sende mig ud i
botanikken ... Men det er en lækker følelse af kontrol når man kommer
"perfekt" rundt om et hjørne. Og det er lidt mindre risikabelt i bil end på
mc

/Anders Majland

Fra : Stefan

Dato : 22-02-07 22:48

> Nu handler dette indlæg om vinterdæk, men sommer- og helårsdæksfantasterne
> er velkomne til at anmelde deres oplevelser, men de er jo nok ude og
> hjælpe Falck med at hive vognen op ad grøften...:)

Hej

Vores Mitsu SS kører med 175/60/14" Mich. Alpin foran og Pirelli Snowcontrol
bagpå, den har også kørt med Conti WinterContact og FireStone WinterHawk, og
uanset havd der bliver monteret på den er det ikke særligt effektivt i sne
pga motorens lave vægt (1,3'er). Men så har man jo sine snekæder

På gålfen er der BF Goodridge Winter2 165/65/13 og de har langt bedre ved,
men der er motoren også noget tungere. De bedste jeg har haft var på den
gamle 626'er det var også nogle Pirelli'er så hut jeg visker, og de havde
fandenme ved, men det var jo også en gammel 2,0 diesel slæde godt tung i
snuden.

Stef

Fra : Peter Schrøder

Dato : 23-02-07 08:21

Michael Kirkegaard skrev:

> Skal jeg vælge om, ville jeg nok vælge Michelin'er næste gang.

Jeg kører på Michelin Alpine A2 185/65 15 nu, og næste
gang vælger jeg Bridgestone.

Peter Schrøder

Fra : Henrik B.

Dato : 23-02-07 10:46

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg kører på Michelin Alpine A2 185/65 15 nu, og næste
> gang vælger jeg Bridgestone.

Fordi?

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : Peter Schrøder

Dato : 23-02-07 12:33

Henrik B. skrev:

> Fordi?

Jeg har haft 2 sæt Bridgestone, som virkelig gav
en god og sikker fornemmelse i sne og på is.
Godt med bid, både ved acceleration og i sving.

Alpine dækkene er de eneste jeg har købt efter at ha' studeret
tests på nettet føles næsten som mine mine sommerdæk.

Bridgestonedækkene blev dog hurtigere slidt, så jeg antager at
de er lavet af en blødere gummiblanding. De støjer også
væsentligt mindre.
En af mine venner klagede over at Bridgestone hurtigt fik
slidt hæl og tå, så det var nødvendigt at raspe dem af.
Jeg har ikke selv oplevet det og regner med at det skyldes
hans smag for ældre biler og aggressive kørestil.

Bridgestonedækkene slap sneen fint, mens jeg oplever
at Michelin'erne samler sne op. Lamellernes opgave er jo
netop at få dækkene til at slippe sneen, men det gør de altså
ikke ret godt på Michelin'erne.

Peter Schrøder

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 23-02-07 13:42

Hej

Peter Schrøder wrote:
> Bridgestonedækkene slap sneen fint, mens jeg oplever
> at Michelin'erne samler sne op. Lamellernes opgave er jo
> netop at få dækkene til at slippe sneen, men det gør de altså
> ikke ret godt på Michelin'erne.

Det kan have noget med dækkes alder at gøre. Jeg har Michelin på begge
mine biler og på den ene er de nye og de bedste dæk jeg nogensinde har
haft og på den anden er de gamle og elendige.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Niels Pein

Dato : 23-02-07 19:56

"Karsten Feddersen" skrev ...

> Det kan have noget med dækkes alder at gøre. Jeg har Michelin på begge
> mine biler og på den ene er de nye og de bedste dæk jeg nogensinde har
> haft og på den anden er de gamle og elendige.

Lyder umiddelbart som en grund til at undgå Michelin, med mindre det er
meget gamle dæk vi snakker om. Det vil da være træls hvis man skal ud at
købe nye hvert år for at have nogen der er i orden.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-02-07 20:22

Niels Pein skriver:

> Lyder umiddelbart som en grund til at undgå Michelin, med mindre det er
> meget gamle dæk vi snakker om. Det vil da være træls hvis man skal ud at
> købe nye hvert år for at have nogen der er i orden.

Jeg kører selv på 2. år på Alpin A2 på Golfen, de er ikke værre eller
bedre end UG7 på Touran'en

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Peter Schrøder

Dato : 26-02-07 08:48

Karsten Feddersen skrev:

> Det kan have noget med dækkes alder at gøre. Jeg har Michelin på
> begge mine biler og på den ene er de nye og de bedste dæk jeg
> nogensinde har haft og på den anden er de gamle og elendige.

Mine er efterhånder 3 år gamle. Jeg er lidt hys
med levetiden på vinterdæk, så det er næppe det,
der er problemet for mig.
Jeg sprayer iøvigt gummiet med silicone når jeg stiller
dem væk for sommeren. Det skulle reducere fordampningen
af blødgøringsmiddel i gummiet.

Peter Schrøder