AGP 4 eller 8X betydning?
Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 22-02-07 22:53

Hej.

Jeg håber at holde liv i vores pc i et års tid endnu.

Det er en P4 2.4 der er oc. til 2.8 ghz. 1 gb ram. 2 x 350 gb RAID hd. (hvad
det så end RAID betyder?) samt et GeForce 6600GT.

Efter at have læst på Toms hardware guide har jeg nogenlunde bestemt mig for
et Sapphire X1950 PRO 512 mb kort + 1 gb ekstra ram.

Men jeg har lige et par hurtige spørgsmål....

1. Er det pengene værd? Kortet koster ca. 1.700,- og en ram-klods ca.
700-1.000,- Mit problem er, at mit. gl. motherboard kun har en AGP x4 port.
Vil jeg spilde en masse kræfter her? Hvad med rammen... Jeg har pt. DDR2700.
Kan jeg evt. bruge DDR400 PC3200 som er billigere? (Mener at det jeg har er
DDR333).

Det jeg mener er, er det pengene lige ud af vinduet? Kan kortet genbruges i
en ny maskine, eller er det elendigt i forhold til et PCIe kort, sådan at
man ikke vil bruge det senere? Hvad med rammen...? er den ubrugelig i en ny
maskine der sandsynligvis bruger DDR2 ram? .

Nu ved jeg godt at rammen ikke koster alverden, men det ville være rimeligt
surt at smide 1.700,- efter et grafikkort der ikke kan bruges om et år.

2. Jeg mener ikke at et 6600GT er et dårligt kort til en gammel maskine som
min. Så det sædvanlige spørgsmål er naturligvis: Vil der kunne mærkes en
(betydelig) forskel i spil som battlefield, Company of Heroes, de gamle
HOHAA og COD? (Det er mest dem drengen pt. spiller)

Hvis jeg er ved at skyde mig selv i foden med min lille plan vil jeg meget
gerne høre om det. Forstået på den måde, at jeg hellere vil betale et par
tusinde mere, og få en langt bedre maskine. Måske er der andet end ram og
grafikkort, der kunne trænge til en overhaling?

Mvh

Jasper

Fra : J

Dato : 23-02-07 09:57

On Thu, 22 Feb 2007 22:53:00 +0100, "Jasper Norman Ahrensbach"
<jasper@FJERNESahrensbach.com> wrote:

>Hej.
>
>Jeg håber at holde liv i vores pc i et års tid endnu.
>
>Det er en P4 2.4 der er oc. til 2.8 ghz. 1 gb ram. 2 x 350 gb RAID hd. (hvad
>det så end RAID betyder?) samt et GeForce 6600GT.

Den burde da køre forrygende i spil.

AGP8X kort er gerne kompatible med AGP4x porte (spændingen er højere
på 4x end på 8x). Men en 2X port vil brænde dem af (med mindre det er
en universal agp port, - eksperterne må uddybe det, der findes et link
til et agp-kompatibilitets skema).

> [...]
>Kan jeg evt. bruge DDR400 PC3200 som er billigere? (Mener at det jeg har er

Du kan sagtens bruge PC3200 ram. Det vil bare køre DDR333 ligesom dit
andet, selv om det kan køre DDR400.

> [...]
>man ikke vil bruge det senere? Hvad med rammen...? er den ubrugelig i en ny
>maskine der sandsynligvis bruger DDR2 ram? .

Jo, jeg mener, at det er spild af penge. Dels fordi nyere bundkort
skal have DDR2 ram, og Vista skal have rigtig meget af det. Helst mere
end 2 Gbyte.

PCI-Express kortene yder ikke meget bedre end AGP 8x, men PCI Express
er alligevel ikke til at komme udenom til din næste PC.

Jeg tænker også på Vista her, at kun geforce 8800 kan trække DX10, som
er lige ved at falde på plads nu om dage. Vista Aqua, du ved. Det er
ikke lige tidspunktet at købe grafikkort så. Der skal være noget mere
DX10 support, og for mig gerne i et silent kort. Det kan man slet ikke
få endnu.

> [...]
>tusinde mere, og få en langt bedre maskine. Måske er der andet end ram og
>grafikkort, der kunne trænge til en overhaling?

Min søn havde en PC som din, som han efterlod hjemme sidste sommer. Nu
bruger han en Core2 2.4 GHz med 4 Mbyte cache. Grafikkort kender jeg
ikke, men han siger det kører forrygende. Han bruger dog fortsat XP.
Vista kræver for meget ram, og kan ikke mere.

mvh

John