Arrrrrrgh hvorfor smuldrer pastadejen?
Fra : Peter eller Line

Dato : 17-02-07 19:42

Hej alle

Har mange mange gange lavet pasta meget succesfuldt. Men det hænder nogen
gang, eks. iaften :(:(, at lortet bare smuldrer og overhovedet ikke er
medgørligt på nogen måde. Hvad i alvernden skyldes det, og nogen der har en
pastadejs opskrift der virker hver gang?

Venlig hilsen
En meget frustreret Peter

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 17-02-07 19:53

Peter eller Line <peterline@mobilixnet.dk> wrote:

> [...]
> medgørligt på nogen måde. Hvad i alvernden skyldes det, og nogen der har en
> pastadejs opskrift der virker hver gang?

Æg varierer i størrelse, så du kan ikke følge en helt fast opskrift.
Hold noget mel tilbage til du ser hvordan det falder ud.

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 18-02-07 09:44

On 17 Feb., 19:41, "Peter eller Line" <peterl...@mobilixnet.dk> wrote:

> [...]
> medgørligt på nogen måde. Hvad i alvernden skyldes det, og nogen der har en
> pastadejs opskrift der virker hver gang?

Det er svært at sige, hvad der går galt, hvis du ikke skriver din
opskrift.

Denne (luksus)pasta har aldrig svigtet mig:

½ durum, ½ tipo 00 (eller alm. hvedemel). Det duer sikkert ikke med
meget mindre end 250 gram af hver... Har flere gange lavet den kun med
tipo 00 - det giver en lidt anden færdig konsistens, men er bestemt
også godt.
Et helt æg æltes i.
Derefter tilsættes én æggeblomme ad gangen indtil dejen er smidig og
nem at arbejde med. Hviler en times tid og anvendes. Kan også tørres,
men det har jeg kun gjort en enkel gang. Af lutter dovenskab bruger
jeg den mest til lasagne og ravioli (har ikke pastamaskine).

Dejen laves naturligvis på køkkenbordet med hænder og knofedt.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 20-02-07 02:55

Peter eller Line wrote:
> [...]
> medgørligt på nogen måde. Hvad i alvernden skyldes det, og nogen der har en
> pastadejs opskrift der virker hver gang?

Det er værd at bemærke at de æg man skal bruge til frisk pasta skal man
helst få fat på ved at stikke hånde op i r.... på hønen og trække dem
ud. De er desværre ikke muligt at få så friske æg i butikkerne, men de
aller friskeste kan godt bruges. Bruger du imidlertid æg der ikke er
helt friske 3-4 dage gamle kan det måske være en forklaring

PEA