|
| Holdt afstand - sæt farten ned ! Fra : Jesper |
Dato : 21-02-07 12:43 |
|
Og hvis der stadig er nogen derude med sommerdæk på - er det så ikke idag
i bliver hjemme ? ;)
--
Jesper
| |
hanzen (21-02-2007)
| Kommentar Fra : hanzen |
Dato : 21-02-07 12:48 |
|
"Jesper " <spam@me.com> skrev i en meddelelse
news .tn3j6ra6cdhq1q@xn--stationr1-m3a...
> Og hvis der stadig er nogen derude med sommerdæk på - er det så ikke idag
> i bliver hjemme ? ;)
>
> --
> Jesper
Næh jeg kører frisk og frejdig ud om lidt - på sommerdæk.
Temp er +3,9 grader så jeg tror det går, selvom det småregner,
--
hilzen
hanzen
SAAB 900 185 hk med kunstigt åndedræt
| |
Karsten Feddersen (21-02-2007)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 21-02-07 13:29 |
|
Hej
Jesper wrote:
> Og hvis der stadig er nogen derude med sommerdæk på - er det så ikke
> idag i bliver hjemme ? ;)
Nej da, selvfølgelig ikke. Så længe bæltekøretøjer kan komme frem, så
længe dur sommerdæk fint. Man skal bare køre stille og roligt, så er
sommerdæk mindst ligeså gode som vinterdæk. Og skulle vejen være ryddet
og saltet, ja så er sommerdæk faktisk meget bedre end vinterdæk til at
bringe din bil til standsning. Det er _kun_ hvis du har 275'ere eller
derover, at det er nødvendigt med vinterdæk. Alt andet er noget pjat.
--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
| |
Lisbeth Jacobsen (21-02-2007)
| Kommentar Fra : Lisbeth Jacobsen |
Dato : 21-02-07 13:40 |
|
"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
news:45dc3b16$0
$91714$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Nej da, selvfølgelig ikke. Så længe bæltekøretøjer kan komme frem, så
> længe dur sommerdæk fint. Man skal bare køre stille og roligt, så er
> sommerdæk mindst ligeså gode som vinterdæk.
Ja.. du skal bare køre sådan 3/4 af den hastighed der er forsvarlig, som
hvis du har vinterdæk på. I hvert fald er det, hvad jeg i dag har oplevet på
vejene - på en tur fra Asferg noprd for Randers ad motorvejen sydpå, ud på
Djurslands kringlede veje og derefter til Århus. Jeg har kørt bag rigtig
mange snegle, der sandsynligvis var på sommerdæk. De samme snegle havde
adskillige steder problemer med at standse og dreje. Kørte i hvert fald som
om....
Mvh. Lisbeth
| |
Ukendt (21-02-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 21-02-07 17:15 |
|
"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen_FJERN@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:45dc3db0$0$4156$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> news:45dc3b16$0
> $91714$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>
>> Nej da, selvfølgelig ikke. Så længe bæltekøretøjer kan komme frem, så
>> længe dur sommerdæk fint. Man skal bare køre stille og roligt, så er
>> sommerdæk mindst ligeså gode som vinterdæk.
>
>
> Ja.. du skal bare køre sådan 3/4 af den hastighed der er forsvarlig, som
> hvis du har vinterdæk på. I hvert fald er det, hvad jeg i dag har oplevet
> på vejene - på en tur fra Asferg noprd for Randers ad motorvejen sydpå, ud
> på Djurslands kringlede veje og derefter til Århus. Jeg har kørt bag
> rigtig mange snegle, der sandsynligvis var på sommerdæk. De samme snegle
> havde adskillige steder problemer med at standse og dreje. Kørte i hvert
> fald som om....
Hvilken hastighed mener du da er forsvarlig og hvad begrunder du dette med?
--
Tom
| |
Lisbeth Jacobsen (21-02-2007)
| Kommentar Fra : Lisbeth Jacobsen |
Dato : 21-02-07 17:22 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:45dc700a$0$15888$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hvilken hastighed mener du da er forsvarlig
Det afhænger selvfølgelig af vintervejrets nærmere beskaffenhed!
Jeg (og andre) har i dag kørt 50 km/t på en del af motorvejen nord for
Randers (hvor man måtte køre 130) og omkring 30-40 km/t på en landevej på
Djursland - og op til de 110 km/t på motorvejen.
Mvh. Lisbeth
| |
Claus Fabritius (24-02-2007)
| Kommentar Fra : Claus Fabritius |
Dato : 24-02-07 11:52 |
|
"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen_FJERN@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:45dc71c4$0$4168$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Jeg (og andre) har i dag kørt 50 km/t på en del af motorvejen nord for
> Randers (hvor man måtte køre 130) og omkring 30-40 km/t på en landevej på
> Djursland - og op til de 110 km/t på motorvejen.
Og hvor stærkt skulle der have været kørt, for at du mener at det havde
været hurtigt nok? Skulle nålen stå på 130, eller et sted mellem 50 og 130?
Og hvor mange spor blev der kørt 50 i? Der må vel være mindst 2 spor i hver
retning, når der er tale om en motorvej.
--
MVH
Claus Fabritius
| |
Lisbeth Jacobsen (24-02-2007)
| Kommentar Fra : Lisbeth Jacobsen |
Dato : 24-02-07 12:29 |
|
"Claus Fabritius" <u-s-e-n-e-t @ fabritius . nu minus -> skrev i en
meddelelse
news:45e017dd$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...
> Og hvor stærkt skulle der have været kørt, for at du mener at det havde
> været hurtigt nok? Skulle nålen stå på 130, eller et sted mellem 50 og
> 130?
Man bør køre med den hastighed, det er forsvarligt at køre i!
At køre væsentligt mere eller mindre kan være både farligt og til gene.
Det er uhensigtsmæssigt at ligge og snøvle med 30 km/t på en vej, hvor du
kan og må køre 60 km/t. Og det gælder jo helt uanset vejret.
Mvh. lisbeth
| |
Claus Fabritius (24-02-2007)
| Kommentar Fra : Claus Fabritius |
Dato : 24-02-07 18:53 |
|
"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen_FJERN@hotmail.com> skrev i en
meddelelse
> Man bør køre med den hastighed, det er forsvarligt at køre i!
> At køre væsentligt mere eller mindre kan være både farligt og til gene.
>
> Det er uhensigtsmæssigt at ligge og snøvle med 30 km/t på en vej, hvor du
> kan og må køre 60 km/t. Og det gælder jo helt uanset vejret.
Oven over skriver du man skal køre den fart man mener det er forsvarligt at
køre. Samtidig mener du at det er farligt at køre under under 60. Hvad hvis
de pågældende mennesker ikke mener at det er forsvarligt at køre stærkere
end 45? Jeg mener ikke at der kan sættes en lavest forsvarlige hastighed,
for det kan være direkte farligt at køre 60, hvis der ligger et tykt lag
isslag på vejen. Altså mener jeg at det er noget mere nuanceret, end du
giver udtryk for.
--
MVH
Claus Fabritius
| |
Lisbeth Jacobsen (24-02-2007)
| Kommentar Fra : Lisbeth Jacobsen |
Dato : 24-02-07 20:21 |
|
"Claus Fabritius" <u-s-e-n-e-t @ fabritius . nu minus -> skrev i en
meddelelse news:45e07a7d$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...
> Oven over skriver du man skal køre den fart man mener det er forsvarligt
> at køre. Samtidig mener du at det er farligt at køre under under 60.
Jeg skriver, at det er UHENSIGTSMÆSSIGT.... det er ikke nødvendigvis
farligt.
> Hvad hvis de pågældende mennesker ikke mener at det er forsvarligt at køre
> stærkere end 45?
Så har de måske ret. Eller også er de bare hamrende usikre bilister. Hvis
det sidste er tilfældet, er det slemt at køre bag dem.
> Jeg mener ikke at der kan sættes en lavest forsvarlige hastighed, for det
> kan være direkte farligt at køre 60, hvis der ligger et tykt lag isslag på
> vejen.
Det er vi sørme da helt enige om.
Men jeg taler jo om dem, som kører langsommere/hurtigere end forsvarligt
er - fordi de er for usikre eller skråsikre bilister. Og ikke om dem, der
kører forsvarligt og efter forholdene.
Mvh. Lisbeth
| |
Jesper (25-02-2007)
| Kommentar Fra : Jesper |
Dato : 25-02-07 09:44 |
|
Jeg tror, jeg langt hen af vejen er enig med dig Listbeth - med en mulig
undtagelse. Det sker ind imellem, at der er en bagvedkørende som synes, at
føret er til nogle kilometer mere i timen, end det jeg har valgt - og som
vælger at demonstrere det, ved at ligge med snuden klistret op af min
bagende, istedet for at få overhalet.
Torsdagens rædselseksempel var en noget overvægtigt yngre dame, som syntes
hun kunne håndtere mobiltelefon og smøger samtidigt, samtidig med at hun
sejlede sin Ford Eskrot rundt i 10-15 cm brun sæbe, med en bremseafstand,
der tillod mig at tælle bumserne i hendes ansigt i mit bakspejl.
Når folk kører sådan, sætter jeg farten ned - HELT ned ! Indtil den er
passende til bremselængde de har valgt, evt. med et lille tillægsfradrag
for deres åbenlyst manglende evner bag et rat. Sommetider ender vi med at
køre meget, meget langsomt.
Men Lisbeth, du lyder ikke som typen, der kører for tæt på forankørende-
uanset hvor utilfreds du måtte være med deres hastighed - vel ?
--
Jesper
| |
Lisbeth Jacobsen (25-02-2007)
| Kommentar Fra : Lisbeth Jacobsen |
Dato : 25-02-07 10:12 |
|
"Jesper " <spam@me.com> skrev i en meddelelse
news .toaqismbcdhq1q@xn--stationr1-m3a...
> Når folk kører sådan, sætter jeg farten ned - HELT ned ! Indtil den er
> passende til bremselængde de har valgt, evt. med et lille tillægsfradrag
> for deres åbenlyst manglende evner bag et rat.
Det samme kan jeg finde på.
Til gengæld skal der rigtig meget til, før jeg finder på at presse folk, der
er for langsomme foran mig.
> Sommetider ender vi med at køre meget, meget langsomt.
Jeg er engang endt med at bremse totalt op - stille, roligt og over en
laaaang strækning en solrig søndag på vej fra Djurs Sommerland (på en rolig
bette og meget snoet landevej uden anden trafik end mig bilen bagved) fordi
kvinden i bilen bagved over rigtig mange kilometer havde demonstreret, at vi
skulle køre og "holde i hånd".
Uanset jeg satte farten op for at komme lang foran hende eller jeg markerede
med lette tråd på bremsen, at hun var for tæt på, så holdt hun sig ekstremt
tæt på. Hun havde åbenbart besluttet, at vi skulle lege "følg mig" - og
uanset jeg kørte hurtigt eller langsomt, hang hendes bil næsten fast i min.
Det endte med, at jeg stoppede og holdt stille. Bom stille.
Hun gjorde det samme, mens hun (sikkert dybt undrende og totalt
uforstående?) ventede på, at jeg kørte. Til sidst, lige da jeg troede, at
jeg var nødt til at stige ud for at forklare hende om passende afstand,
valgte hun at passere og kørte.... i øvrigt med en ganske passende hastighed
og med mig i passende afstand bagved.
> Men Lisbeth, du lyder ikke som typen, der kører for tæt på forankørende-
> uanset hvor utilfreds du måtte være med deres hastighed - vel ?
Det sker. Men yderst sjældent.
Mvh. Lisbeth
| |
Niels Pein (25-02-2007)
| Kommentar Fra : Niels Pein |
Dato : 25-02-07 14:08 |
|
"Lisbeth Jacobsen" skrev ...
> "Jesper " skrev ...
>
>> Men Lisbeth, du lyder ikke som typen, der kører for tæt på forankørende-
>> uanset hvor utilfreds du måtte være med deres hastighed - vel ?
>
> Det sker. Men yderst sjældent.
>
Tril forsigtigt ned og aflever bil og pap. For tæt på forankørende med vilje
må _aldrig_ ske, hvis du vil have nogen som helst berettigelse for at kalde
dig selv en god bilist.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX
| |
Lisbeth Jacobsen (25-02-2007)
| Kommentar Fra : Lisbeth Jacobsen |
Dato : 25-02-07 16:25 |
|
"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse
news:45e18a4c$0$72884$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Tril forsigtigt ned og aflever bil og pap. For tæt på forankørende med
> vilje må _aldrig_ ske, hvis du vil have nogen som helst berettigelse for
> at kalde dig selv en god bilist.
Jeg har fejl som alle andre! Min tålmodighed er til tider af helvede til og
andre gange som en engels. Jeg kender ingen bilist, der er fejlfri. Men mine
fejl legaliserer ikke dine eller omvendt.
Mvh. Lisbeth
| |
Ebbe Kristensen (23-02-2007)
| Kommentar Fra : Ebbe Kristensen |
Dato : 23-02-07 14:41 |
|
Tom wrote:
> Hvilken hastighed mener du da er forsvarlig og hvad begrunder du
> dette med?
Det er faktisk et rigtig interessant spørgsmål. For den hastighed man vælger
er jo i høj grad afhængig af hvor dreven man tror man er til glatførekørsel.
Hvis man ikke mener man er videre god til det, vælger man naturligvis en
lavere hastighed (under forudsætning af at man ikke har mulighed for at
undgå at køre ud i glat føre).
Ebbe
| |
Lisbeth Jacobsen (23-02-2007)
| Kommentar Fra : Lisbeth Jacobsen |
Dato : 23-02-07 14:47 |
|
"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse
news:45deef06$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
> Det er faktisk et rigtig interessant spørgsmål. For den hastighed man
> vælger er jo i høj grad afhængig af hvor dreven man tror man er til
> glatførekørsel.
Og man kunne jo så tilføje, at hvis man er hamrende usikker på sig selv
eller bilens evne til holde fast, bremse etc. så er det måske bedst at lade
bilen stå, når der er så glat, at usikkerheden fører til usikker kørsel.
Mvh. Lisbeth
| |
Tom (23-02-2007)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 23-02-07 16:40 |
|
"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen_FJERN@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:45def073$0$4163$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse
> news:45deef06$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
>> Det er faktisk et rigtig interessant spørgsmål. For den hastighed man
>> vælger er jo i høj grad afhængig af hvor dreven man tror man er til
>> glatførekørsel.
>
> Og man kunne jo så tilføje, at hvis man er hamrende usikker på sig selv
> eller bilens evne til holde fast, bremse etc. så er det måske bedst at
> lade bilen stå, når der er så glat, at usikkerheden fører til usikker
> kørsel.
Du har set tallene for en bremselængde for glat kontra tør vej (m.
vinterdæk)?
--
Tom
| |
Lisbeth Jacobsen (24-02-2007)
| Kommentar Fra : Lisbeth Jacobsen |
Dato : 24-02-07 10:41 |
|
"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:45df0ac8$0$15875$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Du har set tallene for en bremselængde for glat kontra tør vej (m.
> vinterdæk)?
ja
| |
Niels Pein (24-02-2007)
| Kommentar Fra : Niels Pein |
Dato : 24-02-07 13:34 |
|
Vi skal være her allesammen. Både sommer og vinter er der nogen der vil
vælge en lavere hastighed end tilladt, mest udtalt om vinteren fordi
forholdene er dårligere.
Det er ikke i orden at snegle sig ud på sommerdæk hvis føret kræver
vinterdæk, men jeg har ikke noget imod at nogle vælger at køre 40 på
strækninger hvor jeg selv synes det er ok at køre 70 (og hvor 80 er maks.
tilladte).
Man skal jo også huske at man skal køre efter forholdene, så den med at 130
skulle være tilladt på motorvejen, holder ikke i disse dage. Det hedder
maksimalt tilladt, og når føret er rigtigt dårligt, så kører man ikke efter
forholdene hvis man kører op til maks.
Hvis dem foran kører meget langsommere end man synes man selv vil, så
overhaler man da bare, hvad er problemet. Og hvis man ikke synes man kan
overhale fordi der er sporkørt, og det går i ged at køre udenfor sporene, så
er det nok fornuftigt nok med den der lavere hastighed som den foran holder.
For man bør ikke køre hurtigere end det man kan køre på hele vejbanen,
uanset spor. I tilfælde af at man røg ud af sporet, f.eks. for at undvige et
eller andet.
--
Mvh. Niels
| |
Lisbeth Jacobsen (24-02-2007)
| Kommentar Fra : Lisbeth Jacobsen |
Dato : 24-02-07 14:07 |
|
"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse
news:45e030c2$0$5656$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Vi skal være her allesammen. Både sommer og vinter er der nogen der vil
> vælge en lavere hastighed end tilladt, mest udtalt om vinteren fordi
> forholdene er dårligere.
For et par år siden oplevede jeg en handicappet, der bevægede sig rundt ude
midt i voldsom bytrafik. Han kørte på sit meget langsomme, trehjulede
handicapkøretøj, der velsagtens kunne holde 5-6 km i timen. Måske 12?
Han befandt sig midt på kørebanen som var han på motorcykel. Klar til at
foretage et venstresving i det stærkt trafikeret kryds. Da jeg holdt ved
siden af ham og foreslog, at han trak ind til siden og gerne helt inde på
cykelstien, vrængede han: "Vi skal vel alle være her!!?"
Og jada. Det er helt korrekt, at "vi skal alle være her" *S*
Men bruger jeg den holdning til at legalisere, at jeg generer andre
(eksempelvis ved at køre for stærkt eller for langsomt) så er det jo netop
ikke os alle, der skal være her - så er det MIG, der vil bestemme med det
argument, at mit behov for at køre langsomt/stærkt tilsidesætter andres for
at køre med den tilladte eller passende hastighed.
Det er derfor vi fastlægger, hvad de fælles normer og spillerregler skal
være. Eksempelvis farten på vejen. Og i trafikken gælder derfor ikke, at vi
"alle skal være her" uanset vi har lyst til at køre 20 km/t eller 110 km/t
på landevejen.
> Det er ikke i orden at snegle sig ud på sommerdæk hvis føret kræver
> vinterdæk, men jeg har ikke noget imod at nogle vælger at køre 40 på
> strækninger hvor jeg selv synes det er ok at køre 70 (og hvor 80 er maks.
> tilladte).
Det har jeg. Ikke kun fordi det generer mig, men også fordi det skaber
farlige situationer.
> Man skal jo også huske at man skal køre efter forholdene, så den med at
> 130 skulle være tilladt på motorvejen, holder ikke i disse dage.
Helt enig.
Og jeg taler ikke for at køre 130 uanset forholdene. Jeg taler om dem, der
kører afgørende forskelligt fra, hvad forholdene (!) rimeliggør.
Der er forskel på, om det er forholdene (vejen og vejret) der definerer
hastighed og kørestil - eller om det er bilistens usikkerhed/skråsikkerhed.
> Det hedder maksimalt tilladt, og når føret er rigtigt dårligt, så kører
> man ikke efter forholdene hvis man kører op til maks.
Men kører du 30 km/t når det er tilrådeligt at køre 80 km/t, så kører man
bestemt heller ikke efter FORHOLDENE, men måske snarere efter sin egen
usikkerhed.
Hvis jeg er beruset eller dopet af medicin kører jeg ikke ud på vejene med
den indstilling, at jeg bare sætter farten lidt ned og således kører efter
forholdene.
> Hvis dem foran kører meget langsommere end man synes man selv vil, så
> overhaler man da bare, hvad er problemet.
Jamen det gør man da.... hvis forholdene tillader det! Hvilket de ikke
nødvendigvis gør, når der er sne og is på vejene.
> Og hvis man ikke synes man kan overhale fordi der er sporkørt, og det går
> i ged at køre udenfor sporene, så er det nok fornuftigt nok med den der
> lavere hastighed som den foran holder.
..... Medmindre bilisten foran kører usikkert, nervøst og ekstremt langsomt -
på sommerdækkene!
Mvh. Lisbeth
| |
Niels Pein (24-02-2007)
| Kommentar Fra : Niels Pein |
Dato : 24-02-07 21:59 |
|
"Lisbeth Jacobsen" skrev ...
> "Niels Pein" skrev ...
>
>> Hvis dem foran kører meget langsommere end man synes man selv vil, så
>> overhaler man da bare, hvad er problemet.
>
> Jamen det gør man da.... hvis forholdene tillader det! Hvilket de ikke
> nødvendigvis gør, når der er sne og is på vejene.
>
Hvis der er fysisk plads nok, så er der ingen logik i, at man gerne vil have
den foran til at sætte farten op, samtidig med man ikke kan overhale på
grund af forholdene med sne og is på vejen.
Men ok, hvis der er så meget sne at vejen er blevet en-sporet, så 2 biler
ikke kan passere hinanden, så er det jo træls hvis den foran kører unødigt
langsomt.
>> Og hvis man ikke synes man kan overhale fordi der er sporkørt, og det går
>> i ged at køre udenfor sporene, så er det nok fornuftigt nok med den der
>> lavere hastighed som den foran holder.
>
> .... Medmindre bilisten foran kører usikkert, nervøst og ekstremt
> langsomt - på sommerdækkene!
>
Jamen så overhaler man da bare. Hvad er problemet i det?
Man kan da sagtens overhale selvom man skal tværs gennem de baner af sne der
dannes mellem sporene, når den foran kører langsomt nok. Det har jeg i hvert
fald gjort en del de sidste par dage. Og hvis man ikke mener man kan det, så
er farten jo åbenbart passende.
Jeg forstår simpelthen ikke problemet. Prøv evt. at forklare det med andre
ord.
--
Hilsen Niels
Chevtolet Nubira 1.8 CDX
(lidt lavbundet men ellers ret vinterduelig)
| |
Lisbeth Jacobsen (25-02-2007)
| Kommentar Fra : Lisbeth Jacobsen |
Dato : 25-02-07 09:01 |
|
"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse
news:45e0a705$0$8693$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Men ok, hvis der er så meget sne at vejen er blevet en-sporet, så 2 biler
> ikke kan passere hinanden, så er det jo træls hvis den foran kører unødigt
> langsomt.
Ja!
> Man kan da sagtens overhale selvom man skal tværs gennem de baner af sne >
> der dannes mellem sporene, når den foran kører langsomt nok.
Det forekommer mig, at jeg taler om de situationer, der er problematiske -
mens du argumenterer med de situationer, der IKKE er det *S*
> Jeg forstår simpelthen ikke problemet. Prøv evt. at forklare det med andre
> ord.
Det er også kun et problem, hvis det er et problem! *S*
Kan man komme udenom uden problemer, er det ikke et problem.
Mvh. Lisbeth
| |
Niels Pein (25-02-2007)
| Kommentar Fra : Niels Pein |
Dato : 25-02-07 14:05 |
|
"Lisbeth Jacobsen" skrev ...
> "Niels Pein" skrev ...
>
>> Man kan da sagtens overhale selvom man skal tværs gennem de baner af sne
>> > der dannes mellem sporene, når den foran kører langsomt nok.
>
> Det forekommer mig, at jeg taler om de situationer, der er problematiske -
> mens du argumenterer med de situationer, der IKKE er det *S*
>
Hvis du selv har problemer med at køre hurtigere, hvordan kan du så synes at
den foran kører for langsomt?
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX
| |
Lisbeth Jacobsen (25-02-2007)
| Kommentar Fra : Lisbeth Jacobsen |
Dato : 25-02-07 16:25 |
|
"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse
news:45e18978$0$13683$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hvis du selv har problemer med at køre hurtigere, hvordan kan du så synes
> at den foran kører for langsomt?
Ikke forstået.
| |
Niels Pein (25-02-2007)
| Kommentar Fra : Niels Pein |
Dato : 25-02-07 23:48 |
|
"Lisbeth Jacobsen" skrev ...
> "Niels Pein" skrev ...
>
>> Hvis du selv har problemer med at køre hurtigere, hvordan kan du så synes
>> at den foran kører for langsomt?
>
> Ikke forstået.
>
Jeg spurgte tidligere om hvorfor du ikke bare overhalede hvis du synes dem
foran kører for langsomt
Dit svar gik på, at det gør du også, undtagen hvis forholdene ikke er til
det, med sne og is på vejene.
Og så er det jeg ikke kan se problemet. For hvis forholdene ikke er til at
du kan overhale (altså køre hurtigere), hvorfor vil du så have at ham foran
skal køre hurtigere?
Hvis du kan køre hurtigere forsvarligt, så overhal. Hvis du ikke mener du
kan, så har du heller ikke brug for at overhale. Altså; ingen problem.
Eller er problemet at du ikke er tryg ved selve overhalingsmanøvren? Nu
gætter jeg bare, for jeg kan stadig ikke se problemet.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX
| |
Lisbeth Jacobsen (26-02-2007)
| Kommentar Fra : Lisbeth Jacobsen |
Dato : 26-02-07 00:29 |
|
"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse
news:45e21226$0$4472$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jeg spurgte tidligere om hvorfor du ikke bare overhalede hvis du synes dem
> foran kører for langsomt
Det gør jeg da også bare, hvis det er muligt eller forsvarligt. Hvad det
ikke altid er.
> Dit svar gik på, at det gør du også, undtagen hvis forholdene ikke er til
> det, med sne og is på vejene.
Ja. .... eller hvis andre forhold forhindrer det eller gør det uforsvarligt.
> Og så er det jeg ikke kan se problemet. For hvis forholdene ikke er til at
> du kan overhale (altså køre hurtigere), hvorfor vil du så have at ham
> foran skal køre hurtigere?
At overhale er ikke kun et spørgsmål om fart!
Det er også er spørgsmål om oversigt, striberne på vejen, plads i 2. spor,
fare ved vognbaneskift på grund af sne/is på vejen, bilens kraft....
> Hvis du kan køre hurtigere forsvarligt, så overhal.
Hvis det er muligt, ja *S* Og forsvarligt!
> Hvis du ikke mener du kan, så har du heller ikke brug for at overhale.
Har jeg ikke. Det var dog ligegodt dælens *GGGG*
I dag smølede jeg mange kilometer bag en bilist (ud af Randersvej i Århus)
som jeg ikke kunne overhale, fordi der også i ydersporet lå mindst én
smølende bilist med en lang og tæt hale efter sig. Begge spor bevægede sig
med 45-50 km/t på en strækning, hvor 70 km/t både var forsvarligt og
tilladt.
Der var ingen fare på færde i min nærhed, men det undrede mig, at bilen
foran mig - på trods af mange hundrede meter op til næste bil - ikke ville
køre mere end halvt så hurtigt som både tilladt og forsvarligt.
> Eller er problemet at du ikke er tryg ved selve overhalingsmanøvren?
Hvis jeg ikke er, overhaler jeg selvfølgelig ikke.
I dag ville jeg have været helt tryg ved at overhale den smølende bilist
foran mig - men kunne ikke, da der lå en smølende bilist i hvert spor. Og
masser af biler i sporet til venstre for mig.
Og hvorfor der i begge spor var bilister, der ikke ville køre 70 km/t på
stedet, har jeg ingen anelse om.
Bilen foran mig overhalede jeg, da vi var kørt gennem rundkørslen ved Ikea
og satte kurs mod motorvejen.
Jeg traks fluks ind i indersporet.
Han trak lidt efter ud i ydersporet og forsvandt længere og længere bagud
med sine formodentlig 45-50 km/t.
Jeg bemærkede, inden jeg nåede op på bakken, at han flere gange blev
overhalet indenom......
Mvh. Lisbeth
| |
Stefan (21-02-2007)
| Kommentar Fra : Stefan |
Dato : 21-02-07 14:20 |
|
> Nej da, selvfølgelig ikke. Så længe bæltekøretøjer kan komme frem, så
> længe dur sommerdæk fint. Man skal bare køre stille og roligt, så er
> sommerdæk mindst ligeså gode som vinterdæk. Og skulle vejen være ryddet og
> saltet, ja så er sommerdæk faktisk meget bedre end vinterdæk til at bringe
> din bil til standsning. Det er _kun_ hvis du har 275'ere eller derover, at
> det er nødvendigt med vinterdæk. Alt andet er noget pjat.
>
Du glemte at slå "ironi" til og fra
Stef
| |
Karsten Feddersen (21-02-2007)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 21-02-07 14:34 |
|
Hej
Stefan wrote:
> Du glemte at slå "ironi" til og fra
Tænkte at det ikke var nødvendigt, men håber da ikke at nogen tager fejl
--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
| |
Martin Johansen [600~ (21-02-2007)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 21-02-07 14:37 |
|
> Tænkte at det ikke var nødvendigt, men håber da ikke at nogen tager fejl
>
Altså jeg var ikke i tvivl.. Men kunne godt ligne, at Lisbeth er i tvivl om
din hensigt
| |
Lisbeth Jacobsen (21-02-2007)
| Kommentar Fra : Lisbeth Jacobsen |
Dato : 21-02-07 15:00 |
|
"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:45dc4b02$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
>> Tænkte at det ikke var nødvendigt, men håber da ikke at nogen tager fejl
>>
>
> Altså jeg var ikke i tvivl.. Men kunne godt ligne, at Lisbeth er i tvivl
> om din hensigt
Jeg har bestemt taget Karsten helt seriøst! Troede han mente det!
| |
Karsten Feddersen (21-02-2007)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 21-02-07 15:15 |
|
Hej
Lisbeth Jacobsen wrote:
> Jeg har bestemt taget Karsten helt seriøst! Troede han mente det!
Med hensyn til vinterdæk er der vist slet ingen tvivl om, at jeg er den
helt store fortaler og at folk med sommerdæk bare har at blive hjemme
når det sner.
Lige nu kommer der slud ned her i Vejle og jeg var lige nede at tanke.
Nogle kører helt ned til 35 km/t på de store indfaldsveje. Det skulle
simpelthen forbydes. Jeg så endda en på motorcykel som kontrast. Det
siger lidt om hvor uproblematisk det er at komme frem lige nu.
--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
| |
Stoffer (21-02-2007)
| Kommentar Fra : Stoffer |
Dato : 21-02-07 13:33 |
|
"Jesper " <spam@me.com> wrote in message
news .tn3j6ra6cdhq1q@xn--stationr1-m3a...
> Og hvis der stadig er nogen derude med sommerdæk på - er det så ikke idag
> i bliver hjemme ? ;)
>
Næ, har lige været en tur ved købmanden og bageren.
Tror der er 2-3mm tilbage på fordækkene og de hænger dælme ikke godt fast i
den smule sne.
ABS'en var aktiv stort set under hver eneste nedbremsning, måske var det
fremprovokeret
Økonomi og dovenskab er grunden til manglende vinterdæk.
Synes at visse folk herinde er helt hysteriske med vinterdæk.
Når man er klar over, at man stortset ingen vejgreb har, så må man jo
tilpasse sin hastighed.
Sådan fungere det for lang de fleste bilister, -en overvejelse om bla.
hastighed, vejgreb og risiko.
Desværre er der jo nogen som engang imellem, bliver overrasket over sine
manglende evner til at vurdere dette.
*Ironi*
Staten har åbenbart vurderet, at denne risiko ikke er nødvendigt at lovgive
mod.
Der bliver lovgivet mod mange andre bagateller, ergo må vinterdæk ikke være
nødvendigt.
| |
Martin Johansen [600~ (21-02-2007)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 21-02-07 13:37 |
|
> Staten har åbenbart vurderet, at denne risiko ikke er nødvendigt at
> lovgive mod.
Bare rolig.. det kommer.
Normalt er jeg imod, at lovgive mod alt muligt, men når folk ikke kan finde
ud af det selv, må de jo hjælpes...
/Martin
| |
Per Henneberg Kriste~ (21-02-2007)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 21-02-07 13:58 |
|
Martin Johansen [6000] wrote:
>> Staten har åbenbart vurderet, at denne risiko ikke er nødvendigt at
>> lovgive mod.
>
> Bare rolig.. det kommer.
Mon dog. De næste mange år vil det knibe med rigtig vinter i DK...
--
Per, Esbjerg
Skistøvler sælges størrelse 44-45 til 300 kr. parret,
meget billigt til prisen, er som nye,
sælges fordi jeg er blevet for handicappet til at stå på ski :)
| |
Ukendt (21-02-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 21-02-07 14:04 |
|
"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:45dc41dc$0$170$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Mon dog. De næste mange år vil det knibe med rigtig vinter i DK...
>
> --
> Per, Esbjerg
> Skistøvler sælges størrelse 44-45 til 300 kr. parret,
> meget billigt til prisen, er som nye,
Æv! - Tænkte ellers lige på at købe de der skistøvler
/HB
| |
Per Henneberg Kriste~ (21-02-2007)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 21-02-07 15:04 |
|
HB wrote:
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en
> meddelelse news:45dc41dc$0$170$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>> Mon dog. De næste mange år vil det knibe med rigtig vinter i DK...
>> Per, Esbjerg
>> Skistøvler sælges størrelse 44-45 til 300 kr. parret,
>> meget billigt til prisen, er som nye,
>
> Æv! - Tænkte ellers lige på at købe de der skistøvler
De er kuns til udenlandsk brug ;)
--
Per, Esbjerg
Ski sælges med bæretaske, størrelse passer til 175-180 cm person, kr. 500
| |
Karsten Feddersen (21-02-2007)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 21-02-07 14:06 |
|
Hej
Per Henneberg Kristensen wrote:
> Mon dog. De næste mange år vil det knibe med rigtig vinter i DK...
Vi behøver heller ikke nogen rigtig vinter. Folk opfører sig som om der
er en istid på vej så snart der kommer et enkelt fnug.
--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
| |
Fam. Olsen (21-02-2007)
| Kommentar Fra : Fam. Olsen |
Dato : 21-02-07 15:46 |
|
"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
news:45dc4398$0$91714$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Vi behøver heller ikke nogen rigtig vinter. Folk opfører sig som om der er
> en istid på vej så snart der kommer et enkelt fnug.
He he ja her på Bornholm blev der iværksat sneberedskab med forsvarets
pmv'er i går eftermiddags. Og endnu pt. har der ikke engang været behov for
en sneplov. Man skal faktisk skrabe længe for at få nok sne til en lille
snebold.
MVH Niels
| |
Lisbeth Jacobsen (21-02-2007)
| Kommentar Fra : Lisbeth Jacobsen |
Dato : 21-02-07 16:01 |
|
"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse
news:45dc5bbe$0$52123$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> He he ja her på Bornholm blev der iværksat sneberedskab med forsvarets
> pmv'er i går eftermiddags. Og endnu pt. har der ikke engang været behov
> for en sneplov. Man skal faktisk skrabe længe for at få nok sne til en
> lille snebold.
Jeg har været ude og køre på veje, hvor vej og nærliggende marker gik ud i
ét.
Jeg har set flere biler i grøften
Jeg har set sporene af en skolebus, der kørte af banen (børnene var sat af i
skolen inden)
Min bils ESP blev aktiveret et par gange undervejs
Min mor har været på skadestuen i Randers - som havde travlt på grund af en
efterskolebus - med elever - der var gledet af banen.
Så nogle steder ER der sne og sæbeglatte veje.
| |
Lisbeth Jacobsen (21-02-2007)
| Kommentar Fra : Lisbeth Jacobsen |
Dato : 21-02-07 17:18 |
|
"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen_FJERN@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:45dc5eb9$0$4155$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Min mor har været på skadestuen i Randers - som havde travlt på grund af
> en efterskolebus - med elever - der var gledet af banen.
Denne her er udsendt af Ritzau:
"15 børn er kommet til skade, efter at en skolebus er væltet på Mariagervej
i
Hvidsten ved Randers, oplyser politiet."
Det må være dem, der sørgede for travlhed på skadestuen i Randers i dag.
| |
Brian (21-02-2007)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 21-02-07 17:37 |
|
Lisbeth Jacobsen wrote:
> Min bils ESP blev aktiveret et par gange undervejs
Hva dælen, det må jo betyde at du enten ikke har kørt efter forholdene,
eller har overvurderet dine evner som fører af et automobil
/Brian
| |
Lisbeth Jacobsen (21-02-2007)
| Kommentar Fra : Lisbeth Jacobsen |
Dato : 21-02-07 17:41 |
|
"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse
news:45dc7535$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...
> Hva dælen, det må jo betyde at du enten ikke har kørt efter forholdene,
> eller har overvurderet dine evner som fører af et automobil
Farten var for høj det pågældende sted - ergo kørte jeg ikke efter
forholdene og må således have overvurderet mine evner. Og/eller
undervurderet forholdene *S*
Det skete endog på tidspunkter med meget lav fart, men altså et hak højere
end underlaget egnede sig til.
Mvh. Lisbeth
| |
Rune S. Larsen (21-02-2007)
| Kommentar Fra : Rune S. Larsen |
Dato : 21-02-07 23:52 |
|
Lisbeth Jacobsen wrote:
> Det skete endog på tidspunkter med meget lav fart, men altså et hak højere
> end underlaget egnede sig til.
>
> Mvh. Lisbeth
Har man ikke mærket grænsen, kender man den ikke. Og kender man ikke
grænsen kan man ikke køre efter forholdene ;)
Vh Rune
| |
Lisbeth Jacobsen (22-02-2007)
| Kommentar Fra : Lisbeth Jacobsen |
Dato : 22-02-07 09:34 |
|
"Rune S. Larsen" <not@working.email> skrev i en meddelelse
news:45dccd19$0$177$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Har man ikke mærket grænsen, kender man den ikke. Og kender man ikke
> grænsen kan man ikke køre efter forholdene ;)
Enig. Så jeg er også en af dem, der gerne leger med bilen (under sikre
forhold) når sneen falder. Det er en god chance for at lære både bilens og
egne reaktioner/evner at kende.
Mvh. Lisbeth
| |
Martin Johansen [600~ (22-02-2007)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 22-02-07 14:53 |
|
> Enig. Så jeg er også en af dem, der gerne leger med bilen (under sikre
> forhold) når sneen falder. Det er en god chance for at lære både bilens og
> egne reaktioner/evner at kende.
Det er også det eneste rigtige, at gøre. Dem der ikke gør det, så jeg gerne
holdte sig væk fra vejene.
| |
Ukendt (21-02-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 21-02-07 17:14 |
|
"Jesper " <spam@me.com> skrev i en meddelelse
news .tn3j6ra6cdhq1q@xn--stationr1-m3a...
> Og hvis der stadig er nogen derude med sommerdæk på - er det så ikke idag
> i bliver hjemme ? ;)
nej jeg skal jo på arbejde med mine sommerdæk i regnvejr og plusgrader
--
Tom
| |
tommy (22-02-2007)
| Kommentar Fra : tommy |
Dato : 22-02-07 15:02 |
|
afstand, ja gerne men ikke for at andre skal stjæle afstanden, tænkt eks.
lastbil kører stille og roligt mod et lyskryds / bakke for at undgå holde
stille, så man ikke kan komme igang igen, men hvad sker, et tågehoved skal
lige ind foran og hvad sker så, lastbilen kommer til at holde stille, og kan
ikke komme igang igen, med brok fra småbilerne til følge
Tommy
"Jesper " <spam@me.com> skrev i en meddelelse
news .tn3j6ra6cdhq1q@xn--stationr1-m3a...
> Og hvis der stadig er nogen derude med sommerdæk på - er det så ikke idag
> i bliver hjemme ? ;)
>
> --
> Jesper,
--------------------------------------------------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 118 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.
| |
Bob :-\) (23-02-2007)
| Kommentar Fra : Bob :-\) |
Dato : 23-02-07 18:03 |
|
"Jesper " <spam@me.com> skrev i en meddelelse
news .tn3j6ra6cdhq1q@xn--stationr1-m3a...
> Og hvis der stadig er nogen derude med sommerdæk på - er det så ikke idag
> i bliver hjemme ? ;)
>
> --
> Jesper
---------------------------------------------------
Nej , har været på arbejde både igår og idag fra kl 7.00 morgen
(har ca 12 km) bor selv på landet og skal ind til byen for at arbejde.
Hilsen Robert
Fiat Marea 1.9 Jtd på Sommerdæk (Som har skovl og Snekæder i
bagagerummet)
p.s på vej hjem igår , da jeg skulle op på en afkørsel på a26 (7990).
Blev jeg nødt til at stoppe , og vi skulle grave en citroen c5 fri (på
Vinterdæk)
da han ikke lige havde fulgt afkørsel rundt
| |
|
|