alger i havedam
Fra : ole berg hansen

Dato : 01-07-01 00:59

jeg har en guldfiskedam ca.12 m2 5m3 og jeg dammen har været så fyldt med
alger at man kun kunne se overfladen
så købte jeg et uv filter til ca. 1t kr. men det stoppede op hver dag så det
var for besværligt i lang tid gik jeg og tænkte på alle mulige smarte
tekniske løsninger MEN så foreslog min kone om man ikke kunne bruge halm som
filtreringsmedie jo da det koster næsten ingenting og virker ganske udmærket
..
HOW TO DO.
Fremskaf en plasttønde som du kan cirkulere vandet fra dammen igennem.jeg
har en ca80l tønde med ca. en halv balle byghalm indeni og den renser vandet
og når halmen rådner op optager den næringsstoffer i vandet.
man skal dog være opmærksom på at halmen også stjæler ilten fra vandet så
hvis fiskene begynder at gispe efter luft så hold op .
efter ca. 3 ugers forløb er vandet klart ned til ca. 1 meters dybde.
Hvis du ønsker en omtrentlig tegning af den måde jeg har fået en flot dam så
mail mig så vil jeg hjælpe så godt jeg kan.
MVH.Ole

Fra : Sus

Dato : 15-07-01 14:10

Hej

Problemet med alger er vist ret bekendt!!
Vi købte for et par uger siden et UV-filter til vores bassin. Det er bare
fantastisk!!

Du nævner problemet med tilstopning af filteret. Her tror jeg løsningen er
en ordenlig pumpe. Lad være med at købe de små filterpumper i div.
byggemarkeder. Her tænker jeg på de såkaldte kombinationspumper. De duer
ikke. Filtrene er for små og stopper til i løbet af en dags tid. De egner
sig ikke til filtrering af vandet.

Gå derimod hen til den nærmeste dyrehandel eller havedamscenter, og køb dig
en ordenlig pumpe, uden filter og smådimser der kan tage skade af de større
partikler i vandet. Min erfaring viser, at de oven i købet er billigere en
kombinationspumperne.

Vær dog opmærksom på, at et mekanisk filter er nødvendigt, også ved brug af
UV-filter. Køb et af de store slags og placer det efter UV-filteret.

Håber du kan bruge mine erfaringer!

MVH. Sus