Yes - så blev det til rigtig vinterkørsel
Fra : Carsten Eilersen

Dato : 21-02-07 19:03

Hej NG,

Sjældent har jeg set så mange løftede øjenbryn på Hillerød-motorvejen og
videre ind til centrum som her til morgen mellem 08.30 -08.55, da jeg kom
tøffende på min vinterdynge (Suzuki DR 250 S - (S for Snow)) på vej til job.

Endnu sjovere var det hjemad mellem 17.15 og 17.50, hvor trafikken sneglede
sig afsted med ikke over 40 km/t hen over fastkørt issjap (1,5
frostgrader) - skønt at køre uden om rigtig mange biler, som formentlig
kører på sommerdæk. Det ses tydeligt, at bilisterne ikke er på hjemmebane
med det glatte lag under hjulene.
Under normale omstændigheder tager de 17 km til og fra job i myldretiden
45-50 minutter inkl. parkeringsbøvl, hvis jeg helt undtagelsesvis kører i
bil for at transportere ting og sager, som er for store til mc-kørsel. Jeg
var fremme på kun 22 min. i morges og hjemturen varede kun 30 min. Hæ!

Det var til gengæld noget af en skuffelse at komme hjem og se, at der lå 35
cm fygesne i min store indkørsel, og at sneen var føget så meget sammen op
ad værkstedsdøren, at snedyngens højde var 50 cm. Måtte skovle mig ind ind

Carsten - træt af snerydning på egen parcel
BMW K1200RS
Suzuki DR250S

Fra : Martin Sørensen

Dato : 21-02-07 19:59

> [...]
> og videre ind til centrum som her til morgen mellem 08.30 -08.55, da
> jeg kom tøffende på min vinterdynge (Suzuki DR 250 S - (S for Snow))

Hvilke dæk?

> [...]
> undtagelsesvis kører i bil for at transportere ting og sager, som er
> for store til mc-kørsel. Jeg var fremme på kun 22 min. i morges og

Jeg tog også mc'en imorges på arbejde (tog næsten 20 minutter hvor det
plejer at tage 10 maks. 15), men det var værre her om aftenen, så jeg tog
bussen hjemad, og håber at vejret er bedre i morgen til at køre hjem..
Dækkene på min MC er helt umulige i det her vejr. Selv en minimal berøring
af bagbremsen bevirker at den blokerer, så jeg kørte meget forsigtigt.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Carsten Eilersen

Dato : 21-02-07 20:35

"Martin Sørensen" <mos@laxity.dk.invalid> wrote in message

> Hvilke dæk?

Metzeler Enduro Sahara 3 - både for og bag.
Jeg har dog endnu ikke sænket dæktrykket - på asfalt kører jeg normalt med
ca. 2,0 bar for og bag.

SNIP

SNIP
> Dækkene på min MC er helt umulige i det her vejr. Selv en minimal berøring
> af bagbremsen bevirker at den blokerer, så jeg kørte meget forsigtigt.

Mit baghjul blokerer også, hvis jeg blot tænker på at bruge bagbremsen og
det er ellers ikke fordi der ikke er vægt på baghjulet
I dette føre skal maskinen håndteres blidt som var den en quinde - ellers
hævner det sig.......
At være forudseende, planlægge sin kørsel og placering (præcis som i
tørvejr) og rettidig omhu med motorbremsning, samt i værste fald begge
fødder på vejen plejer at bringe mig frem i nogenlunde sikkerhed.
Største bekymring er bagfrakommende bilister som overvurderer sig selv eller
deres bils standselængde eller som blot sidder og sover med højre pegefinger
i næsen.

> --
> signing off.. Martin Sørensen
"singing øf" Carsten

Fra : Martin Sørensen

Dato : 21-02-07 20:57

> Metzeler Enduro Sahara 3 - både for og bag.

Ok, med sådan nogle dæk er det heller ikke helt så kritisk hvis hjulene
skulle skride lidt, da de stadigvæk vil have et vist vejgreb.. Jeg mener at
mine dæk er BT45, og de er helt klart ikke lavet til at have et løst
vejgreb.

> Største bekymring er bagfrakommende bilister som overvurderer sig
> selv eller deres bils standselængde eller som blot sidder og sover
> med højre pegefinger i næsen.

Ja, jeg oplevede også idag at en varevogn kørte helt oppe i røven på mig da
jeg kørte 40 km/t hvor jeg måtte køre 60 km/t. Der var endda to baner, så
han kunne fint overhale hvis han ville..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Claus Rittig

Dato : 22-02-07 08:47

"Martin Sørensen" <mos@laxity.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> skulle skride lidt, da de stadigvæk vil have et vist vejgreb.. Jeg mener
> at mine dæk er BT45, og de er helt klart ikke lavet til at have et løst

Crossdæk er bedre, men kun når det er rigtig meget sne - som i dag.

Rittig
Yam DT125

Fra : Martin Sørensen

Dato : 22-02-07 17:55

> Crossdæk er bedre, men kun når det er rigtig meget sne - som i dag.

Ja, så længe man ikke kører der hvor der er blevet ryddet.. Crossdæk hjælper
vel ikke alverdens i tyk sjap på asfalt, men jeg kunne forestille mig at det
ville være ret godt i et tykt lag middel-fastkørt sne, som f.eks.
cykelstierne rundt omkring, som ikke er blevet ryddet/saltet.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Claus Rittig

Dato : 22-02-07 20:12

> Ja, så længe man ikke kører der hvor der er blevet ryddet.. Crossdæk
> hjælper vel ikke alverdens i tyk sjap på asfalt, men jeg kunne forestille
> mig at det ville være ret godt i et tykt lag middel-fastkørt sne

Bare der er sne, så er de gode. I sjap er de nok ikke meget ringere end
Metzeler Sahara og Enduro og andre off-road dæk.

Rittig

Fra : Carsten Eilersen

Dato : 22-02-07 21:05

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
> [...]
>
> Bare der er sne, så er de gode. I sjap er de nok ikke meget ringere end
> Metzeler Sahara og Enduro og andre off-road dæk.

Nu hvor jeg er på mit andet sæt Metzeler Sahara Enduro 3, må jeg sige, at
jeg er positivt overrasket over, hvor godt de opfører sig i kulde, sne, sjap
og regnvand. En relevant forbedring i disse dage kunne være at montere
pigge. Nogen der ved, hvor længe de kan holde til vinterkørsel på asfalt ?

Carsten

Fra : Claus Rittig

Dato : 22-02-07 22:12

"Carsten Eilersen" <ceilersen@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sjap og regnvand. En relevant forbedring i disse dage kunne være at
> montere pigge. Nogen der ved, hvor længe de kan holde til vinterkørsel på

Ja, det er et imponerende dæk.
Mine pigdæk er altid hjemmelavede, cross dæk med selvskærende skruer i. De
holder til et par vintre (piggene slides ikke op, de falder ud), men pigdæk
er noget bæ på asfalt. Der SKAL være is eller sne for at de dur (så er de
også gode). På ren asfalt er vejgrebet helt urimeligt ringe.

Rittig

Fra : Carsten Eilersen

Dato : 22-02-07 22:34

> [...]
> pigdæk er noget bæ på asfalt. Der SKAL være is eller sne for at de dur (så
> er de også gode). På ren asfalt er vejgrebet helt urimeligt ringe.

OK - så dropper jeg piggene til min vinter-asfalt-kørsel.
Tak for input

Carsten

Fra : Anders Majland

Dato : 21-02-07 22:03

> Største bekymring er bagfrakommende bilister som overvurderer sig selv
> eller deres bils standselængde eller som blot sidder og sover med højre
> pegefinger i næsen.

Yep - derfor kører jeg helst ikke i sne i tæt trafik. Men min XT600 har for
lille frihøjde

http://www.dfmc.dk/gallerypicture.asp?id=13136&m=full

Stemningsbillede fra sidste vinter hvor jeg efter at have krydset landet
måtte lide den tort at sidde fast på egen gårdsplads ... Grunden til at jeg
sad fast var der var faldet isslag på sneen - havde det været nysne var jeg
sikkert nemt kommet igennem

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 23-02-07 23:59

"Carsten Eilersen" <ceilersen@tiscali.dk> writes:
> "Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message

> OK - så dropper jeg piggene til min vinter-asfalt-kørsel.
> Tak for input

Jeg mener jeg tidligere har pralet af Enduro 3 dækkene herinde i flere
omgange. Jeg fik dem oprindeligt anbefalet af Baard Meldal-Johnsen på
n.a.m, som brugte dem på praktisk talt al slags underlag.

http://groups.google.com/group/no.alt.motorsykler/browse_thread/thread/9184df68a31e9830/729bb0e4f4ca2ec5?lnk=st&q=%22Enduro+3%22+group%3Ano.alt.motorsykler+author%3ABaard&rnum=2#729bb0e4f4ca2ec5

(*yrk* for et link)

Baard hjemme-piggede Trelleborg knastedæk til brug om vinteren mens
han pendlede til/fra Oslo på den tid jeg kendte ham.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : 2

Dato : 22-02-07 22:43

On Wed, 21 Feb 2007 19:02:32 +0100, "Carsten Eilersen"
<ceilersen@tiscali.dk> wrote:

> [...]

>ad værkstedsdøren, at snedyngens højde var 50 cm. Måtte skovle mig ind ind

Jeg kørte også i sneen på Yamaha Dt175, så hvorfor tage en bil og
sidde fast, når man kan tage MC og komme frem

Det gik da også med nogle halv slidte knopdæk, men de kom ikke så
meget fremad i snedriver på 30-50 cm? Så der må vel være nogle dæk som
klarer den opgave bedre?

Bilister var flinke i mit område, og jeg holdt også ud til siden
nogle steder så en bil kunne komme forbi, når der kun var ryddet sne i
et spor af vejen.

I hvor meget sne kørte du med dine sahara dæk?

Torben

Fra : Carsten Eilersen

Dato : 23-02-07 07:15

"2" <fuptilspam@yahoo.dk> wrote in message

> [...]
> et spor af vejen.
>
> I hvor meget sne kørte du med dine sahara dæk?

Der var ca. 10 cm - har tidligere kørt i tykkere lag på motorvejen - man
skal blot holde sig væk fra hjulsporene fra bilerne.

Carsten

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-02-07 09:49

"2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Det gik da også med nogle halv slidte knopdæk, men de kom ikke så
> meget fremad i snedriver på 30-50 cm? Så der må vel være nogle dæk som
> klarer den opgave bedre?

Nix.
Et åbent crossdæk med pigge er det suverænt bedste til snedriver, men når de
kommer op omkring 40-50cm er det slut.
Så skal der bæltekøretøjer til.

Rittig

Fra : Anders Majland

Dato : 23-02-07 11:12

> Et åbent crossdæk med pigge er det suverænt bedste til snedriver, men når
> de kommer op omkring 40-50cm er det slut.
> Så skal der bæltekøretøjer til.

På tv så det ellers ud til at bæltekøretøjer også bare sætter sig på maven
ved 1/2 meter --- Så skal der rendegravere/traktorer eller gummigede til ...

/A

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-02-07 17:40

> På tv så det ellers ud til at bæltekøretøjer også bare sætter sig på maven
> ved 1/2 meter --- Så skal der rendegravere/traktorer eller gummigede til

Nåh... Snescootere og den slags er vel også en slags bæltekøretøjer?

Rittig

Fra : Anders Majland

Dato : 23-02-07 18:06

> Nåh... Snescootere og den slags er vel også en slags bæltekøretøjer?

Yep - og sådan ville jeg gerne have haft fingre i med det her vejr. Så havde
knægten heller ikke haft nogen undskyldninger for at komme i børnehave (Jeg
kører ikke med ham på mc når der er glat - men overvejede idag en kælk og et
langt tov

Fra : 2

Dato : 23-02-07 23:39

On Fri, 23 Feb 2007 17:39:43 +0100, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

>"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en meddelelse

>Nåh... Snescootere og den slags er vel også en slags bæltekøretøjer?

Godt med din erfaring

Har du et navn og model på sådanne crossdæk?

Ja jeg var også ude på en mark 2 gange på snekøretur igår, hvor der
kun var et spor og driver så jeg ikke kunne se evt modkørende, så
bedre kun om på marken. Og ja det var faktisk nemmere at køre i
rabatten med sne, end på asfalt med sne, og sammenpresset sne som
brækker i flanger når man kører.

Ellers sådan en her burde komme frem i sneen....
http://supermotard.dk/artikler/supermotard-med-ski-pa

Hvordan står crossdæk fast på asfalt, tør asfalt uden pigge?

Torben

Fra : Claus Rittig

Dato : 24-02-07 10:14

> Har du et navn og model på sådanne crossdæk?

Alle crossdæk kan bruges, men Barum/Mitas er gode og billige til den slags.
Vælg et hårdbane dæk, det holder bedst til kørsel på asfalt, sandbane dæk
kan slides ned på et par timer. Fx det gode gamle StoneKing bagpå, det er
rigtig godt, og C16 foran. Fordækket skal ikke være for åbent, for så bliver
det svært at få bid på asfalt.

> Hvordan står crossdæk fast på asfalt, tør asfalt uden pigge?

Ringe, men ikke uanvendeligt ringe. Man ved jo godt det ikke er slicks man
kører på
Jeg har kørt måske 100.000km på crossdæk på asfalt, det kan man sagtens.
Køreegenskaberne bliver ringe, cyklen sejler hele tiden, og bremselængden er
noget forlænget, men man kører bare tilsvarende mere defensivt. Til gengæld
er powerslides meget let, og dermed går fun-factor'en jo i vejret.

Til vinterkørsel er crossdæk et godt valg, til sommerkørsel... nah, kun hvis
man kører meget off-road (og det gør jeg jo).

Rittig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 24-02-07 13:16

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> writes:

> [...]
> kører bare tilsvarende mere defensivt. Til gengæld er powerslides
> meget let, og dermed går fun-factor'en jo i vejret.

Sejleriet er vel mest hvis man kører med lavt dæktryk, og selvom den
står ringere fast er min erfaring at udskridningerne kommer væsentligt
mere gradvist end på normale dæk. Måske det bare er de par crossdæk
jeg har prøvet, der har været sådan.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R - der nu har været stationær i et
år