Ulempe ved LED pærer
Fra : Karsten Feddersen

Dato : 20-02-07 20:24

Hej

Blot lige for oplysningens skyld, så har jeg konstateret en lille (meget
lille) ulempe ved disse pærer.

De er jo begyndt at komme i normale udformninger og farver som
erstatning for halogen og el-spare-pærer osv. Derfor har jeg købt et
antal for at teste dem lidt derhjemme.

I min gang har jeg korrespondance og deri er det tilladt at have omkring
50v på fasen når strømmen er slukket. En hvilken som helst anden pære
vil da være slukket, men fordi LED-pærer bruger så lidt strøm som de
gør, så bevirker det faktisk at den lyser en lille smule. Så når jeg
slukker for lyset, så kan man stadig se lidt.

Som sagt, så var det blot som en oplysning til dem som overvejer dem.

Ingen tvivl dog. Min udendørs halogen-pærer skiftes til LED når pærerne
kommer. Så falder mit udendørs forbrug fra 420 watt til 36 watt.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Anja

Dato : 20-02-07 23:19

> I min gang har jeg korrespondance og deri er det tilladt at have omkring
> 50v på fasen når strømmen er slukket.

Hvor er det tilladt - og hvorfor er der op til 50V når der er slukket?! (Har
bemærket at min polsøger-skruetrækker lyser en smule når der er slukket) Er
afbrudt ikke afbrudt...?

--
Hilsen Jakob

Fra : Michael Hansen

Dato : 21-02-07 00:08

"Anja" <nejnej@detduerikke.du> skrev i en meddelelse

> Hvor er det tilladt - og hvorfor er der op til 50V når der er slukket?!
> (Har bemærket at min polsøger-skruetrækker lyser en smule når der er
> slukket) Er afbrudt ikke afbrudt...?

Du kan aldrig stole 100% på en polsøger, som min gamle ellære sagde:
Pis i en potteplante og stik polsøgeren i og den lyser

Den kan også "måle" mindre spændinger

Michael

Fra : J. E.

Dato : 21-02-07 00:28

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse

> I min gang har jeg korrespondance og deri er det tilladt at have
> omkring 50v på fasen når strømmen er slukket.

Det forstår jeg ikke et kuk af - hvor kommer de 50V fra i et 230V system
med mindre der er overgang eller anden fejl i det ?

Fra : Henning

Dato : 21-02-07 10:11

On Wed, 21 Feb 2007 00:27:40 +0100, "J. E." <jn580@sol.dk> wrote:

>"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse

>Det forstår jeg ikke et kuk af - hvor kommer de 50V fra i et 230V system
>med mindre der er overgang eller anden fejl i det ?
Spændingen, som ikke indeholder nogen strøm af betydning, induceres
over fra den "levende" fase.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-02-07 02:13

Karsten Feddersen wrote:

> I min gang har jeg korrespondance og deri er det tilladt at have
> omkring 50v på fasen når strømmen er slukket.

I en korrespondance vil der ved 'slukket' enten være 230 volt på begge
ledere eller 0 volt på begge ledere. I begge tilfælde vil
spændingsforskellen være 0 volt = intet lys.

Har du en spændingsforskel på 50 volt ved 'slukket', er installationen vist
ikke helt som den skal være.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 21-02-07 06:34

Hej

Erik Ginnerskov wrote:
> Har du en spændingsforskel på 50 volt ved 'slukket', er installationen vist
> ikke helt som den skal være.

Har snakket med elektrikeren og han siger at det ligger indenfor det
tilladte. Det kan også blot være 10v eller noget andet. De 50v lå dog
indenfor det tilladte område.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Elmand

Dato : 21-02-07 09:55

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> skrev i en meddelelse

> I en korrespondance vil der ved 'slukket' enten være 230 volt på begge
> ledere eller 0 volt på begge ledere. I begge tilfælde vil
> spændingsforskellen være 0 volt = intet lys

Den er ikke holdbar: En korrespondance er et omskiftesystem, hvor fasen
kører gennem begge
afbrydere ( omskiftere) før fasen når lampen. Der er altid nul på lampen.
Undtagelse. I 20erne og 30 erne udførtes ofte et korrespondancesystem (
dagens elektrikere
kalder det c: system) med fase og nul monteret i hver korrespondance. Det må
ikke monteres
mere siden sidst i 30erne.- Det er snart en 5-6 år siden jeg stødte på det
i en gl.ejendom i kbh.

> Har du en spændingsforskel på 50 volt ved 'slukket', er installationen
> vist ikke helt som den skal være.

Jeg tror, det er simpel induktion, der måles med en polsøger. Prøv,at taget
et stykke 5 leder
kabel.- sæt en fase på een ledning i den ene ende. I den anden ende skal du
være meget
trænet for umiddelbar at kunne se hvilken, der er fase.
Jeg tror godt en led vil kunne lyse lidt, ved lidt induktionsspænding.
Med venlig hilsen
ESPERSEN EL & Antenne

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 21-02-07 10:55

Hej

Elmand wrote:
> [...]
> være meget
> trænet for umiddelbar at kunne se hvilken, der er fase.

Det er målt med et voltmeter i udtagsdåsen.

> Jeg tror godt en led vil kunne lyse lidt, ved lidt induktionsspænding.

Det kan den sagtens , men den bruger jo også kun 1 watt eller sådan
noget.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Preben Andersen

Dato : 21-02-07 12:06

> [...]

> Ingen tvivl dog. Min udendørs halogen-pærer skiftes til LED når
> pærerne kommer. Så falder mit udendørs forbrug fra 420 watt til 36

Hvis du slukker helt falder forbruget endnu mere. Hvorfor dog bruge
strøm på at tænde lys udenfor?

mvh
Preben

Fra : Lars Knudsen

Dato : 21-02-07 12:28

On Wed, 21 Feb 2007 12:06:20 +0100, "Preben Andersen"
<pranSLETDETTE@privat.dk> wrote:

>Hvis du slukker helt falder forbruget endnu mere. Hvorfor dog bruge
>strøm på at tænde lys udenfor?

Det kan jo fx være meget rart hvis man bor et sted hvor det er mørkt
om natten...

** Lars

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 21-02-07 13:34

Hej

Preben Andersen wrote:
> Hvis du slukker helt falder forbruget endnu mere. Hvorfor dog bruge
> strøm på at tænde lys udenfor?

Nej selvfølgelig, hvorfor har jeg ikke tænkt på det noget før. Jeg lader
da bare mine gæster famle sig frem i mørke og konen må ligeledes famle
sig frem efter brændestakken og når børnene kommer hjem om aftenen, så
er det da heldigt, at de ved hvor vi bor.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Preben Andersen

Dato : 21-02-07 21:38

> [...]
> famle sig frem efter brændestakken og når børnene kommer hjem om
> aftenen, så er det da heldigt, at de ved hvor vi bor.

Sæt dog en IR-censor på. Din familie og dine gæster rager vel ikke rundt
hele natten

mvh
Preben

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 22-02-07 08:34

Hej

Preben Andersen wrote:
> Sæt dog en IR-censor på. Din familie og dine gæster rager vel ikke rundt
> hele natten

Hvorfor? Jeg tænder lyset efter behov.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Carsten Keller

Dato : 22-02-07 08:58

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> wrote in message

> "Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
>
> Sæt dog en IR-censor på. Din familie og dine gæster rager vel ikke rundt
> hele natten

Alt efter hvor mange pærer man har kan det næsten være en dårligere
forretning. Sådan en fætter bruger jo også strøm, men helt sikkert ikke 36
watt. Men Karsten skal nok bruge nogen stykker hvis han i dag brænder 420
watt af...

Keller

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 22-02-07 09:33

Hej

Carsten Keller wrote:
> [...]
> forretning. Sådan en fætter bruger jo også strøm, men helt sikkert ikke
> 36 watt. Men Karsten skal nok bruge nogen stykker hvis han i dag brænder

Jeg har 12 stk i mit udhæng. Af samme grund har jeg ingen
bevægelsessensor på, da jeg ikke vil risikere at naboens hund ville
tænde mit udhæng om aftenen. Med 36 watt er jeg lidt ligeglad, så det
kan da godt være at der kommer en sensor på.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Carsten Keller

Dato : 22-02-07 14:29

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> wrote in message
> [...]
> på, da jeg ikke vil risikere at naboens hund ville tænde mit udhæng om
> aftenen. Med 36 watt er jeg lidt ligeglad, så det kan da godt være at der

Min pointe var nu at jeg ikke tror der er meget sparet ved at sætte en
sensor på. Den vil knalde få men dog nogen watt af hele døgnet. Med 36 watt
bliver det næsten så billigt at det ikke engang kan betale sig at slukke om
dagen

Keller

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 22-02-07 15:01

Hej

Carsten Keller wrote:
> [...]
> sensor på. Den vil knalde få men dog nogen watt af hele døgnet. Med 36
> watt bliver det næsten så billigt at det ikke engang kan betale sig at

Det ville heller ikke være for at spare. Det ville kun være af
bekvemlighed. Jeg havde først nogle 1,7 watt til test, men de spredte
ikke lyset ordentligt. Jeg synes nu dog også, at det er i orden at få
oplyst hele sin indkørsel med 36 watt . Når jeg får dem, skal de også
lige testes i køkkenet. Der sidder 9x35 watt og de bruges noget oftere
end udendørslyset. Jeg er dog ikke sikker på at jeg kan vende mig til
lysfarven. Den er ikke helt den samme som halogenlyset.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk