Entourage og Exchange
Fra : Michael Holm

Dato : 21-02-07 12:23

Skal til at checke mail via en Exhange server - tilgang via webmail
(Outlook Web Access) er fin, men jeg kan ikke få Entourage til at funke.
Nogen der kan sige noget generelt om hvad man skal huske for at få det
til at funke - måske nogen der har prøvet og husker en lille ting der
lige drillede i starten ?

--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : hanschr71

Dato : 21-02-07 14:20

On 21 Feb., 12:23, macs...@toitsu.dk (Michael Holm) wrote:
> [...]
> Nogen der kan sige noget generelt om hvad man skal huske for at få det
> til at funke - måske nogen der har prøvet og husker en lille ting der

Du har en fuldt opdateret Entourage, ikk? Og du bruger den URL du
bruger til OWA, som serveradresse, ikke? Og du kender domænenavnet?

/hc

Fra : Michael Holm

Dato : 21-02-07 21:46

hanschr71 <hanschr71@gmail.com> wrote:

> Du har en fuldt opdateret Entourage, ikk?
jeps

> Og du bruger den URL du bruger til OWA, som serveradresse, ikke?
nej -
skal jeg det ? jeg så en teknikker som satte det op på en windows
maskine i Outlook - han brugte ikke en URL... men det skal man måske i
Entourage?

> Og du kender domænenavnet?

jeps

Fra : Michael Holm

Dato : 22-02-07 01:22

Michael Holm <macsoup@toitsu.dk> wrote:

> [...]
> skal jeg det ? jeg så en teknikker som satte det op på en windows
> maskine i Outlook - han brugte ikke en URL... men det skal man måske i

Det hjalp med url'en - Tak! - men nu kører det på en måde ligesom OWA -
kunne se af tidligere indlag at adressebogen kunne drille - den har man
ikke adgang til via OWA og heller ikke i Entourage...
kan man sætte Entourage op så den ikke køre via OWA - men direkte på
Exchange ?
Eller skal jeg lokke LDAP server adressen ud af admin og så sætte den
ind under Advanced ?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-02-07 11:22

> [...]

> ikke adgang til via OWA og heller ikke i Entourage...
> kan man sætte Entourage op så den ikke køre via OWA - men direkte på

njaeh, Enturage kan kun køre via OWA. Men kan dog snakke LDAP med
adressebogen ... som regel.

> Eller skal jeg lokke LDAP server adressen ud af admin og så sætte den
> ind under Advanced ?

jep

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Michael Holm

Dato : 22-02-07 11:35

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> njaeh, Enturage kan kun køre via OWA.

æv :)

>Men kan dog snakke LDAP med
> adressebogen ... som regel.

> jep
>
> /thomas
Nu spørger jeg måske lidt dumt men kan man gætte sig til LDAP serverens
navn?
Udfra OWA f.eks. ?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-02-07 11:38

> [...]

> æv :)

> Nu spørger jeg måske lidt dumt men kan man gætte sig til LDAP serverens

monstro den ikke ligger på samme adresse som OWA serveren, men hvis det
er en stor organistation kan det være forskellige servere. Det kan også
være på non standard porte, via SSL etc. etc.

*/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 22-02-07 17:16

Thomas von Hassel wrote:
> monstro den ikke ligger på samme adresse som OWA serveren, men hvis det
> er en stor organistation kan det være forskellige servere. Det kan også
> være på non standard porte, via SSL etc. etc.

Entourage skal snakke med Global Catalog via LDAP, dvs. der skal være
åbent for LDAP-opslag på port 3268 mod de relevante domænecontrollere.
Men det er nok de færreste admin'er der vil åbne for dette mod internettet.

Dog burde den globale adresseliste kunne ses fra OWA via en søgning -
ellers er det ikke konfigureret korrekt.

På min arbejdsplads kan jeg bruge Entourage hjemmefra mod OWA-serveren,
men det er så uden adgang til adresselisten. I stedet kan jeg så bruge
den VPN-adgang jeg også har - og så er der ingen problemer.

--
mvh.
Thomas Tvegaard

Fra : Michael Holm

Dato : 22-02-07 19:33

Thomas Tvegaard <tvegaard@*ud*gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Dog burde den globale adresseliste kunne ses fra OWA via en søgning -
> ellers er det ikke konfigureret korrekt.

dem på Windows kan godt søge men fra mac'en kan man ikke :(

> På min arbejdsplads kan jeg bruge Entourage hjemmefra mod OWA-serveren,
> men det er så uden adgang til adresselisten. I stedet kan jeg så bruge
> den VPN-adgang jeg også har - og så er der ingen problemer.

det lyder godt, har lige fået vpn til at funke - nu skal jeg blot have
domænet fra admin

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 22-02-07 22:09

Michael Holm wrote:

> dem på Windows kan godt søge men fra mac'en kan man ikke :(

Betyder det at brugere af OWA fra Windows kan søge efter adresser, men
du kan ikke fra OWA på Mac'en? Hvis det er sådan, så er der noget der
ikke stemmer... hmmm...

--
mvh.
Thomas Tvegaard

Fra : Michael Holm

Dato : 22-02-07 22:30

> [...]

> Betyder det at brugere af OWA fra Windows kan søge efter adresser, men
> du kan ikke fra OWA på Mac'en? Hvis det er sådan, så er der noget der

skal ud og sidde i lufthavnen imorgen tidlig og se om jeg kan komme til
stockholm :)
Men mandag tester jeg OWA igen, måske er det bare mig :)

Tak for hjælpen indtil videre!

Fra : Michael Holm

Dato : 26-02-07 16:15

> [...]

> Betyder det at brugere af OWA fra Windows kan søge efter adresser, men
> du kan ikke fra OWA på Mac'en? Hvis det er sådan, så er der noget der

jo kan godt alligevel søge i OWA via Safari... man kan finde personer og
så markere deres Alias (man kan ikke se deres rigtige adresser) sætte
aliaset ind og maile til dem.

Men Entourage kan jeg ikke få til at søge efter adresser....

Admin. har sendt mig en adresse, men jeg kan ikke få den til at virke...

inde i selve entourage har kan jeg godt lave en nu kontakt som så også
fremgår på web (OWA) men søgning i den global listing kan jeg ikke fra
Entourage, kun fra websiden....

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 27-02-07 22:21

Michael Holm wrote:
> jo kan godt alligevel søge i OWA via Safari... man kan finde personer og
> så markere deres Alias (man kan ikke se deres rigtige adresser) sætte
> aliaset ind og maile til dem.

Det burde også bare virke. Mht. adresser, så er det af Microsoft
besluttet at alle brugere af OWA og Outlook ikke behøver at se
mailadressen for interne afsendere - set i forhold til
Exchange-serveren. Det er jo egl. også logisk idet alle interne adresser
findes i den centrale adresseliste.

> [...]
>
> inde i selve entourage har kan jeg godt lave en nu kontakt som så også
> fremgår på web (OWA) men søgning i den global listing kan jeg ikke fra

Hvis LDAP-serveren er tilgængelig uden for netværket, så er Mortens
forslag om SSL et godt bud.

Ellers kunne en test på lokalnetværket måske være et forsøg værd?

På arbejdet sætter jeg normalt Entourage op vha. Account Setup Assistant
og så udfyldes LDAP Server automatisk med den på tidspunktet hurtigst
svarende domænecontroller. Men vi understøtter så kun Entourage uden for
netværket via VPN og har derfor intet problem med at LDAP ikke kan nås
eksternt.

--
mvh.
Thomas Tvegaard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-02-07 18:05

Michael Holm <macsoup@toitsu.dk> wrote:

> dem på Windows kan godt søge men fra mac'en kan man ikke :(

Outlook klienterne kører formegenligt Exchange internt, de kan
således cache adressebøgerne, så de er tilgængelige når man sidder
externt og kører https op imod owa'en.

mht sikkerhed og ldap externt, er der også den mulighed at man kører
ldap'en over SSL og kræver godkendelse. Det kan muligvis formilde
visse sysadmin'er.

Fra : Michael Holm

Dato : 26-02-07 16:17

> [...]
>
> mht sikkerhed og ldap externt, er der også den mulighed at man kører
> ldap'en over SSL og kræver godkendelse. Det kan muligvis formilde

ok -prøver at snakke med dem imorgen.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-02-07 18:07

> [...]

> ikke adgang til via OWA og heller ikke i Entourage...
> kan man sætte Entourage op så den ikke køre via OWA - men direkte på

Entourage kan ikke snakke MAPAI med din exchange server, kun http,
https og imap.

> Eller skal jeg lokke LDAP server adressen ud af admin og så sætte den
> ind under Advanced ?

jepper.

Fra : Michael Horn

Dato : 27-03-08 18:10

> [...]

> Exchange ?
> Eller skal jeg lokke LDAP server adressen ud af admin og så sætte den

Hej NG.

Mit Firma har opgraderet exchange til OWA. Via web/safari kan jeg fint
logge ind ved hj.a.OWA, men ikke via Entourage 2004. Den bliver ved at
spørge efter password, men det ved jeg er korrekt.
Jeg fandt denne guide på google:
http://www.uni2.dk/Support/Hosted%20exchange/Opsaetning%20af%20Outlook%2
02003%20-%20NY/Manuel%20opsaetning%20i%20Mac%20OSX-NY.aspx

Har nogen en go ide??

Michael Horn

Fra : Michael Holm

Dato : 27-03-08 22:18

Michael Horn <brmhorn@skalfjernesgmail.com> wrote:

> [...]
> http://www.uni2.dk/Support/Hosted%20exchange/Opsaetning%20af%20Outlook%2
> 02003%20-%20NY/Manuel%20opsaetning%20i%20Mac%20OSX-NY.aspx

Jeg har haft samme problem har sat en hel masse op på forskellige mac'er
og pludselig var en der ikke ville :(
prøve at slette din microsoft mappe i dokument mappen og start forfra,
mener jeg fik det til at virke på den måde til sidst.

foriøvrig brugte en lidt anden måde at skrive ind ved feltet "Exchange
server" = 2 varianter der begge virker::

1. OWA variantet - http://mail.xxxx/exchange hvor xxx er det domæne der
står i din email adresse
På min nye arbejdsplads skulle jeg skrive det lidt anderledes:
https://webmail.xxxxxxxx/exchg/MIHO/ igen er xxx domænet i email
adressen og miho står her for foreste del af min email.

2. navnet på den ip adresse eller dns navn selve din mailserver hedder
(måske det samme som står efter dit snabela)

Fra : Michael Horn

Dato : 28-03-08 17:05

Michael Holm <spam@toitsu.dk> wrote:

> [...]
>
> 2. navnet på den ip adresse eller dns navn selve din mailserver hedder
> (måske det samme som står efter dit snabela)

Hej MiHo

Tak for tippet.

Jeg får denne besked fra entourage når jeg prøver setup assistenten:

Verifying Exchange account "xxxx\pcmiho" on "https://post.xxx.dk":
Verification Failed: "Logon failure: unknown user name or bad password"
(-17900 )

Some of your account settings are incorrect. Click the left arrow and
verify the items highlighted in red. To complete setup without verifying
your account settings, click the right arrow.

Jeg ved positivt at password og username er korrekte. Jeg har prøvet at
ændre med webmail til: "https://webmail.post.xxxx.dk" samt
"https://webmail.post.xxx.dk/exchange "

Men den kommer kun med denne fejlmeddelelse..

Man kan krydse af i brug ssl, men hvis man ikke gør det er den lidt
længere om at kome med fejlmeddelelsen

Michael Horn

Fra : Michael Holm

Dato : 28-03-08 19:16

Michael Horn <brmhorn@skalfjernesgmail.com> wrote:

> Hej MiHo

nå ja det hedder vi begge :)

> [...]
>
> Men den kommer kun med denne fejlmeddelelse..
>
> Man kan krydse af i brug ssl, men hvis man ikke gør det er den lidt

ups - det skulle jeg også lige havde nævnt - jeg har aldrig fået verify
til at virke når man kører gennem med assitenten, blot vælg skip :)
på den min gamle konto skulle der ikke hak ved sl på den nye har jeg hak

du er velkommen til at ringe før eller efter xfaktor så kan vi gennemgå
punkteren punkt for punkt 2125 1471

Fra : Michael Horn

Dato : 28-03-08 21:02

> [...]

> min gamle konto skulle der ikke hak ved sl på den nye har jeg hak
>
> du er velkommen til at ringe før eller efter xfaktor så kan vi gennemgå

Det var et meget flot tilbud - vi snakkes ved :)

-- Mvh Michael Horn

Fra : Jesper Arning

Dato : 27-03-08 22:36

On 2007-02-21 12:23:13 +0100, macsoup@toitsu.dk (Michael Holm) said:

> [...]
> Nogen der kan sige noget generelt om hvad man skal huske for at få det
> til at funke - måske nogen der har prøvet og husker en lille ting der

Følgende er sakset fra min hosted exchange udbyder .. guiden er til
Entourage 2004 men fungerede også 100% til entourage 2008

Answer: It is possible to configure Entourage to connect to your
Business Exchange Pro account. Please note that the Entourage Client
does not support RPC over HTTPS. You will need to follow these steps to
configure Entourage.

NOTE: Before proceeding, please run Software Update to install the
latest patches and updates for Office 2004/2008. Depending on which
updates are installed, some of the fields may be located on different
screens than described below.

1. Open Entourage. From the menu, select Account Settings.... Select
Exchange and create a new account.
2. When prompted, enter the following details:
* Email Address: **your email address**
* User ID: **Important: Entourage users cannot use the Email
Address as their User ID. The Entourage User ID is the first 20
characters of your email address with the '@' replaced by '_'. If the
20th character is a "." then replace it with a "_". If your email
address is less than 20 characters, simply use all the available
characters.**
* Domain: ad2 <-- Her er det selvfølgeligt tale om min
udbyder, ikke det samme hos dig < ---
* Password: **your password**
3. Proceed to the next step. At the next step Entourage will attempt
to connect to the server, and will fail. Select the option to Configure
Account Manually.
4. In the Edit Account dialog, select the Account Settings tab. Here
you can update your account Name (to whatever you like) and then enter
the following in the Exchange Server field:
https://ex7.mail2web.com/exchange/**your email address**. Make sure to
select the This DAV service requires a secure connection (SSL) option.