Bly i hhv ferskt og salt vand
Fra : anders

Dato : 21-02-07 16:05

På DMI's side kan man se havvandets massefylde forskellige steder i
landet, f.eks. er det 1007 kg/m3 ved Bornholm og 1027 kg/m3 ved
Skagen.

Fysikspasseren her lurer så på om ikke det direkte kan oversættes til
at hvis man som dykker fylder 0,1 m3 i vandet og vejer 100kg, så skal
man teoretisk set have præcis 2kg mere bly på ved Skagen end ved
Bornholm?

mvh
Anders

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-02-07 16:13

Fra : anders

Dato : 21-02-07 16:21

On 21 Feb., 16:12, Michael Rasmussen <m...@miras.org> wrote:

> Hvis du er fysikspasser (geofysik), skal du også indregne forskellen i
> vandets temperatur samt mængden af øvrige salte

Jeg er fysikspasser som i "det aner jeg ikke hvordan man gør"

mvh
Anders

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 21-02-07 18:31

hej

"anders" <anders.bomholdt@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> vandets temperatur samt mængden af øvrige salte

Jeg er fysikspasser som i "det aner jeg ikke hvordan man gør"

hvorfor er det også lige at han skal det ????

(lad mig lige sige med det samme at jeg ikke er fysiker, så det kan være at
jeg tager fejl)

du har ret i at temperaturen og øvrige salte har indflydelse på vægt fylden,
så derfor skal mængden af bly ændres efter temperatur. MEN hvis vi snakker
om et øjebliks billede, så er vægt fylde da vægtfylde og Anderes udregning
må være korekt.

at vægt fylden så ændre sig når temperaturen i vandet ændre sig er jo noget
helt andet, det gør den jo også selv om du bliver det samme sted.

mvh Morten

Fra : Johnny Christensen

Dato : 21-02-07 19:51

> så skal
> man teoretisk set have præcis 2kg mere bly på ved Skagen end ved
> Bornholm?

Ud fra et praktisk synspunkt, så er det vist ikke helt galt.
Med samme setup, bruger jeg 1½ kg bly mindre i østersøen, end jeg gør i
kattegat.

God fornøjelse
(uanset om det er i Skagen eller Bornholm)

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 21-02-07 21:26

On 21 Feb., 16:04, "anders" <anders.bomho...@gmail.com> wrote:
> [...]
> at hvis man som dykker fylder 0,1 m3 i vandet og vejer 100kg, så skal
> man teoretisk set have præcis 2kg mere bly på ved Skagen end ved

Det er ikke helt galt. Hvis jeg dykker med setup hvor jeg behøver bly,
så har jeg brug for 2 kg mere i Kattegat end i Østersøen.

J.O.

Fra : Svend Erik Østergaar~

Dato : 21-02-07 21:35

Ja udregningen ser rigtig ud.
Her er en simplere. Hop på vægten med alt grejet på, tag så
3,5% af vægten af i bly, så er du klar til at dykke i
ferskvands søer eller lignende.

MVH Svend Erik

Fra : Henrik Manley

Dato : 22-02-07 12:14

> Her er en simplere. Hop på vægten med alt grejet på, tag så
> 3,5% af vægten af i bly, så er du klar til at dykke i
> ferskvands søer eller lignende.

Nu er jeg ikke fysik spasser, men det der ser ikke rigtigt ud da det ikke er
din vægt du skal regne med men vægten af det vand du fortrænger.

Så hop i et fyldt badekad med udstyret på og vej det vand der løber over
kanten og fjern 3,5% af vægten i bly. Men det lyder ikke lige simplere.

--
Henrik Manley
http://bends.dk

"Svend Erik Østergaard Nielsen (slet ETYHH)" <s.e@ETYHHpc.dk> skrev i en
meddelelse news:11720904250.417225542071492@dtext.news.tele.dk...

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 22-02-07 18:11

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Så hop i et fyldt badekad med udstyret på og vej det vand der løber over
> kanten og fjern 3,5% af vægten i bly. Men det lyder ikke lige simplere.

din lille øvelse med badekaret kan du udnlade, fordi hvis du er neotral
afvejet i vand med en gagt fylde på 1 og du vejer dig så ved du at din
volume er 100cm2 når den volume så skal ned i noget mere salt så kan du jo
regne ud hvor meget bly der mere skal på for at du bliver neotral i dette
vand, så derfor er øvelsen med at hop i et fyldt badekad med udstyret på
helt overflødig, det er rent matematik / fysik.

hvis man rigtig skal være pedant, kunne man hævde at når i udregner at man
skal have f.eks. 2 kg bly mere end det andet sted, så betyder det at man
skal have 2kg mere negativ opdrift, men et 2 kg bly løj trakker jo ikke ned
med 2kg da det jo selv har en volume og dermed en opdrift, så skulle det
være helt præsis skulle det jo regnes )))

mvh Morten

Fra : Svend Erik Østergaar~

Dato : 23-02-07 06:45

Hej Henrik
Når du er afvejet rigtigt i forvejen i saltvand svarer 1 kg
vægt til ca 1l vand, så bare prøv det, det er nemmere en at
svine badeværelset til : Der er ingen grund til at regne i
gram da de fleste alligevel bruger 1 eller 2 kg blyklodser.

MVH Svend Erik

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 24-02-07 09:54

hej Svend,

"Svend Erik Østergaard Nielsen (slet ZTC79)" <s.e@ZTC79pc.dk> skrev i en
meddelelse
> [...]
> svine badeværelset til : Der er ingen grund til at regne i
> gram da de fleste alligevel bruger 1 eller 2 kg blyklodser.

det har du ret i og det er vi nok alle enige om, man regner ikke i gram på
dykker stedet, og der er jo heller ikke nogle der er afbalanceret til
mindste gram, da det jo også afhænger af hvor meget luft der gemmer sig i
dragtens folder, om man har tage en ekstre kniv med eller et line hjul og så
vider.

SÅ der for har denne tråd ikke noget med praktisk dykning at gøre, og det er
jeg også ret sikker på alle er klar over, men det er den slags teoretinske
tråde som vi sidder og hygger os med om winteren når det blæser for meget
til at vi kan komme ud og dykke.

FOR næst efter at dykker er at snakke om dykning jo ikke at foragte

mvh Morten

Fra : Johnny Christensen

Dato : 24-02-07 10:13

"Morten Dall Darmer" <mrnews@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> SÅ der for har denne tråd ikke noget med praktisk dykning at gøre, og det
er
> jeg også ret sikker på alle er klar over,

Mjaa, lidt har det nu at gøre med praktisk dykning. Forskellen mellem at
dykke Østersøen og Kattegat var 1½ til 2 kg afhængigt af hvor henne man
dykker.
På OC betyder det ikke alverden, mange gider ikke at justere for det. Men på
en rebreather giver det faktisk en pæn balance forskel. Men der er det som
regel meget hurtigt at justere blymængden, da mange har en eller flere
lommer til trimvægt på enheden.

Fra : larsdamkjaer@gmail.c~

Dato : 21-02-07 23:22

> Hvis du er fysikspasser (geofysik), skal du også indregne forskellen i
> vandets temperatur samt mængden af øvrige salte

Eftersom det er massefylden af Anders har fundet, må alle faktore det
påvirker netop massefylden være indregnet. Så Anders' udregninger er
altså spot-on.

Lars

Fra : anders

Dato : 22-02-07 15:23

On 21 Feb., 19:51, "Johnny Christensen" <johnny_c...@hotmail.com>
wrote:

> Ud fra et praktisk synspunkt, så er det vist ikke helt galt.
> Med samme setup, bruger jeg 1½ kg bly mindre i østersøen, end jeg gør i
> kattegat.

Hmm, indtil nu har jeg ikke troet at der kunne være den store
praktiske forskel på hvor meget bly man behøvede de to steder. Troede
kun det var et issue hvis man f.eks. tog til Norge. Jeg må vist
hellere lige tjekke min afvejning...

Hvis man ser på den modellering ocean.dmi.dk har over overfladevandets
saltholdighed, er det ret vildt at se hvor meget saltholdigheden
ændrer sig alene op gennem Kattegat!

mvh
Andes

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 22-02-07 17:40

anders wrote:

> [...]
> praktiske forskel på hvor meget bly man behøvede de to steder. Troede
> kun det var et issue hvis man f.eks. tog til Norge. Jeg må vist

Den er skam god nok... Jeg har været på kuttertur hvor vi startede ved
Anholt og så sejlede ned mod København og videre til Trelleborg... Ved
Trelleborg tog jeg 2-3kg bly af mit bælte da jeg ellers ville skulle
blæse min tørdragt næsten helt op... Så det er virkelig markant mindre.

Thomas