NETSCAPER DØD! LÆNGE LEVE
Fra : Peter Perlsø

Dato : 01-07-01 00:35

Eller rettere: Mozilla.

For dem af jer der ikke skyr det engelske sprog, kan jeg anbefale jer at
læse min nyforfattede artikel om Mozilla 0.9.2 til "klassisk" Mac OS, på
min hjemmeside:

http://haxor.dk

For at krydre det hele lidt, skal det siges, at Internet Explorer 5 til
Mac ikke længere er min yndlings-webbrowser...

--
- Peter
http://haxor.dk - Mac news portal

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 01-07-01 10:59

Peter Perlsø <mimas@pobox.com> wrote:

> [...]
>
> For at krydre det hele lidt, skal det siges, at Internet Explorer 5 til
> Mac ikke længere er min yndlings-webbrowser...

Den kører faktisk også rigtigt godt under Mac OS X, dog i
Fizzilla-versionen. Det lysner efterhånden lidt på Mac-browsersiden, for
Opera ser også ud til at blive en kanon browser. Rent subjektivt (uden
tidstagnin) vil jeg bedømme den til at være den hurtigste Mac-browser
p.t.

Det er synd, at OmniWeb ikke altid er så hurtigt, for det er en
super-lækker browser der er 100% Mac OS X native. Bare se, hvordan den
renderer tekst og man er solgt.

Tjek forresten den danske preview-version på:
http://homepage.mac.com/rfn/OmniWeb_4.0.1_DK_Preview_1.sit

--
René

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 10-07-01 10:53

> [...]

> For dem af jer der ikke skyr det engelske sprog, kan jeg anbefale jer at
> læse min nyforfattede artikel om Mozilla 0.9.2 til "klassisk" Mac OS, på

Peter,

tak for tippet. Jeg har lige installeret dyret, og jeg må give dig ret.
Den er endog i stand til at vise medicinhåndbogen på www.sundhed.dk -
den kan ellers være lidt af en udfordring for mac-browsere.

/hc

Fra : Peter Perlsø

Dato : 10-07-01 13:40

Hans Christian Hansen <h.sletmig@post.tele.dk> wrote:

> [...]
> Den er endog i stand til at vise medicinhåndbogen på www.sundhed.dk -
> den kan ellers være lidt af en udfordring for mac-browsere.

Selv tak! :)

Efter en uges brug har Mozilla vist sine skarpe kanter, men brugbar, det
er den absolut!

Et godt alternativ til de, der ikke er vilde med M$...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-07-01 14:12

fHej Peter

Jeg har endnu kun brugt den nogle få gange, men den er absolut blevet bedre
end bare ver. 0.9. - Helt klart hurtigere - selv på en 'gammel oldsag' af en
G3/233DT. Og har man RAM nok, så giv den ca. 100mb, så sker der virkelig
noget....!

Mail & News delen er også væsentlig bedre end de tidligere versioner.

Peter Perlsø wrote:

> Efter en uges brug har Mozilla vist sine skarpe kanter, men brugbar, det
> er den absolut!
>
> Et godt alternativ til de, der ikke er vilde med M$...

mvh. Erik Richard
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Peter Perlsø

Dato : 10-07-01 14:30

> [...]
> G3/233DT. Og har man RAM nok, så giv den ca. 100mb, så sker der virkelig

Faktisk kører den fint med de 28MB RAM den er sat til som standard. Jeg
har dog hele tiden kørt med 64 MB. 100... det er for meget for en
webbrowser.

Mht. stabilitet er den god - crasher sjældent på kritiske tidspunkter.
Og med 0.9.1 og 0.9.2 er ver 40 crash-fejl rettet!

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 10-07-01 20:22

Peter Perlsø <mimas@pobox.com> wrote:

> Faktisk kører den fint med de 28MB RAM den er sat til som standard. Jeg
> har dog hele tiden kørt med 64 MB. 100... det er for meget for en
> webbrowser.

Min netscape 4.7.7 crasher nu i mail-delen - hvis jeg installerer
mozilla kan den så bruge mailsne i netscape mappen i indstillinger sådan
lige uden videre? (Har længe overvejet at downloade 'dragen')

MVH ANR

"I can't promise I'll try - but I'll try to try"
-Bart Simpson

Fra : Peter Perlsø

Dato : 10-07-01 22:07

Andreas N Rasmussen <anrNOTPART@OFMAILmac.com> wrote:

> Min netscape 4.7.7 crasher nu i mail-delen - hvis jeg installerer
> mozilla kan den så bruge mailsne i netscape mappen i indstillinger sådan
> lige uden videre? (Har længe overvejet at downloade 'dragen')

Nope. Moz bruger IKKE netscapemappen, men derimod en nyoprettet mappe i
"documents" mappen.

Om du kan importere post - DET ved jeg ikke - men prøv! Mozilla laver
IKEK ravage i systemmappen!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-07-01 01:46

Hej Andreas

Andreas N Rasmussen wrote:

> Min netscape 4.7.7 crasher nu i mail-delen

Det lyder lidt underligt, at 4.77 crasher lige netop i maildelen. Normalt var det i
selve browserdelen, der var problemer. Har du 4.77/56bits eller 4.77/128bits
versionen? - Den jeg bruger er 4.77/128US, og jeg har aldrig haft et eneste crash
med den!

Du har ikke udv. 'Netscape Defrost'? - Den er ganske effektiv til at undgå de
crashes, der var i NC 3.01-4.61. Jeg har aldrig oplevet det i 4.7x versionerne af
NC, men jeg har også beholdt Netscape Defrost som en 'sikkerhedsforanstaltning'.
Det kan måske også skyldes, at jeg fra og med 4.61 gik over til 128-bits US
versionen.

Desværre kan Netscape Defrost være svær at finde, men hvis du vil have den + en
modificeret version, som jeg har pillet lidt ved, så send blot en mail off-list, og
du vil få begge tilsendt som vedhæftet.

> - hvis jeg installerer
> mozilla kan den så bruge mailsne i netscape mappen i indstillinger sådan
> lige uden videre? (Har længe overvejet at downloade 'dragen')

Og mht. at bruge dine oprindelige mails og mailindstillinger i Mozilla... Ja! det
kan du sagtens. Når du har installeret Mozilla og starter den første gang, vil den
vise din Netscape profil, og du skal så blot konvertere den til Mozilla. Den
oprindelige profil vil _ikke_ blive berørt, så den er stadig intakt. _Alt_ - mail
og news servere, indstillinger, log-ins og lign. vil automatisk blive konverteret
til Mozilla. Det eneste, den ikke konverterer er dit mail-password, så det skal du
selv indtaste igen, men som i NC kan du også få Mozilla til at huske den, så du
ikke skal indtaste den hver gang, du vil hente/sende post.

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 11-07-01 10:14

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote: > Det lyder
[...]

Jeg regner med at det er 56bit versionen da den ikke reklamerer med at
være 128bit - dens version/build er 4.77 - 20010326 hvis det siger noget

> [...]
> + en modificeret version, som jeg har pillet lidt ved, så send blot en
> mail off-list, og du vil få begge tilsendt som vedhæftet.

Nej ellers tak - prøver nok mozilla

> [...]
> Ja! det kan du sagtens. Når du har installeret Mozilla og starter den
> første gang, vil den vise din Netscape profil, og du skal så blot

Perfekt - det var det jeg håbede på, så jeg hiver den ned nu.

Tak for hjælpen

MVH ANR

"You're damned if you do, and you're damned if you don't" -Bart Simpson

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 10-07-01 14:15

> [...]
> er den absolut!
>
> Et godt alternativ til de, der ikke er vilde med M$...

hmm...sikkert et dumt spm. - men her kommer det!:
"Hvad er forskellen mellem 'Mozilla' og 'Netscape' i grunden (if any)?"

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Peter Perlsø

Dato : 10-07-01 14:30

Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:

> mm...sikkert et dumt spm. - men her kommer det!:
> "Hvad er forskellen mellem 'Mozilla' og 'Netscape' i grunden (if any)?"

Ingen spørgsmål er dumme!

Mozilla er open-source udgaven af Netscape - dvs. at fremfor et lukket
programmmørhold i et firma, er der tusinder af programmører verden over
der frivilligt bidrager til projektet.

Mozilla viser håb - Netscape er blot håbløst-

Fra : Jakob Færch

Dato : 10-07-01 20:56

In article <1ewc5o3.k1jv6b1j51arkN%mimas@pobox.com>,
mimas@pobox.com (Peter Perlsø) wrote:

> Mozilla er open-source udgaven af Netscape - dvs. at fremfor et lukket
> programmmørhold i et firma, er der tusinder af programmører verden over
> der frivilligt bidrager til projektet.

Hvis jeg har forstået det rigtigt, er der ikke - som man _kunne_ tro af
ovenstående - tale om to parallelle udviklinger, den ene åben (Mozilla),
den anden lukket (Netscape).

Snarere er det vel sådan, at når Mozilla er nået et stykke videre,
gafler Netscape koden, retter lidt til hist og her og udgiver den så med
stemplet "Netscape" på - og et større firma i ryggen til dem, der godt
kan lide det. Det vil vel også sige, at Netscape hele tiden er lidt
bagud i forhold til de nyeste builds af Mozilla.

Er der nogen der ved, om det er rigtigt forstået?

/Jakob

Fra : Peter Perlsø

Dato : 10-07-01 22:07

Jakob Færch <tq1en8p001@sneakemail.com> wrote:

> Hvis jeg har forstået det rigtigt, er der ikke - som man _kunne_ tro af
> ovenstående - tale om to parallelle udviklinger, den ene åben (Mozilla),
> den anden lukket (Netscape).

Nogenlunde. Netscape er efte hvad jeg hører, delvist baseret på Mozilla
- tilsynbeladende fordi open-source programmørerne gør et bedre job en
Netscape' egne... :/

> [...]
> bagud i forhold til de nyeste builds af Mozilla.
>
> Er der nogen der ved, om det er rigtigt forstået?

Se ovenfor :)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-07-01 23:58

Peter Perlsø <mimas@pobox.com> wrote:

> Netscape er efte hvad jeg hører, delvist baseret på Mozilla
> - tilsynbeladende fordi open-source programmørerne gør et bedre job en
> Netscape' egne... :/

N6 _er_ basseret på Mozilla 7/8, og det har ikke noget at gøre med om
Open_source er bedre eller ej. Koden i Mozilla 8,9,10 vil blive brugt
som grundlag for N7, N8 osv. (når den engang er god nok til at Netscape
vil lægge navn til)
Netscape har blot valgt at frigive Mozilla koden, for på den måde at
tilføre udvikling. Tag ikke fejl mozilla.org ejes stadig af Netscape, og
Netscape er stadig dybt involveret i udviklingen af Mozilla.

sammenlign Mozilla med Apples involvering i Darwin... (for de der ikke
ved det: den del af Mac OS X som er OpenSource)

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-07-01 23:58

> [...]

> kan lide det. Det vil vel også sige, at Netscape hele tiden er lidt
> bagud i forhold til de nyeste builds af Mozilla.

Det er stort set korrekt, N6 er såvidt jeg ved basseret på Mozilla 7
eller 8. Til gængæld er Mozilla ikke gennemtestet, fejlrettet og poleret
som N6.

Fra : Peter Perlsø

Dato : 11-07-01 08:22

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Det er stort set korrekt, N6 er såvidt jeg ved basseret på Mozilla 7
> eller 8. Til gængæld er Mozilla ikke gennemtestet, fejlrettet og poleret
> som N6.

Det må være din spøg, Morten.

Netscape 6 er et af de lavest ratede programmer på Versiontracker.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-07-01 21:13

Peter Perlsø <mimas@pobox.com> wrote:

> Det må være din spøg, Morten.

Næh egentlig ikke, N6 _er_ mere poleret end Mozialla... Mozilla
appelerer ikke lige frem til vores mødre etc., det er et "nørd" produkt.
Indtil M 0.9, var Mail og News delen i Mozilla ubrugelig, i M 07 som N6
er basseret på kunne man eks. ikke ændre sine indstilliger til disse
uden programmet gik ned, nægtede at gemme ændringerne osv. N6 er poleret
og bærer mindre præg af beta software end Mozilla, de funktioner der er
virker, det er du ikke sikker på med M 07 - slet ikke når det gælder
"nightly builds".

> Netscape 6 er et af de lavest ratede programmer på Versiontracker.

det er meget muligt - jeg synes det er en ok browser, hvis det ikke lige
var fordi, den hver gang man aktiverer Bookmark menuen, begynder at
chekke samtlige bogmærker (som ligeledes importeres automatisk fra IE
hver gang N6 startes). Det er et problem når IE's favorites overstiger
en halv MB (det er dælme mange bogmærker, især når programmet ikke er
multithreaded og låser indtil alt er tjekket).

Fra : Erik

Dato : 11-07-01 16:43

> [...]

> Hvis jeg har forstået det rigtigt, er der ikke - som man _kunne_ tro af
> ovenstående - tale om to parallelle udviklinger, den ene åben (Mozilla),

Da Netscape ville forsøge sig med open source, nedsatte man et team af
fire udviklere og en supporter (med en tidligere IBM-mand som leder, der
var velbevandret indenfor Unix-udvikling og dermed bekendt med open
source-lignende tilstande). Dette team lavede først Mozilla af fri kode,
dernæst sammensatte de en licens i samarbejde med open source-folkene,
som nu betyder, at det, der tilføres Mozilla, tilfalder Netscape (nu
AOL). I følge MozPL-aftalen kan netscape derefter frit tage
Mozilla-koden - lavet af andre uafhængige programmører - og bruge den i
det parallelle projekt med Netscape 6.0. Netscape er derfor delvist
udviklet af open source-programmører i kraft af Mozilla, men er ikke
identisk dermed.
Hensigten er far Netscapes side, at have et projekt som Mozilla kørende,
der løbende bruges til at forbedre en stabil og forbrugervenlig
Netscape, der dog indtil nu desværre har været herre ustabil og sløv...
Der er således ikke tale om en ubetinget succes for open source-kulturen
- endnu.

Erik

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 11-07-01 19:11

Erik <bogus1974@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Netscape, der dog indtil nu desværre har været herre ustabil og sløv...
> Der er således ikke tale om en ubetinget succes for open source-kulturen

Hvilket hænger sammen med at man har taget en betaversion af Mozilla og
lavet en såkaldt endelig version af Netscape, selvom det var en
betaudgave. Mozilla er stadig i beta, Netscape kalder deres seneste
version baseret på en Mozilla beta for 6.1
--
Jesper Oersted.
"Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 13-07-01 17:06

Peter Perlsø <mimas@pobox.com> wrote:

> Ingen spørgsmål er dumme!

Garanteret jeg kunne finde et par stykker fra "Jans Verden(TM)".

--
You read this far? Okay, have a signature.

Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk