Stik - dypkoger/lader?
Fra : KASO

Dato : 20-02-07 08:20

Jeg har en Einhell elektronisk lader, som jeg gerne vil kunne tilslutte
nemt - dvs. uden at "lukke låget op". Jeg vil derfor gerne have en nem, fast
tilslutning, der kan holde til vejrlig m.m. Jeg har derfor kigget efter de
tilslutning, der findes til elektriske motorvarmere ("dypkogere"), men jeg
har ikke kunnet finde stikkene alene - i bedste fald skal man købe 2
ledninger til 125-150kr. stykket, hvilket jeg synes er i overkanten.
Stikkene skal helst være så små som muligt - men skal alligevel kunne holde
til de 10A, laderen kan lade med. Nogen, der ved, hvor man kan købe stikkene
i "løs vægt"?

På forhånd tak!

Fra : Torben Scheel

Dato : 20-02-07 09:37

KASO wrote:
> [...]
> til de 10A, laderen kan lade med. Nogen, der ved, hvor man kan købe stikkene

Biltema og sikkert enhver Mekonomen : biltema 43-228 og 43-226 (eller en
vandtæt udgave). Skibsprovianteringen har deluxe udgaverne.

Eller måske bedre - et anhængerstik.

--
vh
Torben

Fra : Steen Andersen

Dato : 20-02-07 17:17

Jeg tolker KASO´s spørgsmål som at laderen skal sidde fast i bilen og
tilslutningen der efterspørges er 230V. Hvis dette er forkert - se venligst
bort fra mit indlæg!

> Biltema og sikkert enhver Mekonomen : biltema 43-228 og 43-226 (eller en
> vandtæt udgave). Skibsprovianteringen har deluxe udgaverne.
>
> Eller måske bedre - et anhængerstik.

Jeg har begge Biltema-modellerne. Dem ville jeg ikke anvende til udendørs
montering og 230V tilslutning.

I min firmabil har jeg 230V indtag fra DEFA, se link
http://www.bylow.dk/bylowweb/default.asp?page=434

De er, som KASO skriver, dyre og jeg har søgt med lys og lygte efter løs
vægt, men har ikke kunnet finde dem. Jeg vil dog sige at kvaliteten er
rigtig god!

Hvis KASO har tænkt på 12 V indtag er ideen med cigaret-typen nok udmærket,
jeg ville dog vælge en kvalitet et nummer højere end Biltema. På en John
Deere traktor har jeg set 2 solide stykker kobber, der var monteret under
det ene fodtrin under en gummihætte, se DET var en nem måde at tilslutte
startkabler / lader på - bondemanden behøvede hverken at åbne nogen
hjelm/klap eller at bukke sig ned.

-Steen

Fra : KASO

Dato : 20-02-07 21:19

"Steen Andersen" <duebjerg@removedettemail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:45db1f00$0$4163$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Jeg tolker KASO´s spørgsmål som at laderen skal sidde fast i bilen og
> tilslutningen der efterspørges er 230V. Hvis dette er forkert - se
> venligst bort fra mit indlæg!

Nej - jeg har laderen placeret i et skur med ledningerne ført ud i
carporten. Herfra ønsker jeg at koble nemt til bilens batteri uden at åbne
hjelmen.

> Jeg har begge Biltema-modellerne. Dem ville jeg ikke anvende til udendørs
> montering og 230V tilslutning.
>
> I min firmabil har jeg 230V indtag fra DEFA, se link
> http://www.bylow.dk/bylowweb/default.asp?page=434

Miniplug er fsv. perfekt - men jeg kan ikke finde dem "løst" - desværre.

> [...]
> at tilslutte startkabler / lader på - bondemanden behøvede hverken at åbne
> nogen hjelm/klap eller at bukke sig ned.

Smart - men ikke så nemt at lave diskret på en moderne bil...

Fra : KASO

Dato : 20-02-07 21:21

> Biltema og sikkert enhver Mekonomen : biltema 43-228 og 43-226 (eller en
> vandtæt udgave). Skibsprovianteringen har deluxe udgaverne.

Hmm - ideén er ikke helt skæv, men jeg tror ikke at de er tilstrækkeligt
vejrbestandige.

> Eller måske bedre - et anhængerstik.

Lidt for klodset - men tak for budene!

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-02-07 19:01

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse news:45daa0db$0$892

> Stikkene skal helst være så små som muligt - men skal alligevel kunne
> holde til de 10A, laderen kan lade med. Nogen, der ved, hvor man kan købe
> stikkene i "løs vægt"?

Som jeg læser det, vil du have laderen uden for bilen, Og akku´s +,- poler
ført til stikket?. Der er et prob. med at trække stor strøm i tynde
ledninger, det giver spænd.fald, og dem til en 5-600W dyppekoger er tynde,
0,75-1#. Har en af Biltemas dyppekogere, som forøvrigt virker fortrinligt.
Den skal bare køre i min 2 timer, 550W er ikke meget i det game ;).

Fra : KASO

Dato : 20-02-07 21:23

> Som jeg læser det, vil du have laderen uden for bilen, Og akku´s +,- poler
> ført til stikket?.

Jeps!

> Der er et prob. med at trække stor strøm i tynde ledninger, det giver
> spænd.fald, og dem til en 5-600W dyppekoger er tynde, 0,75-1#.

Det burde dog være tilstrækkeligt til de maksimalt 10A, laderen kan give.
Det meste af tiden lader den med væsentligt lavere strøm.

> Har en af Biltemas dyppekogere, som forøvrigt virker fortrinligt. Den skal
> bare køre i min 2 timer, 550W er ikke meget i det game ;).

Nej - her er et 5kW oliefyr lidt mere effektivt

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 21-02-07 20:56

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse news:45db5887$0$904

> Det burde dog være tilstrækkeligt til de maksimalt 10A, laderen kan give.
> Det meste af tiden lader den med væsentligt lavere strøm.

Enig, det vil bare tage længere tid at lade en helt afladet akku. op.

Fra : Sidse

Dato : 20-02-07 21:16

> [...]
> alligevel kunne holde til de 10A, laderen kan lade med. Nogen, der ved,
> hvor man kan købe stikkene i "løs vægt"?

jeg har sådan et sæt fra en dypkoger til en bil der ikke eksisterer mere.
Kan sende dig et billede hvis interresse.
Kan afhentes for dåsecola

Henrik
www.ha-ts.dk

Fra : KASO

Dato : 20-02-07 21:42

"Sidse" <sidse@(SPAM)stubnet.dk> skrev i en meddelelse

> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> jeg har sådan et sæt fra en dypkoger til en bil der ikke eksisterer mere.
> Kan sende dig et billede hvis interresse.
> Kan afhentes for dåsecola

Det lyder interessant - angiver din link, hvor i landet du bor?

Fra : Sidse

Dato : 21-02-07 19:56

> Det lyder interessant - angiver din link, hvor i landet du bor?

Ja det adressen står på siden.

Henrik
www.ha-ts.dk

Fra : KASO

Dato : 22-02-07 23:54

> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Ja det adressen står på siden.

OK - lidt langt herfra - og min far har i mellemtiden "fremfundet" nogle
passende stik, men tak for tilbuddet og den gode vilje!

Fra : Torben Scheel

Dato : 23-02-07 09:51

KASO wrote:
> OK - lidt langt herfra - og min far har i mellemtiden "fremfundet" nogle
> passende stik, men tak for tilbuddet og den gode vilje!

Kan du løfte sløret for den løsning du har valgt? Om ikke andet så for
at bidrage til google goups med en fornuftig løsning.

--
vh
Torben

Fra : KASO

Dato : 24-02-07 09:32

> Kan du løfte sløret for den løsning du har valgt? Om ikke andet så for at
> bidrage til google goups med en fornuftig løsning.

Gerne - når jeg har stikkene i hus. De er indkøbt hos en autoelektrikker -
og jeg har endnu ikke nået at få hentet dem, men jeg skriver lidt mere, når
jeg har dem. Pt. nøjes jeg med en nødløsning med "næb" til polerne (op med
hjelmen), men for mange samlinger og for tynde ledninger i nuværende
nødløsning giver et for stort tab undervejs. Der er dog nok "tilbage" til at
bilen er frisk hver morgen.