Bredbåndsmåler virker iikke på Mac
Fra : Jesper

Dato : 20-02-07 23:46

http://bredbaandsmaaleren.it-borger.dk/
her står bl.a.:

Programmet kræver Windows NT, 2000 eller XP og fungerer desværre ikke på
Mac, Windows 95, 98 eller ME.
--
§ 9 Ved aftalens ophør skal bygningen afleveres i ren- og
ryddeliggjort stand.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-02-07 00:10

Jesper wrote:

> http://bredbaandsmaaleren.it-borger.dk/
> her står bl.a.:
>

> Programmet kræver Windows NT, 2000 eller XP og fungerer desværre ikke på
> Mac, Windows 95, 98 eller ME.

I første omgang kan du bruge disse to:
http://www.speedtest.net/
http://www.speedtest.ch/

I anden omgang kan du sende en klage til Telestyrelsen, en statslig
organisation skal tilgodese alle borgere, for alle betaler jo den samme skat.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Torben Koch

Dato : 21-02-07 08:08

TDC's http://hastighedstest.inet.tele.dk/ virker også fino.

--
Venlig Hilsen / Best Regards:
Torben Koch

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-02-07 14:04

Hejsa...

Den er da noget så upræcis som dertil.!
'Speedtest' 'Stofanet' 'Reelt målt max. hast.'*)
Download: 4841 kbits 6144 kbits 7188 kbits
Upload: 384 kbits    512 kbits 788 kbits

*) Dette er målt med flere på computeren baserede programmer - bl.a.
Safari, Opera, SeaMonkey, SpeedDownload m.fl..

mvh. Erik Richard

Torben Koch wrote:

> TDC's http://hastighedstest.inet.tele.dk/ virker også fino.

<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-02-07 00:38

Tilføjelse/korrektion

Erik Richard Sørensen wrote:
> Den er da noget så upræcis som dertil.!
> 'Speedtest' 'Stofanet' 'Reelt målt max. hast.'*)
> Download: 4841 kbits 6144 kbits 7188 kbits
> Upload: 384 kbits 512 kbits 788 kbits

Har snakket med Stofanet Support i aften, - og ved et tilfælde kom jeg
til at snakke med en Mac bruger! - Modsat hvad de har sagt på kontoret
her i byen, så kunne han se på målingen, at jeg ikke har en 512 kbits
linie til upload, kun en 384 kbits, så upload er korrekt nok.

Men vi var begge enige om, at download hastighed var alt for lille i
forhold til norm på en 6 mbits linie.

Vi forsøgte så lidt forskelligt i systemindstillinger -> Netværk ->
Ethernet...

Mit netkort er en 10/100BaseTX, men i indstillingerne kan jeg sætte den
til at agere som 1000BaseT med enten fuld duplex eller duplex(flowed).
Sætter jeg til 1000BaseT og én af de to duplex indstillinger, kan jeg
sagtens downloade, og hastigheden på download øges drastisk. - En 10mb
fil bliver hentet ned på ca. 3 sek.!!!

Men min upload/send mail funktion forsvinder fuldstændig. - Jeg kan end
ikke koble til serveren elelr pinge serveren. Og samtidig forsvinder
upload lampen på switchen. - Hvorfor denne opførsel?

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-02-07 01:36

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Men vi var begge enige om, at download hastighed var alt for lille i
> forhold til norm på en 6 mbits linie.

Du betaler jo for hullet op til din udbyder - hvis de steder du så
frekventerer på nettet har mindre hul end du har, får du jo ikke nok
over. Hvad siger din udbyders hastighedstest.

> [...]
> indstillinger, kan jeg sagtens downloade, og hastigheden på download
> øges drastisk. - En 10mb fil bliver hentet ned på ca. 3 sek.!!!

3 Mb/s er ikke specielt hurtigt for et netkort. Det er ikke mere end
30 mbps.

Det lyder for mig som om der er et eller andet mystisk ved din
netkonfiguration. Du skulle vel ikke have en eller anden gammel
switch/hub imellem maskinerne?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-02-07 02:25

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Du betaler jo for hullet op til din udbyder - hvis de steder du så
> frekventerer på nettet har mindre hul end du har, får du jo ikke nok
> over.

Det kan man selvfølgelig goedt sige, og det er da også tydeligt at
mærke, når man er på en hurtig og en langsom server

> Hvad siger din udbyders hastighedstest.

Deres måling sagde 4431 kbits, - og det sagde han var akseptabel på en
4mbits linie, men han rettede sig selv lige så hurtig, - jamen det er jo
en 6mbits, - og så er det uakseptabel...

> 3 Mb/s er ikke specielt hurtigt for et netkort. Det er ikke mere end
> 30 mbps.

Næ, såmænd ikke, men linien er jo også kun 6mbits...

> Det lyder for mig som om der er et eller andet mystisk ved din
> netkonfiguration.

Står til 'automatisk' + DHCP, og jeg har ikke sat noget manuelt
overhovedet - udover det, vi prøvede, da jeg snakkede med supporteren, -
og det er sat tilbage til auto igen.

> Du skulle vel ikke have en eller anden gammel
> switch/hub imellem maskinerne?

Gammel og gammel - en ca. 1 år gammel gigabit switch, - såvidt jeg kan
se, står der 'ArcamNetworks GigaSwitch'. - Det står med lyserød skrift
på sølvfarvet baggrund - noget af den værste farvekombination, jeg kan
se.

Men i øvrigt så er hastighederne faktisk ens, selvom jeg går direkte på
Com21 kabelmodemet.

mvh. Erik Richard

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 21-02-07 09:32

Niels Riis Ebbesen skrev:

> I anden omgang kan du sende en klage til Telestyrelsen, en statslig
> organisation skal tilgodese alle borgere, for alle betaler jo den samme
> skat.

Er du klar over hvor mange forskellige operativsystemer der findes?

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 21-02-07 12:07

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Er du klar over hvor mange forskellige operativsystemer der findes?

Det er da ligegyldigt. Det må da være muligt at lave en som virker
generelt ?!

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 21-02-07 13:54

Jesper Haaber Gylling skrev:

> Det er da ligegyldigt. Det må da være muligt at lave en som virker
> generelt ?!

Hvor mange programmer kender du til der kan køre på alle platforme?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-02-07 14:51

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Hvor mange programmer kender du til der kan køre på alle platforme?

Det skal jo bare laves i Java ... så er det da nogenlunde at lave noget
der virker på de fleste platforme ..
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 21-02-07 16:32

Thomas von Hassel skrev:

> Det skal jo bare laves i Java ... så er det da nogenlunde at lave noget
> der virker på de fleste platforme ..

De fleste er ikke alle.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 21-02-07 17:32

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Hvor mange programmer kender du til der kan køre på alle platforme?

En browser.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-02-07 17:40

Jesper Haaber Gylling wrote:

> En browser.

Ja... og testen kunne evt. laves som et lille plug-in til browseren, det
vil være relativt nemt at skrive et plug-in, og så tilpasse det til de
fleste platforme...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 21-02-07 18:00

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Ja... og testen kunne evt. laves som et lille plug-in til browseren, det
> vil være relativt nemt at skrive et plug-in, og så tilpasse det til de
> fleste platforme...

Eller endnu bedre - en widget.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 21-02-07 18:30

> En browser.

Så brug du de browser-baserede tests. Der er ikke nogen grund til at
staten skal bruge penge på et produkt der findes frit tilgængeligt i
forvejen.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 21-02-07 20:03

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Så brug du de browser-baserede tests. Der er ikke nogen grund til at
> staten skal bruge penge på et produkt der findes frit tilgængeligt i
> forvejen.

Sikke da noget ævl. Staten skal bare fra starten lave en løsning som
tilgodeser alle. Det er vores allesammens skattepenge og derfor skal det
ikke kun virke til nogen.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 21-02-07 20:47

> Sikke da noget ævl.

Sådan en sætning er et tydeligt tegn på at man ikke har en god sag.

> Staten skal bare fra starten lave en løsning som
> tilgodeser alle. Det er vores allesammens skattepenge og derfor skal det
> ikke kun virke til nogen.

Altså heller ikke til dem der ikke har computer. Det er jo meget logisk.

Fra : Peter B. P.

Dato : 22-02-07 03:53

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Sådan en sætning er et tydeligt tegn på at man ikke har en god sag.

> Altså heller ikke til dem der ikke har computer. Det er jo meget logisk.

Flot stråmand der.

Du er bare vild med at staten tilgodeser visse mennesker (på andres
regning), er du ikke?

-- regards , Peter B. P. - http://titancity.com/blog ,
http://macplanet.dk

If guns kill, do pencils cause spelling errors?

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 22-02-07 06:22

Peter B. P. skrev:

> Flot stråmand der.
>
> Du er bare vild med at staten tilgodeser visse mennesker (på andres
> regning), er du ikke?

Det er jo de staten gør hele tiden. At den også gør det i dette tilfælde
ophidser mig ikke synderligt. Det jeg noterer mig, er at (visse)
Mac-brugere mener at uretfærdigheden ender hvis bare Mac-brugerne
tilgodeses.

Fra : Peter B. P.

Dato : 22-02-07 07:41

> [...]

> ophidser mig ikke synderligt. Det jeg noterer mig, er at (visse)
> Mac-brugere mener at uretfærdigheden ender hvis bare Mac-brugerne

Nonsens. Uretfærdigheden ender, når Windows, Mac, Linux, og alle
platforme der understøtter gængske åbne standarder er gunderstøttet (fx.
alle platforme med HTML4.0 og Java).

Hvor svært kan det være.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 22-02-07 17:45

Peter B. P. skrev:

> Nonsens. Uretfærdigheden ender, når Windows, Mac, Linux, og alle
> platforme der understøtter gængske åbne standarder er gunderstøttet (fx.
> alle platforme med HTML4.0 og Java).
>
> Hvor svært kan det være.

Jeg noterer mig at jeg havde ret.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 22-02-07 09:28

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Sådan en sætning er et tydeligt tegn på at man ikke har en god sag.

> Altså heller ikke til dem der ikke har computer. Det er jo meget logisk.

Det må være sådan at hvis staten vil lave noget til befolkningen, så
skal det virke for alle. Ellers skal de holde sig fra at lave fx. en
hastighedstest.

Desværre er dt blevet sådan i DK at staten ofte laver løsninger, som kun
tilgodeser dem som har en PC med Explorer.

På et tidspunkt eller måske er det stadigvæk sådan at man kun kan
tilmelde sig universitetet via nettet, hvis man har en PC. Det virker
ikke på Mac. Husker ikke lige nøjagtigt hvor.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 22-02-07 17:48

> Det må være sådan at hvis staten vil lave noget til befolkningen, så
> skal det virke for alle. Ellers skal de holde sig fra at lave fx. en
> hastighedstest.

Så ender man jo med en løsning der ikke er bedre end de allerede
tilgængelige. Bredbåndsmåleren er jo ikke så meget et produkt for den
enkelte bruger, som det er at tegne et generelt billede af hvad man får
i forhold til hvad man betaler for.
I den forbindelse er det jo ret ligegyldigt at man sorterer 6-7% fra.

Fra : Bruno

Dato : 22-02-07 18:38

Jesper Haaber Gylling wrote:
> Det må være sådan at hvis staten vil lave noget til befolkningen, så
> skal det virke for alle. Ellers skal de holde sig fra at lave fx. en
> hastighedstest.

Come on - der er tusindevis af ting som ikke virker for alle. Nogle af
naturlige årsager og andre fordi det er for dyrt at give alle 100% lige
vilkår. Der er altså vigtigere ting her i verden end om at et lille
værktøj virker på Mac.

> Desværre er dt blevet sådan i DK at staten ofte laver løsninger, som kun
> tilgodeser dem som har en PC med Explorer.

Tjah, vores veje tilgodeser eksempelvis heller ikke dem som har en bil
med rattet i højre side. Synes du vi skal havde to sæt af veje?

> På et tidspunkt eller måske er det stadigvæk sådan at man kun kan
> tilmelde sig universitetet via nettet, hvis man har en PC. Det virker
> ikke på Mac. Husker ikke lige nøjagtigt hvor.

Tjah - og er man ikke på nettet...

Mvh
Bruno

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 22-02-07 20:22

Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:

> [...]
> naturlige årsager og andre fordi det er for dyrt at give alle 100% lige
> vilkår. Der er altså vigtigere ting her i verden end om at et lille

Hvis staten er udbyder eller leverandør, så skal det fungere for alle.

> Tjah, vores veje tilgodeser eksempelvis heller ikke dem som har en bil
> med rattet i højre side. Synes du vi skal havde to sæt af veje?

Dårlig sammenligning. Du kan sagtens køre på vores vejnet i en
højrestyret bil.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 22-02-07 20:40

> Dårlig sammenligning. Du kan sagtens køre på vores vejnet i en
> højrestyret bil.

Men man må ikke køre på en ethjulet cykel på cykelstien.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 23-02-07 12:03

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Men man må ikke køre på en ethjulet cykel på cykelstien.

Hvad har det sagen at gøre ? Staten laver ikke et hjulede cykler. Staten
laver veje til os alle. Køber du en bil, kan du køre på vejen.

Hvis du vil lave en hastighedstest, så kan du bruge den staten har brugt
skattekroner på at udvikle - hvis du altså har en PC. Det er en ommer !

Staten laver TV via DR - men heller ikke her kan du få glæde af det
hele, hvis du har en Mac. Det er en ommer !

Konklusion - derfor skal staten afholde sig fra at lave løsninger, hvis
de ikke duer til alle.

Om Nordea eller Vorbasse Bank duer på Mac er jeg ligeglad med - jeg har
alternativer - det har jeg ikke til staten.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 23-02-07 18:09

> Hvad har det sagen at gøre ? Staten laver ikke et hjulede cykler.

Staten laver heller ikke internetforbindelser.

> Staten laver veje til os alle.

Bare ikke til dem der helst vil køre på en ethjulet cykel.

> Køber du en bil, kan du køre på vejen.

Køber du en PC med Windows kan du bruge hastighedstesten.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-02-07 16:58

Frank E. N. Stein wrote:

> Er du klar over hvor mange forskellige operativsystemer der findes?

Det er da ligegyldigt, for hvis testen blev lavet så den kunne udføres
med web-browsere, så ville de fleste operativsystemer kunne afvikle den.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 21-02-07 18:28

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Det er da ligegyldigt, for hvis testen blev lavet så den kunne udføres
> med web-browsere, så ville de fleste operativsystemer kunne afvikle den.

Det er altså ligegyldigt for dig hvilke platforme testen kan udføres på
bare den kan udføres på din platform. Det kom ikke helt bag på mig.

Hvorfor bruger du ikke bare de browser-baserede test der er tilgængelige nu?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-02-07 18:36

Frank E. N. Stein wrote:

> Det er altså ligegyldigt for dig hvilke platforme testen kan udføres på
> bare den kan udføres på din platform.

Det er da en helt urimmelig grov omskrivning af mit udsagn.

> Hvorfor bruger du ikke bare de browser-baserede test der er tilgængelige nu?

Jeg opnerer imod er, at Telestyrelsen bruger skattekroner på at få lavet
en hastighedstest som ikke kan anvendes af alle.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 21-02-07 19:07

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Det er da en helt urimmelig grov omskrivning af mit udsagn.

Det er det da ikke. Du nøjes jo gerne med en løsning der kører på *de
fleste* platforme, herunder Mac.

> Jeg opnerer imod er, at Telestyrelsen bruger skattekroner på at få lavet
> en hastighedstest som ikke kan anvendes af alle.

Så de skulle altså lade være med at lave en hastighedstest?

Alle de der ikke har computer betaler jo for testen alligevel. Det må
være højest urimeligt.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 21-02-07 20:06

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Det er det da ikke. Du nøjes jo gerne med en løsning der kører på *de
> fleste* platforme, herunder Mac.

> Så de skulle altså lade være med at lave en hastighedstest?

Ja hvis de ikke kan lave noget som duer for alle, så skal de lade være.
Slut.

> Alle de der ikke har computer betaler jo for testen alligevel. Det må
> være højest urimeligt.

Ja og siden der allerede findes en løsning, som kan bruges, hvad hulen
skal de så bruge penge på at udvikle en halv løsning ?!

Det er fandme ligesom når monopoler reklamerer.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 21-02-07 20:46

Jeg kan forstå at du ikke var uenig.

> Ja hvis de ikke kan lave noget som duer for alle, så skal de lade være.
> Slut.

Er det når det drejer sig om computere det gælder, eller?

> Ja og siden der allerede findes en løsning, som kan bruges, hvad hulen
> skal de så bruge penge på at udvikle en halv løsning ?!

Det kunne være deres metode var bedre end de browser-baserede løsninger.
Desuden er det ikke en halv løsning, men nok nærmere en 90%-løsning.

> Det er fandme ligesom når monopoler reklamerer.

Øhm, ja?
Troede du kun at reklamer var til at vinde markedsandele fra konkurrenter?

Fra : Peter B. P.

Dato : 22-02-07 03:51

> http://bredbaandsmaaleren.it-borger.dk/
> her står bl.a.:
>

> Programmet kræver Windows NT, 2000 eller XP og fungerer desværre ikke på
> Mac, Windows 95, 98 eller ME.

Eller Linux.

Herligt at have en stat der er i lommen på Microsoft. :P

Fra : Sebastian Løck

Dato : 26-02-07 13:55

Jesper wrote:
> http://bredbaandsmaaleren.it-borger.dk/
> her står bl.a.:
>

> Programmet kræver Windows NT, 2000 eller XP og fungerer desværre ikke på
> Mac, Windows 95, 98 eller ME.

Det eneste seriøse måleudstyr er TPTEST
http://www.tptest.se/

og så er den open source