UV jagt i Øresund, hvorfra går forbudsområ~
Fra : Johnny Christensen

Dato : 21-02-07 22:50

Da jeg har en generel fredsaftale med fisk, jeg spiser ikke dem - de spiser
ikke mig. Så har jeg ikke lige sat mig ind i, hvor forbuds området mod
uv-fiskeri begynder og slutter i Øresund.

Vil det f.eks. være lovligt at snuppe nogle fisk ved Nakkehoved fyr området
?

Pft
Johnny

Fra : Kent Friis

Dato : 21-02-07 22:58

Den Wed, 21 Feb 2007 22:49:40 +0100 skrev Johnny Christensen:
> [...]
> uv-fiskeri begynder og slutter i Øresund.
>
> Vil det f.eks. være lovligt at snuppe nogle fisk ved Nakkehoved fyr området

Hvorfor vil du så gerne vide det?

Med bekymret hilsen
Fiskene

Fra : Johnny Christensen

Dato : 21-02-07 23:31

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvorfor vil du så gerne vide det?
>
> Med bekymret hilsen
> Fiskene

He he, har ikke tænkt mig at skyde noget selv, så min del af fredsaftalen
består stadig.
Men jeg er ved at sætte en kystlex artikel sammen og der skal vi fremhæve
dykkestedets mulige fordele.

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 22-02-07 07:37

Johnny Christensen wrote:
> [...]
> fredsaftalen består stadig.
> Men jeg er ved at sætte en kystlex artikel sammen og der skal vi

F.eks. at man syd for Kronborg ikke risikerer at få en hawaii sling i røven,
fordi man patruljerer et privat pastorat ,-)
--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 21-02-07 23:09

On 21 Feb., 22:49, "Johnny Christensen" <johnny_c...@hotmail.com>
wrote:
> [...]
> uv-fiskeri begynder og slutter i Øresund.
>
> Vil det f.eks. være lovligt at snuppe nogle fisk ved Nakkehoved fyr området

Det vil være ok. Det er syd for Helsingør at der er forbud.

Jens Olsen

Fra : Poul Olesen

Dato : 21-02-07 23:10

UV fiskeri er forbudt i Øresund:
Øresund fra Kronborg Slot i Helsingør til og med Karlslunde Bæks udløb i
Køge Bugt.

Så du må godt snuppe nogle fisk ved Nakkehoved fyr.

MVH
Poul

Fra : Johnny Christensen

Dato : 21-02-07 23:33

"Poul Olesen" <aquarius-nospam@cbs.dk> skrev i en meddelelse

Cool, tak for svarene

Fra : Ole Bro

Dato : 23-02-07 11:50

On 21 Feb., 23:32, "Johnny Christensen" <johnny_c...@hotmail.com>
wrote:
> "Poul Olesen" <aquarius-nos...@cbs.dk> skrev i en meddelelsenews:45dcc309$0$15889$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Cool, tak for svarene

Jeg så tilfældigt på klubbens opslagstavle i denne uge, at der var en
gut fra Gladsaxe Sportsdykkrklub, der havde undersøgt reglene lidt
nærmere.

Ifølge det skriv er det sådan, at der ikke er udstedt en generelt
forbud mod undervandsfiskeri i Øresund. Kun at man ikke må jage i
områder hvor der står garn. Afstanden til garnene skal være 565 meter
(jeg kender ikke til hvorfor det lige er den afstand)
Skal man overholde den afstand i Øresund, er der reelt
undervandsfiskeforbud.

Fisker du med stang over vandet, skal du holde dig 75 meter fra
udsatte garn.

Jeg skal få taget en kopi af det opslåede skriv og sende det til dig,
hvis du er interesseret. Reglerne er ret uklare. Ifølge samme skriv,
er forskellige myndigheder blevet spurgt, med forskellige svar til
følge.

Mvh.

Ole Bro

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 23-02-07 14:40

On 23 Feb., 11:49, "Ole Bro" <ole.niel...@get2net.dk> wrote:

> [...]
> hvis du er interesseret. Reglerne er ret uklare. Ifølge samme skriv,
> er forskellige myndigheder blevet spurgt, med forskellige svar til

Jamen så lad os dog få hele histiorien med, hvis det skal være.
Foreningen af fiskere i Øresund (eller hvad nu foreningens præcise
navn er) er bemyndiget til at fastlægge nærmere regler for hvordan der
må fiskes i den danske del af Øresund. Hvem der giver sådan en
bemyndigelse, og præcis hvor stor bemyndigelse den giver, er jeg ikke
klar over, men mon ikke Fiskerikontrollen kan hjælpe her.

Nogle sportsdykkere i Helsingør blev med rette eller urette bekyldt
for at tømme de ruser som fiskerne satte, og dette gjorde fiskernes
forening sure. De besluttede derfor at der i Øresund ikke må fiskes
med stikkkende redskaber. Forbyde undervandsfiskeri kunne de ikke, men
forbudet mod brug af stikkende reskaber har næsten samme effekt, og
irriterer de sportsdykkere som de havde set sig sure på.

Det vil altså sige, at man rent faktisk må undervandsfiske i Øresund
lige så tosset man vil, så længe man ikke bruger stikkende redskaber,
- men hænderne eller et sommefuglenet er helt ok. Og så skal man
selvfølgelig rette sig efter de regler, der iøvrigt gælder
sportsfiskeri. Afstand til erhvervsfiskeres redskaber, afstand til
åudløb osv.

Dette er histiorien så vidt jeg kender den. Folk med større viden kan
jo suplere med detaljer.

J.O.

Fra : Thomas og Heidi

Dato : 24-02-07 23:59

Det undre mig godt nok lidt, at UV jagt i sundet er så forbudt. Jeg kigger
jævnligt på en nordsjællandsk dykkerklubs hjemme side (mange fine tur
beskrivelser), hvor der meget tit står om lidt uv jagt omkring Snekkersten,
og på div vrag i sundet.
Det ville da godt nok undre mig lidt, hvis der er et sådan forbud, at man
som klub ligefrem skriver om det.

Fra : Allan Hansen

Dato : 25-02-07 09:15

"Thomas og Heidi" <th@bredalsparken.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Snekkersten, og på div vrag i sundet.
> Det ville da godt nok undre mig lidt, hvis der er et sådan forbud, at man

Nu er lystfiskerihistorier jo som regel løgnehistorier

Allan Hansen

Fra : Thomas og Heidi

Dato : 25-02-07 22:11

Der er du jo nok inde på noget der. men alligevel ,,,,,,,,

Fra : Henrik Manley

Dato : 25-02-07 23:53

> Der er du jo nok inde på noget der. men alligevel ,,,,,,,,

Kun halvdelen er overdrivelseser resten er selvforsvar....

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk